Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@14:14:39 GMT

سهراب سپهری غایب بزرگ هشتمین حراج تهران

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۴۶۴۹۶

سهراب سپهری غایب بزرگ هشتمین حراج تهران

هشتمین دوره حراج تهران ۲۲ دی در هتل پارسیان برگزار می‌شود. پیش از برگزاری حراج، روزهای چهارشنبه ۲۰ و پنجشنبه ۲۱ دی، نمایشگاه این حراج افتتاح خواهد شد و بازدید از این آثار از ساعت ۱۱ تا ۲۱ امکان‌پذیر است.

ایران آنلاین /هفتمین حراج تهران، تیرماه امسال با مجموع مبلغ ۲۶ میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومان برگزار شد و اثر سهراب سپهری از مجموعه درخت، با مبلغ ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، چکش خورد و عنوان گران‌ترین اثر حراج هفتم تهران را به خود اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در دوره هشتم، هیچ اثری از سهراب سپهری عرضه نمی‌شود و می‌توان او را بزرگترین غایب این حراج دانست.

در این دوره، تعداد ۱۲۰ اثر از ۱۱۰ هنرمند عرضه خواهد شد که همگی معاصر هستند، البته ۱۴ هنرمند (پرویز کلانتری، محمدعلی ترقی‌جاه، بهمن جلالی، صادق تیرافکن، ژازه تباتبایی، رامیز شهوق، منصور قندریز، علیرضا اسپهبد، فریده لاشایی، مهدی سحابی، طلیعه کامران، عباس کیارستمی، مارکو گریگوریان، هانیبال الخاص‌) در قید حیات نیستند.

جالب اینکه یک چهارم آثار حراج، در سال جاری خلق شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به آثار: علیرضا آستانه، میترا کاویان، سحر صالحی، ارسیا مقدم، بهرنگ صمدزادگان، هادی جمالی، پری یوش گنجی، کوروش گلناری، مهرداد صدری، مرتضی دره‌باغی و کامبیز درم‌بخش اشاره کرد.

منوچهر یکتایی و منیر شاهرودی فرمانفرماییان با ۹۵ سال سن، پیرترین و محمد طباطبایی با ۳۰ سال سن جوان‌ترین هنرمندان حاضر در هشتمین حراج تهران هستند.

* گران‌ترین آثار متعلق به چه کسانی است؟

در هفتمین حراج تهران ۶ اثر با قیمت میلیاردی به فروش رفتند. اما در حراج هشتم فقط دو اثر میلیاردی برآورد قیمت شده‌اند.

اثر سه لته‌ای (آیینه‌کاری و گچ روی چوب) منیر فرمانفرماییان که در سال ۱۳۵۵ خلق شده، ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است. گوی آیینه‌کاری خلق شده توسط این هنرمند در دهه ۵۰ هم بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است. فرمانفرماییان چندی پیش بیش از ۵۰ اثر خویش را وقف دانشگاه تهران کرد و تالار دائمی او آذرماه گذشته در باغ موزه نگارستان افتتاح شد.

اثر وای. زی. کامی (کامران یوسف‌زاده) که سه سال قبل خلق و از طرف گالری گاگوسیان نیویورک ارائه شده،‌ ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

نقاشی منوچهر یکتایی در سال ۱۳۵۱ هم بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

تابلوی نقاشی دو لته‌ای فرهاد مشیری که در سال ۱۳۸۳ خلق شده، بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

قیمت اثر مرمت‌شده حسین زنده‌رودی (اکریلیک و جوهر روی بوم) متعلق به سال ۱۳۵۷، بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. اثر دیگری از این هنرمند متعلق به سال ۱۳۸۱ بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

تابلوی نقاشی دو لته‌ای فریده لاشایی متعلق به سال ۱۳۸۸ هم بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است. نقاشی دیگری از این هنرمند که در سال ‌۱۳۹۰ خلق شده، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

نقاشی آیدین آغداشلو که در سال ۱۳۹۲ خلق و سال بعد در حراج تهران ارائه شد، بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

نقاشی رضا درخشانی که در سال ۱۳۸۹ خلق شده، ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

اثر کوروش شیشه‌گران که در سال جاری خلق شده، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

نقاشی رضا درخشانی که در سال ۱۳۸۷ خلق شده، ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

نقاشی منصور قندریز در سال ۱۳۴۱ هم بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

مجسمه فولادی امیرمسعود اخوان جم که سال گذشته خلق شده، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

عکس سه لته‌ای عباس کیارستمی در دهه ۸۰ بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

نقاشی قاسم حاجی‌زاده که بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ خلق شده، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

نقاشی پرویز کلانتری در سال ۱۳۹۲ بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و نقاشی دیگری از این هنرمند که در سال ۱۳۸۹ خلق شده، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

اثر دو لته‌ای منصور قندریز در سال ۱۳۴۲، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

دو مجسمه ژازه تباتبایی که در دهه ۴۰ ساخته شده، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

به گفته مجریان حراج تهران در این مجموعه جدید، حراج تهران منتخبی است از آثار هنر معاصر ایران را که از جهت مفهوم و ساختار هنری تجربه‌ای متفاوت از هنر مدرن را رقم زده‌ و راهکارهایی متفاوت با قواعد هنر مدرن را دنبال کرده‌اند، ارائه داده است.

هشتمین دوره حراج تهران از نظر ترکیب هنرمندان و تعداد بالای آثار، شباهت زیادی به حراج ششم دارد. به طوری که ۵۰ هنرمند حاضر در حراج ششم، در حراج هشتم هم حضور دارند./فارس

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۴۶۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان

به گزارش خبرگزاری مهر، جمال اسدی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و رییس ستاد اجرایی استانی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، درباره میزبانی استان از جشنواره گفت: یکی از پایه‌های مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حوزه تئاتر ایثار است که هشتمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۸ اردیبهشت در استان گلستان برگزار می‌شود. همه موضوعات طرح‌شده در نمایش‌های این جشنواره، در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین تکریم شهدا و خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران است.

وی یادآور شد: در هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شاهد تلفیقی از حضور هنرمندان ایثارگر و غیرایثارگر هستیم. در این دوره از جشنواره ۸ گروه نمایش صحنه‌ای و ۱۰ گروه نمایش خیابانی از سراسر کشور در استان گلستان حضور دارند.

اسدی تاکید کرد: برای نخستین بار، این دوره جشنواره علاوه بر میزبانی شهر گرگان، به صورت غیرمتمرکز در دیگر شهرستان‌های استان گلستان نیز برگزار و نمایش‌ها در آن شهرستان‌ها از جمله گنبد، رامیان و بندر گز نیز اجرا می‌شوند. این امر موجب بهره‌مندی و اثرگذاری فرهنگی بیشتر در دیگر نقاط استان می‌شود. ضمنا تدابیری اندیشیده شده که گروه‌های نمایشی در مساجد نیز اجرا داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز در جدول اجرایی جشنواره کارگاه‌های آموزشی در سراسر استان برای علاقمندان برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان گلستان درباره همراهی سایر نهادهای استان در برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، گفت: با عنایت و همراهی استاندار محترم استان جناب آقای دکتر زنگانه، تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظامی استان در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بالابردن کیفیت اجرایی جشنواره همراهی و همکاری دارند.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی، از ۲۵ الی ۲۸ اردیبهشت امسال در استان گلستان برگزار می‌شود.

کد خبر 6089723 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • دو غایب بزرگ سپاهان در بازی حساس با پرسپولیس
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • چرا رونالدو زیادی مهربان شده است؟!
  • سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت
  • مانوئل لوکاتلی و جانلوکا اسکاماکا، دو غایب بزرگ فینال کوپا ایتالیا در فصل 2023/24
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟