Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید قبادی قائم مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درمورد آگاهی افراد جامعه از مرگ مغزی اظهار کرد:  طبق گفته وزارت بهداشت سه تا شش هزار نفر در ایران درگیر مرگ مغزی می‌شوند که اگر 20 درصد این سه تا شش هزار نفر ارگان‌هایشان را به افراد نیازمند بدهند تمام افراد نیازمند عضو پیوند می‌شوند که این اتفاق نمی‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در مرگ مغزی سلول مغز از بین می‌رود و سلول‌های مغز تنها سلول‌هایی در بدن هستند که قابلیت ترمیم ندارند و اگر کسی مغز را از دست بدهد این عضو غیرقابل برگشت است، اما در مواردی مثل کما سلول‌های مغزی آناتومی و شکل اصلی را از دست می‌دهند و اختلال در عملکرد سلول داریم که این موضوع قابل برگشت است و با مرگ مغزی متفاوت است.

قائم مقام  اداره پیوند وزارت بهداشت اظهار کرد: در حوادث ترافیکی و تصادفات در کشور آمار مرگ مغزی در افراد بالا است و اگر فرهنگ اهدای عضو در میان خانواده‌های متوفی جا بیفتد می‌توانیم شاهد سلامت بسیاری از افراد دیگر باشیم.

وی گفت: در ضربه به سر اقدام اول این است که در 5 تا 10 دقیقه اول اورژانس برسد و با لوله‌گذاری و اکسیژن‌رسانی سبب احیای ضربان قلب و گردش خون شود که متأسفانه همه شاهد این قضیه نیستند.

انکار مرگ مغزی؛ مهم ترین مشکل در پیوند اعضا است

قائم مقام  اداره پیوند وزارت بهداشت اظهار کرد: مشکل دیگر مشکل خانواده‌ها است که در دنیا مهمترین مشکل پیوند نکردن رضایت نداشتن خانواده‌هایی است که  وابستگانش دچار مرگ مغزی شده و مهمترین مشکل نبود درک کامل از پیوند و اهدای عضو است، زیرا پذیرفتن مرگ مغزی یا فوت شدن فردی که هنوز ضربان قلب دارد کار مشکلی است ولی همیشه اولین پارامتر در همه جای دنیا انکار مرگ مغزی است که کار مشکلی است و این کار نیازمند آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در جامعه است.

قبادی گفت: خانواده‌هایی که عزیزشان دچار مرگ مغزی شده ذهنیت دارند که عمل برداشت عضو یک عمل قطعه قطعه کردن است، اما باید بدانیم اهدای عضو یک برش جراحی ساده است که بعد از برداشت عضو به نحو تمیز و جراحی پلاستیک بسته می‌شود به گونه‌ای که گویا یک عمل شکم انجام شده است.

قائم مقام اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: با توجه به امکانات موجود و تعداد مرگ مغزی می‌توانیم شاهد آمار بالای اهدای عضو و نجات بخشی بسیاری از انسان‌ها باشیم اما چون فرهنگ اهدای عضو بین افراد جا نیفتاده است، هنوز نمی‌توانیم بگوییم در این عرصه کاری انجام شده است.

وی در پایان گفت: با اهدای عضو می‌توانیم نجات‌بخش چند نفر باشیم که در فرهنگ معنوی ما هم از خودگذشتگی و نجات‌بخش بودن ارزش خاصی دارد و امیدواریم با آگاه‌سازی خانواده‌ها و فرهنگ‌سازی بین جامعه شاهد آمار بالای اهدای عضو در کشور باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۴۰۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند

حجت‌الاسلام علی جعفری؛ معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور اظهار کرد: بیش از ۷ سال از دوره چهارم فعالیت سازمان روانشناسی به همت وزرا و نمایندگان بهداشت و علوم  می گذرد که ما  سعی کرده ایم تا بتوانیم کم و کاستی ها را جبران کنیم. به همین دلیل کلینیکی را برای به وجود آوردن نور امید و نشان دادن  مسیر درست زندگی افتتاح کردیم تا بتوانیم در راه فرهنگی قدم بر داریم. در کوتاه‌ترین زمان به کمک مسئولان ذی‌ربط می‌توانیم این کلینیک مشاوره‌ای را برای مددجویان کمیته‌امداد در ۳۱ استان ایجادکنیم.

وی افزود:در کلینیک تمام موارد زیر نظر خواهند بود، زیرا از فضای کاربری می‌خواهیم بیرون بیاییم و بتوانیم رصد دقیق داشته باشیم و متناسب با نیازهای خانوده مدد جویان زیرساخت‌های مشاوره‌ای در مناطق دورافتاده و محروم ایجاد کنیم. ما یک نهاد حمایتی هستیم که بتوانیم به تقویت و بالا بردن اعتماد به نفس مددجویان در زندگی و ایجاد اشتغال کمک کنیم. البته ناگفته نماند این خلاء وجود داشته که مجموعه مشاوره‌ای ما نیازمند  زیرساخت روانشناختی با سطح بالاتر  و تخصصی داشت. اما حالا  مراکزی با سطح بالاتر و تخصصی در سراسر کشور یعنی تمام  استان‌ها  ایجاد کرده‌ایم و بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموخته کارشناسی ارشد و دکترای روانشناسی یا مشاوره در ادارات مشغول ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به مددجویان کمیته امداد هستند.

جعفری تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده؛ حدود ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی و نیازمند دریافت خدمات روانشناسی هستند، اما به این معنا نیست که آن‌ها اختلالات روانی دارند، چون مسائل روانشناختی همه حوزه‌های روان را پوشش می‌دهند.

او گفت: جامعه هدفی که ما داریم در کمیته امداد افرادی هستند که بی چون و چرا در راستای کمک به مردم می کوشند در گذشته خدمات کمیته امداد بیشتر در حوزه معیشتی بود ولی یکی از خدمات ارزشمند که در سال های اخیر شاهد تحول جدی در این حوزه هستیم، همین خدمات فرهنگی است. ما به کمک روان درمانی حتی توانستیم بسیاری از زندانیانی که حقیقت را بازگو نمی کردند تا کمکشان کنیم مسیر را هموار کردیم. می توان گفت حضور مشاوران متخصص در سراسر کشور می‌تواند کلید طلایی برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی مردم باشد.  

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • فرگوسن هم نمی‌تواند در فولاد موفق باشد/ فوتبال خوزستان دست افراد اهل فن نیست
  • عوارض خطرناک قلیان اکسیژن؛ از آسیب مغزی تا سرخوشی
  • اهدای عضو در مشهد جان ۳ بیمار را نجات داد
  • این افراد مغزشان زودتر پیر می‌شود
  • عوارض خطرناک گاز خنده قلیان اکسیژن؛ از آسیب مغزی تا سرخوشی
  • آسیب مغزی و فلج جوان انگلیسی در پی مصرف گاز خنده
  • جوان مرگ مغزی بجنوردی جان چهار بیمار را نجات داد
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند