Web Analytics Made Easy - Statcounter

شفت-فرماندار شفت با تأکید برضرورت لایه روبی انهار و رودخانه و همچنین لزوم مشارکت کشاورزان در آن ، گفت: در سال جاری در ۳۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان طرح تجهیز و نوسازی اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا محسنی صبح چهارشنبه در نشست شورای کشاورزی که در سالن میرزای شفتی فرمانداری شهرستان شفت برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت آب و اولویت بندی در حوزه لایه روبی انهار باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به وضعیت بارندگی، و همچنین ذخیره آب سد سفیدرود در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود: باید برنامه ریزی های لازم برای اجرای شخم زمستانه با استفاده از بارندگی در شهرستان شفت انجام شود.

 فرماندار شفت در ادامه با استفاده ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان از آب سد سفیدرود، گفت: این درحالی است که مجموع اراضی کشاورزی شهرستان شفت ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار است که مابقی از آب ، آب بندان ها و رودخانه های جاری شهرستان آب مورد نیاز خود را تأمین می کنند.

وی به امکان بروز تنش آبی در آینده اشاره و خاطرنشان کرد: به همین منظور و برای حل این موضوع باید یک برنامه استراتژی برای مقابله با این وضعیت از سوی دستگاه های مربوطه اتخاذ شود.

محسنی همچنین با تأکید برضرورت مدیریت آب از سوی کشاورزان، تصریح کرد: یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین این اقدامات استفاده از آب بارندگی برای اجرای شخم در سطح اراضی کشاورزی و آماده سازی زمین است.

وی در ادامه با اشاره به مدیریت آب و ضرورت لایه روبی انهار توسط دستگاه های ذیربط نیز اشاره کرد و یادآورشد: جهاد کشاورزی شهرستان باید با همکاری شوراهای روستا، کشاورزان را برای مشارکت در این موضوع و لایه روبی انهار کوچک ترغیب کنند.

فرماندار شفت همچنین با بیان اینکه سوخت ماشین آلات کشاورزی باید تامین و در زمان مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد، افزود : شرکت پخش فرآورده های سوختی و جهاد کشاورزی برای تامین سوخت تراکتورهای فاقد پلاک، ساز و کار مناسبی را تعریف  و آن را اجرایی کنند.

وی به اجرای طرح تجهیز و نوسازی در ۳۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان در سال جاری  اشاره کرد و گفت: این طرح در روستاهای نهزم، لاقان، شیخ محله، کوزان و قصاب محله در حال اجرا است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۱۰۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین بیش از ۳۲ هزار تن کود شیمیایی در گیلان

صالح محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از سهمیه قریب به ۴۲ هزار تنی مربوط به نیمه دوم سال ۱۴۰۲ استان گیلان، تاکنون بیش از ۳۲ هزار تن انواع کود شیمیایی تأمین شده و از این میزان بیش از ۱۸ هزار تن کود بین شالیکاران توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان توزیع کود از طریق ۲۰۰ کارگزار بخش خصوصی و تعاونی‌های تولید و روستایی در استان انجام می‌شود، گفت: با توجه به ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه بندی، شالیکاران گیلانی می‌توانند با در دست داشتن قبض آبیاری و کارت ملی با مراجعه به مراکز دولتی و یا غیردولتی کشاورزی با دریافت حواله الکترونیک کود نسبت به دریافت کود ازته، فسفاته و پتاسه از طریق کارگزارن توزیع کود در استان اقدام کنند.

وی از شخم ۱۳۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان خبر داد و افزود: تا به امروز در ۵۷ درصد از اراضی شالیزاری استان شخم اولیه انجام شده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، در این مدت کشاورزان برای ۶۲ هزار هکتار از اراضی خود را خزانه گیری انجام داده‌اند.

محمدی با تاکید بر توجه کشاورزان به تقویم زراعی و تفاوت این تقویم برای مناطق مختلف استان بیان کرد: طبق تقویم زراعی و در راستای مدیریت بهینه آب بهترین زمان پیشنهادی احداث خزانه در فومنات و اراضی خارج از شبکه آبیاری سد سفیدرود تا ۵ اردیبهشت ماه و در اراضی داخل شبکه به غیر از منطقه فومنات تا ۱۲ اردیبهشت ماه است،

وی ادامه داد: شالیکاران رستم آباد تا ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند نسبت به احداث خزانه اقدام کنند.

کد خبر 6078705

دیگر خبرها

  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • آماده سازی ۷۴ درصد انهارکشاورزی تالش
  • بازسازی انهار کشاورزی شهرستان فومن با بیش از ۶ میلیارد تومان اعتبار
  • ضرورت مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع آب موجود شفت
  • لایروبی انهار کشاورزی در تالش
  • رها سازی آب سد نهب؛ سهمیه کشاورزان چقدر است؟
  • ۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است
  • تجهیز ۳۹۱ هکتار اراضی کشاورزی ساری به سامانه نوین آبیاری
  • صدور سند برای 600 هزار مترمربع زمین کشاورزی بابل
  • تأمین بیش از ۳۲ هزار تن کود شیمیایی در گیلان