Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه دوم سیما براساس تقسیم‌بندی گذشته رسانه ملی تا پیش از اختصاص شبکه کودک و نوجوان شامل دو کانال «پویا» و «نهال» به عنوان شبکه تخصصی کودک و نوجوان شناخته شده و اکنون هم که به عنوان شبکه خانواده و زندگی مجموعه‌ای از برنامه‌های متنوع را در کنداکتور پخش خود دارد اما همچنان براساس همان رویه سنتی، سعی در برنامه‌سازی و پخش آثار فرهنگی مرتبط با حوزه کودک و نوجوان را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از برنامه‌های جذاب شبکه دوم سیما در حوزه کودک و نوجوان که هر روز حدود ساعت 19 به روی آنتن می‌رود، «محله گل و بلبل» نام دارد با شکل و شمایل جذاب و فانتزی برای کودکان و نوجوانان که هر قسمت با طرح موضوعی سعی در روایت داستانی و در عین حال با ایجاد آیتم‌های نمایشی موضوعات تربیتی و اخلاقی را ملاک نظر خود قرار داده است.

«محله گل و بلبل» به مدد بازی بازیگران نام‌آشنا و محبوب برنامه‌های کودک و نوجوان که از آن جمله می‌توان به داریوش فرضیایی(عمو پورنگ)، امیرمحمد متقیان، فرهاد بشارتی، نادر سلیمانی و بهنوش بختیاری اشاره کرد، توانسته ساعتی توجه مخاطب کودک و نوجوان را از شبکه تخصصی کودک و نوجوان منحرف و به سوی خود در آنتن پخش شبکه دوم سیما، معطوف سازد.

هرچند که همچنان در زمینه ساخت برنامه‌هایی ویژه کودک و نوجوان متناسب با باورهای بومی، ایرانی و با توجه به نگره‌های اعتقادی و دینی دچار ضعف‌های فاحشی هستیم و علاوه بر تقلید ساختاری، اگر برنامه‌ای تولیدی را در این حوزه شاهد باشیم از نظر محتوایی نیز گاه تقلیدی مو به مو و کورکورانه مورد توجه برنامه سازان کودک و نوجوان است اما به جرئت می‌توان گفت که «محله گل و بلبل» حتی اگر نیم‌نگاهی به برنامه‌های موفق کودک و نوجوان شبکه‌های ماهواره‌ای داشته است اما در طرح موضوعات در خود توانسته به یک الگوی مثبت و مؤثر در بازتاب مناسبات و مراودات اجتماعی میهنی رسیده و در پی حل و ارائه راهکارهایی براساس فرهنگ حاکم بر جامعه ایرانی باشد.

«محله گل و بلبل» را باید تعبیری عامه‌پسند از نوعی نگرش به جامعه‌ای دانست که در آن تمام روابط انسانی در سطحی به غایت ارزشی و سودمند در جریان است همانند آنچه که دیدگاه فلسفی به آن اتوپیا، آرمانشهر و یا مدینه فاضله نام می‌نهد و حتماً در محاورات کوچه و بازاری بارها با این واژه که همه چی گل و بلبله مواجه شده‌اید که کنایه از اوضاع و احوالی دارد که گویا در آن همه مناسبات بر مبنا و مدار منطق و تعهد میان اجزای یک جامعه، تعریف شده است.

«محله گل و بلبل» از یک روایت خطی و ساده برخوردار است؛ مکانی فانتزی که در آن عده‌ای در صلح و صفا و صمیمیت با یکدیگر زندگی می‌کنند و البته چنین مهر و الفتی میان اهالی این محله قطعاً به مذاق افرادی شرور خوش نخواهد آمد و آنها که در رأسشان فرد خبیثی به نام «برفک» قرار دارد با حیله و نیرنگ‌هایی سعی در برهم‌زنی اتحاد، انسجام و نوعدوستی مردمان این محله دارند اما گویا آنچه که هیچگاه اتفاق نمی‌افتد ایجاد خللی دراتحاد و یکرنگی مردم این محله است که این امر به شکلی غیرمستقیم به کودکان مخاطب این برنامه منتقل می‌شود که باید در تمام عرصه‌ها همچنان تعاون، اتحاد خود را برای جلوگیری از نفوذ دشمنان و بدخواهان  حفظ نمایند.

به طور قطع در چنین ظرفی بسیاری دیگر از مباحث تربیتی و اخلاقی می‌تواند مورد طرح قرار گیرد همچنانکه اشخاص حاضر در این برنامه علاوه بر وظیفه شناسی، احترام به بزرگترها، کمک به همنوع و... سعی در خنثی‌سازی توطئه دشمن دارند.

«محله گل و بلبل» البته به غیر از این موارد به سبب دارا بودن دکور و طراحی جذاب صحنه، استفاده مؤثر و بجا از موسیقی و خواندن ترانه‌های شاد با مضامین تربیتی و اخلاقی و همچنین ارتباط  متقابل خود با بیننده تلویزیونی از طریق برگزاری مسابقات توانسته همچنان به عنوان برنامه‌ای پویا و جذاب مقبولیت خود را در میان مخاطبان خود حفظ کرده و این برنامه به کارگردانی احمد درویشعلی‌پور قادر است به عنوان یک نمونه استاندارد در زمینه برنامه‌سازی کودک و نوجوان مورد توجه و الگوبرداری سایر برنامه‌سازان قرار گیرد.                  

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۴۷۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیک‌تاک فقط ۲۴ ساعت برای شفاف‌سازی مهلت دارد!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اکونومیک‌تایمز، پیرو نگرانی‌هایی که درباره تأثیر بالقوه تی‌تاک لایت بر سلامت روانی کودکان و کاربران وجود دارد کمیسیون اروپا اعلام کرد که به شرکت فناوری بایت‌دنس تنها ۲۴ ساعت فرصت داده شده تا ارزیابی خطر برنامه جدید خود را که این ماه در فرانسه و اسپانیا برای دسترسی کودکان راه اندازی شده است ارائه دهد. 

اقدام تیری برتون، رئیس صنعت اتحادیه اروپا براساس قوانین فنی اتحادیه اروپا موسوم به قانون خدمات دیجیتال (DSA) و دو ماه پس از آغاز تحقیقات وی درباره تیک‌تاک به دلیل نقض احتمالی قانون‌های تدوین شده صورت گرفت.

این قانون برجسته به منظور مقابله با محتوای غیرقانونی و مضر در پلتفرم‌های شرکت‌های فناوری است و در صورت هر گونه تخلف و تعدی از قانون تدوین شده آنها را ملزم به پرداخت ۶ درصد جریمه از میزان گردش مالی سالانه جهانی خود می‌کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است، تیک‌تاک باید قبل از راه‌اندازی برنامه جدید خود در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا، ارزیابی ریسک را روی این برنامه انجام می‌داد.

در همین راستا، برتون در شبکه اجتماعی ایکس درباره میزان خطر و اعتیاد نوع لایت این شبکه نوشت و تاکید کرد از هیچ تلاشی برای ایمن نگه داشتن کودکان دریغ نمی‌کنند.

کمیسیون اروپا توضیح داد، درخواستی برای اطلاعات به تیک‌تاک ارسال کرده و خواستار جزئیات بیشتر درباره ارزیابی ریسکی شده که این شرکت شبکه اجتماعی، قبل از عرضه نسخه تیک‌تاک لایت در اتحادیه اروپا انجام داده است.

تیک‌تاک لایت که برای کاربران بالای ۱۸ سال طراحی شده است، دارای یک برنامه پاداش است که در صورت اقدامات خاصی در پلتفرم مانند تماشای ویدیوها، لایک کردن محتوا، دنبال کردن سازندگان ویدئو‌ها یا دعوت از دوستان برای پیوستن به این شبکه و لایک کردن ویدئوها، امتیاز کسب کنند. این امتیاز‌ها را می‌توان با پاداش‌هایی مانند کوپن‌های آمازون مبادله کرد.

کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین توضیحاتی درباره جزئیات اقداماتی را که این شرکت برای کاهش خطرات سیستمی اجرا کرده، خواستار شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • تیک‌تاک فقط ۲۴ ساعت برای شفاف‌سازی مهلت دارد!
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز
  • راه اندازی فضای دوستدار کودک و نوجوان ویژه محلات حاشیه نشین گلستان
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • «سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش می‌شود/ افتتاح باغ رسانه کودک و نوجوان در ۱۴۰۳
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • «سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش می‌شود
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان