Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:10:58 GMT

جشنواره ترنم آسمانی به احیای هنر تواشیح کمک کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۹۶۵۲۹

جشنواره ترنم آسمانی به احیای هنر تواشیح کمک کرد

تهران - ایرنا - داور ممتاز مسابقات قرآنی و دبیر جشنواره ترنم آسمانی برگزاری این جشنواره را در راستای احیای هنر تواشیح و ابتهال (مناجات خوانی) برشمرد.

جشنواره ترنم آسمانی را می توان نخستین جشنواره ملی آیات دانست که در آذر ماه با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز برگزار شد و از برگزیدگان در رشته های همخوانی قرآن کریم، اجرای ‌تواشیح، مدیحه سرایی و ابتهال تجلیل شد و از هادی آرزم هنرمند موسیقیدان و شاگرد همایون خرم که هنر خود را در خدمت قران درآورده و آثار ماندگاری را خلق کرده، قدردانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: 284 اثر از استان های قم، اصفهان، لرستان و آذربایجان غربی در بخش های همخوانی قرآن، اجرای ‌تواشیح، مدیحه سرایی و ابتهال شرکت کردند که از این تعداد 77 اثر در بخش اجرای زنده، 168 اثر در بخش تولیدات استودیویی و 39 اثر در بخش ویژه با عنوان شهدای مدافع حرم شرکت داده شد.
غلامرضا شاه میوه اصفهانی با اشاره به ویژگی های جشنواره ترنم آسمانی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: این جشنواره دومین جشنواره ای بود که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و گروه تواشیح و همخوانی طارق تبریز برگزار شد.
وی که عضو هیات داوران و دبیر هنری این جشنواره بود، افزود: هدف از برپایی این جشنواره احیای هنرهای تواشیح و ابتهال و ارزشگذاری به آثاری است که در این زمینه در استودیو ضبط می شود و موضوع آن اشعار دینی، مدح پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت است.
این استاد صوت و لحن افزود: پس از فراخوانی که منتشر شد، بسیاری از گروه های هنری در حدود 300 اثر را در حوزه انشاد دینی، تواشیح، همخوانی قرآن و ابتهال به دبیرخانه ارسال کردند و این مسابقات طی دو روز برگزار شد و به گروه های برتر هدایایی اهدا شد.
وی افزود: در کنار تلاوت قرآن برخی هنرها ظاهر شد که آبشخور آنها قرآن بود که این هنرها بیشتر در کشورهای عربی ظهور کرد و در کشور ما نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشته های تواشیح و ابتهال با استقبال جوانان روبرو شد و گروه های فراوانی به این هنر روآوردند.
شاه میوه افزود: البته در دهه اخیر به دلیل رواج یافتن موسیقی پاپ و تغییر ذائقه مردم این هنر کمرنگ شد و در این جشنواره دیدیم که برخی از این گروه ها که از دور خارج شده بودند، دوباره انگیزه ای برای حضور در مسابقات پیدا کردند.
وی افزود: رشته های انشاد انفرادی، آکاپلا که نوعی از هنر آوایی محسوب می شود و صدای انسان جایگزین ساز می شود و همچنین آثار چند زبانه موسیقایی به زبان های انگلیسی، عربی، ترکی، همخوانی قرآن و تواشیح در این جشنواره با استقبال روبرو بود.
جشنواره هنری آیات در 11 رشته به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل پوستر در استان زنجان، نقاشی در استان گلستان، فیلم اعم از مستند کوتاه، داستانی، مستند و انیمیشن در استان بوشهر، داستان نویسی در جنوب استان کرمان، شعر در استان لرستان، نقاشیخط در استان یزد و هنرهای نمایشی در استان فارس است که رشته های خوشنویسی و کاریکاتور در سطح بین المللی برگزار می شود.
فراهنگ**1003**1823 خبرنگار: محمدرضا جعفرملک ** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۹۶۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، عبدالکریم عبودی  اهداف این دوره را ساده‌سازی آموزش قرائت قرآن کریم و قابل درک برای تمام اقشار و سنین عنوان کرد و از اعطای گواهینامه معتبر از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: در این دوره آموزش قرآن کاملا شنیداری بوده و مطالب کامل استاندارد و آکادمیک ارائه می‌شود.  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه با اشاره به آغاز زمان نام نویسی از متقاضیان گفت: داوطلبان می‌توانند تا ۳۱ اردیبهشت ماه جهت ثبت‌نام به سامانه حمد مراجعه کنند.  عبودی افزود: دوره آموزشی سوم خرداد ماه در فرهنگسرای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در کوی آزادگان برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس پیگیری می‌شود
  • حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد
  • ترنم باران، همچنان در کرمان گوش نواز است
  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد