Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-07@03:39:06 GMT

اغتشاشگران برجام را چگونه هدف قرار دادند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۳۵۴۵۴

اغتشاشگران برجام را چگونه هدف قرار دادند؟

گروه بین الملل جهان نيوز: ترامپ نشان داده که برای برجام ارزش چندانی قایل نیست و تنها به دنبال بهانه ای است تا یا در برجام تغییرات جدی و اساسی ایجاد کند و یا حتی آن را برای همیشه از بین ببرد.

به گزارش جهان نيوز، این در حالیست که تاکنون بهانه های تکراری همچون عدم پاینبدی ایران به خود برجام و یا حتی روح برجام (در صورتی که بارها سازمان انرژی هسته ای پایبندی ایران را به توافق هسته ای اعلام کرده است)، نفوذ ایران در پرونده های منطقه ای همچون یمن و سوریه و همچنین آزمایشات موشکی نتوانسته بود ترامپ را در موقعیت مطلوب برای حذف برجام قرار بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با این وجود اغتشاشات عده ای از عوامل مغرض و ضد مردم و گاه سازمان یافته سبب شده که ترامپ علاوه بر افزایش تحریم ها علیه ایران بهانه خوبی برای لغو برجام هم به دست بیاورد.
 
  *تحریم بیشتر به بهانه اغتشاشات
همچنانکه یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته دولت این کشور در حال گردآوری اطلاعات لازم برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای این کشور است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نکرده گزارش داده ایالات متحده در حال بررسی گزینه‌های خود برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه اغتشاشات اخیر است. 

این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفته است: «انجام این کار به اطلاعات نیاز دارد، بنابراین ما قصد داریم این اطلاعات را گردآوری کنیم تا ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.»
وی همچنین با متهم کردن ایران به «سرکوب» آشوب‌های اخیر گفته است:  «ایالات متحده از تمامی منابع در دسترس خود استفاده خواهد کرد تا درباره کسانی که در حال سرکوب، نقض حقوق بشر و توسل به خشونت علیه معترضان هستند اطلاعات لازم را کسب کرده و آنها را وارد دستگاه تحریمی خود کند.»
 
  *سی ان ان: ترامپ به دنبال استفاده از اعتراضات ضددولتی در ایران برای لغو برجام است
شبکه سی ان ان گزارش کرد که از آنجایی که رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال افزایش فشار به ایران است، احتمالاً از آشوب‌های اخیر در ایران بعنوان فرصتی برای لغو برجام استفاده کند.

شبکه آمریکایی «سی ان ان» در تحلیلی در خصوص تحولات اخیر ایران نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از اعتراضات ضددولتی در ایران بعنوان فرصتی برای لغو برجام در آستانه ضرب‌الاجل قانونی که این ماه فرامی‌رسد، استفاده کرده است.

«بهنام طالب‌لو» یکی از تحلیلگران ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی می‌گوید که با توجه به تصمیم ترامپ درباره عدم تأیید پایبندی ایران به برجام در ماه اکتبر، انتظار می‌رود که ترامپ بار دیگر در گزارش بعدی خود از اجرای برجام، تبعیت ایران از این توافق هسته‌ای را تأیید نکند.

سی ان ان سپس ادامه داد که اعتراضات اخیر در ایران، مسائل را برای ترامپ و مشاورانش که گزینه‌های افزایش فشار به ایران را بررسی می‌کنند، پیچیده‌تر کرده است.

طالب‌لو به سی ان ان گفت: «حتی قبل از اعتراضات، لغو (تحریم‌ها) و تأیید (پایبندی ایران به برجام) جزء موضوعات سیاسی پیچیده‌ای بود اما تحولات فعلی در ایران، این امور را پیچیده کرده است.»

وی تصریح کرد که احتمالاً دولت ترامپ چنین رخدادهایی را وارد بخشی از معادله چگونگی رویارویی با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 می‌کند.
 
  *مسکو: آمریکا از ناآرامی‌ها در ایران برای تضعیف تعهد جامعه جهانی به برجام سوءاستفاده می‌کند
وزارت خارجه روسیه از واشنگتن خواسته است تا در امور داخلی ایران مداخله نکند.بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه تأکید کرد، مسکو به واشنگتن در خصوص تلاش‌ها برای مداخله در امور داخلی ایران هشدار داده است.

بنا بر این گزارش، ریابکوف گفته است: «آنچه در ایران رخ می‌دهد امور داخلی این کشور است که توجه جامعه بین‌المللی را نیز به خود جلب کرده است اما با وجود بسیاری تلاش‌ها برای تحریف ماهیت اصلی آنچه در حال وقوع است، من اطمینان دارم که کشور دوست و همسایه ما خواهد توانست بر مسائل فعلی فائق آمده و این برهه از زمان را پشت سر بگذارد چرا که تاریخ نشان داده ایران همواره یک شریک قابل اعتماد در حل مشکلات بسیار بوده از جمله مسائل مربوط به اجرای برجام».

طبق گفته معاون وزیر خارجه روسیه، آمریکا عمدا از اوضاع فعلی در ایران استفاده می‌کند تا ثبات در اجرای برجام را تضعیف کند.

ریابکوف تأکید کرد: «واشنگتن تلاش کرده تا از فرصت ایجاد شده برای مطرح کردن مسائل جدیدی در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران مطرح کند. این مسئله شاهدی بر تلاشی عمدی برای تضعیف تعهد جامعه جهانی به برجام است. این اصلا در شأن همکاران آمریکایی ما نیست».

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، آمریکا می‌خواهد مفاد توافق هسته‌ای ایران را تغییر دهد که این مسئله می‌تواند توافق را تضعیف کند.

این دیپلمات روس همچنین گفت که روندهای داخلی در ایران هیچ ارتباطی به عملکردهای قانونی شورای امنیت ندارد.
  *پنس: ترامپ بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را رد می‌کند/ قانونی جدید جایگزین برجام می‌شود
معاون رئیس جمهور آمریکا از همکاری دولت واشنگتن و کنگره برای تصویب قانون جدیدی درباره توافق هسته‌ای ایران خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با صدای آمریکا گفت: دولت ترامپ و اعضای کنگره در حال کار بر روی تحریم های جدید هسته‌ای و موشکی ایران هستند که جایگزین توافق هسته‌ای 2015 خواهد شد. توافق هسته‌ای فعلی به ایران اجازه می دهد تا برنامه توسعه تسلیحات اتمی اش را پس از 10 سال مجددا از سر بگیرد.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که توافق هسته‌ای ایران، از پایه و اساس ناقص است، چرا که بر اساس این توافقنامه 10 ساله، ایرانی ها می توانند پس از سپری شدن این محدودیت 10 ساله، برنامه تسلیحات هسته‌ای را توسعه دهند.

مایک پنس اظهار داشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر اواخر ماه جاری، پابیندی ایران به توافق هسته‌ای را رد خواهد کرد.

وی گفت: دولت ترامپ و کنگره در حال تهیه قانونی هستند که اگر ایران تلاش ها برای توسعه بمب اتمی و موشک ها را از سر بگیرد، همه تحریم های هسته‌ای و موشکی فورا علیه تهران اعمال خواهد شد

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۳۵۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد

به گزارش خبرنگار مهر، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی عصر امروز در افتتاحیه کنفرانس بین المللی هسته‌ای در اصفهان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشورها، با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد.

وی افزود: امروز به ویژه که دنیا با تغییرات مواجه است و اراده جمعی کشورها مبتنی بر کربن صفر تا ٢٠۵٠ به میثاق تبدیل شده است، ما بیش از پیش در راستای نشر و گسترش فناوری هسته‌ای برای رسیدن به انرژی پاک و پایداری، تلاش خواهیم کرد.

اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران رسیدن به بیست هزار مگاوات برق هسته‌ای تا سال ١۴٢٠ را در برنامه خود قرار داده است و این برنامه در سواحل جنوبی و شمالی کشور، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کد خبر 6098408

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • در دیدار گروسی و باقری چه گذشت؟
  • ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد
  • اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای ایران بازدید کرد
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق