Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز، بنابر اعلام بانک انصار، این طرح در سال گذشته با اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به مرحله اجرا در آمده و تداوم یافته است. طرح‌ حاتم و اعطای تسهیلات خرید کالای ‌ایرانی توسط این بانک، به عنوان نخستین طرح عملیاتی در حمایت از تولید داخلی ‌و تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌آید.

بانک‌انصار پرچمدار تحقق اقتصاد مقاومتی در شبکه‌ بانکی است و اجرای طرح‌حاتم را می‌توان یک حرکت پیشگامانه تلقی کرد که برای موفقیت در سطح کلان، نیازمند عزم‌ عمومی شبکه بانکی است، تا با اجرای طرح‌های تکمیلی موجبات تقویت نظام تولید داخلی را فراهم‌ آورند و به توسعه ظرفیت‌های بومی و رونق‌بخشی به بازار فروش کالاهای ایرانی مساعدت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عملیاتی‌کردن پیشنهادهای ده‌گانه مقام‌معظم‌رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی نیازمند طرح‌هایی نظیر طرح حاتم است تا در راستای تقویت تولید داخلی و سمت تقاضا در عرصه اقتصادی اقدامات گسترده صورت گیرد و مردم به خرید کالاهای ساخت داخل تشویق شوند. البته بانک‌ انصار اصرار دارد که کیفیت کالاهای ایرانی باید در سطح استانداردهای بین‌المللی رعایت شود.

بنابر اعلام بانک انصار و با توجه به اهمیت این موضوع و به منظور شفاف‌سازی اهداف، نحوه اجرا و چگونگی بهره‌مندی متقاضیان از این طرح در ادامه صحبت‌های مجاهدی معاون اعتبارات بانک انصار  درباره طرح حاتم را می‌خوانیم.

دلایل اجرایی‌شدن طرح‌ حاتم

اقتصاد مقاومتی، نیازمند استحکام زیرساخت‌های تولید داخلی با سرمایه‌های ایرانی است. بنابراین، هر اقدامی که باعث تقویت بنیه‌های تولیدی و زمینه‌ساز فروش کالاهای ساخت داخل باشد، به تحقق این اقتصاد کمک کرده است. طرح‌”حاتم” از حروف اول چهار کلمه “حمایت‌ از تولید ملی” تشکیل شده است. این طرح در اواخرسال ۱۳۹۴ طراحی و از اوایل سال ۱۳۹۵ به منظور انجام فعالیت‌هایی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تسهیل و تسریع در فروش کالاهای اساسی ساخت داخل، لوازم خانگی تولید داخلی و تقویت سمت تقاضا به اجرا درآمد.

این طرح، علاوه بر اقتصاد مقاومتی، تحقق شعار سال۱۳۹۱ مبنی بر “تولید ملی، حمایت‌ از کار و سرمایه‌ ایرانی” را نیز مد نظر قرارداده است. برای اجرای این طرح که در پی ارایه الگوی ریل‌گذاری بانک‌ها برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی به‌تصویب رسید، با ریاست بانک مرکزی جمهوری‌اسلامی‌ ایران نیز هماهنگی به‌عمل‌آمد. بانک انصار از سال‌ ۱۳۹۱ و به ویژه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ در راستای اجرایی‌شدن فرمایش مقام‌ معظم‌ رهبری بر حمایت از تولید داخلی، مبلغی بالغ بر۳۰ هزار میلیارد ریال به تقویت شرکت‌های تولیدی ایرانی اختصاص داده است تا در راستای استحکام زیرساخت‌های تولیدی کالاهای اساسی هزینه کنند. در اجرای طرح‌حاتم نیز مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال به امر فروش کالاهای ایرانی اختصاص داده شده است.

به واسطه این طرح، تسهیلات به متقاضیان خرید کالا داده می‌شود تا ضمن رفع نیازهای مردم، کالاهای تولید داخل هم به فروش می‌رود و شرکت‌ها به سرمایه و سود خود دست می‌یابند. در این طرح شرط شده است که گیرنده تسهیلات تنها باید کالاهای ساخت ایران را خریداری کند و وجه خرید مستقیما به حساب شرکت تولیدکننده واریز می‌شود. در این طرح امکان خریدکالاهای خارجی به هیچ‌ وجه وجود ندارد.

چگونگی فراهم شدن زیرساخت‌های اجرای این طرح 

اجرای این طرح مبتنی بر سیستم‌ کارت‌ اعتباری است تا از طریق پایانه‌های فروش(POS) و اتصال حساب تولیدکننده به دستگاه‌های POS واریز مستقیم وجه فروش کالا به حساب فروشندگان میسر و برای جلوگیری از خرید کالاهای مشابه خارجی، محدودیت شهرهای کشور ایجاد شود. تاکنون با ۱۷ شرکت تولیدکننده کالاهای اساسی، لوازم منزل و فرش و مبلمان قرارداد امضا کرده‌ایم.

در اقصی نقاط کشور، بیش از ۱۰۰۰ نمایندگی شرکت‌های طرف قرارداد آماده فروش کالاهای خود هستند. سایت‌ ویژه طرح‌ حاتم راه‌اندازی شده است و هم‌اکنون به‌عنوان یک لینک با عنوان «حاتم» به وب‌سایت رسمی بانک انصار متصل شده است تا متقاضیان این تسهیلات بتوانند از جزئیات طرح و نحوه برخورداری از مزایای آن و شرکت‌های طرف قرارداد و نیز آدرس نمایندگی‌های فروش کالا و آدرس شعب بانک آگاه شوند. 

کالاهایی که مشمولان با این طرح می‌توانند تهیه کنند

دریافت‌کنندگان این تسهیلات می‌توانند لوازم آشپزخانه، صوتی و تصویری، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، لوازم خانگی و مبلمان و سرویس خواب، یخچال، فریزر، لباسشویی و اجاق‌گاز خود را در فروشگاه‌های طرف قرارداد تهیه کنند که همه این لوازم در پورتال طرح حاتم درج شده است، ضمنا درحال گسترش دامنه فروش به اقلام و کالاهای دیگر ایرانی هستیم که به محض حصول نتیجه به اطلاع عموم می‌رسد.

نحوه استفاده متقاضیان از طرح مذکور 

متقاضیان استفاده از کالاهای داخلی می‌توانند با مراجعه به سایت طرح‌ حاتم و اطلاع از شرایط و مقررات خرید کالاهای مورد نیاز و موجود، با مشاهده لوازم و نوع قیمت آنها پس از ثبت‌نام در طرح و اخذ کُد رهگیری برای دریافت تسهیلات به شعبه تعیین شده مراجعه کنند و با ارائه مدارک لازم به تشکیل پرونده بپردازند و مراحل لازم برای دریافت تسهیلات را طی کنند و با مراجعه به هر یک از نمایندگی‌های فروش در سراسر کشور که آدرس آنها در سایت مربوط آمده است، نسبت به خرید کالای مورد نظر اقدام کنند.

مبلغ تسهیلات درنظر گرفته شده برای هر متقاضی حداکثر ۱۵۰ میلیون ریال با نرخ سود ۱۵ درصد و مدت بازپرداخت آن حداکثر ۳۶ ماهه و مهلت استفاده از اعتبار موجود در کارت، حداکثر یک ماه است و پس از آن کارت باطل می‌شود، چرا که اعتبار تخصیص‌ یافته یکبارمصرف است. دارنده کارت طی یک ماه مهلت تعیین شده می‌تواند در چند مرحله و از چندین فروشگاه مختلف کالای مورد نیاز خود را خریداری کند.

برنامه‌های پیشِ‌رو برای توسعه طرح

به منظور توسعه طرح و امکان فروش هر گونه کالای موردنیاز متقاضیان، با سایر شرکت‌های تولیدکننده داخلی (همچون لوازم خانگی) مذاکره کرده‌ایم و آنها را به مرور زمان تحت‌ پوشش طرح قرار می‌دهیم و همچنین تعداد نمایندگی‌های فروش کالاها را افزایش داده‌ایم. افزون بر این، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که امکان فروش کالاها به صورت تمام الکترونیک فراهم شود و زحمت مراجعه به نمایندگی‌های فروش کم شود. البته این برنامه را هم داریم که بر اجرای طرح با دقت نظارت کنیم و کاستی‌های آن را برطرف کنیم تا حداکثر رضایت مشتریان و متقاضیان را تامین کنیم.

مدارک مورد نیاز و مراحلی که باید برای دریافت این تسهیلات طی شود

نوع مدارک در سایت طرح حاتم مشخص شده  و متقاضیان پس از ثبت‌نام در سایت طرح حاتم و دریافت کد رهگیری، باید در مهلت تعیین‌ شده به شعبه مورد نظر مراجعه کنند و مدارک لازم را برای طی مراحل دریافت تسهیلات که کمترین فرایند اداری را داراست، ارائه دهند و سپس ضامن معتبری را معرفی کرده و ضمن احراز صلاحیت برخورداری از مزایای طرح حاتم، تشکیل پرونده داده و نسبت به اخذ کارت اعتباری حاتم اقدام کنند.

برای هر فرد واجد شرایط، امکان استفاده از تسهیلات فراهم‌ شده و محدودیتی برای اعضای یک خانواده وجود ندارد. مهمترین شرط استفاده از این طرح، احراز صلاحیت دریافت و توانایی بازپرداخت اقساط و عمل به تعهدات و بعنوان مثال درآمد معین ماهانه است. متقاضیان می‌توانند به منظور آسان‌ شدن دریافت تسهیلات، درصورتی که از یارانه دولتی استفاده می‌کنند و مبلغ یارانه به حسابشان واریز می‌شود، با انتقال یارانه خود به بانک انصار موافقت کنند و به بانک برای وصول اقساط خود اجازه برداشت بدهند.

وضعیت خدمات پس‌ از فروش کالاهای این طرح 

خدمات پس‌ از فروش کالاهای خریداری‌شده و سایر موارد دیگر مانند ضمانت‌نامه، گواهی کیفیت و تعیین قیمت کالا به‌عهده شرکت تولیدکننده است و بانک در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

چگونگی اولویت برای دریافت‌کنندگان این تسهیلات

امکان استفاده از تسهیلات این طرح برای همگان وجود دارد و با عنایت به اینکه ۱۰ هزار میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافته است، تعیین اولویت ضرورتی ندارد و بانک انصار در نظر دارد که  در صورت استقبال از طرح و انجام تعهدات استفاده‌کنندگان، اعتبار طرح را باز هم افزایش دهد. با این وجود، در صورت وجود محدودیت اعتباری، مزدوجین جوان در اولویت قرار دارند.

میزان استقبال از طرح

این طرح از اوایل سال ۱۳۹۵ به مرحله اجرا درآمد و تاکنون حدود ۴۰ هزار نفر از ۳۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات آن استفاده کرده‌اند.

 به منظور ارائه خدمات بهتر و استفاده بهینه متقاضیان طرح حاتم ، سقف تسهیلات از مبلغ ۱۰۰میلیون ریال به ۱۵۰ میلیون ریال و مدت بازپرداخت اقساط نیز از ۳۰ ماه به ۳۶ ماه افزایش یافته است.

انتهای پیام

true برچسب ها : بانک بانک انصار تسهيلات true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۹۷۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش‌ها در شبکه بانکی تغییر یافت

بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، سقف برداشت از حساب‌های بانکی به صورت غیرحضوری ۲۰۰میلیون تومان به صورت روزانه و یک میلیارد تومان به صورت ماهانه مجاز شد؛ همچنین حداکثر تراکنش خرید از هر کارت بانکی و کلیه کارت‌های متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.  

به گزارش ایرنا، آستانه مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری با افزایش ۲ برابری تا ۲ میلیارد ریال به صورت روزانه و ۱۰ میلیارد ریال به صورت ماهانه مجاز شد.

بانک مرکزی در بخشنامه شماره ۲۲۸۴۸‏/۰۳ مورخ ۴‏/۰۲‏/۱۴۰۳ موارد زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرد:

پیرو بخشنامه شماره ۴۸۶‏/۰۳ مورخ ۰۵‏/۰۱‏/۱۴۰۳ معاون محترم فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی درخصوص افزایش سقف تراکنش‌خرید اشخاص حقیقی، به استحضار می‌رساند هیأت عامل بانک مرکزی در جلسه مورخ ۲۷‏/۱۲‏/۱۴۰۲ با استناد به اختیارات مقرر در ماده (۱۷) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مصوب شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه شماره ۳۳۹۴۴‏/۰۲ مورخ ۱۸‏/۰۲‏/۱۴۰۲ که طی آن افزایش آستانه‌های مقرر در دستورالعمل مذکور در حدود شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی به رئیس‌کل محترم بانک مرکزی تفویض شده است، با افزایش آستانه‌های مندرج در مواد (۸)، (۱۰) و (۱۲) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص، به شرح زیر موافقت نمود:

آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری، تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ده میلیارد ریال به صورت ماهانه افزایش می‌یابد.

الزام به تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط و ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی روزانه اشخاص حقیقی از گروه حساب‌های غیرتجاری آن‌ها که تا زمان ابلاغ این بخشنامه برای مبالغ بالاتر از دو میلیارد ریال اعمال می‌گردید، از این پس برای مبالغ بالاتر از چهارمیلیاردریال ضرورت می‌یابد. هم‌چنین در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی مربوط به حساب‌های غیرتجاری اشخاص حقیقی با مبالغ بیشتر از دو میلیارد ریال تا چهارمیلیاردریال، گرچه ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه ضرورت ندارد، لیکن تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط، الزامی است.

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت‌پرداخت و نیز کلیه کارت‌های پرداخت متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه مبلغ دو میلیارد ریال افزایش می‌یابد. کنترل آستانه مذکور در خصوص هر کارت بر عهده مؤسسه اعتباری صادرکننده کارت پرداخت است.

بانک‌ها موظفند، ضمن ایفاد نسخه اصلاحی دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص و نیز ارسال نسخه‌ای از «دستورالعمل نحوه اخذ مستندات موضوع تبصره ماده (۷)، تبصره (۲) ماده (۱۰) و تبصره ماده (۱۱) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص» که ماده (۴) آن با توجه به تغییرات فوق‌الاشاره مورد اصلاح قرار گرفته است، مراتب را با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۹۶ مورخ ۱۶‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن مؤسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.‏‏‏‏‏‏

سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • سقف تراکنش‌ها در شبکه بانکی تغییر یافت
  • بانک‌های استان سمنان تخصیص بیشتر تسهیلات تبصره ۱۸ را افزایش دهند
  • پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • بخشودگی ۴۱۰ میلیارد ریال سود تسهیلات بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • پرداخت ۵۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات غیرحضوری ازطریق سامانه «آسان» بانک کشاورزی
  • قیمت کالاهای اساسی افزایش نیافته است
  • پرداخت 55 هزار میلیارد ریال تسهیلات غیرحضوری ازطریق سامانه «آسان» بانک کشاورزی
  • پرداخت ۳۶ هزار و ۷۳ میلیارد ریال وام ازدواج در همدان
  • پرونده ۳۵۰ هزار متقاضی تسهیلات مسکن روستایی تا یک ماه آینده بسته می‌شود
  • پیشنهاد افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی به دولت ارایه می‌شود