Web Analytics Made Easy - Statcounter

گیشه سینما و فروش آن یکی از تاثیر پذیرترین بخش‌های اقتصاد از جامعه است به گونه‌ای که هر اتفاق گاه کوچکی می‌تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد. در این گزارش تاثیر حوادث اخیر در تهران بر گیشه سینما بررسی کرده‌ایم .

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، دی و آذر ماه امسال را می‌توان دو ماه خاموشی سینماها تلقی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالن‌های خالی سینما در این دو ماه با صندلی‌های خالی‌تری همراه بودند که روند رشد را به روند نزول تبدیل کرد.

فیلم‌هایی که با حرفه‌ای‌ترین عوامل سینمایی تولید شده‌اند و اکنون روی پرده سینما هستند، در کمال ناباوری با کمترین فروش، سرگروه سینمایی خود را از دست دادند و این ماجرا ضربه بزرگی به بسیاری از فیلم‌هایی زد که در فصل سوخته اکران (قبل از جشنواره فیلم فجر) اکران شدند.

یک میلیارد و 66 میلیون تومان کاهش فروش گیشه

بر اساس این گزارش طبق آمار جدول فروش در هفته منتهی به 28 آذر ماه، (یعنی هفته قبل از تعطیلات آلودگی و اغتشاشات) جمع فروش کل هفته در سالن‌های سینمایی شهر تهران بالغ بر 3 میلیارد و 931 میلیون و 127 هزار تومان بوده در حالی که در هفته جاری که اعلام شد فروش گیشه افت 70 درصدی داشته، جمع فروش کل هفته در سالن‌های سینمایی شهر تهران 2 میلیارد و 865 میلیون و 988 هزار تومان بوده است. در واقع اگر این دو آمار فروش را با یکدیگر مقایسه کنیم، در هفته اخیر گیشه با کاهش مبلغی معادل یک میلیارد و 66 میلیون تومان مواجه بوده است.

شرایطی که حتی فصل سوخته اکران را هم سوزاند

شانسی که از فیلمسازان، تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کنندگان گرفته شد و فیلم‌هایی که در اکران سوختند، همه با اتفاقات اخیر همراه بود و ضربه را برای آن‌ها سنگین‌تر کرد تا جایی که روز گذشته رئیس انجمن سینماداران از افت 70 درصدی فروش خبر داد. خبری که از هر نگاه به ضرر سینما، فیلمساز و سینمادار است.

تغییری در فروش شهرستان‌ها نداشته‌ایم

در کشاکش ماجرای ضعف گیشه و کمبود مخاطب، بار دیگر با رییس انجمن سینمادارارن تماس گرفتیم تا از وضعیت جدید این رویداد مطلع شویم. محمد قاصداشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در خصوص افت فروش گیشه در روزهای اخیر بیان کرد: تقریبا از دو هفته گذشته تا دوشنبه این هفته با چیزی بالغ بر افت 70 درصدی فروش گیشه مواجه بودیم.

وی افزود: این افت در سینماهای تهران بود و خوشبختانه در شهرستان‌ها تغییری در میزان فروش نداشته‌ایم. تا هفته گذشته آلودگی هوا و شرایط جوی به شدت روی ریزش مخاطب تاثیر گذاشته بود و در این هفته هم به دلیل اغتشاشاتی که به وجود آمد، سینماها به ریزش 70 درصدی رسیدند.

فروش گیشه اوج گرفت

اشرفی با اشاره به بهبود وضعیت فروش، توضیح داد: در شرایطی که از فروش در روزهای اخیر ناامید بودیم اما خوشبختانه روز گذشته که سه‌شنبه بود و بلیت سینماها در این روز نیم‌بها به فروش می‌رسد، گیشه اوج گرفت، تماشاچیان به سمت سالن‌های سینمایی روانه شدند و خوشبختانه افتی که در روزهای اخیر داشتیم، جبران شد.

رئیس سینما «ماندانا» اضافه کرد: همه ما امیدواریم که وضعیت هوا بهتر شود و با تدبیر دولت ماجرای اغتشاشات نیز تمام شود و مردم به آرامش بهتری برسند تا کمبود فروش گیشه نیز جبران شود.

وی گفت: خانواده‌ها چه در هفته‌های پیش که وضعیت هوا با آلودگی خطرناک مواجه بود و چه در این هفته که اغتشاشگران در امنیت عمومی خلل ایجاد کرده بودند، حق داشتند که برای حفاظت از خودشان حتی به خیابان‌ها هم نروند چه رسد به مکان‌های عمومی مانند سالن‌های سینمایی.

ادعای بی‌کیفیت‌بودن فیلم‌های روی‌پرده از اساس اشتباه است

اشرفی در واکنش به ادعای برخی از منتقدان مبنی بر پایین بودن کیفیت فیلم‌های روی پرده، بیان کرد: اتفاقا برخلاف آنچه که برخی از منتقدین ادعا می‌کنند که علت دیگر این افت فروش، بی‌کیفیت بودن فیلم‌هایی است که در حال‌حاضر در اکران قرار دارند، باید تاکید کنم که اینگونه نیست، باید تاکید کنم که فیلم‌هایی که هم‌اکنون روی پرده هستند در همان روزهای ابتدایی اکران به فروش میلیاردی رسیدند و نمی‌توان گفت کیفیت و کشش جذب مخاطب را ندارند و این ادعا از اساس اشتباه بدون منطق است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۱۴۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد


مهدی چراغ کارشناس حقوقی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تصویری که از زندان ها در فلیم های سینمایی ارائه می شود گفت: متاسفانه بینندگان فیلم های سینمایی تصویر درستی از مسائل حقوقی در آثار نمی بینند و معمولا در پایان فیلم معمایی و جنایی با یک حس بد و ناامید کننده نسبت به دستگاه قضایی مواجه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه می توان از رسانه به عنوان ابزاری برای آموزش استفاده کرد، افزود: روایت درست در سینما می تواند موجب کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی شود. سینما می تواند همانند یک مدرسه امور حقوقی را به مردم آموزش دهد.

چراغ اظهار داشت: بیشتر فیلم های سینمایی که در دهه نود تولید شده اند روی جرائم عمد تاکید داشتند و یا در این فیلم ها، زندان محل قاچاق مواد مخدر و حتی محل جرائم سازمان یافته دیگری بوده است. متاسفانه هیچ یک از آثار جنبه آموزشی زندان ها را نشان نداده اند. در صورتی که سینما می تواند تصویر واقعی از بازپروری زندانیان را نشان دهد.

وی افزود: ستاد دیه و یا سازمان زندان ها در اکثر مناسبت ها برای زندانیان مالی قدم های بزرگ برمی دارند اما خیلی کم دیده شده که داستان این کمک ها در فیلم های سینمایی روایت شود. در حالی که این روایت ها می تواند دیدگاه مردم را به زندانیان تغییر دهد و آنها را به مشارکت در آزادسازی زندانی های غیرعمد تشویق کند.

این کارشناس حقوقی، آشنایی نویسنده و کارگردان با مسائل حقوقی را یکی از شرایط اصلی ساخت فیلم درباره پرونده های حقوقی دانست و گفت: عدم آگاهی فیلمسازان از مسائل حقوقی باعث می شود که هیچ کدام از آثار، پرداخت درستی به کانون اصلاح و تربیت نوجوانان و همچنین کارگاه های فرهنگی و مهارت آموزی در زندان ها نداشته باشند. باید کارشناسان حقوقی و فیلمسازان با مشارکت یکدیگر برای ساخت فیلم های واقعی از پرونده های حقوقی قدم بردارند. 

دیگر خبرها

  • آمار فروش فیلم‌های سینمایی در اولین هفته اردیبهشت/ «مست عشق» از «تمساح خونی» سبقت گرفت
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • ۵۸۹ هزار مخاطب به سینما رفتند/ صدرنشینی «مست عشق»
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
  • روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان