Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به این معنی که اگر 24 میلیون خانواده ایرانی تصمیم بگیرند از همین امروز به طور متوسط 1000دلار برای هرمقصودی پس انداز کنند رقمی معادل 24 میلیارد دلار خواهد شد. از سوی دیگر اگر یک میلیون شرکت ایرانی بزرگ و کوچک و متوسط نیز بخواهند برای انجام فعالیت های خود به طور متوسط 10000دلار پس انداز ارزی داشته باشند این نیز رقمی معادل 10 میلیارددلار خواهدشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این میزان تقاضای بالقوه در بازار اگر ناگهان به سوی بازار روانه شوند با توجه به اینکه مجموعه عرضه کنندگان ارز شامل دولت و صادرکنندگان بزرگ مثل پتروشیمی ها توانایی پاسخگویی به این میزان تقاضا را ندارند و به اینترتیب  قیمت دلار روندی فزاینده خواهد داشت. به نظر می رسد شرایط نا آرام ایران در روزهایی که درآن هستیم این حس را در میان شهروندان ایجاد کرده است به جای اینکه پس انداز خود را به ریال انجام دهند بهتر است آن را تبدیل به دلار کنند. از سوی دیگر این گمانه زنی وجوددارد که عرضه کنندگان بزرگ ارز در بخش غیر دولتی با این تحلیل که جایگزین کردن دلار در آینده سخت ترخواهدشد عرضه دلار دلارراکاهش داده اند. به این ترتیب بودکه قیمت هردلار با افزایش چشمگیر از هردلار 4180 تومان قبل از نااآرامی ها در مشهد به مرز4500 تومان نزدیک شد . رشد7درصدی قیمت دلار در یک دوره 10 روزه این احساس را در بازار ایجاد کرده است که احتمال رسیدن قیمت هردلار به 5000تومان درپایان سال وجود دارد.
درچنین وضعی است که بانک مرکزی ایران باید شجاعانه تصمیم به توضیح بگیرد و اجازه ندهد تحلیل های نادرست به فزاینده شدن نرخ تبدیل دلار به ریال بیش از اندازه فعلی باشد. برخی اما باوردارند بانک مرکزی به مثابه بخشی از جریان حاکمیتی نیک می داند روندها از کنترل خارج شده و هراظهار نظری برای جلوگیری از بی ثبات شدن نرخ ارز دربازار آ شفته امروز آب درهاون کوبیدن است و بهتر است اعتبار ش را از دست ندهد. درروزهای گذشته حسین عبده تبریزی اقتصاددان و مشاور وزیرراه و شهرسازی نخستین فردی بود که به روندهای درحال جریان در بازار ارز و گرایش خانواده های ایرانی برای خرید و پس انداز دلار هشدار داد.

عبده‌تبریزی در جمع خبرنگاران با اشاره به پیش‌بینی بازار برای افزایش نرخ ارز و احتمال تبدیل‌شدن دلار به وسیله‌ای برای پس‌انداز خواستار دخالت دولت شد و گفت: دولت باید حباب منفی بازار ارز را خالی کند تا وسیله‌ای برای پس‌انداز نشود.  تشخیص بازار این است که از تمام چیزهایی که وجود دارد ارز زیر قیمت است، برای همین هم در بورس فقط تمام سهام تحت‌ تأثیر ارز بیشترین رشد را داشته‌اند، مانند پتروشیمی‌ها، خودروسازی، فلزات و…، حتی در بورس نیز تعدیل قیمت‌ها از قیمت ارز هم فراتر رفته است.  از سوی دیگر هادی حق شناس اقتصاددان دیگر ایرانی معتقد است می‌توان پیش‌بینی کرد تا پایان سال شاهد کاهش تأثیر نگرانی‌ها بر قیمت ارز باشیم، اما به‌دلیل تأثیر تفاوت نرخ تورم ایران وکشورهای اصلی طرف تجاری ایران که به 2برابرمی رسد همچنان شاهد افزایش قیمت ارز خواهیم بود. نکته‌ای که در اینجا مهم است و باید به آن اشاره شود پاسخ دادن به این سؤال مهم است که آیا دولت در چنین شرایطی باید دخالتی در قیمت‌ها داشته باشد؟ پاسخ این است که دولت صرفا نقشی نظارتی در بازار دارد و جز در مواقعی که به دلایل سیاسی و غیراقتصادی بازار دستخوش تلاطم می‌شود معمولا نباید نقش مداخله‌گر را بازی کند. هنگامی که در شرایط عادی و تحت‌ تأثیر شاخص‌ها و واقعیت‌های اقتصادی دولت‌ها به سمت دخالت در بازار می‌روند طبیعی است که این دخالت نمی‌تواند دائمی باشد و فقط می‌تواند بحران را عقب بیندازد؛ اما اینکه آیا سکه و دلار می‌توانند به پس‌انداز درازمدت افراد تبدیل شوند؟ به نظر می‌رسد اغلب افراد پس از مدتی متوجه خواهند شد که دلار و سکه نمی‌تواند نقشی را که پول رایج کشور در معیشتشان دارد بازی کند و به دلایل گوناگون آن را به ریال تبدیل خواهند کرد.آیا هشدار اقتصاددانان  بدون حضور جدی بانک مرکزی در صحنه عمل و در صحنه نظری و تئوریک برای شهروندان متقاعدکننده است ؟ برخی کارشناسان باوردارند اکنون بانک مرکزی بیم آن را دارد هرمیزان ارز به بازار تزریق کند در چشم به هم زدنی از سوی شهروندان ،فعالان اقتصادی و برخی بورس بازان در بازار ارز خریداری شده و بازار در سمت تقاضا چنان نیرومند باشد که عرضه ارز هرگز پاسخگوی تقاضانشود و ذخایر ارزی بانک    مرکزی نیز نقصان یابد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۵۱۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو

به گزارش همشهری آنلاین ، عباس علی‌آبادی همچنین با بیان اینکه تاکسی‌های برقی نیز وارد شده است و متقاضیان برای خرید امکان ثبت‌نام دارند گفت: واردات خودرو نیز در دستور کار است تا تعادل بهتری در تأمین تقاضای بازار و ناترازی ایجاد شود.

تازه‌ترین آمارهای گمرگ ایران از میزان تخصیص ارز به صنایع مختلف نشان می‌دهد که خودروسازان مونتاژکار در سال گذشته بالغ بر ۳.۱میلیارد دلار ارز گرفته‌اند که نسبت به سال۱۴۰۱ افزایش چشمگیری یافته است.

بر این اساس، شرکت صنایع خودروسازی مدیران در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده‌اند که نسبت به سال۱۴۰۱ افزایش ۸۹درصدی نشان می‌دهد. همچنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷میلیون ‌و ۹۱۲هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال۱۴۰۱ بیانگر رشد ۷۵درصدی است.

نزول سنگین قیمت طلا و ارز

در رویداد دیگری از اقتصاد ایران، روند نزولی قیمت طلا و ارز که از اواسط هفته قبل آغاز شده بود، دیروز هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا ۲درصد و هر سکه ۲.۸درصد کاهش یافت.

به‌گزارش همشهری، با فروکش کردن آتش هیجان در بازار طلا و ارز، قیمت دلار از اواسط هفته قبل شروع به نزول کرد و ابتدا وارد کانال ۶۵هزار تومان و سپس وارد کانال ۶۳هزار تومان شد. دیروز نیز این روند نزولی ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا با سقوطی سنگین، تا لحظه تنظیم این گزارش، بیش از ۲درصد افت کرد و به ۶۱هزار و ۵۰۰تومان رسید.

بیشتر بخوانید

آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟ عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟

به‌دنبال نزول قیمت دلار، قیمت سکه نیز با ۲.۸درصد کاهش به ۴۱میلیون ‌و ۲۰۰هزار تومان رسید. سکه گرمی که در روزهای گذشته با صعود مواجه شده بود، با ۴.۵درصد کاهش به قیمت ۶.۵میلیون تومان دادوستد شد. ربع سکه نیز ۳.۳درصد کاهش یافت و هر ربع سکه به قیمت ۱۴.۶میلیون تومان در بازار آزاد دادوستد شد.

محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا، با اشاره به افت قابل توجه قیمت طلا و انواع سکه به‌دلیل کاهش قیمت طلای جهانی و کاهش نرخ ارز در هفته اخیر گفت: تداوم حراج‌ها و همچنین عرضه سکه‌های حراج‌شده به بازار باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

پرداخت وام بدون ضامن

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در مراسم رونمایی از برات الکترونیک با اعلام اینکه در دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۲۷۵هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت افزایش داشته است گفت: از سال۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته ۱۱۷هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد بدون ضامن توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، از برقراری ارتباطات مالی شبه‌سوئیفت با برخی کشورها خبر داد و گفت: با نزدیک به ۱۰کشور تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم.

ساخت مسکن متناسب با معیشت مردم

آخرین خبرها از حوزه مسکن نیز نشان می‌دهد که یک نوع طبقه‌بندی متناسب با میزان معیشت افراد برای رفع نیاز مردم درنظر گرفته شده است.

بر همین اساس، روز گذشته، علیرضا جعفری، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن، از ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی در ۳نوع متفاوت خبر داد و گفت: گروه اول، مسکن اجتماعی، ذیل طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های یک تا۴ ساخته خواهد شد. گروه دوم، مسکن استطاعتی، برای دهک‌های هدف ۵ تا۷ به‌منظور تنظیم بازار مسکن برنامه‌ریزی‌ شده است و گروه سوم، مسکن اقتصادی، نیز ویژه دهک‌های ۸ تا۱۰ است که می‌تواند برای محقق کردن انتظارات سهامداران ساخته شود.

کد خبر 847590 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ارز - بازار داخلی یورو قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سکه - قیمت خودرو - ایرانی خودرو دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • دلار در سراشیبی | نزول دلار تا کجا ادامه دارد؟
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد