Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز بهداشت آبیک با بیان اینکه نرخ باروری در شهرستان آبیک ۱.۶۹ درصد است، گفت: برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، این میزان باید حداقل به 2.1 فرزند سطح جانشینی برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  نگاه آبیک، سن ازدواج یکی از چالش‌های  مهم در حوزه جمعیت است، در حال حاضر سن ازدواج حدود چهار تا شش سال افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سن ازدواج در استان های مختلف متفاوت است، ولی در برخی استان ها و شهرها مثل شهر تهران حدود ۱۰ سال افزایش داشته است. اگر بتوانیم سن ازدواج را دو سال کاهش دهیم، نرخ باروری رشد قاطعی خواهد داشت و در غیر اینصورت و با روند فعلی، رشد جمعیت در سال ۱۴۳۰ به صفر می رسد.  

 بیش از ۱۱ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سر گذاردن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.

سن مادر از شاخص های مهم باروری است و قدرت باروری، با افزایش سن، بویژه بعد از سن ۳۵ سال، کاهش می یابد و با افزایش سن، علاوه بر کاهش باروری، مشکلاتی برای سلامت مادر و جنین نیز ایجاد می شود.   تعداد ازدواج در استان قزوین از ۱۴ هزار و ۲۰۴ مورد در سال ۱۳۹۰ به ۱۱ هزار و ۵۲۷ مورد در سال ۱۳۹۳ کاهش یافته است و روند طلاق در استان از دو هزار و ۳۱۱ مورد در سال ۱۳۹۰ به دو هزار و ۵۷۴ مورد در سال ۱۳۹۳ رسیده است.   با توحه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیتی این سیاست ها شامل ۱۴ بند است که پنج بند آن مربوط به وزارت بهداشت و بندهای دیگر مربوط به سایر ارگان ها و سازمان ها است.   ۱.۷ نرخ باروری در استان قزوین دکتر محمد بابایی رئیس مرکز بهداشت آبیک در گفت وگو با  نگاه آبیک اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ میزان باروری کلی (متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد)، در کشور ۱٫۸ و در استان قزوین ۱٫۷ است که کمتر از سطح جانشینی است.   وی با بیان اینکه نرخ باروری در شهرستان آبیک ۱.۶۹ درصد است، افزود: برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، این میزان باید حداقل به ۲٫۱ فرزند سطح جانشینی برسد.     رئیس مرکز بهداشت شهرستان آبیک بیان کرد:با ادامه این روند علاوه بر اینکه جمعیت در سال های بعد کاهش خواهد داشت، با روند پیری جمعیت مواجه شده و جمعیت سالمند افزایش می یابد.   بابایی عنوان کرد: شهرستان آبیک بیشترین آمار طلاق در استان قزوین را دارد به طوری که در سال گذشته ۳۳ درصد ازدواج‌ها در این شهرستان منجر به طلاق شده است.   این مسئول در پایان با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری در  حوزه سیاست‌های جمعیتی تشریح کرد: افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی، تحکیم بنیان و پایداری خانواده، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و احترام  و تکریم سالمندان را بخشی از مفاد این ابلاغیه اعلام کرد.     انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۲۷۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رئیس زاده، با اشاره به خدمات ارزشمند جامعه مامایی کشور، گفت: زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و حتماً یکی از مؤلفه‌های تقویت جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه عظیم ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است. از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور بر روی جامعه مامایی سرمایه گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود. این سرمایه گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است. اگر ما می‌خواهیم از سیاه چاله جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، حتماً باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.

وی به آمار قابل توجه در حوزه جمعیت اشاره کرد و افزود: ما در سال‌های ۹۲ تا ۴۰۰ یک شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی داشتیم. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۲ و ۴ دهم درصد کاهش موالید داشتیم. این کاهش را هنوز داریم اما سرعت شیب کمتر شده است با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت شده است سرعت نزول کمتر شده است.

رئیس زاده ادامه داد: در ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم. ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار. لذا کاهش ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳ و ۶ دهم بوده اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ یک و ۶ دهم بود و جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.

وی با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از ۷۶ هزار جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آنها پروانه مطب دارند، یعنی ۷ هزار و ۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تشویق به فرزندآوری، این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود و هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت عظیم جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید به کار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان کشور بدانند.

رئیس زاده گفت: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و حتماً ما باید به آینده امیدوار باشیم و موظفیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • ۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند
  • دفاع «بانکی» از قانون جوانی جمعیت/ رشد نرخ باروری در ۱۴ استان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت گرفته شد
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری
  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه چهل برمی‌گردد