Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - طرح تحقیقاتی بررسی علل بروز عارضه سفیدشدگی آریل انار رقم ملس ترش ساوه و راهکارهای مدیریتی برای کاهش اثر این عارضه در باغ های انار شهرستان ساوه انجام شد.

کارشناس موسسه تحقیقات و گواهی ثبت نهال واحد استان مرکزی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در دهه اخیر به خصوص در مناطق حاشیه کویر به دلیل پدیده تغییر اقلیم، افزایش دمای کره زمین، خشکسالی، برداشت بیش بی رویه آب از سفره های زیرزمینی و بروز پدیده شوری آب چاه ها، در بسیاری از مناطق انار خیز کشور، عارضه سفید شدگی آریل دانه و کاهش شدید کیفیت این محصول مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد کاوند ادامه داد: رنگ میوه های دارای این عارضه به علت تخریب و تغییر در ترکیب آنتوسیانین ها موجود در آریل انار از قرمز تیره بـه سفید کرمی تا قهوه ای سوخته تغییر می یابد و شکاف و حفره هایی در غشاء و بافت آریل ایجاد می شود که این بافت را دفرمه کرده و کیفیت میوه و طعم آن را نامطلوب می کند.
کارشناس موسسه تحقیقات و گواهی ثبت نهال واحد استان مرکزی گفت: این عارضه می تواند خسارت قابل توجهی برای باغداران انار بزند و دلسردی مصرف کننده گان و تهدید صادرات این کالای استراتژیک کشاورزی را به همراه داشته باشد.
کاوند خاطر نشان کرد: به منظور بررسی علل بروز عارضه مذکور و مدیریت آن در انار رقم ملس ترش ساوه، اثر استفاده از تکنیک های پوشش تاج درخت با سایبان، چهار بار محلول پاشی کائولین سه درصد در روی شاخ، برگ و میوه در طول فصل رشد، تنک 30 درصد از میوه چه ها 40 روز بعد از گلدهی، کوددهی درختان تیمار همراه با عناصر معدنی و محلول پاشی سولفات پتاسیم و کلسیم هر 2 هفته یکبار و انجام آبیاری تکمیلی از 80 روز بعد از گلدهی تا پایان فصل رشد در آزمایشی در قالب طرح بلوک های تصادفی بـا هشت تیمار و سه تکرار در ایستگاه ملی تحقیقات انار این شهرستان در مدت 2 سال انجام شد.
وی ادامه داد: در این بررسی شاخص عارضه سفیدشدگی آریل، فراوانی نسبی میوه های سالم و میوه های دارای عارضه، خصوصیات کمی و کیفی میـوه و آب میوه اندازه گیری شد و نتایج نشان داد شاخص عارضه سفید شدگی آریل انار در پوشش سایبان به همراه آبیاری تکمیلی و محلول پاشی کائولین تـا حدود 24 درصد کاهش یافته و بر فراوانی میوه های سالم تـا حدود 96 افزوده شد.
کارشناس موسسه تحقیقات و گواهی ثبت نهال واحد استان مرکزی افزود: محلول پاشی کائولین تاثیر معنی داری در کاهش عارضه نداشت و در آزمایش تیمار تنک میوه نیز به دلیل افزایش اندازه میوه ها شاخص عارضه سفیدشدگی آریل را افزایش داد به طوریکه در این آزمایش ها تیمار تنک میوه بیشترین فراوانی میوه های دارای عارضه را به همراه داشت.
کاوند گفت: تیمار آبیاری تکمیلی به تنهایی اثر مثبتی در تعدیل شاخص عارضه سفیدشدگی آریل انار به همراه داشت و تنش دمای بالا، رطوبت نسبی پایین هوا و کیفیت آب آبیاری نیز قرار بر شدت این عارضه تاثیرگذار بود.
وی ادامه داد: استفاده از پوشش سایبان در روی تاج درختان به خصوص در مناطق انار خیز بیابانی و نیمه بیابانی کویر مرکزی که دارای آفتاب فراوان و رطوبت نسبی پایین است و با جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید به برگ و میوه، میکروکلیمای مناسبی برای انجام فرایندهای فتوسنتز، تبخیر و تعرق از سطح برگ، میوه و خاک فراهم می کند و تا حدودی از بروز تنش گرمایی به درختان و میوه ها می کاهد.
کارشناس موسسه تحقیقات و گواهی ثبت نهال واحد استان مرکزی خاطر نشان کرد: در این تحقیق دوسالانه مشخص شد که استفاده از پوشش سایبان در روی درختان، استفاده از کود های حیوانی و افزایش مواد آلی خاک، محلول پاشی کلسیم و پتاسیم و فسفر در طول فصل رشد، آبیاری باغ با احتساب ضریب شوری و آبیاری با دور و فواصل زمانی کمتر به طور موثری شاخص عارضه سفیدشدگی را کاهش می دهد.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
شهرستان ساوه از قطب های تولید انار در کشور است که بنا بر آمار موجود ظرفیت تولید 150 هزار تن از این محصول را دارد که 40 تا 50 درصد از این میزان قابلیت صادرات دارد.
استان مرکزی از نظر فراوانی باغ ها و عملکرد، رتبه دوم تولید انار در کشور را دارد و سالانه به طور میانگین حدود 15 هزار تن انواع انار از این استان به خارج از کشور صادر می شود.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۲۲۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز تهیه اکبرجوجه با آب نمک به سبک رستورانی

یکی از جذابیت‌های ایران را می‌توان تنوع غذا در شهر‌های آن بدانیم و خود این موضوع می‌تواند به یک جاذبه‌ی گردشگری و نقطه عطفی در فرهنگ ما تبدیل شود. از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، می‌توانید غذا‌هایی خوشمزه و بسیار متنوع پیدا کنید که بیشتر آن‌ها تمام سلایق و ذائقه‌ها را راضی می‌کنند. یکی از استان‌های ایران که به داشتن غذا‌هایی لذیذ و خوشمزه معروف است، مازندران است. اگر به این شهر سفر کرده باشید و یا اینکه در اطراف خود شخصی مازندرانی را داشته باشید، حتما غذای محلی و خوشمزه مازندرانی‌ها یعنی اکبر جوجه را امتحان کردید.

اکبر جوجه امروزی، ترکیبی از جوجه سرخ شده، چلو و رب انار است که می‌توانید آن را با زیتون، ترشی‌های محلی و با پیاز میل کنید. اما راز خوشمزگی اکبر جوجه اصلی و همچنین نرم شدن گوشت مرغ یا جوجه آن، چیزی است که قرار است ما در این مقاله با شما در میان بگذاریم. در ادامه طرز تهیه اکبر جوجه شمالی به سبک رستورانی در منزل را شرح خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه با آب و نمک

ران کامل مرغ: ۲ عدد (می‌توانید از جوجه مرغ یک ماهه یا مرغ کوچک نیز استفاده کنید)

زعفران دم‌کرده: نصف فنجان

آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

سیر: ۴ حبه

آب پیاز: ۳ قاشق غذاخوری

کره: ۱۰۰ گرم

نمک و فلفل: به میزان لازم

آب جوش: نصف لیوان

آب سرد: ۲ لیوان

روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم  

رب انار: به میزان لازم

طرز تهیه اکبر جوجه خانگی با آب و نمک

زمان آن رسیده که با مواد بالا، این غذای لذیذ شمالی و مازندرانی را آماده کنید. اگر مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید، بدون شک می‌توانید همان اکبر جوجه‌ای را در خانه درست کنید که در رستوران‌ها خوردید.

راز خوشمزگی و همچنین نرم شدن گوشت جوجه این غذا، در همین مرحله اول اتفاق می‌افتد؛ بنابراین یک کاسه متوسط بردارید و در آن دو لیوان آب سرد، دو قاشق غذاخوری نمک و آبلیمو را اضافه کنید. این مواد را ترکیب کنید تا بتوانید میزان شوری این ترکیب را بچشید. توجه داشته باشید که این مایع نباید بیش از حد شور شود.

تکه‌های مرغ و یا جوجه را به‌خوبی بشویید و آن را داخل کاسه آب و نمک قرار دهید. اجازه دهید مرغ‌ها به مدت یک ساعت و نیم درون این مایع بمانند.

پس از گذشت یک ساعت و نیم از قرار دادن مرغ در آب و نمک، آن‌ها را از کاسه خارج کنید و در ظرفی دیگر قرار دهید.

زمان آن رسیده که مرغ‌ها را مزه‌دار کنید. برای این کار کافی است زعفران دم‌کرده، سیر رنده‌شده، فلفل و آب پیاز را روی تکه‌های مرغ بریزید و با دست مواد را ترکیب کنید. پس از مخلوط شدن کل مواد، آن‌ها را برای مدت نیم ساعت کنار بگذارید تا مرغ‌ها مزه بگیرند.

تابه را همراه با روغن روی گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس، مرغ‌ها را درون تابه بگذارید تا سرخ شوند.

در زمان سرخ کردن مرغ‌ها، کره را اضافه کنید تا مزه‌ی کره به خورد مرغ‌ها بروید. سپس، نصف لیوان آب جوش را داخل تابه بریزید و درب آن را بگذارید تا مرغ‌ها کاملا بپزند. مرغ‌ها باید یک ساعت و روی حرارت کم گاز بمانند.

پس از پخته‌شدن مرغ‌ها، اکبر جوجه شما آماده شده و می‌توانید آن را در ظرف بریزید و همراه با رب انار و برنج میل کنید.

اضافه کردن مرغ به آب و نمک بسیار اهمیت دارد و اگر دوست دارید این غذا را به سبک رستوران‌ها آماده کنید، حتما پیشنهاد می‌کنیم که این مرحله را در پخت اکبر جوجه جدی بگیرید. معمولا این غذا را با رب انار سرو می‌کنند، اما می‌توانید با ترکیب کردن رب انار، سیر، گردو چرخ شده، آب‌لیموی تازه و روغن زیتون، یک سس خوشمزه و لذیذ آماده کنید و آن را کنار ظرف غذا قرار دهید.

منبع: برترین‌ها

دیگر خبرها

  • ابزار ۱۳ سانتی دندانپزشکی در معده دختر ۲۰ ساله در ساوه
  • خارج کردن ابزار ۱۳ سانتی دندان پزشکی از معده دختر ۲۰ ساله در ساوه
  • آموزش روز اول، طرز تهیه مرغ خوشمزه با کشمش و زرشک
  • شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران
  • بررسی بخشنامه های بانک مرکزی در نشست کمیته رعایت قوانین و مقررات
  • طرز تهیه اکبرجوجه با آب نمک به سبک رستورانی
  • نخست‌وزیر جدید هائیتی منصوب شد
  • شایع ترین علت پیوند کبد در ایران/ زنگ خطر کبد چرب
  • شایع ترین علت نیاز به پیوند کبد در ایران
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید