Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید جواد رضوی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین اقدامات این اداره کل جدید التأسیس در چارت جدید وزارتخانه با توجه به حذف دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده و پیگیری امور در این دفتر پرداخت و گفت: این دفتر ذیل معاونت ساماندهی امور جوانان تعریف می‌شود و وظایفی که بر اساس قانون بودجه 96 و لایحه 97 بدان اشاره شده است را می‌توان به موضوعات توانمندسازی جوانان برای ارتقای مهارت‌های زندگی و مجموعه فعالیت‌هایی که مرتبط با پیش از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج است، تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی برگزاری کارگاه به تفکیک شهرستان‌ها و استان‌ها را از جمله فعالیت‌های در نظر گرفته شده برشمرد و گفت: بخشی از این کارگاه‌ها با همکاری دانشگاه‌ها و با برخی با بهره‌‌مندی از ظرفیت سمن‌های فعال و مراکز تخصصی مشاوره اجرایی می‌شود. به منظور هدفمند و اثربخش بودن این کارگاه‌ها ساز و کاری را تدوین و تولید محتوای کارگاه‌ها را بر عهده گرفتیم تا متناسب با شرایط هر منطقه و استان بوده و در عین حال از وحدت رویه برخوردار باشد.

تربیت مربی دوره‌های آموزشی مرتبط با جوانان

رضوی تربیت مربی برای برگزاری دوره‌های آموزشی اشاره شده را از دیگر محورهای فعالیت این دفتر خواند و عنوان کرد: دوره مقدماتی طی سال گذشته برگزار شد و دوره جدید نیز امسال با بررسی آسیب شناسانه و دقیق در جهت بهبود عملکرد اجرایی می‌شود تا افراد واجد الشرایط برای تدریس در این کارگاه‌ها دوره‌های مرتبط را سپری کنند.

وی به اقدامات صورت گرفته در زمینه تسهیل صدور مجوز مراکز تخصصی مشاروه اشاره و اظهار کرد: پیشتر مراکز مشاوره با مجوز سازمان ملی جوانان سابق، وزارت ورزش و جوانان و هماهنگی سازمان نظام روانشناسی انجام می‌گرفت، اما با بازنگری‌های صورت گرفته درصدد هستیم هم صدور مجوز تسهیل شود و هم حمایت‌های لازم را از این مراکز به منظور ترویج فرهنگ مشاوره در همه استان‌های کشور به لحاظ کمی و کیفی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: این مراکز توسط متخصصان امر و کسانی که صلاحیت لازم را دارند در بخش خصوصی صورت می‌گیرد و ما صرفا کار صدور مجوز و نظارت بر فعالیت آنان را دنبال می‌کنیم.

رضوی با اشاره به فعالیت بیش از 175 مرکز مشاوره تخصصی در سراسر کشور، گفت: طی دو ماه گذشته برای 35 مرکز جدید نیز مجوز صادر شده است و تا پایان دی ماه، نیز این رقم به بیش از 200 مورد می‌رسد.

وی با بیان اینکه این دفتر وظایف نظارتی نیز بر عهده دارد، تصریح کرد: در موضوع مشاروه نیز اقدامات مختلفی را آغاز کرده‌ایم که از جمله می‌توان به بررسی و رصد موانع پیش روی این مراکز همچون مشکلاتی که با سایر دستگاه‌ها همچون سازمان‌های مالیاتی دارند، اشاره کرد. برای توسعه این مراکز پیگیر موضوع ارائه تسهیلات برای راه‌اندازی مراکز مشاوره نیز هستیم.

رضوی به توضیحی پیرامون مراکز مشاوره موجود پرداخت و گفت: باید به سمتی برویم که با اطلاعات دقیق بتوانیم بگوییم که فعالیت این مراکز اثربخش بوده است یا نه، در واقع اثربخشی فعالیت این مراکز یک اولویت است. بدین جهت دستورالعمل‌ها و فرم‌های استانداردی را آماده کرده‌ایم که تبدیل به یک سامانه می‌شود تا تصمیم گیران بدانند در طول یک دوره زمانی مشخص چه تعداد افراد به این مراکز مراجعه و اعتماد کردند و دلیل و نتیجه مراجعه آنان چه بوده است. باید دید این مراکز تا چه توانستند به تحکیم خانواده کمک کنند، این امر تا زمانی که داده‌های صحیح نداشته باشیم امکان پذیر نیست؛ بنابراین استاندارسازی این امر را دنبال کردیم تا حمایت‌ها هدفمند و در جهت توسعه و ترویج مراکز مؤثر باشد.

وی ادامه داد: برای کارگاه‌های در حال برگزاری نیز امکان نظارت و رصد اجرای دقیق را فراهم کردیم تا  آثار و خروجی کارگاه‌ها بررسی شود و این نتایج در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

جلوگیری از ایجاد صف انتظار تسهیلات ازدواج

رضوی پیگیری تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را از دیگر فعالیت‌های این دفتر برشمرد و گفت: به تفکیک از استان‌ها گزارش می‌گیریم و در استان‌هایی که سطح انتظار از حد معمول بیشتر باشد هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد تا صف انتظار برای تسهیلات ازدواج در استان مربوطه ایجاد نشود. در حال حاضر می‌توان گفت که به طور تقریبی میان تعداد ازدواج‌های رخ داده در طول سال با تعداد تسهیلات ارائه شده ارتباط منطقی وجود دارد.

تعیین تکلیف جشنواره ازدواج

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعیین تکلیف جشنواره ازدواج که با تعویق دو ساله مواجه شده بود، تصریح کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده بررسی و رصد شد تا میزان اثربخشی آنها احصا شود تا ساز و کارهایی برای بهبود در اجرا در صورت استمرار اتخاذ شود. در مورد جشنواره ازدواج نیز که به دلایل اجرایی و اداری به تعویق افتاده بود، بررسی‌های لازم صورت گرفت و پیشنهاداتمان را ارائه کرده‌ایم، اگر موانع برطرف شود تلاش می‌کنیم که در سال آینده نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کنیم.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۲۱۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در همایش روز جهانی مشاوره گفت: یکی از مسئولیت‌های معاونت امور زنان و خانواده در سند مهندسی و فرهنگی، تدوین منشور مشاوره خانواده است که به تدوین نهایی رسیده و پس از طی مراحل قانونی اعلام خواهد شد.

وی افزود:برای برنامه‌ریزی در پیشگیری یا کاهش طلاق، برنامه مدونی در ستاد زن و خانواده در دولت تصویب و پلتفرم همساز برای زوجین نوپا ایجاد شد و مشاوره برای زوجین و مهارت های زندگی به آنها آموزش داده می شود.

وی با اشاره به صفر شدن پشت نوبتی مستمری زنان سرپرست خانوار، گفت: خدمات و حمایت هایی مشاوره ای به هنگام روانشناسی، خدمات حقوقی و توانمندسازی نیز باید صورت گیرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به نقش روانشناسان در امیدآفرینی، افزود: نقش روانشناسان در شادی آفرینی در زندگی در روح و جان بشر و تلاش برای بهینه بودن و زیبا زندگی کردن افراد بر کسی پوشیده نیست. در درمان بیماری های جسمی توصیه به روان آرام و سالم و روح شاداب می شود و این روح و روان است که می تواند سلامت جسم را تضمین کند یا به او برگرداند.

خزعلی ایجاد انگیزه، امید آفرینی، عشق و نشاط با توجه به شناخت توانمندی ها را مهمترین نقش روانشناس دانست، گفت: نقش روانشناسان برای جلوگیری از ناهنجاری ها و آسیب ها بر کسی پوشیده نیست و روانشناسان در ارتقای بینش، روش، دانش، کنش و واکنش نقش اساسی دارند و این روانشناسی سلامت و روانشناسی کمال است و روانشناسان می توانند توانمندی های فرد را به خوبی شناسایی کنند و قوه ها، داشته ها، ظرفیت ها و استعدادهای فرد را تبدیل به عمل و فعلیت و زندگی اور را متحول کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل