Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار تهران در جمع چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی، گفت: زندگی توام با مسالمت، صلح، دوستی، محبت و عشق در تهران چیزی است که همه به آن علاقه داریم.

به گزارش ایسنا، محمد علی نجفی، طی سخنانی در نشست با رهبران ادیان توحیدی و جمعی از چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی ضمن تبریک ایام ولادت حضرت عیسی (ع) و آغاز سال نو میلادی، گفت: میلاد پیامبر صلح و دوستی (ع) ایام شادی آفرینی است؛ پیامبری که کلامش و پیامش سلام بود و به تعبیر حضرت امام (ره) مردگان را احیا و خفتگان را بیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه به بیان وجوه اشتراک پرداخت و گفت: همه ما ایرانی هستیم، ایرانی بودن مایه افتخار ما است و به خاطر فرهنگ غنی ایرانی و تاریخ درخشان ایران است که به آن می بالیم؛ در ایرانی بودن مسلمان، شیعه و سنی، ارمنی، آشوری، کلدانی، کلیمی و زرتشتی تفاوتی ندارد بلکه همه ما به ملت بزرگی تعلق داریم که دل ما برای آن می تپد و آرزوی پیشرفت، تعالی و موفقیت ملت را داریم.

وی به بیان نقل قولی از لوئیس چکناواریان پرداخت و گفت: در جایی پرسیده بودند شما به عنوان اقلیت ... اما ایشان در حرف خبرنگار رفته و گفته بودند «اقلیت خودتی! من ایرانی هستم»؛ بنابر این همه ما ایرانی هستیم و به آن افتخار می کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه «تفکیک ارامنه، آشوریان، کلدانی، کلیمی، زرتشتی و ...  از تاریخ و فرهنگ  ایران ناشدنی و نامیمون است» گفت:  فرهنگ ایران فرهنگ صلح، دوستی، مهربانی، مدارا و زندگی بر اساس شادی و نشاط است که دقیقا با فرهنگ مسیحیت قرابت داشته و ممزوج شده است.

نجفی یادآور شد :حتی درباره داستان‌های اساطیری که در شاهنامه فردوسی از آن یاد شده نیز شاهد هستیم که بیش از آنچه صحبت از پهلوانی، جنگ و جدال باشد، از عشق، مهربانی دوستی و وفاداری صحبت به میان آمده است. این فرهنگ ایرانی ما است و فرهنگ مسیحیت نیز این فرهنگ مدارا و زندگی بر اساس مسالمت را تقویت می‌کند.

وی وجه دوم اشتراک را تبعیت از دین آسمانی و الهی دانست و تصریح کرد: همه ما به یک خدای احد و واحد اعتقاد داشته و در بسیاری از اصول دین اشتراک داریم؛ ادیان آسمانی آمده‌اند که بشر را از جهل و نادانی نجات دهند و انسان را از خودخواهی و خود پرستی دور کنند. همچنین ادیان الهی به دنبال آن هستند که تبعیض و بی عدالتی را از جامعه بردارند و جنگ و خشونت را نفی کنند.

نجفی در ادامه با تاکید بر ارزش و احترام فراوان دین اسلام برای مسیحیت، حضرت مسیح (ع) و حضرت مریم (س)، به آیات قرآن کریم درباره معجزه حضرت عیسی در گهواره و نقش ایشان در اعتقادات اسلامی اشاره کرد و گفت: در بین مردم ما نام مریم یکی از بیشترین نام‌هایی است که حتی مسلمانان در کنار نام مقدس حضرت زهرا (س)، فاطمه و زینب بر دختران خود می‌گذارند.

شهردار تهران تاکید کرد: از نظر ما احترام به حضرت مسیح (ع) و احترام به حضرت مریم (س) در واقع به عنوان یک جزئی از احترام به ذات لایتناهی خداوند تلقی می‌شود که این نقطه اشتراک خیلی مهمی به شمار می‌رود.

نجفی یادآور شد: وجه سوم اشتراک ما این است که همه شهروندان تهران هستیم، تهران را دوست داریم و آرزوی ما رشد و پیشرفت تهران است تا تهران به شهری برای زندگی آرام و همراه با آسایش و آرامش تبدیل شود.

وی با بیان اینکه زندگی توام با مسالمت، صلح، دوستی، محبت و عشق در تهران چیزی است که همه به آن علاقه داریم، ابراز کرد: تهران در گذشته تاریخی خودش هم نشان داده که همیشه همانند تابلویی برای قرار گرفتن اجزای مختلف ملت ایران، صرف نظر از دین و ملیت آنها بوده است. همچنانکه در خیابان ۳۰ تیر مسجد، کلیسا و کنیسه همه در یک خیابان واقع شده و ادیان الهی همه با هم بدون اینکه تعارضی بین آنها وجود داشته باشد، برای عبادت می رفتند.

شهردار تهران تاکید کرد: ما همه عاشق تهرانیم و برای اعتلای تهران دل می سوزانیم؛ امیدواریم زندگی مادی و معنوی در تهران نیز در اوج خودش به انجام برساند. در این میان  شهرداری بر خودش فرض می‌داند تا خدماتی که به همشهریان تهرانی مسلمان عرضه می‌کند را به همشهریان مسیحی نیز عرضه کند.

بنابر اعلام سایت شهرنوشت، نجفی یادآور شد: شهرداری تهران اگر می تواند در جهت های ورزشی، فرهنگی، هنری و فعالیت های اقتصادی پشتیبان اقلیت های دینی باشد، از هیچ کمک و حمایتی دریغ نمی کند؛ در مقابل در مدیریت شهری تهران امیدوار هستیم تا همشهریان مسیحی نیز این دست گشاده ما را برای همکاری به گرمی بفشارند و ما را درباره توسعه شهر تهران به خصوص درباره مسایل اخلاقی، ارزشی کمک کنند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به محبت، دوستی، زندگی مسالمت آمیز، پایبندی به حقوق شهروندی دیگران، اخلاق شهروندی و رشد و تعالی دسته جمعی ابراز امیدواری کرد که سال جدید میلادی توام با سلامتی، موفقیت، سرافرازی و شادی باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۲۲۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله جوادی آملی: حجاج باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، با حضور در بیت آیت‌الله جوادی آملی با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند، ابراز کرد: حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ، ادب، بزرگواری و کرامت ایران اسلامی باشند.

این مرجع تقلید افزود: هم زائران و هم مسئولین بعثه ها باید در نشست و برخوردها و در تمامی رفتار و گفتار خود دعوت به وحدت را سرلوحه کار خود و برنامه ها و فعالیت ها داشته باشند تا دیگر زائرین از رفت و آمد و گفتار اینها احساس وحدت نمایند.

وی با بیان اینکه حج برنامه بین المللی اسلام است، بیان کرد: قرآن که کتاب بین المللی هست در سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی سخن دارد، و بیش از خطاب ها به مسلمانان ﴿یا ایها الذین آمنوا﴾، خطاب اصلی قرآن کریم به بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿کَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾ و توصیه می کند که باید جامعه محلی و منطقه ای و بین المللی آرام باشد و حج برنامه بین المللی اسلام است و باید همگان از فرصت حج که سفری بین المللی است برای نشر معارف استفاده نمایند.

آیت الله جوادی آملی خطاب به روحانیون کاروان ها بیان داشتند: روز فتح خیبر، روز نجات مسلمان ها بود که باعث نشاط فراوانی شد، در همان روز فتح خیبر، جعفر، برادر امیرالمؤمنین، از مهاجرت حبشه برگشت. وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثناء) فرمود امروز دو حادثه شیرین و گوارا برای من پیش آمد: یکی اینکه جعفر از حبشه برگشت و یکی اینکه خیبر را فتح کردیم، من نمی‌دانم به کدام یک از این دو خوشحال تر باشم! فتح خیبر و نجات مسلمان ها کجا، آمدنِ جعفر و برگشت او از مسافرت، کجا! چطور رسول خدا فرمود من نمی دانم به کدام یک از اینها خوشحال باشم!؟ سرّش آن است که جعفر کار عالمانه و محققانه و فرهنگی کرد، یعنی یک عالم می تواند کار فرهنگی بکند که به منزله فتح خیبر باشد، لذا روحانیون کاروان ها بدانند وظیفه مهمی دارند و باید به گونه ای رفتار کنند که نمودی از جلال و شکوه اسلام داشته باشند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • مجتهدی فلسفه غرب را در بستر تاریخ غربی و ایران آموزش می‌داد
  • حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن در سوئد را محکوم کردند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • آیت‌الله جوادی آملی: حجاج باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند
  • منیژه، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند