Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- فضای مجازی در پیوندی عمیق با واقعیت های جهان امروزی قرار دارد و با فرصت ها و تهدیدهایی همراه است که بایستی برای کاربرد مناسب آن در زندگی به مدیریت درست آن پرداخت و با آموزش های کارآمد و ارتقای سواد رسانه ای کوشید تا از رواج هرگونه ناهنجاری در سطح اجتماعی به وسیله این مقوله جلوگیری کرد.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح شنبه 16 دی 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** فضای مجازی فرصتی برای ساماندهی فعالیت های بشردوستانه
جامعه کنونی در فضای مجازی در حال شکل گیری و این فضا فرصتی را برای ساماندهی فعالیت های بشردوستانه به وجود آورده است. فضاهای مجازی می‌توانند فرصت‌ها و تهدیدهای زیادی را به وجود آورند. به همین جهت از این ابزار می توان در جهت تخریب یا در مسیر سازندگی بهره برد.

روزنامه «قانون» با درج یادداشتی با عنوان «کفش آهنین برای کسب و کارهای مجازی» آورده است: کسب و کارها و استارت آپ‌های جدیدی که به فضای مجازی و اینترنت وابستگی دارند روز به روز در حال افزایشند که البته این اتفاق حرکت بسیار خوبی در کشور به شمار می‌آید. اما در برخی مواقع مشکلات و محدودیت‌هایی برای‌شان به وجود می‌آید و ادامه فعالیت‌شان با مسائلی روبه رو می‌شود. در این مقطع عده‌ای می‌پرسند آیا این فیلترینگ درست بوده یا اشتباه،‌ در این میان باید گفت این‌بار فیلترینگ به دلیل برخی مسائل امنیتی صورت گرفته و شاید این اتفاق توانست برخی توطئه‌های دشمنان را خنثی کند اما نکته منفی این بود که بسیاری از کسب و کارهای نوپا دچار آسیب شدند.

در این زمینه به اعتقاد بنده باید پیشگیری صورت بگیرد؛ یعنی فضاها و نرم‌افزارهای جایگزینی شکل بگیرد که اطمینان و پایداری آن‌ها بیشتر باشد یا اگر قرار است محدودیت‌هایی را لحاظ کنیم، قبل از آن با انباشت کسب و کارها در یک اپلیکیشن باید ضمانت‌ها و مسائل امنیتی را که لازم است در کنار یکدیگر قرار دهیم.

در ادامه این یادداشت که به قلم حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی نگاشته شد، می خوانیم: به این ترتیب ایجاد یک بستر مناسب برای کسب و کارها جزو وظیفه دولت است که ما به آن بهبود فضای کسب و کار می‌گوییم. باید شبکه‌های مجازی از اعتبار، ثبات در بستر فعالیت و ثبات در قوانین کسب و کار برخوردار باشد. برخی کسب و کارها زمانی که این وضعیت را می‌بینند تصمیم می‌گیرند ادامه ندهند. بنابراین ثبات ضامن حفظ سرمایه‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری است. بی‌تردید تصمیمات و الزامات امنیتی در هر صورت تاثیر منفی را برای این کسب وکار به همراه دارد، به همین دلیل لازم است این کسب و کارها ریسک های موجود را لحاظ کنند.

ممکن است زمانی برسد که این اپلیکیشن‌ها به جای فیلترینگ داخلی توسط صاحبان این خدمات از حالت رایگان خارج شود و مانند شبکه های کابلی ماهواره‌ای پرداخت هزینه‌ برای استفاده از آن‌ها الزامی شود. یا اینکه محدودیت هایی از سوی کشورهای مبدا که سرورها در آن‌ها قرار دارند اعمال شود. باید بپذیریم این تغییرات همیشه وجود دارد و این ریسک‌ها باید لحاظ شود. این شاید تجربه‌ای باشد تا تمام کسانی که در فضاها و بسترهای کسب‌وکارهای مجازی فعال هستند به فکر ایجاد کانال‌های اعتباری و جایگزین دیگری باشند.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان ««تلگرام» فیلتر ماند؛ «وی‌چت» آزاد شد» می نویسد: هفته تمام شد و خبری از رفع فیلتر تلگرام نشد و به ‌جای آن نرم افزار پیام رسان «وی‌چت» هم اکنون در دسترس است و فیلترینگ آن برداشته شده است. پیام‌رسان وی‌چت بعد از گذشت 4 سال با موافت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رفع فیلتر شد و هم اکنون دسترسی به این اپلیکیشن برای کاربران ایرانی بدون محدودیت امکانپذیر است. گفتنی است، امکان دانلود پیام رسان وی‌چت از مارکت گوگل پلی به ‌دلیل تحریم ‌های ایران امکان ‌پذیر نیست و باید به سایت این پیام‌رسان مراجعه کرد. قابل ذکر است، پیام‌رسان وی‌چت 4 سال است در ایران به دلیل جمع‌آوری اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران، نقض حریم خصوصی کاربران با رصد ارتباطات اعضا و انتشار گسترده محتوای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن با ضرر جبران‌ناپذیر برای نوجوان کشور با درخواست کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بدون رای منفی فیلتر شد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: در اینباره حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه به بیان چرایی فیلتر تلگرام پرداخت و با اشاره‌ به ‌اینکه در اوضاع کنونی چاره‌ای بجز فیلتر موقت تلگرام نبود ولی باید راجع به آینده آن فکر شود، گفت: ما باید شبکه‌های اجتماعی مثل سروش را تقویت کنیم که این‌ها بتوانند پاسخگوی 40 درصد ترافیکی باشند که الان تلگرام در فضای کلی اینترنت کشور ما اشغال کرده است؛ شبکه‌هایی بومی که سرور آن‌ها در داخل کشور است و طبعا مدیریت و مقابله با آفات آن‌ها بسیار راحت است.

امروز ترویج خشونت و هنجارشکنی، مشاغل حرام و مواد مخدر و مسائل مستهجن را در تلگرام مشاهده می‌کنیم. در قضایای اخیر نیز مشاهده کردیم که برخی از این تهدیدها حتی مخل امنیت ملی بوده و این به خاطر آن است که سرورهای شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام در خارج است و مدیریت آن بسیار سخت می‌باشد. گرچه تلگرام دارای فوایدی است اما این روزها به خصوص تهدیدها و آسیب‌های آن از منظر اجتماعی و امنیتی آشکار شده است که نباید از آن‌ها غفلت کرد.

روزنامه «ایران» با درج گزارشی با عنوان «فیلتر دائمی «تلگرام»، آری یا نه ؟» می نویسد: تلگرام، تنها یک شبکه اجتماعی پیام‌رسان نیست بلکه حالا دیگر به محلی برای کسب و کار و بازویی کمکی برای اشتغالزایی در کشور تبدیل شده است. با توجه به همین قابلیت، رفع فیلتر تلگرام اکنون دغدغه بسیاری از کسانی است که به فکر اشتغالزایی هستند. به دنبال ناآرامی‌های چند روز گذشته کشور، دو شبکه اجتماعی پرطرفدار و محبوب فیلتر شدند و همین امر دغدغه بسیاری از کاربران را به دنبال داشت. در این چند روز اخبار ضد و نقیضی از فیلتر دائم یا موقت و گاه نیز اعلام زمان رفع فیلتر این دو شبکه اجتماعی به گوش می‌رسید و البته گاه نیز خبرها کاملاً تکذیب می‌شد.

در میان بازار داغ شایعات، سرانجام روز پنجشنبه 14 دی‌ماه، فعالیت اینستاگرام پس از چند روز وقفه، دوباره از سر گرفته شد. البته پیش از این نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود شایعه‌هایی که درباره قطع دائمی شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، صحت ندارد و این فیلترها موقتی است. درحالی که سایه فیلتر از سر اینستاگرام برداشته شد اما گمانه ‌زنی ‌ها در زمینه تلگرام این پیام‌رسان موبایلی محبوب ایرانیان، هنوز ادامه دارد و سرنوشت آن همچنان در‌ هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است؛ موضوعی که ذهن کاربران بسیاری را به خود مشغول کرده است.

در ادامه این گزارش که به بازتاب سخنان ناهید تاج ‌الدین، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پرداخته شده آمده است: فیلترینگ تلگرام همه رشته‌های دولت در کسب و کار مجازی را پنبه می‌کند. بیش از 40 درصد این کانال‌ها فروشگاه مجازی هستند. من متوجه همه تبعات امنیتی این شبکه‌های مجازی در شرایط حاضر هستم اما به نظرم فیلترینگ تلگرام تنها پاک کردن صورت مسأله است در حالی که می‌توان حتی از ظرفیت‌های تلگرام و شبکه‌های مجازی برای گفت‌وگوی ملی استفاده کرد. در حالی که زمزمه‌هایی از رفع فیلتر تلگرام به گوش می‌رسد اما ظاهراً دوئل موافقان و مخالفان فیلتر شدن تلگرام پایانی ندارد.

** گردشگری صنعتی پیشتاز در رشد و شکوفایی اقتصادی
صنعت گردشگری به دلیل فرصت های بی شماری که برای رشد و توسعه اقتصادی جوامع به همراه دارد در دنیای کنونی به یکی از صنعت های پیشتاز تبدیل شده است. ایران نیز به دلیل برخورداری از تنوع اقلیمی بالا و آثار فرهنگی تاریخی می تواند از جمله کشورهای برتر در صنعت گردشگری باشد. بنابراین اگر ظرفیت های موجود با مدیریت و برنامه ریزی مناسب بهره برداری شود می توان از گردشگری به عنوان یکی از صنایع پیشرو در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور بهره مند شد.

روزنامه «قانون» با درج گزارشی با عنوان «ظرفیت ‌های فراموش شده در گردشگری» آورده است: مردم استان ‌هایی مانند لرستان و خوزستان، درحالی با معضل بیکاری و فقر دست و پنجه می‌کنند که در یکی از غنی‌ترین مناطق کشور به ‌لحاظ برخورداری از منابع طبیعی و خدادادی ساکن هستند. ظرفیت‌هایی که تاکنون به آن توجه نشده و نادیده گرفته شده ‌‌است.یکی از همین ظرفیت‌ها بخش گردشگری ‌محسوب ‌می‌شود. آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان، کوه‌های سر به فلک کشیده، دشت‌های سرسبز، جنگل‌های بلوط، آثار تاریخی چند هزارساله و آب و هوایی چهارفصل از هر منطقه‌ای در دنیا یک بهشت می‌سازد که زندگی در آن آرزوی هر انسانی است.

اما عدم برنامه‌ریزی و عدم اختصاص بودجه کافی، اجرای پروژه‌های مخرب زیست محیطی که موجب بیابانی شدن هزاران هکتار ازاراضی کشاورزی در این مناطق شده، نبود آمایش سرزمینی و سرانجام رشد فقر و بیکاری، جهنمی از این استان‌ها ساخته که دو گزینه پیش روی مردم آن‌ها قرار داده است؛ ماندن در فقر و بیکاری یا مهاجرت. درحال حاضر توقف پروژه‌های مخرب زیست ‌محیطی و توسعه گردشگری می‌تواند کلید بحران بیکاری و فقر در این استان‌ها و حتی کشور باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: گردشگری صنعتی نوپا که همواره مورد آسیب رویدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قرار می‌‌گیرد؛ چرا که زیرساخت ‌های این صنعت در کشور بسیار ضعیف است و به همین دلیل با کوچک‌ترین مساله‌ای، پایه‌های صنعت گردشگری کشور به لرزه می‌افتد و خسارت‌ های فراوانی را به این بخش وارد می‌کند. شنیده‌ ها حاکی از آن است که در هفته گذشته بسیاری گردشگران خارجی سفر خود را به ایران لغو کرده‌اند. اعتراض‌ هایی که به‌گفته برخی مسئولان، گرانی و بیکاری مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری آن‌ها بوده است. اساسی‌ترین عوامل کلیدی توسعه گردشگری، ایجاد فضای امن و بستر آرام اجتماعی در بازارهای مقصد یا هدف است.

بیشتر گردشگران بر این باورند که قصد آنان از سفر، رسیدن به محیط امن و تامین آرامش روحی در طول سفر و آرامش در مقصد است.بنابراین قاعده شاخصه‌های آسایش و آرامش و امنیت در رأس همه نیازهای گردشگران و انگیزه‌های سفر آنان قرار می‌گیرد . گذشته از مواردی که به آن‌ها اشاره شد، بیشترین درآمد اقتصادی و سهم از بازار گردشگری به کشورهایی اختصاص می‌یابد که در زمینه تامین امنیت اجتماعی سرمایه گذاری کرده و ثبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بالاتری در بین دیگر کشورهای مقصد جهانگردی دارند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «اهمیت گردشگران چینی» آورده است: بنابر آمارهای داخلی، ایران در سال 95 موفق شده است پذیرای تنها 73 هزار گردشگر چینی باشد؛ به بیان دیگر تنها 1.5 درصد از جمعیت گردشگر این کشور. ایران به لحاظ برخورداری از جاذبه‌های گردشگری در میان 10 کشور نخست جهان است اما جایگاه آن به لحاظ جذب توریست هیچ تناسبی با این ظرفیت گسترده ندارد. با این پتانسیل موجود، گردشگری می‌تواند تبدیل به یکی از ارکان اصلی اقتصاد ایران شود و به این منظور در همکاری با سایر کشورها باید زیرساخت‌های گردشگری کشور توسعه پیدا کند.

در این میان یکی از کشورهایی که همکاری‌های خوبی با آن صورت گرفته است چین است. باید سرمایه‌گذاری لازم انجام بگیرد تا با توجه به نزدیکی ‌های فرهنگی و روابط مثبت دو کشور در طول تاریخ، ایران نیز سهم خود را در پذیرایی از توریست ‌های چینی افزایش دهد. به این منظور باید زیرساخت‌هایی همچون هتل، رستوران و راهنمای تور که تعداد کنونی آنها به هیچ وجه کافی نیست، هم از طرف دولت و هم از طرف بخش خصوصی توسعه پیدا کند.

در ادامه می خوانیم: هم ‌اکنون سالانه حدود 100 هزار نفر از چین به ایران سفر می‌کنند که البته در این بین تعداد بسیاری هیات‌های تجاری، مهندسان و متخصصان هستند. آنچه در انجمن دوستی ایران و چین برای سال‌های آینده برنامه‌ ریزی و هدف‌گذاری شده این است که هر دو کشور سالانه و به‌طور خالص یک میلیون گردشگر به مقاصد یکدیگر ارسال کنند. یکی از موضوعاتی که در تفاهم‌نامه سال گذشته میان ایران و چین مورد توافق قرار گرفت، مساله بازاریابی و تبلیغات صنعت گردشگری دو کشور بود. نکته مهمی که به جذب هرچه بیشتر گردشگر از دو کشور می‌انجامد، فعالیت رسانه‌ها است که باید به صورت مداوم جاذبه‌های گردشگری ایران و چین را برای یکدیگر تبلیغ کنند.

روزنامه «ایران» با انتخاب گزارشی با عنوان «تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام» می نویسد: براساس آمارهایی که مونسان می دهد آذربایجان شرقی جزو 5 استان اول کشور در مورد حضور گردشگران خارجی است و درنیمه اول سال 300 هزار گردشگر خارجی داشته. او از رشد 6 درصدی حضور گردشگران خارجی در این استان نسبت به 6 ماهه اول سال 95 خبر می‌دهد. پیش از تبریز، قدس، قونیه و مدینه سه پایتخت گردشگری جهان اسلام بودند. مونسان «تبریز 2018» را پیشانی گردشگری ایران در سال ‌جاری میلادی و ایرانشهر گردشگری اسلامی می‌داند.

تبریز در نهمین اجلاس وزیران گردشگری کشورهای اسلامی در نیجریه، به‌عنوان پایتخت گردشگری اسلامی انتخاب شد. یکی از اهداف سازمان کنفرانس اسلامی ترویج گردشگری از طریق احداث و گسترش هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، ترویج غذای حلال، سرگرمی و امکانات ورزشی مطابق با شریعت اسلامی بوده است. تبریز به لحاظ هتل مشکل دارد. در این مراسم خبری از گردشگری غذا نبود. مسئولان مهم‌ترین مراسم تبریز 2018 را به سوم فروردین سال 97 موکول کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: تبریز مهم‌ترین کانون جمعیتی شمال و شمال غرب کشور است. جمعیت آن از باکو پایتخت کشور آذربایجان بیشتر است. کارشناسان قابلیت بسیاری برای رقابت فرهنگی و رشد اجتماعی در قیاس با آنکارا و استانبول ترکیه برای آن قائل هستند. فرش تبریز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. مشاهدات عینی خبرنگار اما از بازار تبریز نشانی از حضور بازاریان در رویداد را در نمی‌یابد. کسانی که می‌توانند یکی از مهم‌ترین جاذبه های حضور گردشگران خارجی به تبریز باشند.

بازار تبریز به‌عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده تاریخی جهان در یونسکو ثبت شده است! بازاری که تنها بهانه حضور گردشگران در آن فرش تبریز نیست. معماری بازار و مساجد زیبای آن در صورت شناخته شدن می‌تواند دلیل خوبی برای حضور گردشگران خارجی باشد. متأسفانه همین بازار هم بخوبی معرفی نشده است. بسیاری از گردشگران نمی‌دانند در تبریز مسجدی به نام مسجد 63 ستونی وجود دارد که می‌تواند ساعت‌ها گردشگر را به خود خیره سازد. شناخته شده‌ترین مسجد تبریز مسجد کبود است که متأسفانه ساخت و سازهای مداوم دارند حریم منظری آن را از شهر می‌گیرند! وضع برای دیگر آثار تبریز هم به همین منوال است.

** حمایت و آموزش های هدفمند به کودکان زمینه ساز توسعه جامعه
کودکان و نوجوانان مهمترین سرمایه‌های انسانی هستند که ‌آموزش، حمایت و بسترسازی برای انجام دادن فعالیت ‌های مختلف برای آنها امکان رشد و توسعه همه جانبه جامعه را در آینده به همراه دارد. بنابراین ضروری است با حساسیت در پیشگیری از آسیب ‌ها و آموزش‌های هدفمند این نسل را پرورش داد تا آینده کشور تضمین شود.

روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان ساخت آینده‌ای بهتر برای جامعه» به گفت وگو با مجید بی‌خیله، یکی از فعالان در بخش کودکان کار پرداخت و نوشت: سعی ما برآن است که امکاناتی برای بچه‌ها فراهم کنیم که بتوانند بهتر زندگی کنند و امکانات فراوان بیشتری برای رشد داشته باشند. برگزاری مهد کودک و پیش‌دبستان رایگان، کلاس‌های نهضت سواد آموزی و ایجاد امکانات خلاق آموزشی به روش‌های مختلف از قبیل قصه خوانی به روش خلاق ازجمله فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهیم. در این میان می‌توان به طرح «با من بخوان»، طرحی که برای بچه‌های مناطق محروم که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند اجرا می‌شود، اشاره کرد.

هدف این طرح ترویج کتابخوانی است. امکاناتی مانند کتابخانه مناسب و قرار دادن کتاب‌های باکیفیت در اختیار بچه‌ها از جمله اهداف این طرح است؛ چرا که ما شاهد حضور کتاب‌های بی‌کیفیت در جامعه نیز هستیم. کتاب‌هایی که می‌توان از آن به عنوان کتاب‌های بازاری نام برد که مناسب بچه‌ها نیستند و محتوا ندارند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: برای ما مفهوم کودکی بسیار اهمیت دارد. ما می‌دانیم که دوران کودکی یک دوره ویژه است که هیچ‌گاه تکرار نخواهد شد. دوران کودکی متوقف نخواهد شد و در حال گذر است. کودک باید در این دوره امنیت داشته باشد و مجموعه‌ای از امکانات را در اختیار داشته باشد تا شخصیت او خوب شکل گیرد و توان و قابلیت‌های مورد نیاز خود برای آینده کسب کند. بچه‌هایی را تصور کنید که قابلیت‌های اندکی دارند و مهارت‌های آن‌ها محدود است.

قطعا این بچه‌ها نمی‌توانند در بزرگسالی به جایگاه اصلی خود دستی یابند. می‌دانیم که مشکلات روانی در دوره کودکی می‌تواند آسیب‌های جدی را در بزرگسالی به همراه آورد؛ بنابراین اگر به دوران کودکی توجه نداشته باشیم، این کودکان می‌توانند تبدیل به بزرگسالان بیمار و مشکل‌دار آینده ما شوند. حتی اگر از منظر فقرزدایی به موضوع کودک نگاه کنیم، شاهد آن خواهیم بود که بسیاری از خانواده‌های فقیر، فقر خود را برای فرزندان‌شان نیز به ارث می‌گذارند. پس از تحقیقات بسیاری که انجام داده‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که بزرگ‌ترین، موثرترین و پایدارترین پروژه‌های فقرزدایی در جوامع پیشرفته، آن‌هایی بودند که به آموزش در دوره کودک پرداختند.

روزنامه «آرمان» با انتخاب گزارشی با عنوان«مثبت‌اندیشی در کودکان» آورده است: این مسئله درباره تربیت کودکان نیز صادق است. با ایجاد مثبت‌‌اندیشی در کودکان، آنها با نگرش مثبت نسبت به زندگی رشد می‌کنند و با نهادینه شدن مثبت‌ اندیشی، این رویکرد به بخشی طبیعی از زندگی آنها بدل خواهد شد. اولین و مهم‌ترین گام در ایجاد مثبت‌ اندیشی در کودکان این است که والدین و سرپرست کودک تلاش کنند نگرش و رفتار مثبت را آموزش بدهند. کودکان به تقلید از بزرگسالان علاقه‌مندند. آنها به ما گوش می‌کنند و به‌دقت رفتارمان را نظاره می‌کنند. اگر والدین و بزرگ‌ترها رفتار و نگرش مثبتی داشته باشند، امکان ایجاد و تلقین مثبت‌ اندیشی در کودکان بیشتر خواهد شد.رفتارها و نگرش‌های منفی ما نیز چنین حالاتی را در کودکان ایجاد می‌کند.

در ادامه می خوانیم: کمک به تقویت استعدادها و نقاط قوت کودکان در ایجاد مثبت اندیشی در آنها تأثیر بسزایی دارد. هر کودکی استعداد و ظرفیت‌های مختلفی دارد. او می‌تواند ورزشکار، هنرمند یا کارآفرین موفقی باشد. با شناخت استعدادهای کودک می‌توان به او در جهت پیشرفت توانایی‌هایش کمک کرد.بعد از شناخت استعدادهای طبیعی کودک و تمرکز روی آنها باید به او بیاموزید که تلاش و پشتکار، او را به موفقیت و نتایج دلخواهش می‌رساند. به کودکتان بگویید که در مسیر رشد امکان خطا و اشتباه وجود دارد و به او اجازه بدهید که مشکلات و اشتباهات را خود حل‌و‌فصل کند.به کودک نشان بدهید که ارزش تلاش بسیار بیشتر از نتیجه است.

ایجاد چنین طرز تفکری علاوه بر اینکه انگیزه‌ کودک را تقویت می‌کند، به او یاد می‌دهد از اتفاقات و مسائل مختلفی که در طی مسیر برایش رخ داده است، استفاده کند.در یک کلام شما با کنترل افکار و نگرش منفی، حمایت از کودکان و همچنین تشویق‌شان می‌توانید در ایجاد مثبت اندیشی موفق عمل کنید. کودکان را به‌خاطر دستاوردها و تلاش‌شان تشویق و تحسین کنید و کاری کنید احساس برنده بودن را تجربه کنند. برای اینکه نقش خود را به‌درستی ایفا کنید، باید در طی فرایند خلق و ایجاد مثبت‌ اندیشی تعدادی از عادت‌های خود را نیز بازبینی و اصلاح کنید.

روزنامه «تجارت» در یادداشتی با عنوان «کودکان و نوجوانان، فراموش شدگان بودجه97» که به قلم فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در مجلس، نوشت: لایحه بودجه ٩٧ در حالی مورد بررسی و سپری شدن از گذرگاه تلفیق قرار گرفت که سهم کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در اولویت واقع نَشد. کودکان و نوجوانان ما صدایی برای اعلان مطالبات و خواست‌هایشان ندارند، پس این وظیفه بر دوش یکایک مسئولین و متولیان امر است تا سیاست‌ها و برنامه‌های متناسب با نیاز روز کودکان و نوجوانان رادر نظر بگیرند. نهاد دیگر مرتبط با موضوع کودکان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی حوزه کودک است که رشد ١٠ درصدی اعتبار در لایحه بودجه ٩٧ راداشته و این افزایش بودجه به واسطه برنامه جدید تعریف شده در شرح فعالیت‌های آن دستگاه است.

این برنامه جدید برخواسته از نیاز روز جامعه و کشور در بخش آموزش و سرگرمی‌کودکان است که با توجه به سهم قابل توجهی که بازی‌ ها، کارتون‌ ها و فیلم ‌های وارداتی در اوقات فراغت کودکان داشته سبب شده که از الگوی بومی‌و محلی و قومی‌و ایرانی خود فاصله بگیرند، این برنامه مفید فایده ارزیابی می‌شود. در این برنامه کانون پرورش فکری برنامه‌های تحت عنوان تولید انیمیشن، تولید، نشر و اجرای موسیقی کودکان و نوجوان، حمایت، توسعه، نشر و اجرای آثار فرهنگی و هنری کودک و نوجوان اقوام و نواحی کشور، بهبود و ارتقای دسترسی کودکان و نوجوانان مناطق روستایی عشایری و مرزی برای تقویت فرهنگ کتابخوانی و حمایت از اجرای توسعه سینمای کودک و نوجوان تعریف نموده است.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: شرایط حال حاضر جامعه گویای گرایش بی رویه کودکان به فرهنگ و کالاهایمصرفی وارداتی به کشور می‌باشد که حکایت از عدم داشتن خروجی کارامد این شورا در بخش فرهگ سازی برای کودکان و نوجوانان در سنوات گذشته داشته است. ناگفته پیداست که فرزندان از عنفوان کودکی در مرحله‌اموزش و فرهنگ پذیری و درونی کردن شاخص‌های فرهنگی، دینی، ملی و هویتی قرار می‌گیرند که ضروری است در برنامه عملکردی این شورا در سال ٩٧ مورد توجه و اهتمام ویژه قرار بگیرد تا زیرساخت‌های فرهنگی مورد نیاز جامعه از این محل به سهم خود فراهم گردد. ‎

همانطور که ملاحظه شد اعتبارات تخصیص یافته به کودکان و نوجوانان به صورت پراکنده بوده و منفک بودن عملکرد نهادها از یکدیگر و نبود ارتباطات سیستمی‌بین نهادی و موازی کاری‌ها ، موضوع راهبری برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان را با معضلاتی مواجه می‌کند که کاهش تأثیرگذاری و کارایی برنامه‌ها را در برخواهد داشت. از اینرو در رایزنی‌های بعمل آمده در کمیسیون فرهنگی تلاش بر آن قرار گرفت تا برای ردیف‌های بودجه ای که دارای ابهام بوده و شفافیت عملکردی نداشته آئین نامه‌های اجرایی تدوین شود تا تخصیص‌های لازم به صورت عادلانه و حسب نیازو ضرورت هر بخش هزینه گردد تادر پایان سال مالی بودجه ، بتوان ارزیابی مناسبی از عملکرد هر یک از حوزه‌ها به خصوص بخش کودک ، به عنوان سرمایه‌های انسانی ارزشمند این جامعه داشت چرا که در اسناد توسعه پایدار ، محور توسعه را انسان قرار داده و لذا توسعه کشور بدون توسعه انسان‌ها و فرزندان آن مرز و بوم دور از ذهن متصور می‌باشد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2002**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۴۶۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد

به گزارش قدس آنلاین، این جشنواره که با محوریت تولیدات نوجوانان 9 تا 18 سال در فضای مجازی تشکیل شده، فعالیت خود را در 6 موضوع دنبال کرده و تا کنون با تولیدات متفاوتی از این گروه سنی مواجه شده است.حالا و به دلیل استقبال مخاطبین از این جشنواره و با پیشنهاد شورای سیاست گذاری مهلت ارسال تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شد.

موضوعات جشنواره شامل ۱- حرفمون (هویت فردی)خودم کی هستم؟ دغدغه هام چیه؟ سفری به اعماق وجود خودمون برای کشف هویت مثبت فردیمون،نگرانی‌ها، خواسته‌ها، ترس‌ها و امیدها، شخصیتمون، احساسات، هیجان‌ها و…۲- دوستامون(هویت اجتماعی)ارتباطات اجتماعی مون رو میگیمراه‌هایی برای اثرگذاری مثبت به دنیای اطرافمون مثل دوست‌هامون، هم‌کلاسی‌ها و خانواده‌مون۳- فضامون (هویت مجازی)تو دنیای مجازی چیکار می‌کنیم؟مثلا تفریح و سرگرمی، بازی‌های کامپیوتری، شبکه‌های اجتماعی، تولیدمحتوا، سواد مجازی و…و اینکه چطور می‌تونیم تو فضای مجازی هویتیامن و سالم بسازیم۴- خاکمون (هویت ملی)تو ایران‌مون چه خبره؟ درباره کشورمون میگیماز تمامیت ارزی، میهن پرستی، تفاوت فرهنگی، محیط زیست، وطن، پرچم، قهرمان ملی، آینده و سواد مالی گرفته تا اینکه چطور می‌تونیم به حفظ و ارتقای هویت ملی خودمون کمک کنیم.۵-خدامون (هویت دینی)درباره فرهنگ دینی مون میگیم ادیان مختلف، آیین‌ها، خداباوری و راه‌هایی برای عمل به آموزه‌های دینی‌مون 

قوانین ارسال ویدئو به این صورت است که حتماً دوربین باید روی عمودی تنظیم و فیلم گرفته شود. مدت زمان ویدیو ۹۰ ثانیه یا کمتر باشد.

جوایز جشنواره شامل میلیاردها ریال جوایز نقدی به اضافه پلی استیشن ۵، گوشی است.همچنین تولیدات برتر از طریق رسانه ملی و بسترهای مجازی پیام‌رسان‌های داخلی پخش می‌شود. آئین اختتامیه جشنواره همزمان با عید بزرگ غدیر خم برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • حکم محمود مهرابی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است
  • خسرو غفوریان کیست؟ / عکس‌هایی که برای ژیلا صادقی داستان شد/ هنوز توماج صالحی ترند است/ هجمه جدید علیه کاظم صدیقی با نام لیلا
  • صداوسیما مکلف به رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر شد
  • رسیدگی به تخلفات در نمایش‌خانگی به ساترا واگذار شد
  • ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر
  • ماجرای استفاده بلاگر شیرازی از آمبولانس اورژانس در حال پیگیری است
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟