Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن فروغی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که با توجه به کم‌اثر بودن نقش پژوهش‌های علوم انسانی در جامعه، وضعیت پژوهش‌های قرآنی در این عرصه چیست، اظهار کرد: شاید در بخشی از علوم انسانی این‌گونه باشد که بعضی پژوهش‌ها در بحث‌های نظری باشند و کاربردی برای جامعه نداشته باشند، اما این را نمی‌توان این‌طور تعمیم داد که تمام پژوهش‌های علوم انسانی بی‌فایده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: اصل و مبنای حرکت در ساختار جامعه پژوهش است، از طرفی خداوند متعال در قرآن کریم امر به پژوهش کرده است و این مسئله لازمه‌ای است برای فهم حقایق عالم، اجتماع، زندگی، اخلاق، سیاست و اقتصاد و آنچه که مربوط به حوزه اجتماع است.

فروغی گفت: همین مسئله تدبر که در قرآن آمده در حقیقت اشاره به این نکته مهم دارد که ذهنیت بشر چگونه می‌تواند به حقایق برسد و خود پاسخ می‌دهد که یک راه پژوهش و مطالعه است و این امر با لوازم، روش و اسلوب مورد نظر خود تعریف می‌شود اینکه بتوان از طریق قرآن و کانال وحی، فهم صحیحی درباره مسائل اجتماعی، اخلاقی و کاربردی جامعه ارائه کرد.

مدرس علوم و فنون قرائت افزود: قرآن نیز به این مسئله اشاره دارد و بیان می‌کند «یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» و یا «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْءٍ»، این آیات شریفه تصریح بر این مهم دارند.

وی با اشاره به مهمترین مشکل در حوزه پژوهش گفت: اگر بخواهیم در حوزه روش پژوهشی بحث کنیم، یکی از مهم‌ترین مشکلات ما که باعث شده پژوهش‌ها کاربردی نباشند، فقر روشی است که به آن دچار شده‌ایم و پژوهش‌ها روش‌مند نیستند یا فاقد روش هستند، گا‌ها حتی دیده می‌شود شخصیتی که عالم است، اما در تصریح و انتقال مفاهیم ضعیف است و در منتقل کردن دانش خود مشکل دارد.

فروغی با بیان اینکه در حوزه پژوهش چه در بیان و چه در قلم، عدم روش‌مندی دیده می‌شود، ادامه داد: بعضا در آموزش‌ها هم دیده می‌شود استاد تدریس می‌کند، اما تدریس او روش‌مند نیست و نتیجه‌ای که باید گرفته شود، از مباحث کلاس دریافت نمی‌شود، به همین دلیل است که می‌گویند پژوهش‌ها کاربرد ندارد.

عضو هیئت گزینش اساتید قرآن دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در قرآن کریم امر به تدبر و پژوهش شده، چرا که از این طریق می‌توانیم به حقایقی دست یابیم که ریشه وحیانی دارد، حقیقت‌هایی که از علم‌الیقین می‌آید و این نیازمند مفهوم‌شناسی است. خود قرآن را هم خوب مفهوم‌شناسی نکرده‌ایم؛ در بسیاری از مسائل مشکل ما این است که در پژوهش‌ها و تحقیق‌ها مفهوم‌شناسی دقیقی نداریم و نتایج خوبی حاصل نمی‌شود.

وی گفت: در واقع وقتی زیربنای حرکت در پژوهش درست چیده نشود و چشم‌اندازی از حوزه‌ای که می‌خواهیم در آن حرکت کنیم نداشته باشیم، ما را به نتیجه درست و معقولی هدایت نمی‌کند.

فروغی با تاکید بر اینکه در اغلب حوزه‌های علمی و تخصصی نگاه دقیق و علمی وجود ندارد و باید قبل از تحقیق مفهوم‌شناسی دقیق صورت گیرد، ادامه داد: در حوزه پژوهش‌های قرآنی، آنچه که در پیشینه عقلی و نقلی ما به عنوان مقدمه‌ترین پژوهش در حوزه قرآن به آن اشاره شده، بحث قرائت‌پژوهی است. این حوزه حلقه مفقوده‌ای در حوزه مطالعات قرآن بوده که طی ۱۰ سال اخیر دنبال شده است. دلیل اینکه بر این موضوع تاکید شده نیز این بوده که مبنای قرآن، بحث قرائت است که در این حوزه کم‌کاری داشته‌ایم و حتی از غیرمسلمانان هم در این حوزه عقب مانده‌ایم، در حالی که آن‌ها در این زمینه بسیار کار کردند.

وی افزود: در این خصوص تنها در فصلنامه‌ای با عنوان «قرائت قرآن» که در دو شماره راه‌اندازی کردیم، ۴۸ نفر از غیرمسلمانان در این حوزه پژوهش‌هایی داشته‌اند و مقاله‌های آن‌ها در این فصلنامه چاپ شده است، همچنین پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری در این مورد نگاشته‌اند.

فروغی عنوان کرد: روش‌مند بودن این است که اگر می‌خواهیم فهم درستی از قرآن داشته باشیم، باید در همه مسائل اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و ... روش‌مند عمل کنیم. قدم نخست هم آن است که مفسر این مسائل به همراه قرائت آیات را بفهمد و آن‌ها را تفسیر کند، این بحث دامنه گسترده‌تری دارد و آنچه که موظف به انجام آن هستیم روش‌مند عمل کردن و رفع شبهات است.

وی افزود: در واقع مطالعه روش‌مند در قرآن می‌تواند ما را به حقایق قرآن برساند، یکی از اهم این مطالعات هم قرائت پژوهی است که مقدمه‌ترین پژوهش در حوزه قرآن است.

فروغی همچنین با اشاره به مهم‌ترین ویژگی یک پژوهش خوب، اظهار کرد: عنوان پژوهش بسیار مهم است، اینکه دنبال چه هستید، روش کار ویژگی مهم بعدی است که بسیار اهمیت دارد، مفهوم‌شناسی هم دیگر ویژگی یک پژوهش خوب است. در این زمینه وقتی در عنوانی پژوهش می‌کنید باید همه متغیر‌ها و مفاهیمی که ذیل آن پژوهش می‌آید، بررسی کنید و از لحاظ ظاهری و باطنی مفهوم‌شناسی لغتی و اصطلاحی عبارات و مفاهیم را در بیاورید، در واقع از جزء به کل و از کل به جزء بروید، این بحث می‌تواند یک نگاه جامع در حوزه پژوهش باشد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۴۴۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی، توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی توسط صندوق پژوهش و فناوری گیلان در شمال کشور ایجاد و راه اندازی می‌شود.

با هدف توسعه وگسترش فعالیت‌های تحقیقاتی، تقویت نوآوری‌های شناختی و رونق کسب و کار‌های فناورانه حوزه اکوسیستم شناختی، «مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، توسط صندوق پژوهش و فناوری گیلان در شمال کشور ایجاد و راه اندازی می‌شود.

دانیال سمیعی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان  توضیح داد: این صندوق با تمرکز بر روی پروژه‌های نوآورانه و تحول‌آفرین تلاش می‌کند با بهره‌مندی از حمایت‌های دولت و جذب پتانسیل‌های بخش خصوصی نقش محوری خود را در ارائه خدمات به فناوران و توسعه فناوری‌های آینده تحکیم بخشد.

وی با بیان اینکه این صندوق دانش‌بنیان از چهار سال پیش همکاری خود با ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی را آغاز و به عنوان صندوق تخصصی این حوزه در کشور معرفی شد، افزود: صندوق پژوهش و فناوری گیلان در نظر دارد تا در سال جاری با اجرای برنامه‌هایی برای گسترش فعالیت‌های این حوزه از طریق جذب و تخصیص منابع و افزایش همکاری‌های ملی و بین‌المللی به افزایش توانمندی فناوران کشور در این زمینه و همچنین تقویت جایگاه ایران در این زمینه اقدام نماید.

سمیعی با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری گیلان یک نهاد مالی غیردولتی نیمه دوم سال ۱۳۹۸ با همکاری  چهارمرکز علمی ودانشگاهی و همچنین ۶ سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعالیت خودرا آغاز کره است، تصریح کرد: فعالیت اصلی این صندوق بر ارائه خدمات مالی از قبیل «ارائه انواع تسهیلات»، «سرمایه‌گذاری خطرپذیر»، «صدور انواع ضمانت‌نامه»، «ارائه گرنت»، «ارائه خدمات توانمندسازی»، "پذیرش مطالبات قراردادی" و "لیزینگ محصولات فناورانه" به شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها در زمینه فناوری و نوآوری متمرکز است.

 وی اشاره کرد: صندوق گیلان با طراحی و برگزاری اولین برنامه ملی سرمایه‌گذاری درکسب و کار‌های حوزه فناوری‌های شناختی با عنوان «BRAINVEST» در کشور در تلاش است تا نه تنها در راستای تقویت پایه‌های فناوری در سطح ملی، بلکه به توسعه فناوری بومی در سطح روند‌های جهانی گام بر‌دارد.  

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان، با اشاره به اینکه درسال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری خطرپذیر درحوزه فناوری‌های شناختی برای کمک به توسعه محصولات و ارایه راهکار‌هایی برای ارتقای توانایی‌های شناختی در برخی از کشور‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است، یادآور شد: صندوق گیلان در اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه‌های شناختی  تاکنون ۹۰  میلیارد ریال در این حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر کرده و بیش از ۸۰ میلیارد ریال خدمات مالی در قالب تسهیلات و بیش از ۱۸ میلیارد ریال به فناوران و کسب‌وکار‌های حوزه فناوری‌های شناختی حمایت‌های مالی در قالب گرنت پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: مجموعه این خدمات منجر به نقش تاثیرگذار آن در ترویج فناوری‌های پیشرفته در زیست‌بوم فناوری‌های شناختی کشور شده است.

سمیعی در پایان افزود: سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در علوم شناختی نقش مهمی در تقویت قدرت اقتصادی و فناوری کشور‌ها دارد و می‌تواند به عنوان یک موتور رشد برای نوآوری و توسعه پایدار عمل کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم