Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع طبیعی رودان برای اولین با در کشور سازه آبخیزداری را با استفاده از لاستیک های فرسوده احداث کرده و هزینه ساخت آن را ۷۰ درصد نسبت به سازه های معمولی کاهش داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودان نیوز : آبخیزداری مجموعه اقداماتی است که بر اساس اصول مدیریت پایدار حوزه آبخیز، به منظور حفاظت منابع آب و خاک به اجرا در می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتد یگر مجموعه مطالعات و اقدمات اجرایی است که به منظور پیشگیری و کنترل فرسایش خاک و تبعات آن از جمله کاهش حاصلخیزی آن اجرا می شود.

یکی از اقدامات مهم آبخیزداری برای حفاظت در برابر پدیده ی مخرب سیل ابجاد سازه های حفاظتی و رسوبگیر میباشد که کمک شایانی در حفاظت منابع آب و خاک در بخش آبخیز می نماید.

سازه های آبخیزداری یکی از مؤثرترین راه های حفظ منابع آب و جلوگیری از فرسایش خاک است که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این راستا تا کنون هزاران سازه آبخیزداری  رادر مسیل های رودخانه های فصلی یا آب راه ها در سراسر کشور، مناطق دور و نزدیک احداث کرده است .

سازه های آبخیزداری عمدتاً با هدف کنترل سیلاب ساخته می شوند که بخشی از ساخت این سازه ها را سازمان حفاظت از منابع آب برعهده دارد و بیشتر سازه هایی که توسط سازمان حفاظت از منابع آب ساخته شده جهت جمع آوری و نگه داری سیلاب های فصلی است که سدهای بزرگ کشور و چندین سد نسبتاً بزرگ استان هرمزگان گویای آن می باشد.

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رودان با طرحی ابتکاری برای اولین باردر کشور اقدام به ساخت یک سازه آبخیزداری با استفاده از لاستیک های فرسوده نموده است و با اجراء و ساخت این سازه هزینه ساخت یک سازه آبخیزداری با استفاده از مصالح معمول مانند سنگ و بتن را به یک سوم  قیمت تمام شده رسانده است.

اجرای چنین طرحی توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رودان را می توان حرکت در راستای رسیدن به اهداف بلند اقتصاد مقاومتی دانست طرحی که از طرف مقام معظم رهبری به تمامی دستگاه های  کشور ابلاغ شده و سیاست های آن هم استفاده بهینه از تمامی ظرفیت ها و اتکاء به توان داخلی و چشم امید نداشتن به بیرون از مرز های کشور است که متاسفانه بسیاری از دستگاه های کشور یا هنوز به این ابلاغیه عمل نکردند یا اینکه به طور کامل به آن پرداخته نشده است .

ساخت سازه آبخیزداری محکم با استفاده از لاستیک های فرسوده ای که هیچ گونه استفاده ای در صنعت نداشته و مشکلات متعددی را هم برای محیط زیست ایجاد می کردبه ما نشان داد که هر چیز دور ریختنی از ارزش بالایی برخوردار می باشد و از آن می توان بیشترین استفاده را برد که نمونه بارز آن همین لاستیک های فرسوده و دور ریختنی بودند که به گفته برخی از کارشناسان این حوزه علاوه بر اینکه در کشور برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته در دنیا هم چنین نمونه ای تا کنون ساخته نشده است که این خود شعار معروف خواستن توانستن است.

کاهش ۷۰ درصدی هزینه های نسبت به ساخت سازه های معمول

حسین محسنی زاده رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رودان در گفت و گو با خبرنگار رودان نیوز با اشاره به ساخت سازه آبخیزداری با استفاده از لاستیک های فرسوده گفت : با استفاده از نظریات کارشناسان این حوزه و بررسی های به عمل آمده و تصمیم به ساخت یک سازه آبخیزداری با استفاده از لاستیک های فرسوده و دور یختنی در سطح شهرستان رودان و حتی سایر شهرستان های استان گرفته و این لاستیک ها را سطح آپاراتی ها با سختی فراوان جمع آوری کردیم .

وی افزود: پس از جمع آوری لاستیک های مورد نیاز برای ساخت یک سازه آبخیزداری در حد معمول  عملیات اجرایی آن در مهر ماه سال جاری آغاز و ظرف ۴۸  روز کلیه مراحل ساخت آن به  پایان رسید با توجه به اینکه برای اولین بار این طرح در شهرستان رودان اجرا می شود محل آن را ایستگاه تحقیقاتی دهگن در بخش رودخانه رودان مشخص کردیم  .

رییس اداره منابع طبیعی رودان در ادامه اظهار کرد: این سازه آبخیزداری که در بخش زیارتعلی شهرستان رودان  با هدف کاهش و کنترل فرسایش خاک و تعدیل سیلاب ها اجراشد، دارای ارتفاع کل ۳ متر و طول تاج حدود ۱۶ متر است.

حسین محسنی زاده با اشاره به هزینه ساخت یک  سازه آبخیزداری با استفاده از لاستیک های فرسوده گفت: هزینه ساخت این سازه حدود ۱۵۰ میلیون ریال بوده که در صورت استفاده از مصالح معمول (سنگی ملاتی) هزینه ساخت تا بیش از ۳ برابر افزایش پیدا می کرد که این امر کاملاٌ با اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ابتدا هدف از ساخت سازه لاستیکی در محل ایستگاه تحقیقاتی دهگین رودان نظارت و کنترل اثربخشی آن در کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک است که تا چه میزان نسبت به سازه های سنگی و ملاتی مقاوم خواهد بود ،سپس ساخت این نوع سازه های به سایر نقاط شهرستان هم با جذب اعتبارات مربوط به آن تامین داده خواهد شد.









انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۹۶۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی/ کاهش شکایات نسبت به سال گذشته

مدیرعامل بیمه دی با بیان اینکه طرف قراردادهای این بیمه به حدود ۱۷۰۰ مرکز درمانی در سراسر کشور افزایش یافته است، گفت: نسبت به سال گذشته شکایات ما خیلی کاهش پیدا کرده و در سطح بیمه مرکزی هم رتبه خوبی به‌ لحاظ کمترین شکایت‌ها داریم و در رتبه دوم هستیم. 

طاهر موهبتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عمده سهامداران بیمه دی، خانواده شهدا هستند که به بنیاد شهید و امور ایثارگران وکالت دادند، گفت: ما در بیمه دی یک پورتفوی ۱۷ هزار میلیارد تومانی داریم که بخش قابل توجهی از آن بیمه‌ ایثارگران است. بنابراین دولت باید برای این موضوع اعتبار قرار دهد که سالیانه این کار را می‌کند؛ با وجود این همواره چالش‌هایی هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایثارگران حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر هستند، افزود: در قانون آمده کلیه هزینه‌های درمانی ایثارگران باید رایگان باشد و آنها بابت هزینه‌های درمانی خود وجهی حتی شامل فرانشیز پرداخت نکنند؛ البته هزینه‌های درمانی هم در حال حاضر خیلی بالاست. در مرحله بعدی دو خدمت عمده بیمه دندانپزشکی و عینک از بسته خدمتی ما کم می‌شود و یکی از گلایه ایثارگران همین است. در حالی که این قصور از بیمه دی یا بنیاد شهید نیست، زیرا آیین‌نامه و مقررات به ما اجازه ورود به ارائه خدمات دندانپزشکی و عینک را نمی‌دهد.

مدیرعامل بیمه دی خاطرنشان کرد: البته باید توجه کرد این نیاز جانباز است؛ بسیاری از جانبازان اعصاب و روان به‌دلیل فشارهایی که به دندانشان وارد می‌کنند، به خدمات دندانپزشکی نیاز دارند اما قانون به ما اجازه ارائه این خدمات را نمی‌دهد. از سوی دیگر این درمان تکلیفی را در یک فرآیند بیمه تکمیلی به مناقصه می‌گذارند، اما مقرراتی در بیمه مرکزی حاکم است که اینجا هم باعث می‌شود خدمات کاهش پیدا کند. در عین حال ایثارگر این را نمی‌داند و حس می‌کند که خدمات از سوی بیمه برایش کامل ارائه نمی‌شود و باعث ایجاد نارضایتی می‌شود.

مطالبه ۱۸۰۰ میلیاردی بیمه دی از دولت

موهبتی با بیان اینکه ارائه خدمات بیمه‌ای به اعتبار نیاز دارد، گفت: ما به محدودیت‌های دولت در تامین اعتبار واقف هستیم. در حال حاضر ما بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان از دولت مطالبه داریم که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سال‌های قبل است که آن را هم به قیمت روز نمی‌دهند. همچنین در سال ۱۴۰۱، هزینه بیمه درمان ایثارگران از ۱۷۴ هزار تومان برای هر نفر در ماه در سال ۱۴۰۰، با ۱۰۳ درصد افزایش، به ۳۵۳ هزار تومان رسید. در سال ۱۴۰۲ باز هم این عدد افزایش پیدا کرد و به ۵۷۰ هزار تومان رسید.  

وی ادامه داد: با وجود این، شرایط موجود در جامعه و تورم در بخش سلامت باعث شده که با وجود افزایش‌های صورت‌گرفته آن هم در حالی که میانگین بودجه تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، این افزایش‌ها پاسخگوی نیاز نباشد. از آن طرف با وجود اینکه بخشی از هزینه‌ها در بودجه دیده می‌شود اما تخصیص نمی‌یابد و بدهی‌ شکل می‌گیرد. این موضوع هم نارضایتی ایجاد می‌کند، وقتی طرف قرارداد بیمه پولش را به‌موقع نگیرد، یعنی ممکن است ما مدت زیادی بعضا تا هشت ماه هم به مراکز درمانی طرف حساب خود بدهکار باشیم.

مدیرعامل بیمه دی گفت: اما در حال حاضر با تدابیری که در بنیاد و بیمه دی صورت گرفته، دیگر در سراسر کشور تاخیر جدی بیش از دو ماه نداریم. همچنین اسناد مستقیم، یعنی اسنادی که بیمه‌شده به بیمارستان‌های غیر طرف قرارداد مراجعه می‌کند و سندش را برای پرداخت به بیمه‌ می‌دهد، ۲۰ درصد هزینه‌های ما است. این کار هم حدود یک ماه طول می‌کشد اما ما پرداخت آن‌ را به ۱۵ روز رساندیم. 

موهبتی با بیان اینکه طرف قراردادهایمان را به حدود ۱۷۰۰ مرکز درمانی در سراسر کشور افزایش دادیم، گفت: با وجود این هر زمان که کمبود باشد آمادگی داریم که دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و مراکز بهداشتی درمانی را در سراسر کشور فراهم کنیم. همچنین در کشور ۴۸‌ شعبه و ۶۰ بیمه‌گذار داریم که یکی از آنها بنیاد است. دیگر بیمه‌گذارها شامل وزارت نیرو، وزارت مسکن، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد، قرارگاه خاتم می‌شود. 

رشد ۱۳۴ درصدی ارزش سهام 

وی درباره نحوه پرداختی‌ها از سوی بیمه‌گذاران توضیح داد: به‌جز قرارداد ایثارگران، اگر هر بیمه‌گذاری در پرداخت خود تاخیر کند، قرارداد را تعلیق می‌کنیم، اما درباره ایثارگران نگاه ما ملی و وظیفه‌ای است‌ حتی اگر به این موضوع از نظر اقتصادی انتقاد وارد شود. البته با وجود اینکه از بنیاد شهید مطالبه داریم و این باعث شده سهام بفروشیم، ارزش سهام ما ۱۳۴ درصد رشد کرده؛ این در حالی است که میانگین ارزش سهام بیمه‌ها ۱۷ درصد رشد داشت.

مدیرعامل بیمه دی ادامه داد: اخیرا هم افزایش سرمایه داشتیم که به همان میزان ارزش سهام هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین با وجود محدودیت ها به نظر ‌می رسد امسال سال خوبی به لحاظ بنگاه‌داری هم بوده که قطعا بخشی به دلیل برکت کاری است که در حوزه ایثارگری از بعد ملی و اخلاقی انجام دادیم. ما با وجود مطالبه ۱۸۰۰ میلیاردی، هیچ خدمتی را تعلیق  نکردیم. البته تلاش‌هایی هم انجام شده که بخشی از طریق تهاتر اموال و بخشی هم با تلاش‌هایی که دولت از طریق فروش اوراق انجام می‌دهد، بتوانیم مطالبات خود را دریافت کنیم.

موهبتی اظهار کرد: بیمه را افراد در دوران جوانی پرداخت می‌کنند برای دوران سالمندی خود و دیگران، یا در دوران پولداری خود در دوران بی‌پولی خود و دیگران، یا در دوران سلامت خود برای دوران بیماری خود ‌ دیگران؛ اما پورتفوی ایثارگران این شرایط را ندارد، آنها یا داغ‌دیده هستند یا جانباز یا آزاده. میانگین سنی آنها هم سالمندی و ۵۰ سال است، این در بیمه ریسک بالایی دارد؛ به همین دلیل کار ما خیلی سخت است. 

وی ادامه داد: از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ایثارگر، به‌طور میانگین ۱۰ بار مراجعه می‌کنند. این عدد در بیمه پایه شاید ۶۰ درصد پایین‌تر از میانگین باشد اما در بیمه تکمیلی ریسک بالایی است. از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر هم حدود ۷۲ درصد یک بار در سال به مراکز طرف قرارداد مراجعه می‌کنند. بیشترین مراجعات هم به بیمارستان خاتم و بقیه‌الله ساسان در تهران است.

هزینه‌های ماهانه بیمه دی، ۱۰۸۰ میلیارد تومان است

مدیرعامل بیمه دی درباره بودجه‌ای که از سوی دولت به بیمه دی اختصاص یافته، توضیح داد: قرارداد ما ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد است و از این میزان ۲۰۰۰ میلیاد تومان در بودجه مصوب دولت نبوده که بنیاد باید از سایر منابع از جمله فروش ملک تامین کند که کار سختی است. البته بنیاد هم بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داشت. ماهانه به‌طور میانگین حدود ۸۸۰ میلیارد تومان از بنیاد به بیمه دی پرداخت می‌شود در حالی که هزینه‌های ما بالغ بر ۱۰۸۰ میلیارد تومان است. اگر این مابه‌التفاوت ۲۰۰ میلیاردی را در ۱۲ ماه سال در نظر بگیریم، به‌معنای ۲۴۰۰ میلیارد تومان کسری است.

موهبتی با بیان اینکه دولت برای پرداخت‌ به بنیاد شهید و بیمه دچار مشکلات مالی است، افزود: نسبت به سال گذشته شکایات ما خیلی کاهش پیدا کرده و در سطح بیمه مرکزی هم رتبه خوبی به‌لحاظ کمترین شکایت‌ها داریم و در رتبه دوم هستیم. البته در حوزه ایثارگران خیلی بهتر می‌توانیم بروز پیدا کنیم اما نسبت به قبل با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد، شرایط بهتر شده است. 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته هیچ بدهی در بیمه دی ایجاد نشد و در دوره جدید بدهی جدیدی ایجاد نشده و اگر همه پرداختی‌هایمان انجام شود، مشکلی از نظر بدهی انباشته نداریم. همچنین امسال سود سهام ما رشد خوبی داشت ارزش سهام ما افزایش پیدا کرده و فروشمان هم دو برابر شده است. سهم بازارمان با افزایش به ۷.۱ رسیده است و امیدواریم سال آینده بتوانیم فروشمان را به ۳۰ هزار افزایش دهیم.

صدور بیمه بدنی بر حسب کیلومتر

مدیرعامل بیمه دی با اشاره به نوآوری‌ها در محصولات بیمه دی گفت: برای مثلا ما در زمینه بیمه بدنه خودرو، بیمه را کیلومتری کردیم؛ برای اینکه اگر یک فرد رفت و آمد کمتری داشته باشد، چون ریسک کمتری دارد بیمه برایش ارزان‌تر شود. همچنین بیمه بدنه خودرو راننده‌محور نبود، در حالی که ریسک روز حادثه برای کسی که شغل پراسترسی دارد، یا سن بالاتری دارد، یا کسی‌که تخلف بیشتری دارد، بیشتر است اینها هیچ کدام تاثیری در حق بیمه نداشت. به همین دلیل ما حق بیمه خودرو را با استفاده از امکانات و داده‌های بیمه مرکزی، بر اساس ضریب ریسک، راننده‌محور کردیم. البته راننده‌محور شدن برای بیمه ثالث مقرراتی دارد که ما در این خصوص هم به بیمه مرکز اعلام آمادگی کردیم.

موهبتی درباره بیمه عمر در بیمه دی نیز بیان کرد: طرح زندگی بهادار، هم در صورت بروز حادثه منجر به فوت و هم درمان ناشی از جرح خدمات ارائه می‌کند و هم سرمایه‌گذاری است. بدین صورت که به نیابت از فرد می‌توان در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری کرد و در صورت بروز حادثه علاوه بر حمایت پوشش درمانی و پرداخت دیه در صورت آسیب دیدن، کار اقتصادی هم صورت گرفته است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی/ کاهش شکایات نسبت به سال گذشته
  • بیش از ۱۲ میلیون متر مکعب آب، پشت سازه‌های آبخیزداری قصرقند
  • کاشت حدود ۷۵۰ هزار اصله نهال در استان اصفهان
  • ناظم بکائی: ساخت اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه الزهرا (س) در سال ۱۴۰۳/ منابع هنوز اختصاص داده نشده
  • ذخیره دوازده و نیم میلیون متر مکعب آب پشت سازه‌های آبخیزداری قصرقند
  • تحقق ۷۰ درصدی بودجه شهرداری شهرکرد/ رشد ۶۲ درصدی بودجه نسبت به سال گذشته
  • کاشت ۱ میلیارد درخت هنوز در انتظار تخصیص اعتبار است
  • کاهش ۱۷ درصدی نزولات آسمانی/حجم آب مخازن سدها ۱۰ درصد کاهش یافت
  • افزایش نرخ تورم عربستان
  • تورم عربستان مشخص شد