Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-01@16:17:34 GMT

عربستان در آستانه انفجار است

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۰۴۱۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه آمریکایی «اویل پرایس» در گزارشی به سیاست خارجی و چالش‌های داخلی عربستان در طول سال گذشته میلادی پرداخته و می‌نویسد که احتمال کودتا علیه ولیعهد این کشور در آینده وجود دارد.

اویل پرایس با اشاره به این مطلب که تصمیم گیرنده اصلی در سیاست خارجی عربستان سعودی «محمد بن سلمان» است می‌نویسد: هدف اصلی وی ایجاد یک جبهه متحد علیه ایران و اخوان‌المسلمین است اما تصمیم‌گیری‌های کلیدی وی از دخالت در جنگ یمن گرفته تا محاصره قطر و اعمال فشار به کشور لبنان نتیجه عکس داده است، ادامه این سیاست نامطلون نه تنها به ثبات خاورمیانه کمک نمی‌کند بلکه برای اوضاع داخلی عربستان نیز تأثیر منفی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این گزارش ضمن اشاره به برخی از چالش‌های اقتصادی موجود در عربستان و مشکلات موجود در این کشور آمده است: عربستان در حال حاضر با یک وجهه بسیار بد بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کند و به عنوان کشوری شناخته شده  است که با تروریسم ارتباط دارد.

اویل پرایس ضمن بیان تغییر در سیاست خارجه عربستان سعودی دلیل اصلی این تغییر را مقابله با نفوذ ایران در منطقه توصیف کرده است.

این پایگاه آمریکایی درباره اشتباهات سیاست خارجی عربستان به دخالت این کشور در یمن اشاره می‌کند و می‌نویسد: در پی دخالت عربستان در این جنگ، کشور یمن با بزرگ‌ترین بحران انسانی روبه‌رو شده است؛ 10 هزار نفر در پی حملات عربستان جان خود را از دست داده‌اند و بیماری وبا به سرعت در حال شیوع در این کشور است.

اویل پرایس درباره دیگر اشتباهات عربستان در زمینه سیاست خارجی می‌افزاید: از دیگر اشتباهات راهبردی عربستان که با همراهی مصر، بحرین و امارات انجام شد قطع روابط دیپلماتیک با قطر بود و جدیدترین اشتباه این کشور نیز اعمال فشار به نخست وزیر لبنان برای استعفا است.

در بخش دیگری از این گزارش درباره پایه‌های سیاست خارجی عربستان آمده است: عربستان سعودی با آمریکا و اروپا برای مبارزه با تروریسم متحد است اما درک و تعریفی که این کشور درباره تهدید تروریستی دارد کاملا متفاوت است.

اویل پرایس در پایان گزارش خود می‌نویسد: چالش‌های داخلی عربستان سعودی تصمیمات جسورانه‌ای می‌خواهد اما این تصمیم‌ها باید متناسب با امکانات موجود اتخاذ شوند؛ تصمیم‌ها و سیاست‌های محمدبن‌ سلمان می‌تواند به بی‌ثباتی گسترده در عربستان سعودی، شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی و حتی کودتا در کاخ پادشاهی عربستان شود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۰۴۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش قدس آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • بازار رانندگان فرمول یک در آستانه انفجار است!
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت