Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم گفت: یکی از رایج‌ترین مشکلات چشم در برابر آلودگی هوا، «خشکی چشم» است. متخصصان چشم دلیل این امر را کاهش رطوبت هوا می‌دانند. اگر شما هم در این روزهای آلوده دچار خشکی چشم و یا اشک ریزش شده اید با ما همراه باشید.


به گزارش شریان نیوز،دکتر محمدطاهر رجبی معاون پژوهشی بیمارستان فارابی  بیان کرد: در روزهای آلوده سال میزان مراجعه بیماران به دلیل خشکی چشم افزایش پیدا کرده و همچنین پاسخ به درمان این دسته از بیماران در این روزهای آلوده نیز کاهش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلودگی هوا دلیل تحریک‌های چشمی و حساسیت‌های چشمی است و التهاب‌های ایجاد شده در پی آلودگی هوا بسیار مضر بوده، لذا برای همین کسانی که مستعد خشکی پوست و اگزما هستند، حتما چشمان‌شان را هر روز صبح با آب گرم و شامپو بچه بشویند.

به گفته این متخصص، شایع ترین عارضه آلودگی هوا «خشکی چشم‌ها» محسوب می‌شود. ابراز ناراحتی چشمی در زمان اوج آلودگی هوا یک موضوع شایع است و قطعا این آلودگی ها بر روی چشم تاثیر منفی می گذارد.

وی ادامه داد: تنها عضوی از بدن که بیرون از پوست قرار دارد چشم است، بنابراین چشم در معرض همه آلودگی ها قرار میگیرد. کاهش رطوبت هوا خشک شدن سطح قرنیه و تبخیر اشک چشم را به همراه دارد در کنار آن، میزان ترشح اشک نیز دچار اختلال شده و لایه چربی که از غدد ترشح شده و مانع تبخیر سریع اشک می شود نیز کاهش پیدا می کند.

رجبی مهم‌ترین عارضه آلودگی هوا خشکی چشم دانست و گفت : مهم ترین راهکار برای کنترل خشکی چشم این است که به بیماران توصیه می کنیم حتما چشمان خود را در طول روز حداقل یکبار با شامپوی بچه و یا شامپوهای مخصوص شست و شوی چشم تمیز کنند.به این ترتیب که پلک پایین را از سمت پایین به بالا و پلک بالا را به سمت بالا به پایین شست و شو نمایند تا ترشحاتی که در لبه پلک وجود دارد بهتر تمیز شده و به این نحوه میزان تبخیر اشک کمتر می شود. آلودگی هوا همچنین باعث بیماری‌های لبه‌ پلک می‌شود به این صورت که آلودگی هوا باعث عفونت و التهاب در غده‌های چربی چشم و درپی آن بیماری لبه پلک چشم خواهد شد.

این متخصص اظهار داشت: هنگام آلودگی هوا بویژه زمانی که ذرات بزرگتری که در هوا وجود داشته باشد ازون های نور به این ذرات برخورد کرده و آنها دچار پراکندگی می شوند. این پراکندگی باعث می شود چشم، نور مضر بیشتری را متحمل شود و به عبارتی دیگر فرد در برابر اشعه فرابنفش(UV) بیشتری قرار می گیرد، حال ضرری که این اشعه برای افراد دارد این است که می تواند باعث بروز «آب مروارید» در سنین پایین شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن از طرفی دیگر آسیبی است که به شبکیه چشم وارد می شود همان طور که می دانیم اشعه ماوراء بنفش بدترین و بیشترین ضرر خود را به شبکیه وارد می کند. توصیه می شود افراد برای جلوگیری از این دسته آسیب ها بخصوص در هوای آلوده حتما از عینک های آفتابی که میزان جذب (UV) بالایی دارند استفاده کنند.

به گفته رجبی، میزان اشعه ماوراء بنفش در روز های آلوده شدیدتر است. عینک دودی هایی که از بغل حفاظ دارند برای روز های آلوده بسیار مناسب هستند چرا که باعث می شود اثرات منفی آلودگی بر چشم کاهش یابد. لذا توصیه می‌شود، از اشک مصنوعی داخل چشم‌هایتان استفاده کنید بخصوص اگر پشت مانیتور کامپیوتر می‌نشینید و همچنین اگر از لنز استفاده می‌کنید و در عین حال با کامپیوتر هم کار می‌کنید هر نیم ساعت یکبار از این اشک‌ها به داخل چشم هایتان بریزید.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی در خصوص افرادی که در این روزها دچار اشک ریزش می شوند، گفت: افرادی که در روزهای آلوده درگیر اشک ریزش می شوند، در واقع دچار اشک ریزش تحریکی شده اند که در پی خشکی چشم رخ می دهد و فرد با مواجه با هوای آلوده دچار سوزش چشم شده و چشم شروع به ترشح کرده و در نهایت فرد را درگیر خشکی نیز می کند.

 

بیتا نوروزی - جام جم آنلاین

دسته بندیاجتماعي

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۱۳۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیرمنتظره: چه بلایی بر سر صلاح آمده!

به گزارش "ورزش سه"، منصفانه نیست که بحران لیورپول را به یک بازیکن مربوط کنیم، چه رسد به محمد صلاح که در تمام موفقیت‌های این تیم در دوران کلوپ بازیکنی بسیار مهم بوده است. بدون شک او یکی از نمادهای سال های اخیر لیورپول است. با این حال عملکرد ستاره مصری مقابل اورتون و در بازی های اخیر ناامیدکننده بوده است.

هنگامی که در 25 فوریه، لیورپول قهرمان جام اتحادیه شد، تیم مصدومان زیادی داشت و با مجموعه ای از بازیکنان باتجربه و جوان موفق به شکست چلسی شد. همان زمان تصور می شد با بازگشت مصدومان، لیورپول برای بردن سه جام دیگر فصل نیز شانس بالایی داشته باشد ولی شکست از یونایتد در جام حذفی باعث شد دست قرمزها از یک جام مهم کوتاه بماند. سپس نوبت به حذف از لیگ اروپا به دست آتالانتا رسید و دیشب نیز با شکست از اورتون، امیدهای لیورپول برای فتح لیگ بسیار کم شد.

صلاح سال 2024 را با دو گل مقابل نیوکسل در اول ژانویه در لیگ برتر (4-2) آغاز کرد و بلافاصله به همراه تیمش مصر راهی جام ملت های آفریقا شد. او در بازی دوم مرحله گروهی مقابل غنا مصدوم شد (2-2) و خیلی زود به لیورپول برگشت. صلاح در 17 فوریه مقابل برنتفورد (1-4 برای قرمزها و گلزنی) دوباره ظاهر شد.

اما صلاح در همان بازی مقابل برنتفورد دوباره دچار مصدومیت شد و در 7 مارس در پیروزی 5-1 برابر اسپارتا پراگ در لیگ اروپا به میادین بازگشت. از آن زمان، وینگر 31 ساله مصری در 12 بازی انجام شده در تمامی رقابت ها تنها 5 گل به ثمر رسانده است. در مجموع تا اینجای فصل 24 گل (17 گل در لیگ برتر) زده و 13 پاس گل داده است.

در مقابل اورتون، او صلاح همیشگی نبود و از مثلث تهاجمی فقط لوئیس دیاز نجات پیدا کرد. نه داروین نونیز و نه صلاح در سطح او نبودند و آنها همه دوئل های خود را باختند. در واقع صلاح پس از مصدومیت نتوانسته به بهترین سطح خود برگردد و در حساس ترین مقطع فصل نیز افت کرده که لیورپول به سختی تاوانش را داد.

دیگر خبرها

  • غیرمنتظره: چه بلایی بر سر صلاح آمده!
  • جمیله علم الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد /تصاویری از حضور در مراسم افتتاح با عینک آفتابی
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • سیل در دبی چه بلایی سر هواپیمایی امارات آورد؟
  • نبرد خونین مار ۱۵ متری و خرس گریزلی/ کدام شکارچی پیروز می‌شود؟
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • انفجار بمب اتمی چه بلایی سر شهر می‌آورد؟ / فیلم