Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ دبير شوراي عالي امنيت ملي در گفتگويي اختصاصي با شبکه الميادين گفت: امروز گروهک ترويستي منافقين به منبع اطلاعاتي کشورهاي غربي و کشورهاي حقير منطقه تبديل شده اند.

مشروح گفتگوي الميادين با علي شمخاني به شرح زير است؛
مجري: ما روز گذشته وارد ايران شديم، گشت و گذاري در خيابان هاي پايتخت داشتيم تا از اوضاع مطلع شويم، مشاهدات ما اندک بود و شنيديم پريروز افراد خشمگين در برخي مناطق اعتراضاتي داشته اند، اين اتفاقات در رسانه هاي بين المللي و همچنين نزد برخي سياستمداران بازتاب گسترده اي داشت، ارزيابي هايي را در اين زمينه شاهد بوده ايم تا جايي که دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا بارها در اين باره اظهار نظر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آغاز از شما مي پرسم آيا اهتمام آمريکا و ديگر کشورها، مورد توجه شما قرار دارد يا خير؟ واکنش شما به اظهاراتشان چيست؟
شمخاني: در اين مرحله دشمني آمريکا به ويژه دشمني دونالد ترامپ، براي ما غير قابل تصور نبود، واقعيت اين است که آمريکا هر آنچه را که در منطقه خاورميانه کاشته است تا به موقع درو کند بي ثمر ماند، بر اساس آنچه خودشان گفته اند بيش از دو تريليون دلار در اين زمينه هزينه کرده اند اما امروز اوضاع در افغانستان، عراق، سوريه و لبنان چگونه است؟ وضعيت در داخل آمريکا چگونه است؟ طبيعي است که دشمنان به چنين فعاليت هاي ادامه مي دهند، اين کار تنها به ترامپ اختصاص ندارد بلکه مراکز مطالعاتي، اعضاي کنگره، رئيس کنگره ، کاخ سفيد و وزارت امور خارجه ، هر کدام بيانيه هايي صادر کرده اند و دلايل دشمني آنان براي ما قابل درک است اما همانگونه که آمريکا در ديگر مسائل منطقه اي شکست خورده است مردم ايران نيز بدون شک از اين کارزار پيروز خارج خواهند شد. ما چنين واکنش هايي را عجيب نمي دانيم و اين واکنش ها براي ما غافلگير کننده نيست. آنان که روزگاري با هفده هزار نيرو با ما مي جنگيدند، مقصود من گروهک منافقين است، آناني که روزگاري به صفوف حزب بعث در عراق پيوسته بودند و در لباس نظاميان عراقي با مردم ايران مي جنگيدند حال به منبعي براي تامين اطلاعات امنيتي برخي از کشورهاي حقير منطقه، آمريکا و اسرائيل تبديل شده اند. اينها به طور مداوم نشست هايي دارند و در اين نشست ها توطئه چيني مي کنند و در پي نفوذ هستند تا بتوانند اقتدار و توانمندي ملت ايران را بشکنند. توانمنديي که از نظر ساختار، شباهتي به اشغالگري ندارد بلکه در چارچوب حمايت از مردم مستضعف منطقه و مقاومت خود را نشان داده است. همانگونه که آنان گفته اند در پي انزواي ايران از منطقه و محصور کردن ايران در مرزهاي جغرافيايي خويش هستند تا مانع از آن شوند که اين کشور به الگويي براي مردم منطقه تبديل شود، آنان در پي متوقف ساختن تاثير انقلاب سال 1979 مردم ايران هستند، يعني در پي متوقف ساختن الگويي هستندکه بر اصل شعار نه شرقي، نه غربي و توانمندي ذاتي خويش استوار شده و هر روز توانمنديش در داخل و منطقه بيشتر مي شود به همين دليل دشمني هايي که بدان اشاره کرده ايد براي ما عجيب نيست.البته به اين نکته اشاره کنم که هيچ کشوري در منطقه و جهان، خالي از مشکل نيست. درست است که ترامپ به منطقه مي آيد و با چهارصد ميليارد دلار درآمد باز مي گردد تا بتواند مشکلات اقتصادي داخل آمريکا را حل کند. او اين اموال را غارت مي کند تا چرخ اقتصاد آمريکا را بچرخاند اما در آمريکا هم نقاط ضعفي وجود دارد ما نيز ضعف هايي داريم و اين ضعف ناشي از جنگ و تحريم هاست ضمن اينکه برخي عوامل هم به سوء مديريت باز مي گردد. ما از مشکلات اقتصادي در کشور آگاهيم چنانچه مي دانيم مردم به صورت طبيعي از دلايل چنين مشکلاتي مي پرسند. اما سئوالي که مي خواهم درباره آن توضيح دهم اين است که غربي هايي که مدعي هستند جنگ هاي نيابتي جنگ هاي زشتي است، خود بنيانگذار چنين جنگ هايي هستند. مي خواهم از شما و بينندگانتان بپرسم شبکه هاي ارتباطي مثل اينترنت، توئيتر ،اينستاگرام و ... چه نقشي در اداره جوامع دارند؟ اين شبکه ها به نيابت از چه طرفي سياست هاي تحريک گرانه را در پيش مي گيرند؟ عليه چه کساني تحريک مي کنند؟ در واقع تمامي اين ابزارها به منزله ارتشي هستند که مامور جنگ هاي نيابتي عليه کشورهاي مستقل شده است، در نتيجه کشورهاي مورد هدف دو راه بيشتر ندارند يا آنکه اين ابزارها را قطع کنند يا آن را با نيازهاي داخلي خود هماهنگ سازند. برخي کشورها مثل چين که فناوري هاي چنين ابزارهايي را در اختيار دارند توانستند آن را مديريت کنند.
مجري: شما از برنامه ريزي هاي آمريکا و اسرائيل در نشست ها سخن گفته ايد، نشست هايي که در روزنامه ها بدان ها اشاره شد، حتي کاخ سفيد هم در اين زمينه بيانيه داده بر برگزاري نشست هايي که تمرکز اساسي آن رويارويي با ايران است تاکيد کرده است، راه حل شما براي اين برنامه هاي عملي شده چيست؟
شمخاني: چنانچه اشاره کردم اين دشمني ها دلايلي دارد، آنان مي خواهند مقاومت در منطقه را به سمت تسليم شدن ، ناتواني و استيصال پيش ببرند، امروز با وجود نشست ها و بيانيه هايي که داشتند نتيجه اي برايشان حاصل نشده است، ما از راهبرد خود در منطقه عقب ننشستيم، راهبرد ما مبتني بر تجاوزگري نيست، بلکه مبتني بر حمايت از ملت هايي است که خواستار حمايتند به همين منظور دفاع ما از فلسطين، سوريه مستقل، عراق مقتدر و مردم لبنان طبيعي است و تغييري نيز در اين روند ايجاد نشده است. آنان در سالهاي اخير ائتلاف هاي جمعي و شخصي تشکيل داده اند، يا آنکه اسرائيل با تکيه بر توانايي هاي نظامي وامنيتي خود اخيرا پرده حيا را در تعامل با برخي کشورهاي عربي دريده است و همه اين اتفاقات با هدف ايستادگي در برابر مردم منطقه است اما اين تدابير هيچ تاثيري در تصميم گيري هاي ما نداشته است و ما به راهمان ادامه خواهيم داد البته آنان نيز به تصميماتشان ادامه خواهند داد. آنان در دوران رياست باراک اوباما در کمپ ديويد هم تصميم گرفته بودند اگر مي خواهند با ايران مقابله کنند بايد تدابيري را اتخاذ کنند، اين سخني بود که اوباما خطاب به کشورهاي منطقه گفته بود اما چه چيزي نصيبشان شد؟ نه تنها دستاوردي در اين زمينه نداشتند بلکه شاهد بروز شکاف در ميان آنها بوده ايم. همه اينها به اين دليل است که پيام ايران پيام اشغالگرانه و سلطه جويانه نيست بلکه پيامي عاطفي است که در پي قهرمان پروري از ملتهاي منطقه است. تدابير کينه توزانه ناشي از اقدامات نظامي و توطئه آميز عليه مردم منطقه هرگز محقق نخواهد شد.
مجري: راهبرد امنيت ملي آمريکا اعلام شد، اين بار اين راهبرد از زبان رئيس جمهوري آمريکا اعلام شده است، اتفاقي که در اولين سال رياست جمهوري ترامپ رخ داد و مورد توجه کارشناسان قرار گرفت، اين اتفاق در آمريکا بي سابقه است، اما به نظر مي رسد آمريکا راهبرد بسيار شديدي در برابر تهران دارد و اين موجب مي شود تا پيش بيني هاي متعددي از رفتارهاي آمريکا در منطقه شود اعم از رفتارهايي در قبال برجام يا رفتارهايي درباره حضور شما در برخي مناطق مثل عراق، سوريه و لبنان. نظر شما درباره راهبرد امنيت ملي آمريکا به ويژه در بخش برخورد با ايران چيست؟
شمخاني: آنان از چهل سال پيش چنين مکتوباتي( راهبرد تدوين شده) را داشته اند، ما امروز قوي تر از گذشته ايم، مي خواهم از روي ديگر اين گزارش ها و راهبردها سخن بگويم، فردي که راهبرد امنيت ملي آمريکا را به شيوه اي که شما اشاره کرديد ننوشت آيا مي تواند همان فردي باشد که از رئيس جمهوري ما که محتواي راهبرد امنيت ملي عليه او نوشته شده است بخواهد که با هم گفتگو کنيم؟ آيا به نظر شما اين کار عاقلانه است؟ ترامپ از حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران، خواستار گفتگو شده است . مي خواهم بگويم اين راهبردها و گزارش ها دو رو دارد يک روي آن، وجهه تبليغاتي و رسانه اي است و روي ديگرش، در پشت پرده قرار دارد و اگر بخواهي صورت مخفي شده اش را معرفي کني رسوا خواهند شد.
مجري: آيا ترامپ خواستار ديدار با حسن روحاني شد؟
شمخاني: بلي، او يک ماه قبل و در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد خواستار ديدار با حسن روحاني شد.
مجري: پاسخ ايران چه بود؟
شمخاني: ايران پاسخ منفي داد. نمي توان ملتي را تروريسم خواند و از رئيسش خواست تا با هم گفتگو کنيم. آمريکا راهبرد خود را بر اين اساس تدوين کرده است که بتواند برخي را غارت کند چون منطقه پر از سرمايه و پول است اما هم زمان به زبان ديگري هم سخن مي گويد. اخيرا در يکي از نشست هاي فصلي، نماينده آمريکا همين خواسته را تکرار کرد، اين موضوع در همين روزهاي اخير بود.
مجري: آيا آمريکا چند بار خواستار گفتگو با حسن روحاني شده است؟
شمخاني: نه، ترامپ يک بار خواستار گفتگو شد و آن هم زماني بود که روحاني در نيويورک حضور داشت، ترامپ خواستار ديدار با حسن روحاني شد و اظهار داشت در سالن فلان يا هتل فلان ديدار کنيم اما نماينده آنها در مذاکرات، فهرستي از موضوعات را تدوين کرد و از ما خواست درباره همين موضوعات گفتگو شود، البته آنان صادق نيستند به همين منظور به مدت چهل سال است که راهبردهاي تکراري را تدوين مي کنند و در کنار آن خواستار آنند تا براي حل برخي مشکلات گفتگو شود، راهبردهاي تدوين شده آنان به اين معني است که به دولت هاي منطقه بگويند بايد بهاي لازم را بپردازيد و از طرفي هم خواستار گفتگو مي شوند تا بگويند در راهبرد اعلام شده جدي نيستند.
مجري: به نظر مي رسد اگر اين سخنان را برخي کشورهاي عرب منطقه بشنوند خوابشان نبرد؟
شمخاني: بعيد است که بتوان ثبات خرس قطبي را با اين زمين لرزه ها به هم ريخت. آمريکا سالهاست چنين سياستي را در پيش گرفته است، آنان همواره در پي تفرقه افکني هستند و از يک طرف اختلاف حمايت و سعي مي کنند از ويژگي هاي اقتصادي برخي طرف ها سوء استفاده کنند در نتيجه براي تحقق اين هدف شعارهايي را عليه طرف ديگر سر مي دهند.
مجري: با توجه به اظهارات کينه توزانه آمريکا عليه ايران، خواسته اساسي آنان از ديدار مستقيم با ايران چيست؟
شمخاني: مي دانند ايران واقعيتي چون کوه است. از چهل سال پيش آنان هر اهرم نرم و سختي را که در اختيار داشتند عليه ما به کار گرفتند. اما ايران نه تنها تضعيف نشد بلکه گام هايي را براي تحقق اهداف خير خواهانه اش در منطقه برداشت. در موضوع فلسطين، ايران با قدرت و صلابت ايستاد و در توسعه فرهنگ مقاومت و حمايت از مقاومت، خود را به عنوان الگويي براي مردم منطقه معرفي کرد. در نتيجه چه راهي در برابر آنان باقي مي ماند؟ راه حل اين است که آبروي خود را با پيشنهاد گفتگو مخدوش کننديا شايد بر اين باورند که مي توانند از طريق گفتگو ايران را فريب دهند. در عين حال در ظاهر شعارهاي تندي سر مي دهند و از راهبردها دم مي زنند. مسافت ميان درخواست گفتگو تا تدوين راهبرد ملي آنان فقط چند روز است، حتي من معتقدم اين دو رفتار متضاد با هم زمان بوده است.
مجري: انتفاضه فلسطين با توجه به رويارويي هاي روزانه با اشغالگران اسرائيلي در بالاترين حد خود قرار دارد، رئيس تشکيلات خودگردان هم موضع گيري آشکاري کرده است، گروههاي فلسطيني نيز در شرايط اجماعي به سر مي برند، ايران نيز در حمايت بدون شرط از انتفاضه، موضعگيري زودهنگامي داشت، راهبرد ايران براي تعامل با اوضاع فلسطين چيست؟ آيا اساس کار مبتني بر تشکيل ائتلاف هاي اساسي است که در آن همه عوامل موثر در موفقيت انتفاضه، اعم از عوامل انساني يا نظامي، در نظر گرفته شده باشد؟
شمخاني: موهبتي که ترامپ در توئيت هايش به ايران کرد بيش از موهبتي بود که در تصميمش براي انتقال سفارت آمريکا به قدس، به فلسطينيان کرد. همچنين خرج شدن آبرو و کرامت نداشته برخي کشورهاي عربي که در پي از بين بردن زشتي روابط علني با اسرائيل هستند هم موهبت قابل توجهي بوده است. اين تصميم ترامپ موجب شد مردم منطقه بفهمند چانه زني، گفتگو و تسليم پذيري نتيجه اش جز از بين بردن قضيه فلسطين نيست ضمن اينکه نابودي فلسطين هدف اساسي اشغالگراني است که براي تسلط بر تمامي فلسطين تلاش مي کنند، امروز اسرائيل سياست هايش را به گونه ديگري اجرا مي کند، حاميان بين الملليش نيز اينگونه اند. ترامپ به سادگي اين سياست ها را رسوا کرد تا جايي که آن دسته از کساني که هنوز کورسوي اميدي به آمريکا داشتند اعتراف کردند تصميم اخير آمريکا به معني پايان مذاکرات درباره فلسطين است. امروز اين موهبت ترامپ سبب وحدت داخلي در فلسطين شد همانگونه که سبب روابط علني و غير علني برخي کشورهاي عربي با رژيم اسرائيل شده است چنانچه موجب شد تا در انديشه جوانان فلسطيني و غير فلسطيني اين باور شکل بگيرد که مقاومت تنها راه براي رويارويي با اشغالگران است. اين زمينه سازي ها، بسيار ارزشمند و نيازمند به شکر الهي است زيرا دشمنان بودند که چنين زمينه اي را ايجاد کردند. جمهوري اسلامي ايران، انقلاب و مقاماتش، چه در قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب مواضع واضحي در قبال قضيه فلسطين داشته و دارند. مقامات ايران آن زمان که هنوز انقلاب نشده بود و حکومت در دست آنها نبود چه در سخنراني ها و چه در نوشته ها در پي گسترش انديشه مقاومت وافشاي چهره استعمار بودند چنانچه اين فرهنگ در سخنان امام خميني، شهيد مطهري، سخنراني هاي آيت الله طالقاني و اظهارات مراجع ديني قبل از انقلاب آشکار شده بود. پس از انقلاب نيز فرصت ها مهياتر شد، در نتيجه سفارت اسرائيل در تهران تعطيل و به سفارت فلسطين تبديل شد. اين شيوه، شيوه عقيدتي در دفاع از مستضعفان است. اين شيوه، شيوه قرآني است نه مذهبي. اين روند فرصتي براي رسيدن به راه حلي است که قابليت اجرايي داشته باشد. به خواست خدا امروز شاهد وحدت ميان شخصيت هاي فلسطيني و خواسته هايشان براي يکپارچگي هستيم چنانچه شاهد نااميدي آنان از آن دسته ازکشورهاي عربي هستيم که امروز بيش از هر زماني ماهيتشان آشکار شده است، ما به سياست خود که از قبل از پيروزي انقلاب بدان ايمان داشتيم ادامه مي دهيم. ما معتقديم مردم فلسطين بايد سرنوشت فلسطين را تعيين و پايتخت فلسطين را مشخص کنند، آنان بايد نوع حکومت و شخصي را که بايد بر فلسطين حکومت کند مشخص کنند. اين اهداف با تجاوز، با سلاح و با موساد و از طريق حمايت هاي ترامپ محقق نخواهد شد.

مجري: آيا معتقديد روابط ميان شما و گروههاي فلسطيني پويا خواهد شد؟ صالح العاروري از رهبران حماس از روابط بسيار قوي با جمهوري اسلامي ايران گفته است، گردان عزالدين قسام نيز از ارتباط با ژنرال قاسم سليماني خبر داد. آيا معتقديد پس از تصميم ترامپ، روابط ميان ايران و گروههاي مقاومت فلسطيني تقويت خواهد شد؟
شمخاني: ما هيچگاه حمايت از مردم فلسطين ، قضيه فلسطين و مقامات فلسطيني را متوقف نکرده ايم، ما در اين مسير ترديدي به خود راه نمي دهيم. اگر در برخي مراحل شاهد ابهامات سياسي بوده ايم اين ابهامات ارتباطي به فلسطين نداشت. مثلا در موضوع سوريه شاهد بوديم که برخي از فلسطينيان برداشت هايي داشتند اما پس از مدتي متوجه اشتباهاتشان شدند و در پي جبران آن بر آمدند و روششان را تغيير دادند. تصميم اخير ترامپ در سرعت دادن به روابط و نزديک شدن ما و گروههاي فلسطيني موثر بود. ايران تنها کشوري است که مي گويد از فلسطينيان دفاع مي کنيم و دفاع ما هم تنها در حد حرف و بعد سياسي نيست. ما هيچگاه حمايتمان را از فلسطين کتمان نکرده ايم و پس از اين نيز اين موضوع را مخفي نخواهيم کرد.
مجري: اما اين کارها بهايي دارد
شمخاني: بخشي از اين بهاء همان چيزي است که شما در آغاز گفتگو به آن اشاره کرديد و آن تحرکات و تحريک گري ها در داخل ايران است. تحريم تحميل شده بر ايران نيز به همين دليل است، ايران هراسي نيز به همين دليل است. برخي از کشورهاي عربي که از ايران مي هراسند، دليل چنين رويکردي اين است که هيچ دستاوردي ندارند تا آن را به مردم فلسطين تقديم کنند. قطب جهان اسلام که حرمين شريفين را در اختيار دارد چه چيزي به فلسطينيان داده است؟ آيا مي توانند حتي در دو صفحه خدماتي را که به فلسطينيان ارائه کرده اند برشمرند؟ اگر شيوه و روش آنها محقق شده است آيا هيچ اثري هم بر فلسطين داشت؟ ايران موضوع فلسطين را در منطقه احيا کرد و بهاي آن را پرداخت. ايران موضوع قدس را به عنوان مرکز جهان اسلام احيا کرد و بهاي آن را پرداخت. مردم ايران از شعار نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران دورند. اين شعار وارداتي است و شعار مردم ايران نيست اما دشمنان بر اين باورند که اگر اين شعار را در افکار گروهي ايران زنده کنند موجب خواهند شد ايران از مواضع خود در حمايت از فلسطين عقب نشيني کند. ايران هرگز از حمايت فلسطين عقب نخواهد نشست.
مجري: حمايت اساسي شما از جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي است که از جنبش هاي اسلامي هستند اما شما با گروههاي فلسطيني ديگر مثل جبهه خلق براي آزادي فسلطين- فرماندهي کل، که رويکرد اسلامي هم ندارد ارتباط داريد. آيا روابط خود را با چنين جنبش هايي توسعه خواهيد داد؟ آيا برنامه اي براي توسعه روابط با تشکيلات خودگردان فلسطين و محمود عباس هم داريد؟
شمخاني: ما مواضع اخير محمود عباس را ارج مي نهيم، ادامه اين روند جايگاه او را تقويت خواهد کرد . ما او را تشويق مي کنيم در راهي که پيش گرفت به جلو برود، ما در تقويت روابط با مردم فلسطين به محدوديت عقيده نداريم. مي خواهيم به وضوح پاسخ دهيم که در پي آن نيستيم که ميان فلسطينيان مذهب تشيع را ترويج کنيم، اساسا ما با ايده هاي مذهبي و قومي عمل نمي کنيم و در پي آن نيستيم تا فلسطينيان را طعمه خود قرار دهيم. برخي کشورهاي منطقه شعارهايي را ترويج مي کنند تا ايران هراسي را رواج دهند، آنان معتقدند ايران در پي تشکيل امپراتوري فارسي يا در پي تشکيل هلال شيعي در منطقه است در شرايطي که اين ادعاها نادرست است. ما در فلسطين ثابت کرده ايم ميان مسلمان شيعه و مسلمان سني تفاوتي قائل نيستيم . حماس سني است، جهاد اسلامي هم سني است. فراتر از اين موضوع ما از گروههايي حمايت کرده ايم که گرايشات ديني ندارند. ما از هر گروهي که در پي آن باشد تا با ادامه مقاومت از مردم فلسطين حمايت کند دفاع خواهيم کرد و با قدرت پشت او خواهيم ايستاد.
مجري: آيا اخيرا در روابط ميان ايران و اردن تغييراتي حاصل شده است؟
شمخاني: هميشه توسعه روابط با کشورهاي اسلامي و همسايه اصل ثابت سياست خارجي ماست. معتقدم مي توانيم با اردن روابط خوبي داشته باشيم البته اگر عنصر عربي يا غربي به عنوان طرف سوم در اين ميان مداخله نکند. اردن در تصميم اخير ترامپ درباره قدس، تاثير گذار خواهد بود، ريشه عربي و اسلامي اردن مي تواند در اين زمينه اثر گذار باشد. ما همواره در پي آنيم تا با اردن روابط مناسبي داشته باشيم اما برخي حوادث منطقه اي و مداخله طرف هاي سوم سبب کندي کارها مي شود.
مجري: يکي از دلايل حملات شديد آمريکا و کشورهاي عربي به ويژه عربستان و امارات عليه ايران در موضوع يمن است. اتهاماتي که متوجه ايران است اين است که در پشت پرده موشک هاي بالستيکي است که از يمن به خاک عربستان شليک شده است. البته ايران به اين اتهام پاسخ داد اما آمريکا از زبان نيکي هيلي خواستار بسيج بين المللي عليه ايران شد. اما به نظر مي رسد اين خواسته هنوز محقق نشده است، دوست داريم از زبان شما ميزان تاثير ايران در يمن، به ويژه بر روي جنبش انصار الله را بشنويم و بدانيم اتهام مطرح شده درباره موشک بالستيک تا به کجا کشيده شده است؟
شمخاني: اين اتهام از همان روز اولي که مطرح شد با شکست مواجه شد. تا جايي که برخي از نظاميان آمريکايي نيز با نمايش ناقص نيکي هيلي مخالف بودند . اروپايي ها هم با اين نمايش همراه نشدند. چنانچه اشاره کرديد، اين حربه به مثابه بمبي بود که قبل از آنکه به سمت هدف شليک شود منفجر شد، اما واقعيت اين است که شبکه هاي مستقل مثل شبکه الميادين ماموريت هايي دارند، اين رسانه ها نمي توانند ظلمي را که عربستان با حمايت آمريکا بر مردم يمن روا مي دارد تحمل کنند تا جايي که سازمان ملل متحد به صورت شفاف اشاره کرد گرسنگي که در يمن شيوع پيدا کرده است در تاريخ بشريت بي سابقه است در نتيجه رسانه هاي اصيل بايداين فاجعه را موشکافي کنند. نمايشي که نيکي هيلي به راه انداخت با هدف انحراف افکار از جناياتي بود که آمريکا با دستان عربستان در يمن مرتکب مي شود با اين حال آنان دستاوردي نداشته اند به همين منظور است که آمريکايي ها هم خواستار پايان دادن به محاصره بندر حديده و اجازه ورود دادن به محموله هاي کمک هاي بشردوستانه به يمن هستند. کاملا مسخره است که ما موشک به يمن بفرستيم، آنان خودشان تسليحات راهبردي دارند و کافيست نگاهي به فهرست زرادخانه تسليحاتي اين کشور بيندازيم . همچنين يمني ها باهوشند، آنان بيش از هزار روز است که با بمب هاي مختلف هدف قرار مي گيرند با اين حال آيا هنوز مجاز نيستند از سلاح راهبردي خود براي دفاع از خويش استفاده کنند. آنان مردمي مقتدر هستند و نيازي به حمايت ما ندارند با اين حال اميد داريم عربستان تجاوز به يمن را متوقف کند و به ظلم مضاعف عليه مردم يمن که با محاصره اين کشور انجام شده است، پايان دهد. بر اساس اطلاعاتي که در دست داريم امارات و عربستان موضع متحدي در موضوع يمن ندارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۰۳۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به‌شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تأمین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه به‌خلاف میل تحریم‌کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیداً انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یادشده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیداً محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تأکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام‌زنی به دیگران کنند.

وی تأکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به‌خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی اضافه کرد: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به‌دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی بنشانند و به‌گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضدتروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؟!! مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تأکید کرد: تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران
  • مقاومت فلسطین: اشغالگران مجبور شدند پیشنهاد خود را تغییر دهند
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت
  • دیدار احمدیان با همتایان چینی و برزیلی خود در سن پترزبورگ
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • 5 پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است