Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی شهرستان کوهدشت به‌عنوان سومین شهرستان پرجمعیت استان لرستان، تغییر متعدد شهردارهای مختلف را تجربه می‌کند که در این شهر آشفتگی سیمای شهری همچنان مشهود است. ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ استانها لرستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، با هر قدمِ نزدیک‌تر بوی گندیدگی و لجن به دماغ خیابان می‌رود. شیرابه‌های آشغال از زیر لجن‌ها روان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهروندان که نزدیک می‌شوند شیشه خودروها را عقب می‌کشند و آن‌ها هم که پیاده به سرعت پای فرارِ از قرار برمی‌دارند.

برخی از خیابان‌های کوهدشت، مسمومِ شیرابه‌ای است که جان شهر را گرفته، نفس محیط زیست بالا نمی‌آید. یکی از شهروندان که در یکی از خیابان شهید قاسمی ساکن است به تسنیم می‌گوید  30 سال است که در این کوچه ساکن هستند و در این مدت اقدامی در جهت آسفالت این محله صورت نگرفته و آسفالتی هم اگر وجود دارد، پر از چاله‌و‌چوله است.

به گفته‌ این شهروند بارها برای رفع مشکلات شهری محله‌ی خود به همراه دیگر ساکنان منطقه به شهرداری کوهدشت، مراجعه کرده‌اند، اما پیگیری‌ای انجام نشده است.

سیستم دفع فاضلاب درکوهدشت وجود ندارد

آن‌طور که این شهروند می‌گوید زباله‌ها در این محله تا مدت‌ها روی هم انباشته می‌شود و بوی تعفنِ آن اهالی را آزار می‌دهد. این شهروند معتقد است سیستم دفع فاضلابی در شهر کوهدشت وجود ندارد و در تابستان هجوم حشرات و تجمع زباله‌ها شهروندان را کلافه‌تر می‌کند.

به گفته‌ یکی دیگر از ساکنان در این محله و سایر نقاط کوهدشت سطل زباله وجود ندارد و جوی‌های بدون جدول‌گذاری سلامتی کودکانان را تهدید می‌کند؛ آن‌طور که این شهروند می‌گوید فضای سبز مناسب، آرزوی شهروندان است وروزی نیست که به هنگام فصل بارش، آب‌گرفتگی معابر، بحرانِ خیابان‌های این شهر نباشد.

دریاچه زباله

گونی‌های آشغال و انباشتِ روان‌آبها و لجن زار در ورودی غربی شهر کوهدشت، تبدیل به دریاچه‌ای غم انگیز از زباله شده، دریاچه‌ای که زیبایی‌های شهری را برای نظاره‌ شهروندان حرام کرده است!

ساکنان محله عادت‌کرده به بوی تعفنِ آشغال‌ها راه‌شان را به سمت خانه‌ها می روند. باران ببارد یا نبارد، این دریاچه‌ی شیرابه در خاک شهر فرو می‌رود و زمین را مسموم می‌کند. این اتفاق از سال‌ها پیش تکرار شده و تاکنون شهرداری نتوانسته برایش کاری کند.

هشدارها به نابسانی محیط زیست، اما همیشه جای خود را در میان انبوه معضلات شهری باز می‌کند و سالیان نابسمانِ مدیریت شهری را به باد انتقاد می‌گیرد.

محل دپوی زباله کوهدشت، فاجعه محیط زیست

«شمس‌الله قلندری» که دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست و مدیرعامل انجمن آوای اردیبهشت است به «تسنیم» می‌گوید یکی از معضلات اساسی محیط زیست در ایران و به‌خصوص مناطق محرومی هم‌چون شهرستان کوهدشت، تولید روزانه حجم زیادی زباله است.

به گفته‎ قلندری، به دلیل نبودِ عزم جدی مدیریت شهری و مدیریت پسماند، شهر کوهدشت از جمع‌آوری و تفکیک طلای کثیف به صورت استاندارد، عاجز مانده و محل دپوی زباله شهرستان کوهدشت، به‌عنوان یکی از فجایع محیط زیستی سلامت مردم شهر و روستاهای اطراف و آب‌های زیرزمینیِ این منطقه را درمعرض خطر قرار داده است.

آن‌گونه که مدیرعامل انجمن آوای اردیبهشت می‌گوید نخاله‌های ساختمانی در خروجی‌های فرعی شهر به طور فجیعی توسط افراد و گاهی ماشین‌های حمل نخاله‌های شهرداری تخلیه می‌شود.

سطل زباله وجود ندارد

این عضو فعال محیط زیست معتقد است یکی از مشکلات عمده شهر کوهدشت، کمبود شدید سطل زباله است.

به گفته مدیرعامل انجمن آوای اردیبهشت، خروجی دفع فاضلاب شهری کوهدشت سال‌هاست که بدون تصفیه در نزدیکی شهررها شده و کشاورزان با استفاده از آن، فضولات انسانی محصولات خود را روانه بازار می‌کنند!

قلندری معتقد است پس از یک‌سال از گذشت قول مسئولین، تصفیه‌خانه فاضلاب کوهدشت در انتظار اعتبار برای افتتاح است.

بودجه خرید قیر کارخانه آسفالت وجود ندارد

«اصغر کردعلیوند»، شهردار جدید کوهدشت به تسنیم می‌گوید نقاط مختلف شهر را ابتدا باید بازدید کرد تا بر اساس آن بتوان برنامه‌هایی برای تغییر چهره‌ شهر کوهدشت در نظر گرفت.

به گفته کردعلیوند، در شهرستان کوهدشت نابسامانی‌های شهری وجود دارد و بودجه و امکانات برای رفع این نابسامانی‌ها و حتی خرید قیر کارخانه آسفالت وجود ندارد!

آن‌طور که شهردار کوهدشت می‌گوید در این شهر درآمد پایداری وجود نداشته و تبدیل شهرداری کوهدشت از نهاد خدماتی به نهاد خدماتی، اجتماعی و استفاده از مشارکت مردم از اولویت‌های کاری اوست.

کردعلیوند معتقد است خیابانی در کوهدشت یافت نمی‌شود که نتوان در آن معضلات مدیریت شهری را جست‌وجو نکرد.

به گفته شهردار کوهدشت با صرف زمان حداقل 2 سال می‌توان وضعیت نامناسب شهر کوهدشت را سروسامان داد.

آشفتگی سیمای شهری

آشغال‌ها تنها در ورودی شهر کوهدشت نیست. نرسیده به خیابان فرعی بهشت زهرا گندابی که از زباله‌ها سرازیر شده، خیابان را آلوده کرده و مردم از بو و کثیفی گلایه دارند. آن‌ها که در ساختمان‌هایی در همسایگی این زمینِ آشغال زندگی می‌کنند، حجم انبوه زباله و شیرابه را دیده‌ و از فشرده شدن زباله‌ها در خیابان‌ها گلایه دارند.

در حالی شهرستان کوهدشت به‌عنوان سومین شهرستان پرجمعیت استان لرستان، تغییر متعدد شهردارهای مختلف را تجربه می‌کند که در این شهر آشفتگی سیمای شهری، پیاده‌روها، آسفالت و فضای سبز به عنوان دغدغه‌ای جدی برای شهروندان تبدیل شده، به‌گونه‌ای که آن‌ها می‌گویند خطرات زیست‌محیطی هم‌چنان یقه شهر کوهدشت را گرفته است.

گزارش: فاطمه نیازی

انتهای پیام/

R41450/P1486/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۴۶۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم

سیدمحسن میرهادی،مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم، فرهنگ‌سازی و آموزش را از موضوعات مهم خدمات شهری دانست و اظهار کرد: اگر شهروندان همکاری و مشارکت نداشته باشند، به شهر پاکیزه نخواهیم رسید. 

وی در خصوص آموزش‌های شهروندی افزود: پساب خاکستری یا فاضلابی که در بعضی مناطق توسط برخی شهروندان وارد معابر شهری می‌شود، یکی از مشکلات مهم محیط‌زیست شهری در قم است.  

مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: در این راستا طی هماهنگی با مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب مقرر شد که به شهروندان اطلاع‌رسانی کنند که تعداد زیادی توانستند با شبکه آب و فاضلاب ارتباط بگیرند و بسیاری از انشعابات وصل شد.  

میرهادی عنوان کرد: زباله‌های خارج از نوبت که برخی شهروندان در بعضی مناطق خارج از منزل می‌گذارند یکی از معضلات محسوب می‌شود، درحالی‌که ساعت اعلام‌شده برای جمع‌آوری پسماند از ۲۱:۰۰ تا  ۶:۰۰ صبح است.

 وی گفت: نزدیک به ۱۲ درصد از پسماند شهر قم در روز جمع‌آوری می‌شود، باوجوداینکه اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان انجام‌شده است و امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم زباله روز را کاهش دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌ گرد‌ها
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود