Web Analytics Made Easy - Statcounter

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا  گفت: حاشیه‌نشینی امروز مانند گذشته به شکل حلبی‌آبادها نیست و تفاوت‌هایی دارد. در حاشیه‌ شهرها اقشاری زندگی می‌کنند که از نظر وضعیت درآمد جزو پایین‌ترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند.

او با اشاره به اینکه مهاجرت روستا به شهر علت اصلی افزایش حاشیه‌نشینی است، افزود: سیل مهاجرت از روستا به شهر این مسئله را ایجاد کرده است، بسیاری از این افراد در روستاها زمین یا ملک دارند که دیگر کارایی ندارد و نمی‌تواند منبع درآمدشان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط اقتصادی، عدم دسترسی به آموزش برای فرزندانشان و زندگی سخت در روستا این افراد را مجبور به مهاجرت کرده است.

خالقی ادامه داد: در سال‌های گذشته بیش از 60درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کرد اما امروز این موضوع برعکس شده و بیشتر مردم در شهرها زندگی می‌کنند که البته بسیاری از آنها به علت شرایط اقتصادی نامطلوب در حاشیه شهرها هستند.

حاشیه‌نشینان شبانه خانه می‌سازند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه مهاجرت افراد از روستا به شهر در حال افزایش است، گفت: بسیاری از این افراد نمی‌توانند به داخل شهرها وارد شوند بنابراین به حاشیه رانده می‌شوند که این مناطق مشکلات خاص خود را دارند.

خالقی با بیان اینکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها هم‌چنان اتفاق می‌افتد، افزود: بسیاری از حاشیه‌نشینان شبانه محل سکونت خود را می‌سازند. این افراد اغلب در شرایط بد بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی هستند. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و تخلفات از همین مناطق ناشی می‌شود که بیشتر به علت شرایط بد اقتصادی است.

نماینده خلخال وکوثر با اشاره به اشتغال حاشیه‌نشین‌ها گفت: اکثر حاشیه‌نشینان به شغل‌های کاذب در شهر روی می‌آورند. دست‌فروشی یا کارگری به صورت روزمزد از مشاغل کاذبی است که این افراد انجام می‌دهند. آنها برای کار به شهر می‌آیند اما در حاشیه سکونت دارند.

پایگاه‌های بهداشت به افراد حاشیه نشین خدمات اولیه می‌دهند

او درباره وضعیت سلامت و بهداشت حاشیه‌نشینان، تصریح کرد: پایگاه‌های بهداشت مانند مراکز بهداشت در حاشیه شهر با توجه به سرشماری دولت احداث شده اما نیاز به تدابیری بیشتری وجود دارد. شهرداری، اداره برق، اداره گاز و وزارت بهداشت مجبور است امکاناتی را برای این افراد مهیا کنند. این افراد فقط خدمات اولیه سلامت و پیشگیری مانند واکسیناسیون را توسط خانه‌های بهداشت دریافت می‌کنند.

خالقی افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت بسیاری از این افراد تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. درحال حاضر 11میلیون نفر از سوی وزارت بهداشت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که البته مشکلاتی را برای این وزارت‌خانه ایجاد کرده و از نظر تامین منابع مالی مسائلی ایجاد شده است، اما بعد از این طرح بخش بزرگ و اکثر حاشیه‌نشینان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که وضعیت آنها را از نظر سلامت بهبود می‌بخشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان تاکید کرد: برای بهبود وضعیت سلامت جامعه باید هرچه زودتر پرونده الکترونیک سلامت اجرا شود تا هم‌پوشانی بیمه‌ها مشخص و اصلاح شود تا افرادی که چند بیمه دارند یا اصلا بیمه نیستند شناسایی و تحت پوشش قرار گیرند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۰۶۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهرا سید معلمی، اظهار داشت: هدف از این پویش اطلاع رسانی و آموزش در خصوص اهمیت نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه و سلامت عمومی افراد است. بین سلامت دهان ودندان و سلامت جسمی رابطه مشخصی وجود دارد و برخی از بیماری های دهان و دندان می تواند تاثیراتی در بیماری های دیگر داشته باشند و همینطور برخی بیماری های جسمی نیز می تواند برای دهان ودندان مشکلاتی ایجاد کند.

وی با بیان این که مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و سیگار الکترونیکی) از مهم ‌ترین عوامل در ایجاد سرطان دهان بوده و سلامت مغز و قلب با سلامت دهان و دندان در ارتباط است، افزود: بیماری های شدید لثه و دیابت رابطه دو طرفه دارند و هر کدام از آن ها می تواند باعث تشدید بیماری دیگر شود، بنابراین توجه به سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. البته خونریزی لثه‌ها در مسواک زدن نباید باعث ترک مسواک زدن شود.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که این پویش در روز اول به عنوان «دهان دریچه سلامت» به ارتباط این بیماری ها می پردازد و توجه مردم را به سلامت دهان و دندان معطوف و متمرکز می کند، ادامه داد: در روز دوم نیز شعار «سلامت دهان و دندان؛ سلامت کودک» را خواهیم داشت.

دکتر سیدمعلمی اضافه کرد: در این روز با حضور در مدارس و آموزش به دانش آموزان و معاینات دهان و دندان بچه ها، افزایش آگاهی نسبت به سلامت دهان و دندان را در مدارس و دانش آموزان انجام می شود تا اگر یک دانش آموز به اقدامات بهداشتی، درمانی نیاز داشت به مراکز جامع سلامت جهت دریافت خدمت معرفی شود.

وی بیان کرد: در روز سوم پویش هدف ما بر اهمیت دادن به سلامت دهان و دندان از دیدگاه نهادهای مردمی و سایر نهادهای دولتی متمرکز خواهد بود. در این روز به تبیین نقش سایر نهادها و افراد در بحث سلامت دهان ودندان پرداخته می شود که چه کمک هایی می توانند در این زمینه ایفا کنند. در کل هدف پویش سلامت دهان و دندان، آگاهی بخشی و حساس سازی مردم، جامعه و مسئولان در رابطه با اهمیت سلامت دهان و دندان است.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پایان با بیان این که خدمات اساسی و مهم دندانپزشکی در مراکز بهداشت برای همگان در دسترس است، گفت: خدمت رایگان دندانپزشکی در مراکز بهداشت در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به افراد ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از۶۰ درصد جمعیت آذربایجان غربی زیر پوشش بیمه سلامت
  • ۴۵ درصد جمعیت جهان از پوسیدگی دندان رنج می‌برند / پوسیدگی دندان؛ شایع‌ترین بیماری بشر
  • ۲۶ مرکز دیالیز در آذربایجان‌غربی به بیماران خدمات ارائه می‌دهند
  • ۲۶ مرکز دیالیز در آذربایجان‌غربی ارائه خدمات می‌دهند
  • چگونگی نشان‌دار شدن بیماران صعب‌العلاج
  • افزایش میزان حمایت از بیماران تالاسمی با تأسیس صندوق بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج
  • کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران
  • ارزیابی آمادگی ۴۰۰۰ خانوار قزوینی برای مواجهه با مخاطرات
  • اعزام کاروان سلامت به مناطق کم برخوردار شهرستان قروه 
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز