Web Analytics Made Easy - Statcounter

داود فتحعلی بیگی، رئیس کانون نمایش‌های سنتی و آئینی ایران و رئیس انجمن تعزیه ایرانیان، در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ  در پاسخ به این سؤال که آیا هنر تعزیه وارد دانشگاه‌های ما شده و تدریس می‌شود؟ گفت: امور فرهنگی در دولت‌های مدرن نیاز به رسیدگی، مراقبت، حفظ و نگهداری دارد که این امر بر عهده تشکل‌های دولتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون برای ساخت در و دیوار تشکیلات وجود دارد و حتی مرکز صنایع دستی راه‌اندازی شده و این رشته‌ها در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، این امر عالی است اما آیا هنر تعزیه ارزش کمتری از سایر هنرها دارد که در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود؟

این استاد دانشگاه افزود: خوب است که یک رشته «آموزش‌ نمایش‌های آئینی و سنتی» هم در دانشگاه‌ها ایجاد شود؛ این همه دانشجوی تئأتر داریم چرا تعزیه یاد نگیرند؟ البته من در دانشگاه در کلاس‌های تئأتر، نمایش آئینی را هم درس می‌دهم.

بیش از 50 واحد درسی مربوط به هنر آئینی باید تدریس شود

فتحعلی بیگی ادامه داد: اگر رشته آموزش‌ نمایش‌های آئینی و سنتی دانشگاهی تصویب شود، باید همه گونه‌های هنر آئینی در آن آموزش داده شود. طبیعتاً در این رشته بیش از 50 واحد درسی مربوط به هنر آئینی مانند: نقالی، پرده‌خوانی، خیمه شب بازی، نمایش تخت حوضی و ... باید تدریس ‌شود. کسی که این دوره را می‌بیند باید یک هنرمند کارآمد باشد که در وقتش بتواند گونه‌های مختلف این نمایش‌ها را در معرض تماشا بگذارد. البته نمی‌شود یک شبیه خوان تربیت کرد و گفت شغلش شبیه‌خوانی است پس برود کار کند؛ مگر همه کسانی که تئأتر می‌خوانند بازار کار دارند؟ پس ما باید هنرمند تربیت کنیم آن هم از راه آکادمیک البته هنرمندی که بتواند چندین کار انجام دهد، یعنی اگر لازم شد تعزیه بخواند، اگر لازم شد نمایش شادی‌آور اجرا کند و یا حتی بتواند نقالی و پرده خوانی کند.

وی افزود: در حال حاضر مشکل ما این است که دانشجویی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود خیلی که درس یادگرفته باشد می‌تواند نمایش فرنگی بازی کند و اگر از او بخواهیم نمایش روایتی اجرا کند می‌پرسد نمایش روایتی چی هست؟ یا تعزیه را نمی‌داند چطور بخواند و نمایش تخت حوضی را نمی‌داند چطور باید بازی کرد.

این کارگردان سینما تصریح کرد: یکی از مواردی که باعث شد در تعزیه مشکل پیش بیاید این بود که از قدیم مدرسه‌ای برای آموزش نداشته و از روش سینه به سینه یادگیری صورت می‌گرفت اما تا زمانی که این رشته دانشگاهی دایر نشود تحولی در تعزیه رخ نمی‌دهد. البته چند سال است که از طریق دانشگاه سوره پی‌گیری‌هایی کرده‌ایم ولی جوابی دریافت نکرده‌ایم؛ ما نباید به تنهایی عمل کنیم بلکه وزارت علوم هم باید پیش‌قدم باشد.

تعزیه را از کودکی تمرین کنید

این نویسنده تئأتر بیان کرد: بهتر است که افراد علاقه‌مند به تعزیه خوانی از کودکی شروع کنند تا صدایشان آماده‌تر ‌شود. البته افراد در دوران کودکی ذهن آماده‌تری دارند که بهتر می‌توانند نسخه‌ها را حفظ کنند. این افراد می‌توانند از طفلان‌ خوانی شروع کنند و به قاسم خوانی و علی‌اکبر خوانی برسند، بعد اگر صدایشان تغییر نکرد شهادت خوان شوند.

آیا تعزیه تحریف شده است؟

فتحعلی بیگی در پاسخ به این سوال که آیا تعزیه تحریف شده است؟ گفت: مبحثی در تعزیه و مرثیه تحت عنوان زبان حال وجود دارد که با زبان غال فرق دارد. زبان حال آن است که می‌گویند در تاریخ نوشته «فلانی گفت: ...» این تاریخ نمایش نیست و اگر بخواهیم مطابق تاریخ عمل کنیم باید خیلی چیزها را دور بریزیم از سوی دیگر اگر ما به 300 سال قبل برگردیم می‌بینیم منابعی که برای نسخ تعزیه استفاده می‌کردند را مرحوم علامه مجلسی از لبنان آورده و متعلق به زمان صفویه بوده و یا همین حوزه علمیه قم چند سال است که قدمت دارد؟ از ابتدا که نبوده است.  در زمان قدیم روحانیون برای یادگیری علوم اسلامی به نجف اشرف می‌رفتند لذا روحانی که بتواند مردم را ارشاد و راهنمایی کند بسیار کم بود، روحانیان معمولاً برای یک دوره تبلیغ در منطقه‌ای حاضر می‌شدند و بعد برای ادامه تحصیل به نجف بازمی‌گشتند. پس امکانات الان در زمان گذشته نبود لذا منابع نیز برای تعزیه خوان کم بود و به همین دلیل به مقاتلی از جمله: روضة الشهدا، تحفة‌المجالس و.. رجوع می‌کرد؛ بنابراین تعزیه یک سند مشخص ندارد که امکان تحریف نداشته باشد و تاریخ، تخیل، عرفان و هنر همه در تعزیه نقش دارند.

زینب رحیمی

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۴۴۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری تفاهم‌نامه همکاری با هدف توسعه پایگاه جامع آمار و اطلاعات آموزش‌عالی و داشبورد‌های مربوطه و ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور بین مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی منعقد شد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این تفاهم‌نامه به امضای علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و مسعود فیاضی قائم مقام دبیر و رئیس مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

از جمله مهم‌ترین زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه می‌توان موارد زیر را برشمرد:

- ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور

شامل: پایش و رصد وضعیت دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی مبتنی بر شاخص‌های مورد اشاره در اسناد بالادستی و اساسنامه­‌های مصوب به طور نظام­مند و در ابعاد مختلف (سطح کنشگران اعم از دانشجویان، اعضای هیئت علمی، دانش‌آموختگان، یاوران علمی و کارکنان و سطح داده‌های نهادی) بر اساس شاخص­‌های بیان شده در سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی

- استخراج روند‌های داخلی و بین‌المللی تغییرات در تولید علم و وضعیت دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی

- ایجاد و توسعه پایگاه جامع آمار و اطلاعات آموزش عالی در محور‌های مختلف

- تأمین زیرساخت لازم برای پایش و رصد مستمر و استقرار اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

- ایجاد و توسعه داشبورد‌های مدیریتی – تحلیلی برای بهره‌برداری مرکز، مدیران دانشگاهی و سایر ذینفعان نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری آموزش‌عالی

- ارائه گزارش‌های مبتنی بر داده­‌ها و روند‌های رصدی به منظور استفاده در تصمیم­‌سازی­‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به مرکز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • مهلت انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد تمدید شد
  • تمدیدانتخاب رشته داوطلبان دوره دکتری تخصصی۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ