Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست شورای امنیت در مورد ناآرامی های ایران و حمایت اعضای شورا از ثبات ایران، پیشنهاد جدید فرانسوی ها برای اردوغان، دعوت 70 کشور به کنفرانس حامیان عراق، برقراری حکومت نظامی در مناطق تحت تسلط کردهای سوریه و بازگشت 5 هزار خانواده آواره به «القائم» عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به اوج یافتن تنش ها در روابط پاکستان و آمریکا و احتمال قطع روابط میان آن ها نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک و به نقل از خبرگزاری رویترز، خواجه آصف -- وزیر خارجه پاکستان -- گفت آمریکا در برابر پاکستان مانند "دوستی است که همیشه خیانت می کند."

وی این اظهارات را بعد از آن عنوان کرد که آمریکا کمک های مالی خود را به این کشور تعلیق کرد. وی روز پنج شنبه در تلویزیون محلی کپیتال تی وی گفت رفتار "آمریکا نه به یک متحد شبیه است نه به یک دوست و آمریکا مانند دوستی است که دائما خیانت می کند."

همچنین عمران خان، رهبر مخالفان و ستاره سابق کریکت این کشور که گفته می شود نخست وزیر بعدی پاکستان است گفت اکنون زمان آن است که پاکستان با آمریکا ارتباطش را قطع کند و حضور دیپلماتیک و اطلاعاتی این کشور را در این منطقه از بین ببرد.

نشست شورای امنیت در مورد ناآرامی های ایران و حمایت اعضای شورا از ثبات ایران

ییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد می گوید ‏همه 15 عضو شورای امنیت بر اهمیت صلح و ثبات ایران و کاستن از تنش ها در خاورمیانه اتفاق نظر داشتند.‏

خیرت عمروف در پایان نشست شورای امنیت که با موضوع ناآرامی های اخیر در ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه ‏طرف ها در شورای امنیت بر ثبات در ایران و منطقه و کاهش خشونت و تنش ها تاکید داشتند.‏

وی افزود: من به عنوان نماینده قزاقستان تاکید می کنم که کشورم خواهان یک ایران آرام، با ثبات و رو به پیشرفت ‏است. ما امیدواریم که مسایل در ایران از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود.‏

قزاقستان به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت، ریاست دوره ای این نهاد را برای ماه جاری میلادی بر عهده دارد. ‏

اصرار آمریکا برای برگزاری نشست شورای امنیت علیه ایران، این جلسه را به مخالفت جامعه بین المللی با سیاست خارجی دولت ترامپ تبدیل کرد و برای آمریکا و کسانی که به این نشست دلخوش کرده بودند، عوایدی نداشت.

«تای - بروک زیریهون» دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد گزارشی از وقایع اخیر ایران ارائه کرد و گفت تظاهرات‌ها در ایران از مشهد آغاز شد و بعد از آن به برخی شهرهای دیگر سرایت کرد.

وی افزود برخی از تظاهرات‌ها به خشونت کشیده شد. گزارش‌ها نشان می‌دهند بیش از 20 نفر کشته شده‌اند اما سازمان ملل متحد نمی‌تواند صحت تمامی فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده درباره اعتراضات ایران را تایید یا رد کند.

پیشنهاد جدید فرانسوی ها برای اردوغان

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به جای «عضویت» ترکیه در اتحادیه اروپا که انتظار طولانی آنکارا را خسته کرده است، مشارکت با اتحادیه اروپا را به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشنهاد کرد.

مکرون گفت: با ارائه این پیشنهاد خواسته در برابر همتای ترکیه‌ای خود از «دو رویی خارج شود».

کاخ الیزه، کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد «مذاکرات میان دو رئیس جمهور که به اختلافات خود درباره اوضاع حقوق بشر در ترکیه بعد از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در این کشور اذعان کردند، بسیار صریح بود».

به گفته مکرون، دو طرف از همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، به ویژه مبارزه با تکفیری‌ها که مبارزه‌ای راهبردی است، استقبال کردند.

در جریان کنفرانس مطبوعاتی دو رئیس جمهور توافق کردند که چشم انداز عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بیش از هر زمانی دور از دسترس است.

دعوت 70 کشور به کنفرانس حامیان عراق 

دولت عراق از ادامه هماهنگی‌ها با کویت بعنوان میزبان کنفرانس حامیان عراق برای دعوت از حدود ۷۰ کشور جهت شرکت در این نشست بین المللی خبر داد.

این کنفرانس قرار است در فوریه (بهمن) آتی در پایتخت کویت برگزار شود.

مهدی العلاق دبیر هیات دولت و رئیس گروه عراقی برنامه‌ریزی جهت برگزاری این کنفرانس در سخنانی گفت ۷۰ کشور شامل کشورهای دوست عراق در جهان عرب، اروپا، آمریکا و آسیا به این کنفرانس دعوت می شوند.

وی پیش‌بینی کرد مشارکت بالایی در این کنفرانس از سوی دعوت شوندگان صورت پذیرد.

العلاق با اشاره به این که بغداد و کویت توافق کردند دعوتنامه ها در سطح وزیران باشد، گفت: اسامی این کشورها تا هفته آینده نهایی و اعلام خواهد شد.

وی افزود: این کنفرانس همچنین شاهد حضور وسیع نمایندگان سازمانهای عربی و بین المللی از جمله سازمان ملل و بخش‌های مختلف، اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت خواهد بود.

وی همچنین از شرکت فعال سازمانهای مربوط به جامعه مدنی و مرتبط با موضوع اقدامات بشردوستانه و حامی برقراری ثبات در مناطق آزاد شده عراق و راه‌های تقویت مصالحه ملی در عراق در این نشست بین المللی خبر داد.

دولت عراق میزان خسارت وارد شده از جنگ داعش به زیرساخت های مناطق اشغال شده را حدود 100 میلیارد دلار اعلام کرد.

بغداد همچنین برنامه ای ده ساله به ارزش همین مبلغ برای بازسازی همه استانهای کشور و نه تنها استان های خسارت دیده مستقیم از جنگ، در نظر گرفته است.

برقراری حکومت نظامی در مناطق تحت تسلط کردهای سوریه

منابع خبری نزدیک به تروریست های تکفیری اعلام کردند که نیروهای دمکراتیک سوریه(قسد) در مناطق تحت تسلط خود در استان الحسکه سوریه حکومت نظامی و منع تردد اعلام کردند.

رسانه های نزدیک به تروریست ها روز جمعه افزودند که نیروهای دمکراتیک سوریه اعلام کردند که رفت و آمد در شهر الحسکه از ساعت 19 تا نخستین ساعت های صبح ممنوع است.

این رسانه ها دلیل این اقدام نیروهای کرد سوریه را اعلام نکرده اند.

شهرداری 'الشعب' وابسته به نیروهای کردی در شهر الحسکه نیز اماکن تجاری را مجبور کرده اند از ساعت17 تا بامداد روز بعد مغازه های خود را تعطیل کنند.

این شهرداری، تهدید کرد که هر فردی به این تصمیم پایبند نباشد با مجازات و جریمه مالی روبرو می شود.

در روزهای گذشته حوادث سرقت و غارت مغازه های مردم در شهر الحسکه تحت تسلط کردهای سوریه افزایش یافته و با اعتراض ساکنان این شهر روبرو شده است.

صاحبان این اماکن، نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) را عامل این سرقت ها می دانند زیرا همه مغازه های غارت شده در نزدیکی مقرهای آن ها قرار داشته است.

نیروهای دمکراتیک سوریه (کردها) با پشتبیانی ائتلاف آمریکایی مناطقی از استان های دیرالزور، الرقه و الحسکه را از گروه تروریستی داعش پاکسازی کردند و هم اکنون بر 25 درصد خاک سوریه تسلط دارند.

بازگشت 5 هزار خانواده آواره به «القائم» عراق

«ابویوسف التمیمی» معاون فرمانده تیپ 13 نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق از بازگشت 5 هزار خانواده آواره به شهرستان «القائم» خبر داد.

التمیمی تأکید کرد که نیروهای تیپ 13 الحشد، با هماهنگی با فرماندهی این گروه در محور غرب استان الانبار، امنیت بازگشت این خانوده ها را طی روزهای گذشته تأمین کردند.

گروه اطلاع رسانی الاعلام الحربی به نقل از این فرمانده گزارش داد که «بازگشت خانواده های آواره با هماهنگی با کمیته های متخصص و مشترک امنیت صورت گرفت».

وی همچنین خاطر نشان کرد که نیروهای الحشد الشعبی، مواد غذایی و سوخت را برای خانواده ها فراهم کردند تا در روند بازگشت افراد آواره تسهیل شوند.

در همین راستا، گفته میشود که با وجود اضمحلال گروه تروریستی داعش، ولی هنوز بیش از 55 درصد از آوارگان عراقی در اردوگاه‌های مختلف به سر می‌برند. تعداد آوارگان جنگ‌زده عراق به بیش از پنج میلیون می‌رسد و اغلب آنها از استانهای سنی‌نشین هستند که امیدوارند که روزی به مناطق مسکونیشان بازگردند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۴۵۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، ۱۶.۷ میلیون نفر، یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند که برای اجرای کامل طرح واکنش بشردوستانه سوریه در مجموع ۴.۰۷ میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ جهت برآورده‌سازی نیاز‌های فوری ۱۰.۸ میلیون فرد آسیب‌پذیر از میان این ۱۶.۷ میلیون نفر، مورد نیاز است.

او گفت: ارائه کمک‌های فوری بسیار مهم است، با این حال، این یک راه حل پایدار در دراز مدت نیست. تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، ایجاد شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی و پیشبرد روند سیاسی متمرکز شود.

ایروانی تاکید کرد: متأسفانه ایالات متحده و متحدانش تصمیم گرفته‌اند چشمان خود را بر وضعیت انسانی ببندند و به برنامه سیاسی خود در سوریه ادامه دهند. آنها از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهدافی استفاده می‌کنند که از طریق مجاری نظامی یا دیپلماتیک نتوانسته‌اند به آن دست یابند.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: همچنین، آنها تلاش‌های مذبوحانه‌ای مانند سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از بازگشت آوارگان انجام دادند. چنین اقدامات غیرقانونی تنها می‌تواند به طولانی‌تر شدن بحران و تشدید رنجی که مردم سوریه متحمل شده‌اند کمک کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه است. تداوم چنین اقدامات غیرانسانی حقوق اولیه بشری مردم سوریه را نقض می‌کند، کل جمعیت سوریه را مجازات می‌کند و وضعیت اسفبار آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را تشدید می‌کند.

ایروانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه به دلیل همکاری با سازمان ملل متحد و سایر نهاد‌های بین‌المللی، که تسهیلات ضروری برای امدادرسانی و کمک به مناطق آسیب‌دیده از بحران را فراهم می‌کند، قدردانی می‌کند. هر مکانیسم کمکی باید با هماهنگی نزدیک با دولت سوریه اجرا شود و نهایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حملات تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را به شدت محکوم می‌کند.

ایروانی افزود: رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، به‌ویژه ماده ۲ (۴) منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شد. این نقض فاحش نیز نقض مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی بود. ما همچنین اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچ واکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوم می‌کنیم.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل این بحران از طریق راه حل سیاسی است. ایران به حمایت از یک فرآیند سیاسی که به‌صورت واقعی تحت رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل، و همچنین کمک به مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان، قرار دارد ادامه خواهد داد.

ایروانی تاکید کرد: ما به حمایت خود از تلاش‌های آقای پدرسون، فرستاده ویژه، برای از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان مکانیزمی موثر برای پیشبرد روند سیاسی ادامه می‌دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: احیای تمامیت ارضی سوریه مستلزم تلاش‌های بی‌وقفه برای مبارزه مداوم با تمامی گروه‌های تروریستی است. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از دولت سوریه در تلاش‌های ضد تروریسم حمایت و کمک می‌کند.

او درعین حال تاکید کرد: با این حال، ضروری است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاش‌های ضد تروریسم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ایروانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر درخواست خود را برای خروج فوری تمامی نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه که بخش‌هایی از خاک این کشور را اشغال کرده‌اند، تکرار می‌کند. ادامه حضور غیرقانونی نیرو‌های آمریکایی در سوریه نه تنها حاکمیت و خاک سوریه را نقض می‌کند، بلکه منشأ اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور است و تنها فضا را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند تا موقعیت خود را مستحکم نموده و جنایات بیشتری مرتکب شوند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: همراه با شرکای خود در فرایند آستانه، جمهوری اسلامی ایران متعهد به کار در جهت عادی‌سازی شرایط به صورت طولانی‌مدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه است. همچنین بسیار مهم است که تمام تلاش ممکن را برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به وطن خود و رفع نیاز‌های بشردوستانه آنها انجام دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در پایان، تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فورا جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف نموده، آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه پایان دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • الجزایر:کمک‌های هوایی ۰.۰۳% نیازهای غزه را برآورده می‌کند
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • 5 پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است