Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-03@04:51:56 GMT

گرانی خودرو در نا آرامی!

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۰۷۰۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، وطن امروز درباره گران شدن خودرو گزارش داده است: 2 روز پس از بازگشایی سایت ثبت سفارش خودرو، کرمان موتور در اقدامی شگفت، قیمت برخی محصولات خود را بیش از 40 میلیون تومان افزایش داد. این برای چهارمین بار در 3 ماه گذشته است که محصولات گروه کرمان‌موتور گران می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، جالب‌تر آنکه مدل‌های گران شده برای 2017 بوده و واردکنندگان در حال ثبتارش واردات خودروهای 2018 هستند و روشن نیست که این شرکت بر چه اساسی قیمت‌ها را تا این اندازه بالا برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ‌طور قطع خودروهایی که مشمول این افزایش قیمت شده‌اند مربوط به ثبتارش‌های قبلی بوده

و در مدت زمان تعطیلی سایت ثبت سفارش به کشور وارد شده‌اند، بنابراین در این مدت،‌ افزایش قیمت ارز و افزایش نرخ تعرفه چندان متوجه این خودروها نبوده که بخواهد آنها را گران کند.   شرکت کرمان موتور در تاریخ 11 دی‌ماه با ابلاغ بخشنامه‌ای، ۶ خودرو را گران کرد. کرمان موتور پیش از این نیز در قالب مصوبه‌های مختلف قیمت محصولات خود را افزایش داده بود. براساس این ابلاغیه، سانتافه با رشد 42 میلیون تومانی با قیمت 309 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد محصولات کرمان‌موتور برای چهارمین بار در ۳ ماه گذشته گران شده‌ و این شرکت قیمت محصولات خود را در مدت 3 ماه تا 59 میلیون تومان افزایش داده است به طوری که سوناتا با افزایش قیمت 48 میلیون تومانی و سانتافه نیز با افزایش 59 میلیون تومانی همراه بوده  است. قیمت محصولات این شرکت در دی‌ماه افزایش چشمگیری داشته تا آنجا که نسبت به مهر ماه قیمت سوناتا 2017 با رشد 48 میلیون تومانی به 199 میلیون و 900 هزار تومان و قیمت سانتافه نیز با افزایش 59 میلیون تومانی به 249 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. همچنین کرمان‌ موتور در مهرماه قیمت النترا، سوناتا،‌ توسان و سانتافه را افزایش داده بود و در آذرماه نیز قیمت سوناتا و سانتافه را دوباره بالا برد. در جدیدترین قیمت‌گذاری این شرکت نیز در دی‌ماه امسال قیمت هیوندایی 20I، النترا اکسنت، توسان، سانتافه و سوناتا افزایش پیدا کرده است. این تغییر قیمت‌ها در مهرماه، 7 آذر و 11 آذر و همچنین در دی‌ماه اتفاق افتاده است. در این شرایط قیمت سوناتا 2017 در دی‌ماه نسبت به قیمت 11 آذر، 29 میلیون تومان افزایش یافته و سانتافه 2017 نیز در این مدت رشد قیمت 42 میلیون تومانی را تجربه کرده است. این در حالی است که با توجه به تعیین‌تکلیف تعرفه واردات خودرو و ثبت سفارش خودروهای وارداتی، فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند قیمت برخی خودروها روند کاهشی داشته باشد.

کرمان موتور تعادل بازار را به هم زد

در همین باره سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران به فارس گفت: در حال حاضر قیمت سانتافه 2017 توسط کرمان‌موتور 309 میلیون تومان تعیین شده که در واقع نوع ساده سانتافه است، این در حالی است که با محاسبه تعرفه 95 درصدی و دلار4350 تومانی، قیمت سانتافه فول مدل 2018 معادل 285 میلیون تومان خواهد بود. وی با بیان اینکه روشن نیست دلیل این افزایش قیمت محصولات کرمان‌موتور چه چیزی بوده است، افزود: این اتفاق باعث تحریک بازار خواهد شد زیرا در شرایطی که انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار مطرح است، افزایش قیمت نمایندگی می‌تواند باعث به‌هم زدن تعادل بازار شود. مؤتمنی تصریح کرد: با توجه به از سرگیری ورود خودرو به کشور در 10 تا 15 روز آینده و همچنین افزایش تنوع خودروهای قابل عرضه در بازار و اضافه شدن  چند شرکت جدید در واردات محصولات‌شان به ایران، پیش‌بینی‌ها مبنی بر تمایل فروشندگان به عرضه خودروهای وارداتی با سود کمتر و در نتیجه کاهش قیمت‌ها در بازار است. به گفته وی،  قیمت سانتافه در حالی 309 میلیون تومان تعیین شده که تا یک ماه پیش قیمت آن در بازار 213 میلیون تومان بود و خریداران پول بیشتری بابت آن پرداخت نمی‌کردند. قیمت این خودرو در بازار پیش از افزایش قیمت اخیر حدود 277 میلیون تومان بود.

افزایش 1100درصدی تعرفه هیبریدی‌ها

اگر چه تلاش‌ها برای ترویج استفاده از خودروهای هیبریدی و کاهش آلودگی هوا است اما در ابلاغیه‌ جدیدی که به تازگی از سوی دولت ابلاغ شده، تعرفه این نوع خودروها ۱۱ برابر و ۱1۰۰ درصد رشد داشته است. براساس تصمیم‌گیری‌ها به دلیل مصرف پایین بنزین و آلایندگی کم خودروهای هیبریدی، دولت به عنوان مشوق، تعرفه 4 درصدی را برای واردات این نوع خودروها در نظر گرفته بود اما در دستورالعمل جدید این رقم به 45 درصد رسیده است که رشد 11 برابری یا 1100 درصدی را نشان می‌دهد. به‌عنوان نمونه تا پیش از این به‌دلیل تعرفه پایین خودروهای هیبریدی، در عمل قیمت این نوع خودروها در بازار از نمونه‌های بنزینی کمتر بود و اگر خودروهای سوناتای شرکت هیوندایی را در نظر بگیرید، گران‌ترین تیپ نوع هیبریدی این خودروها در بازار 190 میلیون تومان بود اما نمونه بنزینی همین خودروها حداقل 200 میلیون تومان به فروش می‌رفت. تفاوت قیمت‌ها در بعضی مدل‌ها حتی به 30 میلیون تومان هم می‌رسید. مسؤولان دولت باید شفاف کنند که چطور و با کدام مبنای منطقی، تعرفه خودروهای بنزینی را حدود 20 تا 30 درصد اما تعرفه خودروهای هیبریدی را حدود 1100 درصد افزایش داده‌اند؟

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۰۷۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی

لاپید: برای خرید از سوپرمارکت باید وام بگیریم! نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی: هر دقیقه یک بار یک پیامک دیگر افزایش قیمت‌ها ارسال می‌شود. همه‌چیز، هر چیزی که قابلیت افزایش قیمت دارد، گران می‌شود. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077979 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو
  • گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما / ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما/ ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول