Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-18@16:18:51 GMT

ذخیره برف کشور صفر شد

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۰۱۵۱۹

ذخیره برف کشور صفر شد

مدیرعامل شرکت منابع آب با بیان اینکه یکی از اندوخته‌های منابع آب در بهار ذخیره برف است که در حال حاضر در اکثر نقاط ذخیره برف صفر است، گفت: جیره‌بندی آب کشاورزی در بسیاری از حوضه‌های آبریز اجرا می‌شود.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت منابع آب با اشاره به اینکه برودت هوا در روزهای گذشته به نحوی نبوده که بارش به صورت برف ذخیره شود، افزود: تا پایان زمستان باید میزان بارش ها به 71 درصد برسد که این روند درحال حاضر 30 درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر میزان بارش پیش‌بینی شده محقق شود، قطعاً در تأمین آب کشت بهاره تأثیرگذار خواهد بود.حاج رسولی ها افزود: رهاسازی آب سدها برای کشاورزی در 2 مرحله کشت پاییزه و بهاره صورت می‌گیرد که تأمین آب کشت بهاره به بارش زمستان مرتبط است.

وی گفت: به دلیل محدودیت منابع آب میزان خروجی آب از سدها برای کشاورزی قطعاً جیره‌بندی خواهد شد به اندازه‌ای که تأمین آب شرب به خطر نیفتد و بتوانیم آب کشاورزی را تأمین کنیم.حاج رسولی ها گفت: جیره بندی آب کشاورزی در حوضه آبریز فارس پارسال نیز انجام شد، اما امسال دامنه این محدودیت در سطح کشور در بسیاری از حوضه‌های آبریز اجرا می‌شود.

57 درصد کاهش بارش از ابتدای سال آبی امسال ثبت شد

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: با گذشت بیش از صد روز از سال آبی 97-96 ، در کشور فقط 31 میلیمتر بارش گزارش شده، درحالی که این رقم باید 72 میلیمتر باشد، بنابراین 57 درصد کاهش بارش در این مدت ثبت شده است.حاج رسولی ها افزود: اثرات این کاهش بارش در حوضه های آبریز اصلی کشور متفاوت است و اثر آن در بعضی از حوضه های آبریز در منابع سطحی و در برخی دیگر، در منابع آب زیر زمینی نمایان می شوند.

وی گفت: در حوضه آبریز خزر در طول صد روز گذشته، کشت انجام نشده و مصرف آب در بخش کشاورزی نداشتیم، این درحالی است که شرایط حوضه آبریز خزر خیلی خوب است، اما کاهش 57 درصدی بارش در دو حوضه اصلی آبریز اثر گذار است که در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان بیشتر بر روی آب‌های سطحی تأثیرگذار است، ولی در حوضه فلات مرکزی تاثیرات آن بر روی منابع آب زیرزمینی بیشتر است.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان کاهش بارش 65 درصدی ثبت شده و در حوضه فلات مرکزی 78 درصد کاهش بارش گزارش شده است.حاج رسولی ها اضافه کرد: این پراکنش کاهش بارندگی، مشکل را در حوضه‌های آبریز اصلی و فرعی دوچندان کرده است.

وی گفت: به عنوان مثال در حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان که دارای حوضه های فرعی نیز هست، در حوضه فرعی کرخه 70 درصد کاهش بارندگی، در حوضه کارون بزرگ که محل تأمین آب کشاورزی و انرژی است، 72 درصد کاهش بارش و در حوضه زهره و جراحی 64 درصد کاهش بارندگی از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران با اشاره به اینکه در حوضه فلات مرکزی که یکی دیگر از حوضه های اصلی آبریز و دارای حوضه های فرعی نیز هست، در حوضه فرعی گاوخونی و زاینده رود کاهش بارش 77 درصدی ثبت شده است و در حوضه دریاچه نمک کاهش 78 درصدی به چشم می‌خورد.

حاج رسولی ها گفت: در بسیاری از حوضه‌های اصلی و فرعی کاهش بارش بالای 70 تا 80 درصد است که در میزان آب های سطحی و آب های زیر زمینی تأثیرگذار است.

منبع: فارس

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۰۱۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به بارش‌های خوب اواخر سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جدید اظهار داشت: هر چند طی هفته‌های گذشته شاهد نزولات جوی به صورت برف و باران در برخی نقاط کشور از جمله تهران بودیم، اما همچنان میزان پرشدگی برخی از سدهای کشور پایین بوده و آب مورد نیاز مصارف به طور کامل تأمین نشده است.

قاسم‌زاده با تشریح آخرین وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ گفت: ورودی سدهای کشور در حال حاضر ۲۳.۶۱ میلیارد مترمکعب است که همچنان نسبت به سال آبی گذشته با کاهش ۱۱ درصدی روبرو است.

وی موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ با ۶۱ درصد پرشدگی، معادل ۳۰.۴۱ میلیارد مترمکعب خواند و بیان داشت: در سال گذشته نیز در تاریخ مشابه، همین میزان آب در مخازن سدهای کشور وجود داشته است.

سخنگوی صنعت آب کشور، درصد پرشدگی سدهای تأمین کننده آب شرب پایتخت را ۲۰ درصد خواند و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۲۸ فروردین با کاهش ۱۱ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

وی گفت: مجموع ۱۳ سد مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز حدود ۷۳ درصد پرشدگی دارد که نسبت به سال آبی گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: بر اساس شبکه باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو، بارندگی کشور نسبت به میانگین دوره مشابه درازمدت ۱۵ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارش کشور نسبت به شرایط نرمال، نباید بارش‌های اخیر این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و مدیریت مصرف ضرورتی ندارد بلکه هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند.

کد خبر 6080778 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • هدر رفت باران در روزگار کم‌آبی
  • ذخیره سد زاینده رود ۳۸۳ میلیون مترمکعب/ آب امشب به زاینده‌رود می‌رسد
  • بحران آب در ۳ استان کشور
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • نگرانی از بروز کم آبی در ۳ استان کشور
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است
  • اکنون انتقال آب بین حوضه‌ای در هیچ نقطه‌ای از کشور انجام نمی‌شود