Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-27@22:55:35 GMT

جنجالی که حرکت سیاسی دو بازیکن به وجود آورد

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۱۱۵۳۶

بازوبندهای سیاه دو بازیکن راسینگ سانتادر به خاطر اعدام شدن افرادی که مخالف رژیم بودند جنجال به وجود آورد. پاییز ۱۹۷۵ آخرین روزهای زندگی فرانکو بود (ژنرال اسپانیایی در بیستم نوامبر درگذشت) و تنش‌های زیادی میان اسپانیایی که عجله زیادی برای ایجاد یک حکومت ملی داشت و رژیمی که می خواست قدرتش را حفظ کند وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط پس از یک پروسه سخت که چند ماه طول کشید و با واکنش‌های جهانی همراه شد در ۲۷ سپتامبر رژیم دستور به اعدام پنج نفر داد. آن‌ها به خاطر تروریسم و آسیب رساندن به نیروهای امنیتی به چنین حکمی محکوم شده بودند. این پنج نفر خوسه اومبرتو فرانسیسکو بائنا، رامون گارسیا سانس و خوسه لوییس سانچس براوو، مبارزان FRAP (گروه ضد فاشیست که توسط حزب کومونیست اسپانیا ایجاد شده بود) و آنخل اوتائگی و خوان پاردس مانوت اعضای گروه ETA (گروه آزادی طلبان باسک) نام داشتند. این حکم واکنش‌های شدید بین‌المللی را در پی داشت و فرانکو با درخواست‌های سازمان‌ها و حکومت زیادی برای عفو این افراد روبه‌رو شد. با این حال به آن‌ها اهمیتی نداد. از طرفی واتیکان به رگبار بستن پنج فرد ذکر شده را محکوم کرد.

پس از اعدام، دو اتفاق در فوتبال اسپانیا رخ داد که با اعتراض‌های بین‌المللی همراه شد. بازیکنان اتلتیک بیلبائو با وجود تهدید به جریمه و محرومیت در گرانادا با بازوبند مشکی وارد زمین شدند اما آن‌ها اعلام کردند به خاطر گرامیداشت مدیر و بازیکن پیشین باشگاه یعنی لوییس آلبرت بازوبند مشکی بسته‌اند (یک سال از درگذشت او می‌گذشت). رفتار بازیکنان اتلتیک به عنوان یک حرکت عادی قلمداد شد. باشگاه یک جایگاه خاص در سرزمین باسک داشت و افراد زیادی از این منطقه در حکومت حضور پررنگی داشتند. دو نفر از افرادی که اعدام شده بودند به گروه ETA ربط داشتند. از طرفی توضیحات باشگاه اتلتیک را کسی باور نکرد اما آن را پذیرفتند.

اتفاقی که در دیدار راسینگ سانتاندر و الچه افتاد قابل توجه‌تر بود. دو بازیکن تیم میزبان یعنی آیتور آگیره و سرخیو با بازوبند مشکی وارد زمین شدند. در شهر سانتادر که اغلب جزء جناح راست بودند این اتفاق یک شوک محسوب می‌شد و سپس آن را بی‌حرمتی عنوان کردند. پس از سپری شدن دقایقی از بازی تماشاگران درباره آن بازوبندها با همدیگر صحبت کردند. آگیره که اهل باسک بود همیشه در تظاهرات شورشی حضور داشت. او در خانواده‌ای ناسیونالیست متولد شده بود و پدرش توانست نامش را آیتور بگذارد و کشیش را تهدید کرد اگر نامش را قبول نکنند او را غسل تعمید نخواهد داد. او با وجود مخالفت‌های نیروی امنیتی اصرار داشت لباس کایکو (کت سنتی باسکی) بپوشد. از طرفی سرخیو اهل والنسیا بود و پیش از این اتفاق مردم او را "مرد با وجدان" می‌شناختند. هر بار که آگیره و سرخیو پا به توپ می‌شدند تماشاگران آن‌ها را هو می‌کردند. پلیس در بین دو نیمه وارد رختکن شد و به آن‌ها دستور داد بازوبندهای‌شان را در آورند و نیمه دوم بدون آن‌ها بازی کنند. سپس شهردار سانتاندر هر یک از بازیکنان را به پرداخت ۱۰۰ هزار پسو محکوم کرد.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۱۱۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، بنابر گزارش شبکه المیادین، جنبش حماس امروز (شنبه) اعلام کرد که نشست مهمی با حضور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «جمیل مزهر» معاون دبیر کل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و «محمد الهندی» معاون دبیر کل جهاد اسلامی و تعدادی دیگر از رهبران این سه جنبش برگزار شد.

بنابر اعلام حماس، این نشست در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی نوار غزه برگزار شد و طی آن حاضرین پایداری مثال زدنی ملت فلسطین که اراده شکست‌ناپذیر خود با وجود نسل‌کُشی توسط رژیم صهیونیستی را به دنیا ثابت کرد، ستودند.

در این نشست همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای برقراری آتش‌بس، عقب‌نشینی فوری و فراگیر نظامیان اشغالگر، آزادی اسرای قهرمان فلسطینی و نیز راهکارهای کاهش درد و رنج فلسطینیان و تقویت پایداری جبهه داخلی در برابر سلطه‌جویی‌های رژیم اشغالگر، بررسی شد.

رهبران جنبش‌های مذکور بر ضرورت توسعه اقدام ملی و میدانی برای ناکام گذاشتن طرح‌های رژیم اشغالگر و تحقق اهداف ملت فلسطین برای دستیابی به استقلال و بازگشت آوارگان فلسطینی تأکید کردند.

حاضران در این نشست همچنین عملیات‌های قهرمانانه گردان‌های مقاومت و یگان‌های آن در رهبری نبرد را ستودند و ضرورت ارتباطات ملی به منظور تقویت وحدت ملت فلسطین و بهره‌برداری از این پایداری را مورد بررسی قرار دادند.

رهبران جنبش‌های مذکور همچنین به فلسطینیان ساکن غزه، قدس، کرانه باختری، اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ و خارج از فلسطین درود فرستادند و علاوه بر آن اوضاع اسرای در بند زندان‌های رژیم اشغالگر را بررسی و بر خواسته ملت فلسطین برای انجام تبادل اسرای جدی و شرافتمندانه تأکید کردند.

به گفته حماس، حاضران در نشست مذکور به جبهه‌های مقاومت حامی فلسطین از لبنان گرفته تا یمن، سوریه، عراق و ایران درود فرستادند و توافق کردند که رایزنی‌ها با بقیه گروه‌های فلسطینی در داخل و خارج ادامه یابد.

«خلیل الحیه» معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه بامداد امروز (شنبه) گفته بود که پاسخ رسمی دشمن صهیونیستی را در خصوص پیشنهاد جدید برای مذاکرات دریافت کرده‌اند و پس از اتمام بررسی‌ها، حماس پاسخ آن را ارسال خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • کارشناسی صحنه جنجالی در شکست پرسپولیس برابر آلومینیم
  • (ویدئو)کارشناس داوری جنجالی‌ترین صحنه پرسپولیس - آلومینیوم؛ اورنوف روی گل اول خطا کرد؟
  • کارشناسی صحنه جنجالی در شکست پرسپولیس
  • انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان در ۵ روز، جهشی بی سابقه
  • انجام ۱۰ عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه
  • شرط حماس برای خلع سلاح : تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 و پایان اشغال
  • انجام ۱۰ عمل اهدای عضو در خوزستان در ۵ روز
  • مهاجرت فعال سیاسی و منتقد جنجالی ایرانی به کانادا؟
  • واکنش یکی از عمو‌های فیتیله‌ای به اظهارات جنجالی عموقناد