Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو رسمی انجمن مشاوران آموزش و پرورش با تاکید بر رفتارشناسی نوجوانان درآشوب های اخیر کشور گفت: نبود سواد رسانه ای موجب به دام افتادن نوجوانان درمسیر انحرافی شده چرا که دچار ضعف درآموزش مهارت های مدیریت هیجان و مهارت هایی همچون نه گفتن، مهارت تفکر انتقادی حل مسئله هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ "محمود آذرخش "با بررسی ابعاد روانی پیرامون حضور نوجوانان در اغتشاشات چند روزه درکشور بویژه در گرگان، در گفتگو با خبرنگار کلاس بیست ؛ اظهار کرد: زمانی که تعداد زیادی جوانان و نوجوانان دریکجا حضور داشته باشند همنوایی گروهی را بیشتر می بینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینجا نوجوانان برمبنای احساسات و تاثیر  همسالان به رفتارهای غیر منطقی بدون برنامه و هدفی دست زدند

وی غلبه هیجانات را مختص سن نوجوان بیان کرد و افزود:حال اگر عده ای از نظر روانی آسیب دیده و  دارای اختلالات سلوک باشند و ناسازگاری و یا در مدرسه توفیقاتی نداشتنداینها مستعد این رفتارها هستند تا ضعف های خود را پنهان کنند .

عضو رسمی انجمن مشاوران آموزش و پرورش ادامه داد: اینها  تخریبگری بالایی دارند و پایبند به قانون نیستند، خودشان قدرت تصمیم گیری ندارند و طبق جمع رفتار می کنند که در حوادث اخیر شاهد این رفتارها بودیم.

ضرورت کسب مهارتهای مدیریت هیجان درافراد

آذرخش تصریح کرد: هرچه فرد مهارت نه گفتن، مهارت تفکر انتقادی حل مسئله داشته باشد کمتر در این برنامه ها قرار می گیرد چرا که با خود به تفکر و تجزیه و تحلیل می پردازند.

وی  به کسب مهارت های مدیریت هیجانات تاکید کرد و گفت: شادابی در خانواده و در مدرسه باید اتفاق بیفتد تا شاهد آسیب ها در جامعه نباشیم.

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی با اشاره به  برنامه های تربیتی آموزشی مدارس اذعان کرد: حس انسان دوستی،  احترام به قانون و حقوق شهروندی احترام به بزرگترها اموزش های کارآمدی هستند که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

نیازمند بازبینی برنامه های پرورشی مطابق با تغییرات روز هستیم

وی متذکرشد: درحوزه پرورشی نیازمند بازبینی برنامه ها مطابق با تغییرات روز هستیم . نمی شود با سیستم قدیمی بچه های امروزی را تربیت کنیم.

آذرخش با بیان اینکه همیشه اتفاقات رخ م یدهد و بعد به فکر آسیب شناسی می افتیم، ابراز کرد: باید ازهمان ابتدا با پدید آمدن رسانه های نوظهور  روی سواد رسانه ای هم کار می کردیم.

وی بیان کرد: در استان گلستان سازمان سراج در حوزه فضای مجازی، آموزش هایی سواد رسانه ای را آغاز کرده  است اما خانواده ها در کنار مسئولان باید عزم ملی پیرامون  فرهنگ استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی را کسب کنند.

ضعف در حوزه سواد رسانه نوجوانان را به بیراهه کشاند

مدرس آموزش خانواده در آموزش و پرورش افزود: فراخوان های اغتشاش از کانال های تلگرامی و شبکه های اجتماعی بود، اما باید گفت در این محیط همه چیز قابل اعتماد نیست و  درخبر رسانی هم اشکالاتی وجود دارد و این ضعف در سواد رسانه ای موجب بیراهه رفتن  نوجوانان و جوانان  شده است .

عضو رسمی انجمن مشاوران آموزش و پرورش با بیان اینکه سواد رسانه ای یعنی تشخیص مطالب درست و منابع درست و موثق، افزود: عمدتا از افرادی در شبکه های اجتماعی سوءاستفاده می شود، دارای اختلالاتی هستند که درمانگری برای آنها اتفاق نیفتاده است بنابراین باید افراد را در سنین کودکی و نوجوانانی مورد بررسی قرار گیرند تا حضور افرادی با نشاط را در جامعه شاهد باشیم.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۴۷۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت

فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:  سواد سلامت رسانه از جمله مقوله های مهم سواد سلامت برای توانمندسازی جامعه و سازمان ها است که جای خالی آن و ضرورت توانمندسازی خانواده ها و دانش آموزان در مورد سواد سلامت رسانه، پس از همه گیری کووید-۱۹ بیش از پیش مشخص شده است.

وی بیان کرد: پیدایش ویروس جدید کرونا در سال ۲۰۱۹ و همه گیری جهانی بیماری تنفسی کووید-۱۹ یکی از بزنگاه های مهم تاریخ بهداشت جهان محسوب می شود. علاوه بر همه گیری بیماری تنفسی در ۴ سال اخیر، همه گیری اطلاعات نادرست و شایعات و باورهای نادرست بهداشتی نیز باعث رنج و مرگ هزاران نفر در جهان شد. ناکافی بودن سواد سلامت رسانه ی مردم جهان پاشنه ی آشیل برنامه های بهداشت در برابر این ویروس شناخته شد.

رضایی ادامه  داد: فرهنگ سلامت بعنوان یکی از اثرگذارترین حوزه ها در سلامت جامعه بسیار تحت تأثیر و تعامل دو سویه با فضای تبلیغاتی و رسانه ها است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: توانمندسازی مادران و دانش آموزان و سفیران سلامت طلبه جزو اولین برنامه های توانمندسازی در زمینه سواد سلامت رسانه است.

وی افزود: در دوران پاندمی و گسترش اطلاعات نادرست بهداشتی مجهز بودن آحاد جامعه بویژه مادران خانواده و کودکان و نوجوانان می تواند سپر حفاظتی مهمی برای سلامت جامعه باشد. ارتقای سلامت جامعه و اعتلای فرهنگ سلامت در گرو افزایش سواد سلامت جامعه و توانمندی و مشارکت مردمی است و به همین دلیل بهبود سواد سلامت رسانه از اولویت های آموزش بهداشت محسوب می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • معلمان، آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان را جدی بگیرند
  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه
  • معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش: مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس
  • مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: درِ مدارس به روی گروه‌های مردمی باز می‌شود
  • بزرگ‌ترین عملیات تبیین با ۵۰ هزار گروه جهادی