Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب در خصوص برنامه های نوسازی بافت های فرسوده اظهار داشت:در طرح هایی که به منظور نوسازی بافت فرسوده شهری ریخته شده بحث استحکام ،توجه به سنت ها و مدرن بودن لحاظ شده به طور مثال در یکی از طرح ها ساخت حیاط در کنار آپارتمان مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:  در ایران به دلیل عدم توجه به بافت های فرسوده هم اکنون،در  543 شهر بافت های میانی رو به خرابی رفته و تنها پیرامون اباد شده است .

آخوندی تصریح کرد:در حال حاضر 2700 محله قدیمی در کشور وجود دارد که 19 میلیون نفر  در آن ساکن هستند و مقرر شده تا پایان برنامه ششم توسعه 1334 محله نوسازی شود .

وزیر راه و شهرسازی در خصوص روش اجرایی این طرح  عنوان کرد:یک روش  اینست که اراضی داخل شهر را پشتوانه این طرح قرار دهیم  و خوددولت اقدام به نوسازی بافت فرسوده کند؛  طرح دیگر اینست که انبوسازان در محله های فرسوده با مردم شریک شده و نوسازی را انجام دهند و ما تمام توانمان این است که افراد یک محله در همان محله به سکونت ادامه دهند تا حاشیه نشینی رشدنکند.

وی تاکید کرد: این کار با  طرح مسکن مهر تفاوت دارد و پروژه اجتماعی است چون با افراد ساکن در بافت سر و کار دارد ؛ این امر می تواند با مشارکت مردم ساده باشد ولی جلب اعتماد مردم در این طرح نیز مشکل است.

آخوندی در خصوص تسهیلات حمایتی برای اجرای این طرح گفت:در برنامه اول مقرر شده سالی 10 هزار واحد مسکونی را با پس انداز مردم تسهیلات داده شود که بازپرداخت 12 ساله با اقساط قابل تحمل دارد که هر زوج در تهران می تواند تا 260 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.

وی ادامه داد:در بحث خدمات شهری به دنبال این هستیم که دولت پولی را بیاورد و خدمات شهری را نوسازی و گسترش دهد و ما در این محله ها سالی 25 هزار میلیارد تومان با بهره وری اندک در این محلات هزینه می شود.

نوسازی 65 هزار کامیون فرسوده 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه  درباره نوسازی ناووگان باری کشور گفت:ما در حال حاضر 450 هزار کامیون داریم که در حدود 127 هزا ر کامیون بالای 25 تا 40 سال عمر دارند که با مشکلات فنی، آلایندگی و مصرف سوخت بالا مواجه هستند.

آخوندی ادامه داد:برای خرید کامیون جدید در حدود 350 میلیون تومان نیاز هست و ما با وزارت نفت قرار دادی امضا کردیم که در ازای صرفه جویی مصرف سوخت نصف مبلغ را به فرد کامیون دار با سود 10 تا 12 درصد بدهیم .

وی ادامه داد:تا کنون قرارداد جایگزینی 16 هزار کامیون با کارخانه های سازنده امضاء شده است و 3 هزار کامیون هم نوسازی شده است.

آخوندی اظهار داشت:کامیون های جدید اصلا قابل مقایسه با کامیون های فرسوده نیستند و امکانات بسیار بالا دارندو با توجه به کاهش پرداخت اولیه و اقساط کار را برای تعویض آسان ساخته ایم.

وی افزود: در این طرح دولت زیاد دخالت ندارد و کامیون دار با موسسه مالی طرف خواهد شد.

چهره ناوگان ریلی و هوایی کشور جدید می شود

آخوندی درباره تجهیز شبکه ریلی گفت : قرارداد 3 میلیارد دلاری با روس ها برای تجهیز 100 هزار واگن بسته ایم که با عملی شدن آن چهره ناوگان ریلی ما عوض خواهد شد.

وی در خصوص نوسازی ناوگان هوایی گفت: تاکنون 11 هواپیمای ای تی آر را خریداری کرده ایم و قصد داریم 20 هواپیمای دیگر نیز خریداری کنیم و شهرها با فرودگاههای کوچک را فعال تر کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۰۱۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد

آئینی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است. نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی ها و گروه های جهادی صورت گیرد. نظارت هم توسط دولت و اعضای سازمان نظام مهندسی انجام می شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بیشترین بدنه اجتماعی و بیشترین ارتباط را با مردم دارد. لذا توفیق در این وزارتخانه در افزایش سرمایه اجتماعی موثر خواهد بود. در سال جاری نیز که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید فضایی فراهم شود که این وزارتخانه پشتیبان باشد و موانع را رفع کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در محدوده بافت های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد گفت: این بناها جان هموطنان را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است. بنابراین ما نوسازی را در اولویت قرار دادیم؛ زیرا موضوع جان انسان ها است.

آیینی تصریح کرد: در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار حدود ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند. این شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه است. ساکنان این مناطق دچار بدمسکنی هستند و توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند، زیرا اگر پول داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی کردند. این چالش اول ما است. ما به آن ها می گوییم نگران نباشید؛ ما شما را به سازندگان و کسانی که توان مالی، اجرایی و فنی دارند وصل می کنیم. اینجا با چالش دوم مواجه می شویم؛ زیرا سازندگان حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ چراکه برای آن ها بازدهی اقتصادی ندارند.

وی درباره راهکار شرکت بازآفرینی برای چالش دوم یعنی تشویق سازندگان به نوسازی بافت های فرسوده گفت: چهار چالش نوسازی در سند تحول دولت آمده است. راهکار این است که ما با بسته های تشویقی مختلف، سرمایه گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم. 

آیینی تاکید کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته های تشویقی شهرسازانه را اجرا می کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه نشان می دهد در سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: گام اول را با همکاری بسیج مستضعفان و بسیج سازندگی برداشتیم و تا الان ۴۶۷ حلقه میانی ایجاد کردیم که در محلات هدف بازآفرینی به ارایه خدمات می پردازند. این اتفاق جدیدی است که قصد داریم این تعداد را به ۲۰۰۰ حلقه برسانیم و به زودی شاهد خبرهای خوبی در محرومیت زدایی از بافت های فرسوده خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • ۳۰۰ مدرسه در یزد فرسوده هستند
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • شهرداری در حوزه بافت فرسوده چه کرد؟
  • نوسازی ۷۲ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت
  • تاکید وزیر راه و شهرسازی به توسعه ناوگان هوایی ایران
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه ناوگان هوایی