Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش قابل توجهی از تأمین آب شرب کلانشهر تهران از طریق ذخایر آب پشت سدهای طالقان، امیرکبیر، ماملو، لار و لتیان صورت می گیرد.

به منظور تامین آب کشاورزی دشت قزوین، تامین آب شرب شهرهای تهران و کرج، تغذیه مصنوعی دشت قزوین و کنترل سیلابهای فصلی رودخانه طالقان، ساخت سد طالقان در 135 کیلومتری شمالغرب تهران در سال 81 آغاز شد و در سال 85 این سد به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سد طالقان یکی از 5 سد اصلی و مهم تأمین آب شرب استان تهران محسوب می شود. هم اکنون در مخزن 420 میلیون مترمکعبی آن، 252 میلیون مترمکعب آب وجود دارد.

سد کرج به‌عنوان نخستین سد چندمنظوره ایران در سال 1340 به بهره برداری رسید. این سد که یکی از 5 سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است با سطح حوزه آبریزی به‌مساحت 764 کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه به‌میزان 472 میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله 63کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر 23 جاده کرج ــ چالوس، در شمال شهرستان کرج قرار دارد.

در حال حاضر از مجموع حجم 205 میلیون مترمکعبی مخزن این سد حدود 108 میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده است.

سد ماملو که بر روی رودخانه جاجرود در حدود 45 کیلومتری شرق تهران واقع شده، یکی از 5 سد اصلی و مهم تأمین آب شرب استان تهران است. مساحت حوضه آبریز این سد که در سال 1386 به بهره برداری رسیده؛ 1750 کیلومتر مربع و متوسط جریان آب سالانه آن 283 میلیون و 800 هزار متر مکعب است.

در حال حاضر از مجموع حجم 250 میلیون مترمکعبی مخزن سد ماملو، 179 میلیون متر مکعب آب پشت این سد ذخیره شده بود.

سد لار در سال 1361 در استان مازندران و در فاصله 75 کیلومتری از تهران و 100 کیلومتری شهر آمل احداث شده است. ذخایر آبی این سد که یکی از 5 سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است نسبت به دیگر سدهای این استان از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار است.

حجم مخزن این سد 960 میلیون مترمکعب است اما تنها 38 میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره شده است که مهمترین دلیل کسری ذخیره آب پشت سد لار، فرار مستمر آب از مخزن این سد است.

سد لتیان بر روی رودخانه جاجرود با سطح حوزه آبریزی به مساحت 69800 کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان 350 میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله 35 کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. این سد که در سال 1346 به بهره برداری رسیده؛ یکی از 5 سد اصلی و مهم تأمین آب شرب استان تهران است.

در حال حاضر از مجموع حجم 95 میلیون مترمکعبی مخزن سد لتیان، 30 میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره شده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۱۶۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر افزایش ذخایر نفت در آمریکا و نشانه های عدم تغییر سیاست تولید اوپک پلاس، برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه مه، ۷۴ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۸۵ دلارو ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد تحویل مه روز پنج شنبه منقضی می شود و قرارداد تحویل ژوئن، ۶۸ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش داشت و به ۸۴ دلار و ۹۵ سنت رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه، با ۶۴ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش، به ۸۰ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت که هفته گذشته به بالاترین رکورد خود از اکتبر صعود کرده بود، از ابتدای هفته جاری تاکنون، عقب نشینی کرده و حدود ۳ درصد بالاتر از میانگین قیمت نهایی در هفته اول مارس، مانده است.

رونگ ئیپ، استراتژیست بازار در شرکت آی جی اظهار کرد: افزایش شدید ذخایر نفت آمریکا و انتظارات برای عدم تغییر سیاست تولید اوپک پلاس در نشست آتی این گروه، باعث تسریع سودگیری از افزایش اخیر قیمت نفت شد.

به گفته منابع بازار، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ مارس، به میزان ۹.۳ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. ذخایر سوختهای تقطیری هم ۵۳۱ هزار بشکه افزایش داشته، اما ذخایر بنزین، به میزان ۴.۴ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. آمار رسمی بعدازظهر روز چهارشنبه اعلام می شود.

منابع آگاه به رویترز گفتند: اوپک پلاس نیازی نمی‌بیند در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران این گروه در هفته آینده، تغییری در سیاست جاری تولید نفت پیشنهاد شود.

اعضای اوپک پلاس جمعا تصمیم گرفتند تولید نفت خود را در سه ماهه جاری، ۲.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند. با این حال، بخش عمده این کاهش تولید از قبل به اجرا گذاشته شده بود و شامل کاهش تولید یک جانبه عربستان سعودی به میزان یک میلیون بشکه در روز بود.

بر اساس گزارش رویترز، به گفته منابع آگاه، دولت روسیه به شرکت‌ها دستور داده است تولید نفت را در سه ماهه دوم کاهش دهند تا مطابق با تعهدات مسکو در برابر اوپک پلاس، دستیابی به هدف تولید ۹ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوئن، تضمین شود. تولید نفت روسیه در اواخر فوریه، ۹.۵ میلیون بشکه در روز بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳+جدول
  • این سدهای خالی؛ وضعیت ذخایر آبی سدها در شروع سال ۱۴۰۳+ جدول
  • باران به داد سدها رسید/ ۲۲ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارد
  • وضعیت ذخایر آبی سدها در شروع سال ۱۴۰۳+جدول
  • زاکانی مشکلات تهران را حل کرد و فقط مانده مسجدسازی در پارک ها / اگر در بوستان قیطریه فضای خالی دارید درخت بکارید
  • ذخیره آب سدهای مازندران ۵۳ درصد افزایش یافت
  • کمبود ذخایر خونی در سراوان
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • آخرین وضعیت سد کرج پس از بارش‌های اخیر
  • ۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور پُر آب شد/ کاهش ۱۷ درصدی ورود آب به سدها