Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکترای اقتصاد از فرانسه و دانشیار دانشگاه تهران گفت: سرمایه داری دو نقطه ضعف بزرگ در تهیه مواد اولیه و بازار برای فروش دارد و این را بدانید که اگر تفکر جمهوری اسلامی رشد کند سرمایه داری نابود می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، رزاقی در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد مشهد با موضوع «اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی» با طرح این سوال که اقتصاد چه نوع دانشی است، به بررسی دیدگاه اقتصادی دو مکتب سوسیالیست و سرمایه داری پرداخت و گفت: سرمایه داری و سوسیالیست هر کدام اقتصاد مقاومتی داشتند و هر دو فکر می‌کنند اقتصاد دانش جهان روا است یعنی همه کشورهای دنیا می‌توانند با این دانش به درجاتی برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد:  کشور انگلستان بدون رابطه با دیگران و با صنعتی شدن به پیشرفت اقتصادی رسید و بقیه کشورهای مثل آلمان، ژاپن و آمریکا با پیاده کردن اقتصاد مقاومتی به پیشرفت رسیدند.

محقق و نظریه پرداز حوزه ی اقتصاد کشور  ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم که اقتصاد یک دانش دقیق مثل فیزیک است بلکه مربوط به حوزه علوم انسانی است و بستگی به نگاه انسان به اقتصاد دارد، اقتصاد دارای دو قسمت، ابزارهای اقتصادی مانند بودجه و برنامه ریزی  و مبانی ارزشی و جهان بینی است.

رزاقی بیان کرد: سرمایه داری می‌گوید اگر هر کس دنبال سود خود برود و دولت دخالت نکند کشور صنعتی و توسعه پیدا می کند و فقر از بین می رود، چون بالاترین سود را در تولید صنعتی می‌بیند و راحت در این زمینه تئوری می‌دهد.

وی بیان کرد: چند نکته از نظر آدام اسمیت می‌توان برداشت این که آیا دولت در اقتصاد دخالت نکرده؟ از نظر او خیر. وقتی ماشین می‌آید شرایطی دارد و در اثر اصلاحاتی که فئودالها کردند کشاورزان را بیرون راندند و این کشاورزان بیکار به شهرها می‌آیند و به دلیل فقر و گرسنگی جان می‌دهند، نتیجه این که انگلستان صنعتی می‌شود.

محقق و نظریه پرداز حوزه ی اقتصاد کشور افزود: همچنین سرمایه داری می‌گوید مبادلات آزاد تجاری ،یعنی تجارت را آزاد بگذارند تا توسعه پیدا کند و رقابت و اشتغال بیشتری به وجود می‌آید.

رزاقی با بیان اینکه موقعی که صنایع ماشینی در انگلستان رشد می‌کنند، دیگر کشورها مستقل بودند و صنایع دستی را با توجه به امکانات داخلی تولید می‌کردند و صادرات و واردات حاشیه‌ای بودند، گفت: زمانی که آمریکا مستقل می‌شود و آلمان بعد از فروپاشی حرف دارد؛ بحث استقلال اقتصادی طرح می‌شود ولی در چارچوب سرمایه داری و می گویند ما موقتا بازار را کنترل می کنیم در چارچوب منافع ملی و زمانی که به بلوغ رسیدیم و کالای تولید ما توانست رقابت کند بازار را آزاد می گذاریم.

وی بیان کرد: در زمان آدام اسمیت کارگر مطرح نیست  ولی در این طرح که می‌گویند منافع ملی، کارگر نباید از فقر بمیرد و باید به آن توجه کنیم و مصرف کننده نباید کالای خارجی مصرف کند چون تولید داخلی از بین می رود،کارفرما نباید سود حداکثر دنبال کند و دولت جق ندارد نیاز خود را از خارج تامین کند این چهار ضلع تامین منافع ملی می‌شود.

محقق و نظریه پرداز حوزه ی اقتصاد کشور تاکید کرد: منافع ملی در سرمایه داری به پرستش منافع ملی منتهی می‌شود برای همین در جنگ اول و دوم بین کشورهای صنعتی 80 میلیون نفر کشته می‌شوند و بعد این کشورها توافق کردند که کشورهای غیر صنعتی را ساختارش را تغییر و مورد استفاده قرار دهند.

رزاقی ادامه داد: سوسیالیست اقتصاد مقاومتی را در پیش می‌گیرد و همه جا دولت است و با حمایت از تولید داخلی نمی‌گذارد کالا از خارج از کشور بیاید و صنعت به وجود می‌آورد. مارکس فقط طبقه کارگر برایش مهم است و معتقد است همه کارگران دنیا می‌توانند قدرت را به دست گیرند. اقتصاد مقاومتی با مبانی سوسیالیستی پیاده شد و موفق شدند ولی این که چرا شوروی پاشیده شد چون افراد به مبانی که می‌گفتند عمل نمی‌کردند؛ گورباچف گفت ما دو اصلاحات سیاسی و اقتصادی به وجود می‌آوریم که باعث رشد اشرافی گری شد و یک عده کاخ نشین شدند.

محقق و نظریه پرداز حوزه ی اقتصاد کشور بیان کرد: شعار جمهوری اسلامی استقلال آزادی جمهوری اسلامی است و قاون اساسی را می‌بینیم که می‌گوید نباید خام بفروشیم و باید ایجاد تکنولوژی جدید کنیم و بعد اصل 43 قانون اساسی که دولت باید برای مردم مسکن، خوراک، بیمه و درمان و آموزش فراهم کند.

وی با اشاره به توجه امام خمینی(ره) به مسئله کوخ نشین‌ها گفت: امام می‌گویند کوخ نشین ها باید مسئول انقلاب باشند و وای به روزی که خوی کاخ نشینی در مسئولان به وجود آید که متاسفانه اکنون شاهد این امر هستیم.

محقق و نظریه پرداز حوزه ی اقتصاد کشور با اشاره به اصل 44 خاطرنشان کرد: این اصل می‌گوید دولت نباید کارفرمای مطلق و تکاثر ثروت باشد. امام خمینی(ره) نکاتی از این نظر دارند این که کالایی که مصرف می‌کنیم و نداریم چرا باید از خارج بیاوریم؟جز در برخی کالاها مثل دارو نباید کالا از خارج بیاوریم چون وقتی آوردیم فرهنگ آنها القا می‌شود؛ در دوران جنگ صنایع دفاعی به وجود آمد که موفق شدیم. چرا امام می‌گویند مستضعفن جهان؟ چون آدمیان حق دارند از حداقل‌ها برخوردار شوند و اصل 44 روی سخنش این است.

وی با بیان اینکه ما در دوران جنگ تحریم بودیم ولی اکنون از بزرگترین نیروهای دفاعی در جهان هستیم، خاطرنشان کرد: یک نگاه در کشور می‌گوید ما نباید نفت را خام بفروشیم بلکه باید آن را تبدیل کنیم تا زمینه اشتغال فراهم شود.

محقق و نظریه پرداز حوزه ی اقتصاد کشور با طرح این سوال که اندیشه‌های سرمایه داری در دنیا با مردم چه کرده؟ گفت: اکنون یک میلیارد نفر در جهان گرسنه هستند.

رزاقی بیان کرد: در آخرین بحران سرمایه داری یعنی هنگامی که بازاری نیست که کشورهای صنعتی بتوانند کالاهایشان را بفروشند و همچنین به مواد اولیه برای تولید لازم داشتند تصمیم گرفتند صنایع داخلی کشورهای دیگر را نابود کنند و همچنین این کشورها دیگر نتوانند از مواد اولیه استفاده کنند.

وی افزود: هند مستعمره انگلستان بود ولی اجازه نمی‌دادند که تولیدات ارزان قیمت هندی وارد انگلستان شود، بعد تولیدات انگلیسی را به هند می‌آورند و تولید کننده هندی ورشکست می‌شد.

همچنین آمریکا زمانی که دید زعفران کارانش بیکار می‌شوند برای زعفران ایران تعرفه بالایی گذاشت تا از تولید داخلی‌اش حمایت کند.

وی با تاکید بر مقابله با فسادهای اقتصادی گفت: متاسفانه با اختلاس‌هایی که در کشور صورت گرفت 25 نفر آدم 15 هزار میلیارد تومان را بین خودشان تقسیم می‌کنند. آیا می‌توان گفت قوانین مجازات در کشور ما بازدارنده است؟ خیر.

رزاقی با اشاره به گرفتن مالیات در دیگر کشورها بیان کرد: چرا در کشور ما از فعالیت های مخل تولید مانند دلالی مالیات گرفته نمی‌شود؟ وقتی فردی سودش را در دلالی بیشتر از سرمایه گذاری در تولید ببیند به سمت دلالی روی می‌آورد.

محقق و نظریه پرداز حوزه ی اقتصاد کشور با تاکید بر اینکه تمام مواد اولیه در کشور باید تبدیل به محصول شوند چرا که زمینه ایجاد اشتغال و عدالت را فراهم می‌کند، گفت: هنگامی که جمهوری اسلامی می‌گوید کوخ نشینان، موظف است به کشورهای دیگر هم در مقاومت هم در کمک های بشر دوستانه کمک کند. ولی وقتی در ایران سرمایه داری باشد این سرمایه داری نه تنها به کشورهای دیگر کمکی نمی‌کند بلکه می‌خواهد با گرفتن بازار دیگر کشورها تولید داخلی آن کشور را نابود کند.

رزاقی افزود: این در حالی است که جمهوری اسلامی می‌خواهد به دیگر کشورها کمک کند و به آنها تکنولوژی بدهد.

وی بیان کرد: سرمایه داری دو نقطه ضعف بزرگ دارد در تهیه مواد اولیه و بازار برای فروش دارد و این را بدانید که اگر تفکر جمهوری اسلامی رشد کند سرمایه داری در جهان نابود می‌شود بدون کوچکترین حرکت نظامی. چرا عراق و یمن خط ایران را می‌پسندند؟ چون به آنها حیثیت می‌دهد.

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۴۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظهور تحول در دانشگاه های جهان را باید نتیجه خون‌های ریخته شده در غزه دانست

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا ملاقادر قادری امروز در دیدار جمعی از پاسداران، بسیجیان، فرهنگیان و کارگران در مسجد قبا شهرستان پاوه در سخنانی اظهار داشت: خداوند را شاکرم، به روح حضرت خاتم درود می‌فرستم، یاد شهیدان انقلاب اسلامی و امام بزرگوار را گرامی می‌دارم و برای مقام معظم رهبری و مسئولان خدوم و دلسوز نظام، آرزوی سلامتی و عزت را دارم.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: ایام و مناسبت‌های پیش رو، هفتۀ عقیدتی سیاسی سپاه، هفتۀ معلم و روز کارگر را تبریک عرض می‌کنم و حضور برادران و خواهران محترم را گرامی می‌دارم.
 
این عالم اهل سنت تصریح کرد: از روز تشکیل نهاد مقتدر سپاه در کنارش از همان سال ۱۳۵۸ همواره افرادی دلسوز برای نماز و توجیه و تربیت وجود داشته‌اند.
 
ماموستا قادری افزود: در سال ۱۳۶۲ به امر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی (ره)، در استان‌ها و سپس شهرستان‌ها انسان‌های شایسته‌ای به‌عنوان نمایندگان ولی‌فقیه معرفی شدند. حضور این افراد بحمدالله جایگاه فکری و تربیتی خاصی به نیروهای مسلح ما داده و تا امروز در چهار دهه و اندی موفق بوده‌اند؛ لذا خدمت حاج‌آقای عبدی پور و دوستانش در عقیدتی سیاسی ناحیۀ مقاومت بسیج سپاه پاوه و فرماندهی محترم سپاه پاوه خسته نباشید و این ایام را هم تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
 
وی در ادامه با اشاره به روز معلم و جایگاه معلم در جامعه عنوان کرد: با شهادت شهید مطهری که روز شهادتش به‌عنوان روز معلم و سپس هفتۀ معلم نام‌گذاری شده، تحول خاصی در نظام آموزشی ایجاد شد، این بزرگوار هم خون و هم آثارش در جمهوری اسلامی، در دانشگاه‌ها و مدارس و کل جامعه اثرگذار شد و برای همه ما سرمایه‌ای معنوی گردید.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: به نظر بنده دو کتاب شهید مطهری به نام‌های "خدمات متقابل اسلام و ایران" و "جاذبه و دافعۀ علی (ع)" پیام ویژه‌تری دارند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امسال در تهران با مسئولان ملاقاتی داشتم و عرض کردم باید یکی از ما قلم به دست بگیرد و در خصوص خدمات ما به جمهوری اسلامی و خدمات جمهوری اسلامی به ما کتابی بنویسد چون هم ما به جمهوری اسلامی خدمت کرده‌ایم و ۴۵ سال بر فکر خود ایستاده‌ایم و شهید داده‌ایم و هم جمهوری اسلامی در خدمت به ما در حد توان دریغ نکرده است. هنوز کسی حاضر نشده چنین کتابی بنویسد تا مسئولینی که به پاوه وارد می‌شوند بدانند چه خدماتی انجام گرفته است؛ معتقدم شهید مطهری در این کتاب از اسلام و ایران دفاع شایسته‌ای کرده است.
 
ماموستا قادری اضافه کرد: کتاب دوم هم جاذبه و دافعه است، ما مسئولین اگر این دو خصلت را نداشته باشیم در زندگی موفق نخواهیم بود. باید ما نسبت به دوستان جاذبه و نسبت به کسانی که قابل اصلاح نیستند، دافعه داشته باشیم.
 
وی بیان داشت: شخصی نزد حضرت علی (ع) رفت و گفت: یا علی احبک و احب معاویة بن ابوسفیان؛ هم شما و هم معاوین بن ابوسفیان را دوست دارم. حضرت علی فرمود: «أنتَ أعمی» شما بصیر نیستید. خط من و معاویه جدا از هم است لذا باید بین من و معاویة بن ابوسفیان یکی را دوست داشته باشی.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: پس اگر شما کارگزار جمهوری اسلامی هستید و جمهوری اسلامی را قبول دارید، باید خط دیگری را نپذیرید چون باعث نفاق می‌شود و اگر مخالف جمهوری اسلامی هستید روی پای خود بایستید؛ اما اگر هر دو را قبول کنید، بصیرت ندارید.
 
ماموستا قادری تصریح کرد: جایگاه معلم در آیین ما مهم و ارزشمند و آسمانی است. خداوند و پیامبر ما معلم‌اند. پس معلم شایسته، خلیفة الله و جانشین رسول‌الله است و معلمان و اساتید مدارس و دانشگاه پدران معنوی فرزندان ما هستند و بچه‌های ما را معلمان به مقصد می‌رسانند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه در ادامه با اشاره به نقش کارگران در جامعه، یادآور شد: پیامبر عزیز ما در لحظۀ آخر خداحافظی فرمودند: سه اصل را فراموش نکنید. ۱-نماز ۲-زکات ۳-احترام خدمتگزاران و کارگران و افراد زحمتکش جامعه.
 
وی افزود: به کارگران عزیز هفتۀ کارگر را تبریک عرض می‌کنم به آنان خسته نباشید می‌گویم. زحمات کارگران عزیز مورد احترام ماست امید است مسئولان محترم و کارفرمایان عزیز در فکر زندگی و معیشت کارگران باشند.
 
ماموستا قادری در بخش دیگری که از سخنان خود عنوان کرد: همه شما شاهدید در دنیا در دانشگاه‌ها تحولی در حال ظهور است؛ در طول هفتۀ گذشته تا به امروز در ۷۵ دانشگاه آمریکا حرکتی شروع شده که دولت آمریکا را سرافکنده کرده است و تا این لحظه ۹۰۰ استاد دانشگاه و دانشجو را دستگیر کرده‌اند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: دانشجویان و اساتید می‌گویند: کشتن انسان‌ها در سرزمین فلسطین و غزه را متوقف کنید. آن دانشجویان کاری با اسلام و قرآن و عقیدۀ مردم غزه ندارند ولی به‌ عنوان یک اصل انسانی به دفاع از انسانیت و شرف، خود را زیر پای پلیس آمریکا قرار می‌دهند و در روبروی کاخ سفید ۵ هزار نفر نماز می‌خوانند. این موضوع خیلی مهم است. این‌ها همه نتیجۀ خون‌هایی است که به‌ناحق در غزه ریخته می‌شود.
 
ماموستا قادری تصریح کرد: پس از یک بعد نوای الله‌اکبر دارد در کنار کاخ سفید طنین انداز می شود و از بعد دیگر ۹۰۰ استاد و دانشجوی آمریکایی به خاطر دفاع از ملت مظلوم فلسطین در زندان هستند. حیف است ما کردها از این حرکات نوعی دیگر تفسیر کنیم. آفرین بر این دانشجویان، آفرین بر شرف آنها و ننگ تاریخ به حاکمان آمریکا و اسرائیل و غرب؛ نقش والای معلمان در توسعه و تعالی کشور شایسته تکریم و سپاس است.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • میوه های فرهنگ و موشک را در اقتصاد بچینید
  • ایران اکسپو فرصتی برای معرفی طرح‌های سرمایه‌گذاری کرمان است
  • ظهور تحول در دانشگاه های جهان را باید نتیجه خون‌های ریخته شده در غزه دانست
  • پیشرفت در کنترل نرخ بیکاری کشور/ تولید افزایش یافت
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده