Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- حماسه آفرینی های مدافعان وطن در طول جنگ تحمیلی، سندی پرافتخار از غیرت و پایداری آنان را ترسیم کرد. ایثارگرانی که با روحیه اخلاص و شجاعت و با پیروی کامل از ولایت فقیه گام در مسیر جهاد نهادند و تداوم این فرهنگ، نیاز کنونی جامعه است.

ایران با موقعیت ویژه سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی همواره کانون توجه قدرت های بزرگ جهان بوده است و افزایش قدرت دفاعی در کنار دیپلماسی فعال، تنها راه بازدارندگی در برابر دشمنان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رزمندگان سلحشور ایران در هشت سال دفاع مقدس با وجود برخی نارسایی های تسلیحاتی و اطلاعاتی در مقایسه با دشمن، با ایمان و اراده راسخ به مصاف دشمن رفتند و حماسه هایی جاودان آفریدند. در هفته گذشته روزنامه های مختلف به منظور نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

**شهیدان؛ رهپویان مسیر سرخ عاشقی و دلدادگی
ایستادگی بی نظیر رزمندگان این مرزوبوم در مصاف با دشمن، هنوز هم تجلی بارزی از روحیه‌ مقاومت و دشمن‌ستیزی این ملت است. آنان که رهپویان مسیر سرخ عاشقی و دلدادگی در وادی ایثار و مقاومت بودند.

روزنامه «جوان» در گفت‌ وگویی با برادر شهید واهیک باغداسایریان، عنوان «پدرم می‌گفت من فرزندانم را در زیرزمین مخفی نمی‌کنم!» را منتشر کرد و آورد: در ایام ولادت حضرت عیسی مسیح(ع) پیامبر نور و رحمت و در سال جدید میلادی یادی می‌کنیم از شهدای ارامنه که فارغ از دین و مذهب برای حفظ ناموس و وطن در کنار رزمندگان اسلام جنگیدند و جانشان را فدای ایران کردند. جوانان غیوری از جامعه ارامنه کشور و اقلیت‌های مذهبی که دوشادوش رزمندگان مسلمان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در دوران هشت سال دفاع مقدس جنگیدند و در این نبرد قهرمانانه، شهید، جانباز یا به اسارت گرفته شدند.

این روزنامه همچنین در گفت‌وگویی با خواهر و مادر شهید زوریک مرادیان با عنوان «خدمت سربازی را به ادامه تحصیل در خارج ترجیح داد»، نوشت: شهید زوریک مرادیان در 16 مهر 1359 به شهادت رسید. از این حیث باید وی را از اولین شهدای دفاع مقدس مسیحی کشورمان بدانیم.

در ادامه این مطلب آمده است: زوریک پیش از شروع جنگ به خدمت رفته بود. موقعی که آنها را از آموزشی به پیرانشهر منتقل می‌کردند تازه جنگ شروع شده بود و ارتش در حالت آماده‌باش بود. آن موقع به زوریک مرخصی نمی‌دادند. موقعی که با قطار به پیرانشهر می‌رفتند به ما اطلاع دادند که در ایستگاه می‌توانید زوریک را ببینید. پدر و مادرم برای او غذا برده بودند تا موقع توقف قطار از آن بخورد ولی زوریک قبول نکرد و گفت این همه سرباز اینجا هستند و من نمی‌توانم این غذا را بخورم در حالی که سربازان دیگر هم گرسنه هستند. چند ماه از خدمت سربازی زوریک در منطقه پیرانشهر گذشته بود که 19 مهر 59 در 19سالگی به شهادت رسید و در قطعه شهدای ارامنه دفن شد.

روزنامه «جوان» با درج عنوان ««بی‌سر» مثل اربابشان «حسین(ع)»»، آورد: حضور رزمندگان مدافع حرم در جبهه مقاومت اسلامی هزار حرف گفته و ناگفته دارد. هزاران ماجرا که به حتم در آینده‌ای نزدیک از دلش چندین و چند کتاب و فیلم استخراج خواهد شد. نبرد و شهادت این دلیرمردان لحظات تراژیک کم ندارد. لحظاتی که مرورش میخکوبمان می‌کند و از شجاعت رزمندگان این جبهه و قساوت دشمنانشان متحیر می‌شویم. دشمنی که به راحتی می‌زند، می‌کشد و سر می‌برد و روی سر بریده می‌رقصد. مدافعان حرم با ایثار و فداکاری‌شان شر چنین دشمنانی را از سر کشور و حرم اهل بیت‌(ع) دور کردند. تروریست‌های داعشی و تکفیری با بی‌رحمی تمام سر برخی از شهدای مدافع حرم را از تنشان جدا کردند و قصد داشتند پیام ترس و وحشت را به شیعیان مخابره کنند ولی این پیام خودشان را خوار و خفیف کرد.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی، عنوان «خبرنگاری که فرمانده عالی رتبه جنگ شد» را منتشر کرد و نوشت: یکی از ویژگی های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، که آن را از دیگر جنگ های معمول متمایز می‌نماید تاثیر آن بر آحاد مردم از جمله کارگران، روزنامه نگاران، ورزشکاران، روستائیان، دانش آموزان ودانشجویان و.... و تبدیل آنان از فرد عادی به فرماندهان نظامی استراتژیست جنگ و سیاستمداران نخبه می‌باشد. یکی از این جوانان شهید غلامحسین افشردی (حسن باقری) بود. جوانی که از عرصه روزنامه نگاری پا در میدان جنگ نهاد.

او نظریه پرداز نظامی بزرگی بود که در جایگاه فرمانده عالی رتبه جنگ توانست توازن قوا را به سود جمهوری اسلامی ایران تغییر دهد.آن چنانکه دشمن نیز به این حقیقت اعتراف کرده و گفته بود حسن باقری در حملات خود اطلاعات کامل و دقیقی در خصوص یگان‌های ما اعم از خطوط حد، فرماندهان، شکاف‌ها، نقاط آسیب پذیر، استقرار قرارگا ه‌ها و مواضع توپخانه و حتی مناطق اداری در اختیار داشته و از این طریق توانسته طرح‌های خوبی تهیه نموده وآنها را به دقت به اجرا درآورد.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «سرباز دلاور ارتش که همچنان بر سر پیمان خود ایستاده است»، نوشت: احمد مرادی در اثر انفجار مین پاهایش از زیر زانو قطع و به کلیه‌هایش آسیب شدید وارد می‌شود به طوری که در اثر مشکل در کلیه‌هایش بازنشسته می‌شود. ازطرف مرکز فرهنگی بنیادشهید و جانبازان دزفول برای جانبازها در منطقه کوهستانی شهیون برنامه کوه پیمایی تدارک دیده شده بودبه طوری که جانبازهای عزیز بایک دستگاه اتوبوس درساعت 7صبح ازبنیادشهید و جانبازان دزفول به سمت منطقه شهیون حرکت کردند. اتوبوس جاده پرپیچ وخمی داشت اما برادران جانبار با پاها و دست‌های جداشده ازبدن مثل دوران دفاع مقدس پیچ‌ها را به روی خود نمی‌آوردند و تنها دیدار دوستان جانباز آنها را خوشحال کرده بود.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با انتشار عنوان «شهید ستاری، اسوه نوآوری پدافند در دفاع مقدس»، آورد: 15 دی در تاریخ پرافتخار دفاع مقدس یادآور شهادت بزرگمردی از نیروی هوایی است که در طول خدمتش در ارتش، خدمات زیادی ارائه کرد و آغازگر حرکت های جدید علیه دشمن و تقویت نهاجا بود. سرلشکر شهید منصور ستاری، در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۲۷، در روستای ولی آباد ورامین دیده به جهان گشود. او پس از اخذ دیپلم متوسطه، در سال ۱۳۴۶ وارد دانشکده ‌افسری شد و پس از نایل شدن به درجه ستوان دومی با گذراندن دوره‌ای یکساله در آمریکا به عنوان افسر کنترل شکاری در تیپ دفاع هوایی نیروی هوایی ارتش مشغول به کار شد.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «رزمندگان ارمنی هنگام اعزام به جبهه: «من هم یک ایرانی هستم»»، نوشت: دی ماه برای مسیحیان مناسبت‌های مقدسی به همراه دارد. کریسمس، روز تولد حضرت عیسی مسیح(ع) و آغاز سال نو میلادی مهم‌ترین مناسبت‌های مسیحیان در این ماه هستند. پیروان این دین برنامه‌های مختلفی برای هر کدام از این روزها دارند. در شب تحویل سال نو میلادی همه ارامنه با اعضای خانواده در منزل یا در کلیساها و سایر اماکن مشخص شده دورهم جمع شده و با برنامه‌هایی خاص به استقبال سال نو می‌روند.

در ادامه این گزارش آمده است: کادارینه هنرچیان مادر شهید زوریک مرادیان، دیانا مرادی مسیحی خواهر شهید زوریک مرادی مسیحی، لون تروسیان دایی شهید هراچ تروسیان، مارکار نرسسیان برادر شهید ادیک نرسسیان، رافیک ملک ستیان برادر شهید دوران انقلاب، وانیک ملک ستیان، ویکتوریا خچومیان خواهر شهید جانباز واهان خچومیان و ژیلبرت امیریان خواهرزاده شهید واهان خچومیان میهمانان این دیدار هستند. همه‌شان اعتقاد دارند که عزیزانشان که الان جزو شهدای ارامنه هستند برای این جمله راهی جبهه‌ها شدند؛«من هم یک ایرانی هستم. هر کدام از آنها بعد از معرفی شهیدشان خاطرات کوتاهی از اخلاق و رفتار و خصوصیات عزیزشان گفتند.»

** حفظ محور مقاومت با تبیین هوشمندانه رویدادهای جنگ تحمیلی
حماسه های دفاع مقدس روایتگر ایثار و مقاومت رزمندگان سلحشور ایران است که با تبیین و حفظ هوشمندانه این دلاورمردی ها می توان به تقویت محور مقاومت و تداوم این روحیه در جامعه کمک کرد.

روزنامه «جوان» در گزارش دیگری با عنوان «تعجب عراقی‌ها از ایستادگی اسیر ارمنی»، نوشت: تاریخ نشان داده است که اقلیت‌های مذهبی، خصوصاً برادران و خواهران ارمنی، هیچ‌گاه به زادگاه آباواجدادی‌شان پشت نکرده‌اند و در حوادث مختلف دوشادوش مسلمانان ایستاده‌اند. دفاع مقدس یکی از آوردگاه‌هایی است که همدلی ایرانیان مسیحی را به خوبی نشان داده است. در جنگ تحمیلی 89 نفر از اقلیت‌های مذهبی به شهادت رسیدند که ارمنی‌ها بیشترین سهم را در این میان دارا هستند.

در جنگ تحمیلی شورای خلیفه‌گری تهران با تشکیل ستادی ویژه، سازماندهی و اعزام گروه‌های صنعتگر ارمنی به مناطق جنگی را آغاز کرد. 9 گروه از حوزه خلیفه‌گری تهران، چند گروه از اراک و چندین گروه دیگر از حوزه‌های خلیفه‌گری اصفهان و تبریز به مناطق جنگی اعزام شدند. این گروه‌ها با استقرار در پشت جبهه به مرمت ماشین‌های جنگی و راه‌سازی، ساخت و راه‌اندازی سردخانه‌ها، بیمارستان‌های صحرایی و کارهایی از این دست می‌پرداختند که هر گروه حدود یک تا دو ماه در منطقه فعالیت می‌کرد. اعزام گروه‌های صنعتگر ارمنی از 1362 تا 1367 هجری ادامه یافت.

روزنامه «ایران» در گفت‌و‌گویی با محمدتقی روغنی‌ها استاد دانشگاه با انتشار عنوان «دروازه بانی اخبار جنگ چگونه انجام می گرفت؟»، آورد: «شورای اخبار جنگ» بخشی از «ستاد تبلیغات جنگ» و زیرمجموعه آن بود. مجموعه خبرهایی که در قرارگاه جمع‌آوری می‌شد دو بخش بود؛ یک بخش از اطلاعات برای دفتر سیاسی سپاه جمع‌آوری می‌شد، یک بخش هم برای اطلاع‌رسانی عمومی بود. شورای اخبار جنگ در تهران مستقربود و با حضورنمایندگانی از سپاه، ارتش، صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی اداره می‌شد. این چهار مجموعه ارکان شورای اخبار جنگ را شکل می‌دادند. شورا هر روز بعداز ظهر تشکیل جلسه می‌داد و اخبار و گزارش‌های جنگ را کنترل می‌کرد.

در ادامه این مطلب می خوانیم: ستاد تبلیغات جنگ مجموعه‌ای بود که مسئولیت آن با آقای دکتر کمال خرازی مدیرعامل خبرگزاری بود که در عین حال حکم ریاست ستاد تبلیغات جنگ را هم داشت. شورا بیشتر درگیر مسائل خبری جنگ و دروازه‌بانی اخبار جنگ بود، حال آنکه فعالیت ستاد تبلیغات جنگ شامل مسائل گسترده‌تری می‌شد که یک بخش آن کسب و انتشار اخبار جنگ بود. به‌عنوان مثال ستاد تبلیغات جنگ در ارتباط با انتشار عکس، کتاب، بروشور و سایر اقلام تبلیغی مربوط به جنگ فعال بود. همچنین دعوت از خبرنگاران خارجی و تغذیه شبکه‌های خبری خارجی بعد از هر عملیات در ارتباط با دستاوردهای آن عملیات برعهده ستاد تبلیغات جنگ بود. یا جنایتی که رژیم بعث عراق مرتکب می‌شد، همانند استفاده از بمباران شیمیایی و کشتار جمعی و امثال اینها را اطلاع‌رسانی می‌کرد.

بخش جنگ روانی هم بود که ستاد تبلیغات متولی آن بود و بر نحوه و کیفیت آن نظارت و کنترل داشت و تنها بخشی که خاص خبر بود به شورای اخبار جنگ مربوط بود که آن هم زیر نظر ستاد انجام می‌گرفت.

روزنامه «اطلاعات» در گزارش دیگری با عنوان «دخالت جاسوسان آمریکایی در عملیات کربلای4»، آورده است: تحولات صحنه نبرد پس از پیروزی «فاو» و اقدامات نظامی دشمن که به طور گسترده و همه جانبه انجام گرفت، فرماندهان سپاه را با وضع جدیدی مواجه کرد. جنگ شهرها در سطح گسترده، حمله به مراکز اقتصادی، صنعتی و نفتی فشار فوق‌العاده‌ای را بر کشور وارد کرد. به ویژه، کاهش بسیار زیاد قیمت نفت تا مرز 5.5دلار در هر بشکه موجب تشدید این فشارها شد.

در ادامه این گزارش آمده است: همراه با این فشارها، تحرک جدید دشمن در عرصه زمینی که پس از اشغال اراضی کشور در آغاز جنگ، برای نخستین بار انجام می‌گرفت، جبهه خودی را تحت فشار قرار داده بود. در چنین شرایطی علاوه بر مقابله با حملات عراق به خط‌های پدافندی در طول مرز، آماده شدن برای حمله بزرگ بعدی، مسئولیت دیگری بود که باید به آن جامه عمل بپوشاند.

** نویسندگان با رسالت حفظ تاریخ دفاع مقدس
نویسندگان در حوزه دفاع مقدس رسالت سنگینی را بردوش دارند تا با ثبت مستندها و خاطره های این دوران به حفظ تاریخ دفاع مقدس بپردازند و ناگفته های آن را برای آیندگان به یادگار گذارند.

روزنامه «جوان» در گفت‌ وگویی با رضا رستمی نویسنده با درج عنوان «مریوان سرزمین ناگفته‌ها و شهدای مظلوم است»، نوشت: کتاب «مجاهدت‌های خاموش» زندگینامه و خاطرات 330 شهید پیشمرگ کرد مسلمان شهرستان مریوان را روایت می‌کند. کتابی 760 صفحه‌ای به قلم رضا رستمی که سال 1396 در هفته دفاع مقدس منتشر شد.

در ادامه به نقل از نویسنده این اثر می خوانیم: در سال 1388 و در جریان سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به کردستان، با دست نوشته ایشان درباره سازمان پیشمرگان مسلمان و شهدای این سازمان مواجه شدم. این پیام چراغ راهی بود برای بنده تا به عنوان خادم و خدمتگزار شهدای انقلاب اسلامی، به کار جمع‌آوری اطلاعات و تدوین کتاب و همچنین مستند‌سازی درباره شهدای گرانقدر شهرستان مریوان و سروآباد بپردازم. نام آن کتاب «راسخون جهاد و شهادت» است. زندگینامه 117 نفر از شهدای پیشمرگ مسلمان کرد از سپاه شهرستان سروآباد که در 330 صفحه نوشته شده است. همچنین 6هزار عکس مربوط به دفاع مقدس را جمع‌آوری کرده‌ام که ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک تبدیل به کتاب خواهد شد.

این روزنامه در گزارشی دیگر با انتشار عنوان «شهید اسکندری برای جوانان و مدیران الگویی به روز است»، آورد: شهید عبدالله اسکندری یکی از شخصیت‌های ممتاز و ویژه تاریخ دفاع مقدس و دفاع از حرم است. ایشان به دلیل حضوری مستمر در جبهه‌های جنگ کوله‌باری از خاطرات را به دوش می‌کشید و شهادت مظلومانه‌اش در سوریه ما را متوجه ابعاد شخصیتی ایشان کرد. اکبر صحرایی که سابقه همرزم بودن و رفاقت با شهید اسکندری را دارد، کتابی با محوریت زندگی ایشان در حال نگارش دارد که اطلاعات خوبی از شهید و تاریخ دفاع مقدس به مخاطب می‌دهد.

روزنامه «ایران» در گفت‌ و‌گویی با انسیه شاه‌حسینی از چهره‌های شاخص و از هنرمندان سینما و تلویزیون در حوزه دفاع مقدس با عنوان «به کودکان شلیک نکنید» نقطه عطف کارنامه کاری‌ام می‌شود»، آورد: آنچه جشنواره «رسام» را نسبت به دیگر جشنواره‌ها متمایز می‌کند. این جشنواره در شرایطی برگزار می‌شود که سینمای دفاع مقدس دچار آفت شده است و این جشنواره می‌تواند به نوعی نهال کاری در سینمای دفاع مقدس باشد. «رسام» به معنای گلوله‌ای است که نور تولید می‌کند و به گمشدگان راه نشان می‌دهد. به گونه‌ای می‌توان گفت که این جشنواره می‌تواند نشان دهنده راه باشد و با برگزاری آن در زمینه فرهنگی تفحص لازم صورت گیرد تا مسیر گمشده پیدا شود. با برگزاری این جشنواره تلاش می‌کنیم تا افرادی که دغدغه ساخت فیلم دفاع مقدسی دارند اما بنا به دلایل مختلف حمایت نمی‌شوند پیدا و به آنها کمک کنیم تا با راهنمایی‌های مناسب دست به تولید قصه‌های خود در حوزه دفاع مقدس بزنند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۲۱۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس

گروه‌های تفحص کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در اردیبهشت امسال پیکر‌های مطهر هشت شهید دوران هشت سال دفاع مقدس که مربوط به تک دشمن در سال ۶۷ هستند را در منطقه عملیاتی شلمچه تفحص کردند.

کشف پیکر‌های مطهر این هشت شهید والامقام در حالی است که کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح پیش از این، از تفحص پیکر‌های مطهر پنج شهید دوران دفاع مقدس در منطقه عملیاتی «والفجر یک» واقع در فکه خبر داده بود.

با وجود گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی، نزدیک ۲ هزار و ۵۰۰ هزار پیکر شهید همچنان مفقودالاثر هستند که گروه‌های تفحص شهدا در این سال‌ها با جست‌وجو در مناطق عملیاتی ایران و عراق، به دنبال یافتن بقایایی از پیکر‌های این شهدا هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس
  • ورود پیکر ۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به اهواز
  • عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • اختتامیه سومین جشنواره افتخار من
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد