Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-05@22:02:25 GMT

اصفهان به تقویم گردشگری نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۳۳۱۳۲

اصفهان به تقویم گردشگری نیاز دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: اصفهان به عنوان شهری که مملو از کابری‌های گردشگری است به تقویم گردشگری نیازمند است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایش "فرصت‌ها و چالش‌های گردشگری اصفهان" به همت مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل عصر روز -پنجشنبه- ۱۵ دی ماه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد. در این همایش، ندا ترابی فارسانی دارنده مدرک دکترای توریسم پایدار در ژئوپارک‌ها از طریق شبکه و ژئوتوریسم از کشور پرتغال و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان، گروه موزه و گردشگری اظهار کرد: متاسفانه وقتی که در اصفهان گردشگری وارد رستوران می شود، متصدیان رستوران نمی توانند از او سفارش بگیرند، باید به ویژه در رستورانهایی که در بافت تاریخی قرار دارند برای متصدیان رستوران دوره آموزشی گذاشته شود تا درباره زبان و برخورد با گردشگر به بینش تخصصی رسیده و نحوه رفتار درست را بیاموزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگ ترین ابزار مارکتینگ، ثبت شدن است

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان به عدم وجود تقویم گردشگری در شهر اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: شهر اصفهان اخیراً به عنوان شهر خلاق صنایع دستی ثبت شده است، حالا باید پرسید بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟ تنها نگران این هستیم که میراث فرهنگی مان فقط ثبت و تعدادش زیاد شود. درست است که ثبت شدن یک ابزار مارکتینگ است و بزرگ ترین ابزار مارکتینگ، ثبت شدن است و هر کس به هر جایی که بخواهد سفر کند نخست به فهرست یونسکو نگاه می کند تا ببیند در فلان کشور کدام جاذبه ها ثبت شده است، چقدر جشنواره های مشترک برگزار و در نمایشگاه ها شرکت کرده است؟

وی ادامه داد: در چنین وضعیتی ما چقدر نشان دادیم که اصفهان شهر خلاق صنایع دستی است؟ به سایت شهرهای خلاق مراجعه کنید و ببینید هر کدام هر روز فعالیت هایشان را می نویسند و چقدر کار انجام می دهند، پس باید یک تقویم گردشگری برای اصفهان طراحی کنیم و در زمانی که موقع حضور گردشگران در اصفهان است به برگزاری سلسله همایش، نمایشگاه و بزرگداشت بپردازیم.

وی ضمن یادآوری و تقدیر از برگزاری بزرگداشت حافظ و گوته که در شهر شیراز انجام شد، ادامه داد: با توجه به اینکه شهر شیراز یک شهر ادبی است این بزرگداشت با جمعیت بسیار زیاد شرکت کننده از خارج کشور مواجه شد. در اصفهان هم چنین قابلیت هایی وجود دارد و باید از آن استفاده کرد.

"اصفهان، نصف جهان" برای گردشگر خارجی معنایی ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با تاکید بر ضرورت ساخت و مدیریت برند شهری و شعار گردشگری برای جذب گردشگر عنوان کرد: شعار معروف "اصفهان نصف جهان" از نظر گردشگر خارجی معنایی ندارد، اگرچه اصفهان برای ما تمام دنیا است ولی آیا واقعا اصفهان نصف جهان است!؟ اکثر گردشگران اصفهان مسن هستند و همه جای دنیا را دیده اند، اینها وقتی به اصفهان می آیند و به آنها می‌گوییم اصفهان نصف جهان، فقط سری تکان می دهند که یعنی نه! پس باید درباره تعیین شعار گردشگری و برند گردشگری‌مان کار کنیم، باید سمبل های اصفهان را بشناسیم و به عنوان شعار و برند قرار دهیم.

ارایه بسته های خدماتی جدید

وی با اشاره به زنده کردن موزه ها و ایجاد پیوند بین مدارس و موزه ها اظهار کرد: موزه های اصفهان موزه های زنده ای نیست و باید پویا و ارتباطش با دانشگاه و مدارس بیشتر شود. همچنین ارایه بسته‌های خدمات جدید مثل بلیت های اشتراکی موزه ها، مساجد، خانه های تاریخی و مانند اینها نیز اهمیت زیادی دارد که در بسیاری از کشورهای پرجاذبه دنیا مثل اسپانیا انجام می شود.

ساخت آکواریوم در اصفهانی که آب ندارد!

این مدرس گردشگری گفت: تغییر کاربری در گردشگری باید صحیح باشد. متأسفانه برخی از تغییر کاربری ها در شهر صحیح نیست، مثلا همه خانه های تاریخی نباید هتل یا رستوران باشد، خانه های تاریخی هویت های دیگری هم دارد و باید دنبال آن هویت ها بگردیم. بحث بعدی، ایجاد جاذبه های مصنوع مبتنی بر توسعه پایدار است، اصفهانی که آب ندارد چه نیازی به این همه پارک آبی و آکواریوم دارد؟ کجای دنیا دیده اید که در منطقه ای بیابانی آکواریوم ساخته شود؟! من هفت سال در پرتغال زندگی کردم، در حالیکه دورتادور این کشور را اقیانوس اطلس فراگرفته اما تنها دو شهر در آن آکواریوم داشت. کمی بیشتر فکر کنیم، اقلیم و مکان یابی خیلی مهم است. فقط به فکر ارایه تسهیلات نباشیم و به این فکر کنیم که تسهیلات را به چه قیمتی ارایه می کنیم!؟ روزی اصفهان را به سمت یک شهر صنعتی سوق دادند در حالی که کاربری آن چنینی نبودو می بینیم که امروز وضعیت آب و هوای آن تاسف بار شده است، نباید کاری کنیم که ۲۰ یا ۳۰ سال دیگر افسوس تصمیم های نادرست را بخوریم.

بازارهای خاص گردشگری اصفهان نیازمند بررسی

ندا ترابی فارسانی با بیان اینکه شهر اصفهان از فرصت ها و کاربری های فراوانی برخوردار است، عنوان کرد: در قرن ۲۱ صنعت گردشگری از گردشگری فرهنگی فراتر رفته است و این مسئله تا حدی مدیون نیچه است که کتابی درباره بازارهای خاص گردشگری نگاشت و نگاه به گردشگری را تغییر داد. بازارهای خاص گردشگری بازارهایی هستند که تمرکزشان روی محصول خاصی است، مثلاً وقتی می گوییم ژئوتوریسم تأکید روی ژئو است، وقتی می گوییم نوستالژیک توریسم تأکید روی خاطرات است که این شاخه از گردشگری در اصفهان می تواند خیلی مفید باشد. یک سیر تاریخی ادبیات ایران از اصفهان گذشته و همه خیابان های اصفهان نام شاعر دارد، خیابان کمال، خیابان هاتف، خیابان نشاط، خیابان مشتاق و...

پل خواجو را با نام "پل موسیقی" می‌شناسند

این فعال حوزه گردشگری با تاکید بر اینکه معرفی صحیح و اصولی اصفهان نیازمند شناخت صحیح آن است، گفت: بازارهای گردشگری در اصفهان مانند گردشگری ادبی و موسیقی نیازمند دقت و بررسی جامع است، منظور از گردشگری موسیقی تنها برگزاری کنسرت نیست بلکه باید هویت و مکتب را نگاه کرد، چقدر بزرگان موسیقی در تخت فولاد آرمیده اند، اغلب توریست ها پل خواجو را به نام پل موسیقی اصفهان می شناسند، یعنی پلی که زیر آن بروی و آواز گوش بدهی، یا اتاق موسیقی که در هتل عباسی و عالی قاپو وجود دارد از دیگر مصادیق گردشگری موسیقی است، حتی خوشبختانه موزه موسیقی اصفهان در این زمینه بسیار فعال بوده است. بنابراین این شاخه گردشگری موسیقی می تواند نقش بسیار موثری در جذب گردشگر داشته باشد.

قصه های مجید و مدرسه حلبیان

وی تأکید کرد: نوستالژیک توریسم یکی دیگر از انواع گردشگری است که می تواند در اصفهان مورد توجه قرار گیرد؛ در جنگ جهانی دوم آوارگان لهستانی به ایران وارد شدند و چهار سال در صومعه کوچه سنگتراشها اقامت داشتند و در مدرسه فرانسوی ها مدرسه تحصیل کردند، تعدادی از آن ها مشغول نوشتن خاطراتشان از اصفهان هستند، یک پروتکل همکاری بین ایران و لهستان به راحتی می تواند این گردشگران را به این سمت بکشاند و جالب این است که نه تنها خودشان بلکه بچه ها و نوه هایشان هم خیلی به دیدن اصفهان علاقمند هستند، ولی متأسفانه در این صومعه و کلیساها و کنیسه های اصفهان به روی عموم بسته است! در گردشگری توانمندسازی مردم محلی اهمیت دارد، مثلا اگر می خواهیم گردشگری جویباره را راه بیندازیم باید انجمن کلیمیان را هم همراه کنیم.

ترابی فارسانی افزود: همه ما از قصه های مجید خاطره داریم و فقط کافی است به مردم تهران و تبریز و سایر شهرها بگوییم دوست دارید سفری به اصفهان داشته و همراه با مجید در مدرسه حلبیان قدم بزنی؟ ببینید چقدر استقبال خواهند کرد. بنابراین باید به گردشگری تخصصی تر نگاه شود نه همین نگاه عامیانه ای که در حال حاضر داریم.

گز اصفهان از پنیر هلند چه کم دارد؟

وی گردشگری معماری در اصفهان را از دیگر عرصه های مستعد برای جذب گردشگر دانست و گفت: علاوه بر اینکه دوره های مختلف معاری را در اصفهان داریم ولی معماری اسلامی برسته تر است و می‌توانیم تورهای معماری اسلامی را برای کسانی که علاقمند به معماری و گردشگری معماری هستند به صورت تخصصی برگزار کنیم. همچنین پتانسیل بالای اصفهان برای بازدید از کارگاه های زنده باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه اصفهان شهر خلق صنایع دستی شده و کارگاه های صنایع دستی آن باید فعال شود.

وی ادامه داد: در هلند چندین موزه بزرگ با محوریت پنیر وجود دارد، گز اصفهان از پنیر هلند چه کم دارد!؟ آن عزیز شده ولی گز ما هنوز عزیز نشده است!

اختصاص کوچه های اصفهان به هنرمندان نقاش

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: زمینه دیگری که در اصفهان مستعد سرمایه گذاری است انرژی های تجدیدپذیر در بحث گردشگری به ویژه در رستوران داری است. در پرتغال از اجاق های خورشیدی برای پحتن غذا استفاده می شود و خیلی از افراد می روند تا طعم غذایی که با انرژی خورشیدی درست شده را بچشند، این اجاق های خورشیدی در دانشگاه مجلسی اصفهان نیز وجود دارد، پس چرا باید طوری جاذبه مصنوعی ایجاد کنیم که پایداری شهر به هم بخورد؟ می توانیم به نحوی جاذبه مصنوعی ایجاد کنیم که به سمت پایداری هم پیش برود. در اصفهان این همه روزهای آفتابی داریم، بهتر نیست از روزهای آفتابی، شن ها و نمک ها و از این همه پتانسیل هایی که در این شهر خوابیده است استفاده کنیم؟! این همه هنرمند در این شهر داریم، چقدر از دانشجویان دانشگاه هنر استفاده می کنیم؟ در کشورهای پیشرفته هنری به نام نقاشی سه بعدی با گچ وجود دارد که نمایشگاه های دو و سه ماهه برگزار می شود و هنرمندان را دعوت می کنند و تعداد بسیاری بازدیدکننده به دیدن این نمایشگاه ها می رود. اگر در شهر اصفهان آمار بیماری "ام اس" افزایش یافته و بیماری های روحی و روانی این شهر را جزو شهرهای افسرده قرار داده است، چرا در زمینه اوقات فراغت کار نکنیم؟! اصلا نباید به تورهایی که در اصفهان برگزار می شود بگوییم تورهای گردشگری، چون یک گردشگر باید از یک شهر دیگر بیاید و یک شب هم اقامت داشته باشد، بلکه باید بگوییم اصفهان گردی و اوقات فراغت. مثلا می توانیم یکی از کوچه های میدان نقش جهان را به هنرمندانی که نقاشی سه بعدی می کشند اختصاص بدهیم تا در آنجا نمایشگاه خیابانی برگزار کنند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۳۳۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به افق قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، تقویم و اوقات شرعی امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ هجری شمسی است.     ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی    ۲۷ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری    ۵ می ۲۰۲۴ میلادی   ********************   اذان صبح: ۰۳:۳۸ دقیقه   طلوع آفتاب: ۰۵:۱۱ دقیقه    اذان ظهر: ۱۲:۰۳ دقیقه    اذان مغرب: ۱۹:۱۵ دقیقه

دیگر خبرها

  • تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به افق قم
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • هدر رفت آب در اردستان ۳ درصد کاهش یافت
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • مراسم تشییع شهدای تازه تفحص شده در اصفهان آغاز شد
  • احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه اصفهان
  • تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱۵ اردیبهشت به افق قم 
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱۵ اردیبهشت در زنجان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا