Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه شیرینی در فرهنگ ایرانی در اعیاد و جشن‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه، افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی در مردم ایران است؛ بطوری که ۶۰ درصد از مردم اضافه وزن و چاقی دارند و این شاخص در کودکان کمتر از پنج سال، دو برابر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر زهرا عبداللهی در همایش غذای سالم با محوریت شیرینی در زندگی سالم، اظهار داشت: مصرف قند، چربی و نمک، خطر بروز بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سکته ها را افزایش می دهد و متاسفانه روند شیوع دیابت در کشور رو به افزایش است.

وی از الگوی غذایی مردم به عنوان مهم‌ترین عامل بیماری دیابت یاد کرد و گفت: مهم‌ترین عوامل خطر تغذیه‌ای شامل مصرف بالای قند، نمک و چربی است و باید بتوانیم با کمک صنف و صنعت، میزان این عوامل خطر در مواد غذایی را کاهش دهیم.

عبداللهی یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف سرانه مواد قندی و شیرینی مانند شیرینی، شکلات، دسر، بستنی و نوشابه در کشور، ۶۶ گرم در روز است در حالیکه سازمان بهداشت جهانی مصرف ۲۵ گرم مواد قندی در روز را توصیه می‌کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در هر خانواده ایرانی، یک فرد دچار اضافه وزن، چاقی، فشار و چربی خون و همچنین دیابت است. بنابراین باید تا جایی که به کیفیت محصولات لطمه وارد نشود، میزان شکر و قند موجود در این محصولات، کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به سوق یافتن ذائقه مردم به سوی مصرف مواد غذایی با میزان قند بالا، گفت: برخی از محصولات غذایی، بیش از حد شیرین است به عنوان نمونه در قنادی‌ها باید از روغن های سالم و دارای اسیدهای چرب و ترانس پایین استفاده و شیرینی‌های کم کالری تولید شود.

بنابر اعلام وب‌دا، عبداللهی اظهار داشت: مواد قندی و شکری بالای موجود در مواد غذایی می‌تواند احتمال بروز سرطان پانکراس و پستان زنان را افزایش دهد و برای کاهش این بیماری‌ها راهی نداریم جز اینکه قند، چربی و نمک محصولات غذایی در صنوف و صنعت کاهش و استفاده از فیبر بیشتر شود که یکی از مواد با فیبر بالا، آرد سبوس‌دار است.

وی در پایان با بیان اینکه جای شیرینی های کم کالری و کم قند در قنادی ها خالی است، افزود: پیشنهاد وزارت بهداشت این است که حتما باید از قند، چربی و نمک کمتری در تولید و عرضه محصولات غذایی استفاده شود و جایگزین‌هایی مانند شکر قهوه‌ای، جایگزین شکر سفید و تصفیه شده شود؛ چراکه شکر قهوه‌ای کالری کمتری در مقایسه به شکر سفید دارد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۹۶۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکزمهاباد؛ کارشناس مسئول سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان بوکان گفت: کارشناسان واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت این شهرستان یکهزار و ۶۱ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و فاسد را کشف و امحاء کردند.

مسگری افزود: در جریان بازرسی از مراکز و اماکن سطح شهر پیرو تشدید اقدامات بهداشت محیط، بیش از یک تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته شامل نوشیدنی های گازدار، نبات بدون مشخصات بهداشتی، آبلیموهای دست ساز کپک زده و روغن های سوخته و غیر قابل مصرف شناسایی و غیر قابل مصرف تشخیص داده شد که نسبت به جمع آوری و امحاء این اقلام  برابر مقررات اقدام شد.

مسگری، از شهروندان خواست از خرید مواد غذایی بدون مشخصات بهداشتی خودداری نموده و هنگام خرید به مشخصاتی نظیر ( تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و شماره پروانه ساخت) توجه داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به سامانه بهداشت ۱۹۰ و یا شماره تماس ۴۶۲۳۴۰۶۶-۰۴۴ مرکز فوریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت بوکان اعلام کنند.

دیگر خبرها

  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724