Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-23@14:08:29 GMT

اولین موزه کاریکاتور آسیا در تبریز

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۴۰۲۴۷

اولین موزه کاریکاتور آسیا در تبریز

خانه هنر تبریز که از ابتدای تأسیس تاکنون، چندین بار مرمت و نوسازی شده است، از بخش‌های مختلفی نظیر سالن‌های آمفی‌تئاتر، نگارخانه، ویدیو آرت و کارگاه‌های نقاشی و کاریکاتور تشکیل شده است.به گزارش بلاغ، موزه «کارتون یا کاریکاتور» تبریز، نخستین موزه کارتون در سطح قاره آسیا و پنجمین موزه در سطح جهان است.به نقل از کجارو موزه «کاریکاتور» تبریز نخستین موزه بزرگ و مجهز در سطح قاره آسیا است که در اسفند ماه ۱۳۸۵ و در بخش غربی «خانه هنر» تبریز تأسیس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


بنای این مجموعه در سال ۱۳۱۸ شمسی و همزمان با کاخ شهرداری تبریز در زیر بنایی به وسعت ۲۸۶۰ مترمربع ساخته شده است و بعد از چند بار تغییر کاربری نهایتا در سال ۱۳۸۵ برای استقرار موزه کارتون تبریز استفاده شده است. 

این ساختمان تاریخی پیش از این به عنوان کتابخانه ملی تبریز مورد استفاده قرار گرفته و در سال ۱۳۷۸ هجری‌شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


خانه هنر تبریز که از ابتدای تأسیس تاکنون، چندین بار مرمت و نوسازی شده است، از بخش‌های مختلفی نظیر سالن‌های آمفی‌تئاتر، نگارخانه، ویدیو آرت و کارگاه‌های نقاشی و کاریکاتور تشکیل شده است.


این موزه دارای دو گالری با نمایش ۶۰ اثر از آثار اصل بزرگترین کارتونیست‌های جهان، یک کتابخانه تخصصی و کلاس و امور اداری می‌باشد.


در مخزن این موزه حدود ۱۴ هزار اثر از استادان و کارتونیست‌های مشهور جهان از جمله زلاتوفسکی، کوزوبورکین، کوراوغلی، درژنین، کولمشکینو، پرومبیتا، بایرام حاجی‌زاده و… نگهداری می‌شود.

این آثار حاصل برپایی بیش از ۱۰ جشنواره بین‌المللی در استان است.

از دیگر بخش‌های موزه، کتابخانه آن است که بیش از یک هزار آلبوم به همراه آرشیو نشریات تاریخی و خارجی در آن موجود بوده و مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

موزه کاریکاتور محل استقرار انجمن کارتونیست‌های تبریز نیز می‌باشد که جشنواره‌های متعدد بین‌المللی از جمله دوازده دوره جشنواره تبریز، شش دوره جشنواره شهروندی تبریز، یک جشنواره پایداری و چندین دوره جشنواره کشوری را برگزار کرده است.

چنانکه در سال ۱۳۹۰ میزبان دومین نشست روسای موزه‌های کارتون جهان بود و نمایندگانی از ایتالیا، فرانسه، ترکیه، آذربایجان، سوریه و… در این نشست حضور یافته‌اند.

در این موزه غیر از دو مجسمه کارتون ساخته آقای مغفوریون، کلکسیونی از پوسترها، کارت پستال‌ها، تمبر‌ها و کارت ویزیت‌های کارتونی، کتاب‌های کارتون چاپ شده و کلکسیون آلبوم جشنواره‌های خارجی نشریات کارتونی در تبریز را نیز می‌توان دید.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۴۰۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب اولین سهمیه قایق دونفره در تاریخ قایقرانی ایران

مهسا جاور و زینب نوروزی در روئینگ دونفره سبک‌وزن بانوان در فینال دوم شدند و با کسب مدال نقره برای اولین بار جواز حضور در المپیک پاریس را در قایق دونفره کسب کردند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسابقات انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه روئینگ از امروز در چونگجو کره جنوبی آغاز شد.

تیم قایقرانی روئینگ ایران با 3 ورزشکار در بخش بانوان و یک ورزشکار در بخش آقایان در مسابقات انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه روئینگ حضور دارد.

مهسا جاور و زینب نوروزی در روئینگ دونفره سبک‌وزن بانوان در فینال، در رقابت با حریفانی از تایلند، ویتنام، ژاپن، ازبکستان و اندونزی با زمان 7:04.78 دقیقه به عنوان قایق دوم از خط عبور کردند و با کسب مدال نقره برای اولین بار جواز حضور در المپیک پاریس را در قایق دونفره کسب کردند.

در این رقابت نمایندگان ژاپن و ازبکستان اول و سوم شدند.

با برگزاری این رقابت کار نمایدگان روئینگ ایران در مسابقات انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه به کسب دو سهمیه به پایان رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • توجه به گردشگری غذا در جشنواره‌های فرهنگی تبریز
  • گردشگری غذا در تبریز امسال برجسته می‌شود
  • اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری با هدف ترویج فرهنگ نیکوکاری
  • توجه به گردشگری غذا در جشنواره های فرهنگی تبریز
  • ببینید | جک و لوبیای سحرآمیز
  • تجلیل از کارگردان فیلم آپاراتچی در صحن شورای شهر تبریز
  • برگزاری محفل شعر ترکی رضوی در تبریز
  • کسب اولین سهمیه قایق دونفره در تاریخ قایقرانی ایران