Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر از ورود صنعت چرم دست دوز کاشمر به بازارهای خلیج فارس خبر داد. ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ استانها خراسان رضوی نظرات

رضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: کاشمر در حوزه ثبت آثار ملی دارای 26 اثر است و این ها آثاری هستند که فیزیکی هستند و همچنین سه اثر هم در حوزه میراث ناملموس به ثبت رسیده و تقریباً 60 تا 70 اثر نیز در حال شناسایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محوطه‌های تاریخی داریم که شناسایی شده و برنامه ثبت برای آن ها در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه محوطه‌های تاریخی این منطقه بیانگر غنای منطقه است افزود: تپه‌هایی با 5 هزار سال میلاد گواه غنای منطقه است؛ آثار تاریخی که عمدتاً در خود شهر هستند بیشتر از دوران صفویه است و غالباً چون هسته شهر کاشمر در دوران قاجار شکل گرفته، ساختار شهری و منسجمی دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشمر تصریح کرد: صنایع دستی شهرستان اگر فرش را در این حوزه قلمداد کنیم، صنعت فرش در کاشمر برجسته‌تر است و همین ارزشی که این حوزه داشته سبب شده صنعت فرش کاشمر در فهرست سازمان تملک فکری دنیا در کنار فرش‌های کاشان و تبریز و ترکمن و کرمان و مشهد و 4 نقطه جغرافیایی دیگر به عنوان یک نقطه جغرافیایی به ثبت برسد.

یوسفی گفت: دستباف‌های داری فرش در این منطقه چشمگیر است؛ در حوزه صنایع دستی تودوزی سنتی و گلیم بافی و صنایع فلزی و مس و چوب در این منطقه بسیار رونق دارد؛ در حوزه ساخت و ساز ایرانی و سنتی نیز شهرستان کاشمر بسیار فعال است.

وی با بیان اینکه برنامه مدونی در حوزه صنایع دستی داریم گفت: فقدان آموزش‌های مدون هدف‌دار از مشکلات بارز در حوزه صنایع دستی است، آموزش‌ها باید به نحوی باشد که سبب خلاقیت شود، همچنین بازار صنایع دستی نیز باید مدون شود و اینها آسیب‌هایی است که در حوزه صنایع دستی شهر وجود دارد.

یوسفی با اشاره به اینکه سه رویداد نمایشگاهی در حوزه صنایع دستی برگزار کردیم تصریح کرد: در این قسمت کارنامه مناسبی در شهرستان وجود دارد و رویکرد ما در این قسمت عملیاتی بوده است و اگر امسال 545 میلیون اعتبارات مشاغل خانگی را برای صنایع دستی خود جذب کرده‌ایم به دلیل تلاش هنرمندان برای بازاری کردن هنر بوده و نخستین بازارچه صنایع دستی را با همت شهرداری در ورودی سیدمرتضی دایر کردیم.

وی با بیان اینکه فروش صنایع دستی در شهرستان دارای افت و خیز است گفت: نمایشگاه بعدی را در یک مجتمع تجاری برپا کردیم و با فروش مناسبی روبرو شدیم و بیانگر این است که فعالیت در حوزه صنایع دستی سبب درآمدزایی بالایی می‌شود؛ صنعت چرم دست دوز کاشمر به بازارهای خلیج فارس ورود کرده است.

یوسفی با اشاره به اینکه صنعت چرم در این شهرستان بسیار نهادینه شده است ادامه داد: امروز این صنعت در بازار مخاطب سنجی مناسبی صورت داده است و وارد بازارهای فراملی شده است؛ مدیریت شهری باید خود را ملزم به حمایت از صنایع دستی ببیند و باید در این سیستم این حمایت‌ها دیده شود زیرا اتفاقات مثبتی را رقم می‌زند که تبعات آن در بخش خانوار نیز ملموس است.

وی با اشاره به اینکه آموزش صنایع دستی در دستور کار است اظهار داشت: هنرمندان را در این حوزه انتخاب کرده‌ایم و در بحث رودوزی‌های سنتی هنرمندان ما تحت آموزش هستند و بالغ بر 70 نفر آموزش "رودوزی سنتی" را به صورت حرفه‌ای دیده‌اند و این آموزش‌ها شامل "درویش‌دوزی" نیز شده است.

یوسفی ادامه داد: آخرین دستاورد ما در حوزه آموزش صنایع دستی این بوده که نخستین شهرستانی بودیم که دوره آموزش بسته بندی صنایع دستی را برگزار کردیم و 70 نفر از هنرمندان صنایع دستی و به ویژه اصناف خشکبار در این حوزه آموزش دیدند. قبلاً در این حوزه ضعف بسته بندی وجود داشت و این دوره آموزشی تاثیرات بسیار مناسبی داشت و قرار است این دوره‌ها ادامه داشته باشد.

وی گفت: کاشمر شهری است که در نگاه اول شهر را با گردشگری زیارت می‌شناسند و دومین شهر زیارتی استان نیز هستیم، گردشگری زیارت در کاشمر بسیار برجسته است اما کمتر از این فضا به نفع خود شهرستان استفاده شده است، عدم وجود تاسیسات گردشگری یکی از معضلات شهرستان است و درصدد هستیم در این حوزه ورود کرده و مجوز هتل‌هایی در شهرستان را دنبال کنیم.

یوسفی تاکید کرد: فقدان این تاسیسات سبب شده مقداری ماندگاری گردشگر در شهرستان سخت شود و باید این حوزه ساختارمند شود تا از سوبسیدهای دولت در این حوزه استفاده کنیم و هم اینکه ساختار نظام مندی را در شهرستان ایجاد کنیم. کاشمر 4 دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی دارد و عمده این ها در حوزه زیارتی فعال بودند و درصدد برنامه ریزی مسافرت معکوس هستیم و طرح‌هایی برای ورود مسافر داریم و درصدد هستیم مسافران به شهرهای همجوار مثل گناباد و بردسکن نیز بروند.

وی با اشاره به اینکه اگر خوراک‌های این چنینی تامین شود شهرستان مورد اقبال بیشتر و درآمدزایی و اشتغال‌زایی می‌شود اظهار داشت: در حوزه گردشگری نیز باید نگاه آموزشی را افزایش دهیم، مقوله بوم‌گردی در این راستا مورد توجه قرار گرفته و در منطقه کوهسرخ چند روستای مورد هدف داریم و 4 روستا در این حوزه مورد توجه است؛ شهر ریوش نیز بافت تاریخی و پلکانی دارند و شبیه "ماسوله" و یا "کنگ مشهد" هستند و بخاطر اینکه این روستاها عملاً دسترسی کمتری داشتند بکر باقی مانده است.

یوسفی ادامه داد: کاشمر و کوهسرخ ظرفیت زیادی برای گردشگری دارند، فاصله منطقه کویری و کوهستانی در این شهرستان نیم ساعت است و این جزو ویژگی‌های بارز شهرستان کاشمر در حوزه گردشگری است.

وی با اشاره به غنای تاریخی و اسطوره‌ای منطقه گفت: کاشمر را به عنوان شهر زیارت و سیاحت می‌توان معرفی کرد؛ در بعد زیارتی امامزادگانی مانند سیدمرتضی و سیدحمزه در این شهر هستند و آیت الله مدرس نیز در این شهر دفن شده و از این نظر نیز کاشمر دارای ظرفیت‌های خاصی است. روی رویدادهای بومی منطقه کمتر کار شده است.

یوسفی اضافه کرد: در این حوزه باید برنامه ریزی مناسبی صورت داد و جشنواره‌هایی را برای معرفی این رویدادها برپا کنیم؛ رویدادها باید در شهر کاشمر بهتر دیده شوند و کمک شایانی به حوزه گردشگری شهرستان می‌کنند؛ به عنوان امسال در نوروز تجربه رویدادی به نام "عیدانه سرو نوروزی" را داشتیم که مورد حمایت قرار گرفت. با این اتفاق فروش بالای 15 میلیونی در شهرستان در ایام نوروز رخ داد.

وی گفت: آثار شاخصی مانند مدرسه سلطان العلما مربوط به دوره قاجار، کاروانسرای امین التجار و مسجد جامع شهرستان در کاشمر وجود دارد؛ خانه‌های تاریخی متعددی در شهرستان وجود دارد و بعضاً عدم شناخت مالکان خانه‌های قدیمی از ماهیت وجودی این خانه‌ها و اینکه اجازه ورود نمی‌دهند مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است در صورتی که میراث فرهنگی تحت هیچ شرایطی اجازه دخل و تصرف ندارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر گفت: خانه‌های خوبی داریم که در حال تخریب است و به لحاظ قانونی امکان ورود نداریم، بافت تاریخی شهرستان نیز بسیار مناسب است و درصدد هستیم در بافت تاریخی کاشمر نیز نگاهمان به سمت گردشگری شهری و پیاده ‌گردی برویم.

وی افزود: نقشه برداری از این منازل آغاز شده است؛ سه مورد خانه تاریخی در کاشمر توسط مالکان و با راهنمایی صورت گرفته در حال ترمیم است و اگر ما نگاه احیا را به ماجرا اضافه کنیم و سپس به دنبال کاربری باشیم چرخه مناسبی صورت می‌گیرد. آینده‌ای بعد از مرمت باید به افراد ارائه شود. برخی از این خانه‌ها دارای قدمت است و دارای معماری ایرانی- اسلامی است و حدود 40 مورد خانه‌هایی هستند که قابلیت ارزش گذاری هستند.

یوسفی افزود: با همکاری گروه معماری دانشگاه آزاد، برنامه مستندنگاری از این منازل را در دستور کار قرار داریم؛ خانه تاریخی دانش اگر خراب شود بازهم مستندات معماری این خانه موجود است و ماکت‌های این خانه‌ها نیز برای عرضه و ارائه به مردم در حال تدوین است و این قدم مثبتی است. با ورود ستاد بازآفرینی بافت‌های تاریخی به شهرستان نگاه خوبی به این مجموعه‌ها شکل گرفته و پروژه‌هایی نیز در این حوزه توسط شهرداری دیده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشمر اضافه کرد: اکثر معماران قدیم این شهر یزدی بودند و همین سبب شده طرح و مدل بافت قدیم این شهر مشابهت‌هایی با یزد داشته باشد اما اصالت‌های خاص خود را نیز دارد؛ برای مثال خانه باغ و خانه کلاه فرنگی در این شهرستان وجود دارد. در حال حاضر دو سمن مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی در شهرستان آغاز به فعالیت کرده‌اند و از ظرفیت این سمن‌ها نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

انتهای پیام/

R41347/P1494/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۱۲۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی، امروز ۶ اردیبهشت ماه در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام شهر دژکرد گفت: یکی از برنامه‌های این اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تقویت رویدادها متناسب با مزیت‌های رقابتی هر مکان و مقصد گردشگری در این استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به اهدای دو لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه‌بافی و شاهنامه‌خوانی شهر دژکرد در حاشیه برگزاری این جشنواره مردمی اشاره کرد و گفت: با توجه به قول مساعد معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر انتخاب دژکرد به عنوان شهر ملی کیسه بافی، مقدمات این مهم فراهم و دژکرد، به زودی شهر ملی کیسه بافی ‌شود.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان اشاره کرد و گفت: آزاد راه شیراز - اصفهان با تلاش دولت مردمی اخیرا افتتاح شده است و شهردژ کرد در مسیر این آزادراه قرار دارد، با توجه به پیشرفت‌هایی که متصویرم برای این شهر کمک می.کنیم زیرساخت‌های گردشگری در منطقه نیز تقویت شود.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم لوح ثبت ملی دو میراث ناملموس مهارت کیسه‌بافی و شاهنامه‌خوانی به فرماندار شهرستان اقلید اهدا شد. همچنین به افرادی که در تهیه و تکمیل پرونده ثبت ملی مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی کمک کردند لوح تقدیر اهدا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید