Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمان – در حالی در کرمان تجاری سازی بناهای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است که در برخی مواقع بناهای جهانی کرمان در معرض مخاطرات ناشی از این اقدام قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: باغ شاهزاده کرمان را کمتر گردشگر حرفه ای در ایران تاکنون ندیده است، این باغ جزو باغهای ایرانی است که در فهرست بناهای جهانی یونسکو ثبت شده است و از ارزش معماری بی نظیری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باغ شاهزاده هر چند قدیمی ترین باغ تاریخی کرمان نیست اما از جمله معدود باغهای تاریخی طبقاتی ایران است که هر سال جزو پربازدیدترین مراکز گردشگری کشور قرار می گیرد.

باغ شاهزاده ماهان در ۲ کیلومتر شهر کرمان قرار دارد و همراه با مجموعه ای از باغ های ایرانی سال ۲۰۱۱ در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. این باغ به دوره قاجار و حکمرانی ناصرالدوله در کرمان بر می گردد و معروف است پس از مرگ او، بنای باغ کار را رها می کند و اکنون جای چهار کاشی در ورودی باغ خالی مانده است. این باغ مساحتی نزدیک به ۳/۵ هکتار و دو مجموعه شرقی و غربی دارد. عمارت‌های آن به صورت دو اشکوب ساخته شده‌ و سر در آن از معماری زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ‌های ایرانی برجسته می‌سازد.

این بنا در کنار حوض های طبقاتی دو باغ در ظرفین و یک باغ در بالای عمارت اصلی دارای دو عمارت در درب ورودی در پایین باغ و یک عمارت بزرگ مرکزی در بالا ترین قسمت است. همچنین در این بنای تاریخی حمامی به سبک حمام گنجعلیخان نیز احداث شده است.

آنچه که روز گذشته در این باغ تاریخی روی داد اما قابل تامل بود، زیر زمین عمارت اصلی که برای احداث کافه کتاب و عرضه صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار شده بود در ساعات ابتدایی شب گذشته طعمه حریق شد.

این حریق بنا به بررسی کارشناسان میراث فرهنگی و همچنین مردمی که در محل حضور داشتند به دلیل استفاده اشتباه از بخاری برقی و اتصال برق صورت گرفته است.

هنوز آتش نشانی در این خصوص اظهار نظر نکرده است اما یکی از شاهدان گفته است که در ساعات ابتدایی روز شاهد خارج شدن شعله و دود از طبقه زیرین عمارت اصلی باغ شاهزاده بودیم که سریعا به یگان مستقر خبر دادیم و افرادی هم که در محل حضور داشتند شروع به اطفا کردند و دقایقی بعد آتش خاموش شد.

خسارت به قسمت هایی از بخش های زیرین عمارت اصلی

محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمان اظهارداشت: در راستای خودگردانی و درآمدزایی از بناهای تاریخی بخشهای مختلف باغ شاهزاده به بخش خصوصی واگذار شده است و شاهد وجود رستوران، گالری آثار صنایع دستی و کافه کتاب در این بنا هستیم اما مدیریت باغ بر عهده میراث فرهنگی است.

طبق بررسی های ما صبح روز گذشته کارکنان باغ شاهزاده شاهد خروج دود از ساختمان زیرین عمارت اصلی بودند که بلافاصله اقدام به اطفا حریق انجام شده است

وی افزود: زیر زمین عمارت اصلی هم به بخش خصوصی برای فروش صنایع دستی استان کرمان و همچنین کافی شاپ اختصاص یافته است اما طبق بررسیهای ما صبح روز گذشته کارکنان باغ شاهزاده شاهد خروج دود از ساختمان زیرین عمارت اصلی بودند که بلافاصله اقدام به اطفا حریق انجام شده است.

افضلی در خصوص تجهیز ساختمان به وسایل اطفا حریق گفت: این کار در سطح ابتدایی انجام شده است اما شدت آتش سوزی به حدی بوده که درب و پنجره های چوبی عمارت سوخته است و گچ کاری و کف پوش عمارت نیز صدمه دیده است.

وی بیان کرد: هم اکنون کارشناسان میراث فرهنگی در حال برآورد میزان خسارتها هستند و به زودی کار مرمت آغاز می شود.

بخاری برقی عامل آتش سوزی بوده است

وی بیان کرد: طبق بررسی ها بهره بردار بخش خصوصی برای گرمایش زیر زمین از بخاری برقی استفاده می کرده است که به دلیل اتصالی و آتش گرفتن قالی های اطراف بخاری آتش سوزی شروع شده است و بیشترین خسارت هم به صنایع دستی موجود در عمارت وارد شده است.

وی تاکید کرد که به بخش شاه نشین عمارت هیچ گونه آسیبی وارد نشده است و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمان همچنین در خصوص خسارت به درختان کهنسال مجاور عمارت اصلی گفت: این درختان و فضای سبز اطراف نیز صدمه ندیده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی بیان کرد: خوشبختانه بهره بردار این مکان را بیمه کرده بوده و به زودی اقدامات لازم برای جبران خسارت انجام می شود.

وی در خصوص واگذاری بناهای تاریخی کرمان به بخش خصوصی نیز گفت: این کار طبق ضوابط قانونی انجام می شود و تعهدات و تضمینهای لازم برای حفاظت از این آثار گرفته می شود.

تجاری سازی بناهای تاریخی در کرمان طی سالهای اخیر یکی از راهکارهای خروج از رکود در استان بوده است و بسیاری از بناهای تاریخی به وسیله بخش خصوصی و برای بهره برداری تجاری مرمت شده اند.

با آتش گرفتن بخشی از عمارت جهانی باغ شاهزاده این نگرانی وجود دارد که واگذاری بناهای تاریخی مشکلاتی را در راستای حفظ این بناها ایجاد کند

حالا با آتش گرفتن بخشی از عمارت جهانی باغ شاهزاده این نگرانی وجود دارد که واگذاری بناهای تاریخی مشکلاتی را در راستای حفظ این بناها ایجاد کند.

اما تفاوت بنای باغ شاهزاده با بقیه بناهای استان کرمان قرار گرفتن نام این بنا در یونسکو است بطوریکه نگرانیهایی در خصوص ادامه ثبت جهانی این بنا ایجاد شده است  بطوریکه گفته می شود در سال ۹۲ در خصوص واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی از طرف یونسکو تذکر داده شده است.

محمود وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان که در سال ۹۲ مسئولیتی در این اداره نداشته است در گفتگو با مهر اظهارداشت: آتش سوزی صورت گرفته در باغ بسیار محدود بوده و بدون نیاز به حضور آتش نشانی اطفاء به وسیله یگان حفاظت مستقر و با استفاده از امکانات موجود انجام شده است.

وی در خصوص اخطار یونسکو در خصوص تجاری سازی مجموعه  ابراز بی اطلاعی کرد و  تصریح کرد: در این خصوص اطلاعی ندارم حتی زمانی بازرسان یونسکو از باغ دیدن می کنند از نزدیک با فعالیت هایی از این دست در مجموعه مواجه شده اند و هیچ ابراز مشکلی نکرده اند.

مرمت بخش هایی از باغ شاهزاده در حال انجام است

وفایی بیان کرد: خسارتها بسیار کم و به زودی مرمت می شود همچنین طی دو ماه گذشته کوشک اصلی و عمارت شاه نشین توسط کارشناسان میراث فرهنگی در حال مرمت است.

وی تاکید کرد: هیچ گونه نگرانی در خصوص ثبت جهانی باغ وجود ندارد و باغ شاهزاده یکی از شاخص ترین بناهای موجود در کشور است و کار نگهداری و حفاظت از این باغ با جدیدت در حال انجام است.

رونق گردشگری طی سالهای اخیر در استان کرمان یکی از چشمگیرترین اقدامات دولت بوده است و سعی شده در حالیکه بخشهای دیگر با مشکلاتی مواجه هستند با تکیه برداشته های استان کرمان صنعت گردشگری رونق بیشتری داشته باشد.

در همین راستا تعداد ورود گردشگران از کشورهای مختلف به استان کرمان رو به افزایش است و به نظر می رسد بخش گردشگری در استان کرمان نسبت به گذشته شاهد جهش قابل توجه بوده است که در این خصوص استفاده از توان بخش خصوصی چشمگیر است.

اما حضور بخش خصوصی در این بناها چالش هایی از جمله در زمینه حراست و نگهداری از بناهای تاریخی را به همراه دارد که در این زمینه باید مراقبت ها و توجه بیشتری صورت گیرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۰۹۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید خودروهای برقی تویوتا استارت نخورد

به گزارش قدس آنلاین، تویوتا موتور اعلام کرد که فروش و تولید جهانی این شرکت در سال منتهی به ۳۱ مارس با توجه به تقاضای قوی و نبود محدودیت‌های عرضه نیمه هادی به بالاترین حد خود رسیده است.

تویوتا برای سال منتهی به مارس اعلام کرد که فروش جهانی آن تنها با رشد ۷.۳ درصدی به ۱۰.۳۱ میلیون دستگاه در سال نسبت به سال گذشته رسیده است و برای اولین‌بار است که از مرز ۱۰ میلیون دستگاه عبور کرده است، در حالی که تولید آن به ۹.۹۷ میلیون دستگاه رسیده است که ۹.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. با این حال، بزرگترین خودروساز جهان از نظر حجم، شاهد کاهش فروش و تولید خود در ماه مارس در میان رقابت شدید در چین، بزرگترین بازار خودروی جهان بود.

طبق گزارش رویترز، فروش جهانی تویوتا در ماه مارس با ۲.۱ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۸۹۷ هزار و ۲۵۱ دستگاه رسید و تولید آن نیز با ۱۰.۳ درصد کاهش به ۸۰۷ هزار و ۲۶ دستگاه رسید. فروش جهانی باتری خودروهای الکتریکی در سال منتهی به مارس بیش از سه برابر افزایش یافت و به ۱۱۶ هزار و ۶۵۴ دستگاه رسید.

بر اساس این گزارش، تویوتا قصد دارد شروع تولید خودروهای برقی خود در ایالات‌متحده را از برنامه اولیه سال ۲۰۲۵ به بهار سال ۲۰۲۶ به عقب براند. طبق گزارشها، این خودروساز قصد دارد عمداً یک دوره  توقف در تجارت خود ایجاد کند تا از کیفیت و ایمنی اطمینان حاصل کند. مقامات تویوتا بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبودند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • بنا‌های تاریخی اردبیل برای احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • 2 خودرو جدید کرمان موتور (+عکس )
  • قیمت 2 خودرو جدید کرمان موتور اعلام شد (عکس)
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • تولید خودروهای برقی تویوتا استارت نخورد