Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@18:52:59 GMT

طب اسلامی2/عادات غذایی صحیح روزانه

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۰۷۴۵۹

طب اسلامی2/عادات غذایی صحیح روزانه

جلیل بابایی محقق و پژوهشگر قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از همدان، با اشاره به اینکه سلامت در آموزه‌های دینی بیشتر پیشگیری و مراقبت است اظهار کرد: زمانی که در سر، سردی ایجاد می‌شود کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیماری‎هایی چون سردرد، میگرن، ام اس، وزوز گوش، گلو درد، عفونت‌های لوزه، تیروئید و حتی چشم‌ها نیز شاید تحت تاثیر این سردی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: ای کاش روزی باشد که تغذیه‌ی مردم را با گرمی کنترل کنیم تا هیچ انسولینی مصرف نشود. به طور کلی تمام بیماری‌ها تحت تاثیر از نقطه‌ی سردی در سر است 80% مردم دنیا طبع سرد دارند این در حالی است که 80% غذاهای دنیا نیز سرد هستند.
بابایی با اشاره به اینکه هر آفریده‌ای که به ذهن انسان برسد زوج و مصلح دارد مانند زن و مرد، آب و آتش، گرمی و سردی و... بیان کرد: با وجود این زوجیت در تمام هستی تنها چیزی که زوج و مصلح ندارد تغذیه است دشمنان اسلام کاری کرده‌اند که ما تنها به فکر غذاهای سرد و خوش طعم هستیم، برای مثال برنجی را که سرد است به همراه سیب زمینی، عدس، ماهی، و یا ترشیجات مصرف می‌کنیم که سرد هستند.
وی تصریح کرد: کافی است در کنار این غذاهای سرد از مکملات استفاده شود برای مثال برنج را با سبزی شوید یا کمی زعفران مصرف کنیم و یا اینکه به همراه آن در نمک کمی آویشن بیافزاییم، خوردن یک عدد خرما و یا یک قاشق غذاخوری عسل نیز بعد از وعده غذایی که برنج بوده است تحول عظیمی در سردی آن ایجاد می‌کند قطعا اگر زوج و مصلح بودن در غذا رعایت شود از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.
بابایی اذعان کرد: این طریق مصرف تغذیه باید در جامعه نهادینه شود، اسلام و طب اسلامی هرگز درمان و معالجه علم نوین پزشکی را رد نمی‌کند چراکه در مواقع اورژانسی درمان بیمار با علم پزشکی ممکن است برای مثال هنگام تصادف طب اسلامی نمی‌تواند کمکی بکند اما هدف طب اسلامی پیشگیری قبل از درمان است.
بابایی با اشاره به اینکه گفتن این مسئله، که قرآن از درمان دور است کاملا غلط است افزود: قرآن در نیمی از یک آیه تمام علم پزشکی را توضیح داده است و می‌فرماید «يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ای فرزندان آدم، زیورهای خود را در مقام هر عبادت به خود برگیرید و بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید، که خدا مسرفان را دوست نمی‌دارد» (اعراف/31).
وی تصریح کرد: طب اسلامی در عمل جراحی نمی‌تواند کمکی کند اما این علم بسیار فراتر از یک عمل جراحی است این طب با کنترل تغذیه و پیشگیری حتی از ورود مردم به اتاق‌های عمل نیز، در موارد اورژانسی جلوگیری می‌کند چراکه کنترل تغذیه جامعه‌ای سالم را به ارمغان خواهد آورد.
بابایی تاکید کرد: گفتن آن که اسلام طبی ندارد در واقع به معنای نقض این دین است حال آنکه اسلام کامل‌ترین دین‌هاست با عدم قبول طب اسلامی در واقع طب النبی، طب الصادق، ، طب امام رضا را نقض کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه طب اسلامی و علوم پزشکی نباید از یکدیگر جدا باشند افزود: پیشگیری را طب اسلامی و درمان را علم پزشکی انجام می‌دهد با وجود همکاری این دو علم جامعه‌ای سالم خواهیم داشت، اما نباید بیمار و بیماری وسیله تجارت محسوب ‌شوند.
این محقق و پژوهشگر قرآنی با اشاره به یکی از دردهای شایع که مردم را درگیر خود کرده است بیان کرد: سردردهای زنجیره‌ای، گاهی می‌توان با یک کار ساده مانند استنشاق گلاب سردردهای شدید را از بین برد هر دردی درمانی دارد اگر سردردها طولانی شدند تنها به این معنا نیست که بیمار دچار میگرن شده است گاهی مصرف مواد غذایی چون نشاسته در ماکارونی یا چایی به مدت طولانی مسبب این دردهای زنجیره‌ای است.
وی افزود: گاهی دلیل سردرد کم خونی است اما تنها راه درمان قرص‌ آهن نیست بلکه می‌شود با مصرف سبزیجات، برگ زرد آلو، مویز، کشمش، برگ هلو، شیرپسته بادام و... آن را درمان کرد و اگر بعد از 15 روز بهبود نیافت می‌تواند از قرص‌ها و داروهای مکمل استفاده کرد پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند« اگر به مدت 15 روز ، روزانه 3برگ زرد آلو، 3 برگ هلو و 20 عدد مویز مصرف کنید کم خونی شما درمان خواهد شد».
وی افزود: توصیه‌ی گفتن نام خدا قبل از خوردن طعام، نخوردن آب در بین غذا و ترک کردن سفره‌ی غذا زودتر از سیری به هیچ مدرکی و تحصیلی نیاز ندارد.
بابایی تاکید کرد: زمانی که مدیر وزارت نفت یک کشور بگوید« اگر تمام نفت یک سال را صرف خرید دارو کنیم ، از درمان عاجز هستیم » بیانگر درمان اشتباه یک کشور است.
وی اظهار کرد: امام صادق(ع) با توجه به آیه‌ی 59 سوره‌ی مبارکه انعام می‌فرماید«سردی را با گرمی، گرمی را با سردی، تری را با خشکی و خشکی را با تری درمان کنید» همانطور که قرآن کریم می‌فرماید« وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ 0و کلیدهای خزائن غیب نزد اوست، کسی جز او بر آن آگاه نیست و نیز آنچه در خشکی و دریاست همه را می‌داند و هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر آنکه او آگاه است و نه هیچ دانه‌ای در زیر تاریکی‌های زمین و نه هیچ تر و خشکی، جز آنکه در کتابی مبین مسطور است».
وی با اشاره به این حدیث امام صادق(ع) که ریشه‌ی افسردگی حسادت است افزود: در کل دنیا نابینایی وجود ندارد که دچار افسردگی باشد، درمانهای امروزی برای افسردگی، درمان نیستند در واقع فرد بیمار را بر اثر داروهای آرامش بخش برای مدتی سر و بی‌حس می‌کند در صورتیکه 50% درمان تغذیه و 50% آن نیز مربوط به روح و روان است اذا برای درمان باید بیمار را درک و با او صحبت کرد.
وی با اشاره به اینکه گاهی افسردگی از عدم ارتباطات و درک صحیح است گفت: اگر ویتامین‌های گروه  در بدن به اندازه‌ی کافی باشد، بدن به سمت سودا بودن برود و گردش خونی آرام داشته باشد قطعا این افسردگی درمان خواهد شد، ترکیبعسل، شیرو گلاب، استنشاق گلاب و نوشیدن اسطوقدوس نیز می‌تواند کمک کننده باشد.
این محقق و پژوهشگر قرآنی در ادامه بیان کرد: انسان از نور، ذهن و روح آفریده شده است تا زمانی که ذهن و روح درگیر یک مسئله باشد نوری بر جسم تابیده نمی‌شود، کمبود نور، فصل‌ها، رنگ اتاق، لباس‌ها و چیدمان وسایل بر افسردگی متاثر است، رنگ‌هایی که در قرآن به آنها اشاره شده است قرمز، آبی، سبز و زرد است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ تر و خشکی نیست که در قرآن نباشد برای سالم ماندن و زندگی شادتر باید کم خوری را رواج دهیم همانطور که آیت الله جوادی آملی توصیه کرد برای حفظ سلامتی خود، کم بخورید و این فرهنگ را رواج دهید.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۰۷۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند

به گزارش خبرآنلاین،زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه احتمال بروز بیماری‌های تنفسی همچون سرماخوردگی در فصل پاییز افزایش می‌یابد، گفت: به لحاظ تغذیه‌ای برای جلوگیری از بروز چنین بیماری‌هایی توصیه می‌کنیم منابع تغذیه‌ای حاوی ویتامین C بیشتر مصرف شود.

ایسنا در خبری نوشت:وی با بیان اینکه ویتامین C در همه سبزیجات و میوه‌های تازه وجود دارد، اظهار کرد: بعضی از میوه‌ها مانند مرکبات، ویتامین C بیشتری دارند، ولی معنایش این نیست که مابقی میوه‌ها و سبزیجات فاقد ویتامین C هستند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف روزانه سبزی‌ها و میوه‌ها، ویتامین C مورد نیاز بدن تامین می‌شود، تصریح کرد: به دنبال مصرف میوه‌ها و تامین ویتامین C، سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود و تاحدودی از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. در صورت ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، مصرف مایعات و بویژه مایعات و غذاهای گرم به بهبود مبتلایان کمک می‌کند.

عبداللهی ادامه داد: نیازی به خرید قرص ویتامین C نیست، ویتامین C باید به طور طبیعی از رژیم غذایی تامین شود که در همه سبزیجات و میوه‌های تازه و خام وجود دارد. میزان ویتامین C در میوه و سبزی پخته شده کاهش می‌یابد. توجه کنید که رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، سیستم ایمنی بدن را نسبت به بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901491

دیگر خبرها

  • مصرف روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال
  • نابودی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان