Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ مهدی حجت در این دیدار با اشاره به پتانسیل بالای منطقه 11 برای تبدیل شدن به محور گردشگری ، فرهنگی و تاریخی پایتخت، دستورات لازم برای تسهیل در توسعه فعالیت های مرتبط با معماری و شهرسازی را صادر کرد.در ادامه آبادیان ، شهردار منطقه 11 نیز ضمن ارائه گزارش از فعالیت های حوزه شهرسازی و معماری بر اساس وظایف محوله در طرح تفصیلی ، با تاکید بر تلاش در جهت حفظ ماهیت تاریخی شهرسازی منطقه ، ابراز امیدواری کرد تا با برنامه ریزی صورت گرفته در بازه های کوتاه مدت و بلند مدت ، بهسازی و نوسازی بافت این منطقه تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون شهردار تهران در این بازدید میدانی ، در جریان روند تملک و بهسازی مقبره شهدای مشروطه قرار گرفت. دکتر حجت در خصوص بهسازی و مرمت این بنا دستورات لازم را صادر و از شهرداری منطقه خواست تا فعالیت ها در خصوص مرمت این بنای ارزشمند را تسریع کنند.

لازم به توضیح است میرزا نصرالله خان بهشتی (ملک المتکلمین) و جهانگیرخان صور اسرافیل دو روزنامه نگار مشروطه خواه بودند که در سال 1287 توسط نیروهای هوادار محمدعلی شاه به قتل رسیدند و جسدشان توسط قزاق ها به خندقی بیرون از باغشاه انداخته شد. زمانی که دوستان و هواداران این دو روزنامه نگار از موضوع باخبر شدند  آن ها را شبانه در همان دیوار بیرونی باغشاه دفن کردند که امروز در آدرس خیابان کمالی ، خیابان مخصوص ، کوچه شهید ابراهیمی قرار دارد.   

معاون شهرسازی شهرداری پایتخت در ادامه از میدان راه آهن و محوطه ورودی ایستگاه قدیمی راه آهن تهران نیز بازدید کرد. شهردار منطقه 11 در این بازدید گزارشی از برنامه های شهرداری در جهت بهبود شکل ظاهری میدان و ساختمان های مرتبط به خیابان های کارگر جنوبی و ولیعصر (عج) ارائه داد. ساختمان راه آهن تهران در سال 1304 توسط مهندسان آلمانی ساخته شد و مجموعه میدان راه آهن در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معاون شهردار و مدیران منطقه 11 شهرداری تهران همچنین با حضور در مسجد پنبه چی و مسجد حاج حسن از فعالیت های صورت گرفته در جهت نوسازی و مرمت این مساجد نیز بازدید کردند. این دو مسجد از اماکن مذهبی قدیمی منطقه 11 و محل تجمع تعداد قابل توجهی از شهروندان منطقه هستند. دکتر حجت در جریان دیدار از مسجد حاج حسن ، ضمن تقدیر از اقدامات داوطلبانه اهالی محله برای بهسازی و مرمت سازه تاریخی مسجد ، برای همکاری و تامین منابع مورد نیاز جهت بازسازی این مسجد تاریخی اعلام آمادگی کرد.

 حجت در ادامه بازدید میدانی خود از منطقه 11 در جریان روند بهسازی محوطه میدان وحدت اسلامی (میدان شاهپور) قرار گرفت. در این بازدید شهردار منطقه با اشاره به بهسازی معماری دیواره های محوطه و همچنین رفع زوائد بصری ، ابراز امیدواری کرد تا آبان سال آینده، کلیه فعالیت های مربوط به این پروژه به سرانجام برسد.

بازدید از چارسوق چوبی با قدمت بیش از یکصد و بیست سال ، از دیگر برنامه های این بازدید میدانی بود. این بنا تنها چارسوق چوبی باقی مانده در شهر تهران است که برای ساخت آن از پیزور ( لایه ای از الیاف خرما) استفاده شده است. این گذر به موازی ضلع غربی خیابان شاهپور پایین تر از میدان و مجاور خیابان معروف بلورسازی قرار دارد و به خیابان مولوی منتهی می شود. بر اساس اعلام دکتر آبادیان ، مرمت و بازسازی این اثر تاریخی در دستور کار شهرداری منطقه 11 قرار گرفته است.

 حجت همچنین از مراحل بازسازی خانه مینایی نیز بازدید کرد. خانه ای که به تملک شهرداری درآمده و عملیات مرمت و بازسازی آن در دستور کار قرار گرفته است. بررسی موضوعی کاربری مورد استفاده این خانه تاریخی یکی از وظایفی است که توسط معاون شهردار پایتخت به شهرداری منطقه 11 ابلاغ شد. این خانه تاریخی با نشانه های پرتعداد معماری ناب ایرانی در زمان قاجار ساخته و در اختیار یکی از بزرگان دربار بود. شهرداری منطقه در شهریور سال 1395 این ملک را خریداری و در نهایت مقرر شد پس از بازسازی و مرمت ، به امور فرهنگی اختصاص یابد.

معاون شهردار تهران همچنین در جریان بازدید از مجموعه تئاتر شهرزاد واقع در خیابان نوفل لوشاتو ، از مراحل بهره برداری و فعالیت این مرکز فرهنگی هنری به عنوان یکی از دستاوردهای مهم و قابل تحسین منطقه یازده شهرداری تهران نام برد. این سازه سبک در مدت زمان 4 ماه ساخته شده و باتوجه به متحرک بودن بسیاری از سازه های اصلی مجتمع ، قابلیت انتقال هم دارد. این در حالی است که در مجموع سه مجموعه سالن تئاتر با گنجایش حدود هفتصدنفر هم اکنون با مشارکت شهرداری به فعالیت مشغول هستند.

معاون شهردار و شهردار منطقه 11 در ادامه از کوچه لولاگر به عنوان محلی تاریخی که به صورت قرینه ساخته شده بازدید کردند و در نشست با فعالان جوان فرهنگی ، به بررسی راه های ارتقای سطح کیفی خدمات رسانی در این کوچه – محله پرداختند. لازم به توضیح است یک مرکز فرهنگی هم اکنون در این کوچه دایر شده و به زودی نیز نخستین هتل بوتیک تهران در همین محل به بهره برداری می رسد. دکتر حجت در جریان بازدید از کوچه لولاگر ، بازسازی و مرمت کلیه واحدهای مستقر در این محله را پیشنهاد داد و مقرر شد شهرداری منطقه 11 در جهت تسهیل فعالیت های فرهنگی این محله همکاری های لازم را انجام دهد.

بازدید از خانه تیمورتاش ، گذر شهریار ، میدان حسن آباد و خانه انیس الدوله از دیگر مواردی بود که در جریان بازدید میدانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از پروژه های شهرسازی و معماری منطقه 11 مورد بررسی قرار گرفت و دستورات لازم برای مرمت، بهسازی و نظارت بر فعالیت های آن صادر شد.    

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۵۱۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت عمارت امیرسلیمانی در تهران آغاز شد | برنامه‌ریزی برای بازسازی زندان هارون‌الرشید

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: تهران شهری با تمدن بیش از ۸هزار ساله است و وجود اماکنی چون عمارت مسعودیه، خانه موزه مقدم، باغ نگارستان، خانه اتحادیه و... ازجمله ظرفیت‌هایی هستند که می‌توان از آنها برای جذب گردشگری و توریست استفاده کرد؛ چرا که امروزه گردشگری به یک صنعت پولساز تبدیل شده و بسیاری از کشورها ازجمله ترکیه با استفاده از این صنعت موفق شده‌اند به درآمدهای پایدار دست یابند. در این دوره، مدیریت شهری تلاش می‌کند تا زمینه رونق صنعت گردشگری در پایتخت را فراهم کند. با تشکیل سازمان گردشگری و ایجاد مدیریت واحد در این حوزه قطعا اتفاقات خوبی در صنعت گردشگری تهران رخ می‌دهد. بنا به‌گفته‌های سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران فرایند مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از عمارت‌های تاریخی همچنان در دستور کار قرار دارد و سعی می‌کنیم مسیر گردشگری در تهران هموار شود.

بازدیدهای مستمر از اماکن میراثی

در راستای صیانت از اماکن تاریخی، میراثی و گردشگری، بازدید مستمر و پایش وضعیت این اماکن طبق مصوبه شورای شهر تهران انجام می‌شود. آنطور که رئیس کمیته گردشگری شورا عنوان کرده: «این اماکن در مناطق مختلف ازجمله ۱۱، ۱۲، ۱۵ و... پراکنده هستند و باید برای جلوگیری از تخریب، مرمت و احیاء شوند. به هر حال این اماکن ظرفیت‌های گردشگری محسوب می‌شوند و با مرمت آنها می‌توان زمینه بازدید توریست‌های داخلی و خارجی را فراهم کرد.» عمارت کوشک امیرسلیمانی در منطقه۱۵ قرار دارد که مرمت و بازسازی آن آغاز شده و به‌زودی بهره‌برداری می‌شود. البته طبق پیش‌بینی‌ها کافه کتاب و نگارخانه هم در این عمارت راه‌اندازی خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای بازسازی زندان هارون‌الرشید

زندان هارون‌الرشید ثبت ملی شده و از آثار تاریخی ری محسوب می‌شود. به‌گفته علوی، مجموعه میراثی زندان هارون‌الرشید املاک اوقافی است و سازمان اوقاف هم اهتمامی برای بازسازی این مجموعه میراثی ندارد. آنطور که رئیس کمیته گردشگری شورا به آن تأکید کرده: «این مجموعه میراثی از نقاط گردشگری تهران محسوب می‌شود و از این‌رو نیاز است تا شهرداری تهران و سازمان اوقاف برای بازسازی و بهره‌برداری از این ظرفیت گردشگری برنامه‌ریزی کنند.»

ایجاد مسیر گردشگری

یکی از راه‌های جذب توریست ایجاد مسیرهای گردشگری است و مدیریت شهری برای تحقق این هدف برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده است. رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران هم با تأیید این موضوع و ضرورت ایجاد مسیرهای گردشگری گفت: «در مسیرهای گردشگری این امکان فراهم می‌شود تا توریست‌ها و گردشگران با انواع غذاهای بومی و محلی، آداب و رسوم، صنایع‌دستی و حتی انواع موسیقی و... شهرها و استان‌های ایران آشنا شوند.» به‌گفته علوی، ایجاد مسیرهای گردشگری در دنیا یک اولویت است و در تهران هم گام‌هایی برای تکمیل و به‌روزرسانی گذرهای گردشگری برداشته شده است.

گذرهای گردشگری قدیمی تهران گذر سی‌تیر: خاص‌ترین خیابان تهران است که دهه۹۰ عرضه مواد غذایی در آن با فعالیت ۱۰چرخ دستی آغاز و خیلی زود در میان شهروندان محبوب شد. در این خیابان ۳۸دکه موادغذایی وجود داشت که به تازگی شهرداری تهران برای ارائه خدمات مطلوب، طرح ساماندهی آن را در دستور کار قرار داده است. گذر باب همایون: این گذر در ضلع جنوبی میدان امام‌خمینی(ره) قرار گرفته که ۴۰غرفه دارد. ۲۳غرفه اغذیه فروشی، ۴غرفه صنایع‌دستی و ۱۳غرفه سوغاتی. گذر خیابان اجتماعی: این گذرگردشگری در خیابان بدرالزمان قریب منطقه ۹ایجاد شده و دارای ۱۸غرفه است. ۱۴غرفه اغذیه‌فروشی، ۲غرفه صنایع‌دستی و ۲غرفه سوغاتی. گذر برکت (شاهد): این گذرگردشگری با ۲۹غرفه در بلوار شاهد منطقه۸ احداث شده که ۲۲غرفه اغذیه فروشی، یک‌غرفه صنایع‌دستی، ۴غرفه سوغاتی و ۲غرفه عرضه محصولات فرهنگی دارد.

کد خبر 846843 برچسب‌ها سفر - گردشگری شهردارى تهران تهران

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • مرمت عمارت امیرسلیمانی در تهران آغاز شد | برنامه‌ریزی برای بازسازی زندان هارون‌الرشید
  • برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • تکیه تاریخی سادات اخوی بازسازی می‌شود
  • تکیه سادات اخوی نونوار می‌شود
  • تکیه تاریخی سادات اخوی احیا و بازسازی می‌شود
  • راه اندازی تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی در اصفهان