Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:32:08 GMT

طراحی و ساخت صندلی ویژه پزشکان جراح در شیراز

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۱۰۶۲۶

طراحی و ساخت صندلی ویژه پزشکان جراح در شیراز

شیراز- ایرنا- استادان مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،موفق به طراحی یک صندلی ارگونومیک برای کمک به پزشکان جراح شده اند.این صندلی قابلیت های ویژه ای دارد و شرایط فیزیکی و بدنی جراحان را هنگام اعمال جراحی در شرایط متعادلی قرار می دهد.

دکتر علی رضا چوبینه مدیرگروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به برخی از مشکلات بدنی و فیزیکی پزشکان جراح هنگام انجام اعمال جراحی گفت: ایستادن طولانی مدت جراحان هنگام عمل جراحی و فشار مداوم بر روی اندام های تحتانی می تواند باعث اختلال در گردش خون و در دراز مدت باعث آسیب های اسکلتی، عضلانی در این قسمت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان داشت: این صندلی از وزن بدن جراح در هنگام عمل جراحی حمایت می کند و می تواند در گستره وسیعی از اعمال جراحی قابل استفاده باشد، همچنین باعث شود جراح در طول عمل جراحی، خستگی کمتری داشته باشد.
چوبینه ادامه داد: سطح نشیمنگاه زینی شکل این صندلی باعث حفظ ساختار طبیعی ستون مهره ها می شود که از دیدگاه علم ارگونومی، بهترین وضعیت برای کمر است.
وی اضافه کرد : صندلی ارگونومیک جراح به عنوان یک راه حل اصلاحی، به همت تیم تحقیقاتی گروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طراحی و تولید شده است.
او به مشکلات ارگونومیک در میان جراحان اشاره کرد و گفت: از مهمترین مشکلات ارگونومیک در میان جراحان، وضعیت بدنی نامناسب و ایستادن طولانی مدت حین عمل جراحی است که ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی و خستگی را در آنها بالا می برد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از ویژگی های این صندلی به تامین و حفظ وضعیت طبیعی بدن در حین جراحی های طولانی مدت است.
چوبینه گفت:‌ از دیگر ویژگی های این صندلی، طراحی متناسب با اصول ارگونومی و براساس ابعاد بدن جراحان، حمایت از وزن بدن و جلوگیری موثر از خستگی مفرط در جراحی های طولانی مدت است.
دکتر چوبینه از قابلیت استفاده از این صندلی در جراحی به روش باز و لاپاراسکوپی خبر داد و یادآور شد: قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی برای ایجاد زاویه مناسب در مفاصل لگن و زانو و همچنین ساپورت زانویی تعبیه شده این صندلی، به حفظ وضعیت مناسب جراح کمک می کند.
مدیرگروه ارگونومی دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه نشستنگاه و نیز زاویه زیرپایی بدون دخالت دست، از دیگر ویژگی های این دستگاه است.
این صندلی باهمکاری تعدادی از استادان دانشکده توانبخشی و دانشجویان رشته ارگونومی، طراحی شده و هم اکنون نیز به مرحله تولید انبوه رسیده است.
دانش به کار بردن اطلاعات علمی در طراحی محیط کار و ابزار و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها برای تولید فرآورده های محیط کار متناسب با سلامت کار را ارگونومی می گویند.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۱۰۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: برای نخستین بار در کشور زنی ۲۳ ساله که از بدو تولد مبتلا به "سندرم لی" بود برای کاشت الکترود عمقی مغز در بیمارستان شهدای تجریش جراحی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زالی؛ جراح مغز و اعصاب و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور زنی 23 ساله که از بدو تولد مبتلا به "سندرم لی" بود برای کاشت الکترود عمقی مغز در بیمارستان شهدای تجریش جراحی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره سندرم لی توضیح داد: این سندرم نوع بیماری نادر ژنتیکی است که فرد از همان بدو تولد به آن مبتلاست، عمده مشکلات در این بیماران مربوط به بخش میتوکندری یعنی بخش کارخانه درون سلول مغز است.

وی افزود: انواع بیماری‌ها شامل اختلالات عصبی، کاهش شنوایی، مشکلاتی در قوای عقلانی و ضریب هوشی، اختلالات چشمی و مشکلات قلبی، عروقی و تنفسی از جمله عوارض مبتلایان به سندرم لی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره وضعیت کلی بیمار اظهار کرد: بیمار زنی 23 ساله‌ است که به دلیل ابتلا به "سندرم لی" و مشخصاً عوارضی مانند اختلالات حرکتی در اندام‌ها که با درمان‌های متعارف هم بهبود پیدا نکرده بود، به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرد و بعد از بررسی کاندیدای جراحی شد.

وی با اشاره به بررسی وضعیت این بیمار توسط همکاران بخش اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش، افزود: بعد از بررسی‌های تیم پزشکی تصمیم بر این شد که الکترود در بخش‌های عمقی مغز  این بیمار کار گذاشته شود.

انجام موفقیت‌آمیز جراحی پیچیده خارج کردن توده از بدن یک زن

به گفته زالی در این جراحی الکترود تحریک مغز در هسته‌های تالاموس قرار داده شد، با کمک این روش اختلالات و مشکلات مقاوم به دارو درمانی در این بیمار به میزان قابل توجهی کنترل می‌شود.

جراح مغز واعصاب با اشاره به اینکه نخستین جراحی سندرم لی در کشور توسط متخصصان بیمارستان شهدای تجریش انجام شده است، بیان کرد: خوشبختانه بیماری که تحت عمل جراحی درمان سندرم لی قرار گرفت، از طول عمر بالاتری در بین مبتلایان برخوردار است.

وی یادآور شد: اولین جراحی سندرم لی در دنیا توسط متخصصان جراحی اعصاب دانشگاه اکلاهما در ایالت اکلاهما آمریکا در بیماری 18 ساله انجام شده است.

در ادامه فیلم مربوط به انجام این جراحی را مشاهده می‌کنید:

.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان
  • تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد
  • ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان
  • صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم
  • زیرمیزی نماد ناهنجاری در عرصه سلامت
  • خدمت بی منت بسیج جامعه پزشکی یزد
  • خدمت بی منت بسیج جامعه پزشکی
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد