Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در برنامه هفتگی تفسیر قرآن با محوریت سوره مبارکه «هود» که جمعه، 15 دی در سازمان جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد، گفت: از آیه 25 سوره مبارکه هود داستان حضرت نوح(ع) بیان شده است.
وی افزود: در میان پیامبران بزرگ الهی حضرت نوح(ع) اولین پیامبر اولوالعزم و صاحب شریعت است او عمر طولانی داشت لذا به شیخ‌الانبیاء معروف بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که یک حادثه مهمی که در زمان حضرت نوح اتفاق افتاد طوفان بود، اضافه کرد: در آن دوران به‌دلیل این‌که شرک و بت‌پرستی آشکار شد لذا خداوند متعال حضرت نوح(ع) را فرستاد تا در بین مردم تبلیغ کند و حجت را بر همه تمام کرد کمااینکه 950 سال عمر تبلیغی حضرت نوح(ع) اثری بر مردم نداشت لذا خدا عذابش را بر قوم نوح نازل کرد.
وی گفت: خداوند به نوح دستور داد یک کشتی بزرگ بسازد و خودش و کسانی‎که ایمان آورده‌اند و بعضی از حیوانات را سوار کشتی کند و بقیه دچار عذاب الهی شدند لذا حضرت نوح(ع) را پدر دوم و آدم دوم می‎نامند و نسل بشر از حضرت نوح(ع) گسترش پیدا کرد.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که داستان حضرت نوح در آیات متعددی از قرآن ذکر شده کمااینکه 25 آیه از سوره هود درباره حضرت نوح است، گفت: در آیات 26 و 27 و 28 سوره هود با این مضمون «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ ﴿25﴾أَن لاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللّهَ إِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ أَلِيمٍ(26)فَقَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قِوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَرًا مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ(27)قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّيَ وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ ﴿28) خدای متعال سه مطلب را بیان می‌کند اول این‌که محتوای دعوت حضرت نوح چه بوده است، دوم این‌که عکس‌العمل قوم نوح در برابر دعوت نوح چه بوده است و سوم این‌که پاسخ قوم نوح چه بوده است.

قیامت؛ نشانه عدل خدا
نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: محتوای دعوت حضرت نوح(ع) همانند سایر انبیای الهی دعوت مردم به‌سوی خدا بوده است این‌که جز خدا کسی را نپرستید لذا ما هم وظیفه داریم خدا را بندگی و عبادت کنیم، حضرت نوح(ع) از قومش می‎خواهد به روز قیامت ایمان بیاورند و برای روز قیامت عمل کنند چراکه قیامت نشانه عدل خداست و اگر قیامت نباشد عدل خدا نیز زیر سؤال می‎رود لذا عدالت خدا اقتضا می‎کند قیامتی باشد.
امام جمعه خرم‌آباد در رابطه با عکس‌العمل قوم نوح نیز با بیان این‌که قوم نوح دو دسته اشراف و عوام بودند، اضافه کرد: اشراف و مشرکان در برابر دعوت نوح سه عکس‌العمل نشان دادند اول گفتند تو پیغمبر نیستی بلکه بشری مثل ما هستی اگر خدا می‎خواست پیامبری به سوی ما بفرستد فرشته‌ای را می‎فرستاد نه انسانی مثل خودمان، آنها نبوت را انکار کردند و گفتند تو به حق نیستی چون خودت و اطرافیانت آدم‌های پست و فقیر و تهیدست جامعه هستید تو فضیلتی بر ما نداری قوم نوح فضیلت را در پول و مقام و موقعیتی و مادیات می‎دانستند.
وی گفت: حضرت نوح(ع) به آنها پاسخ داد و گفت من پیامبر خدا هستم و دلیل و معجزه دارم، اگر شما ایمان نیاورید خدا شما را دچار عذاب فراگیر می‌کند، عذابی که در آن رهایی نیست.
این مفسر قرآن‌کریم در رابطه با پیام‌ها و درس‌‎های ماجرای نوح، گفت: در طول تاریخ در مقابل پیامبران الهی اشراف، ستمگران و طاغوتیان قرار داشتند، پیامبران برای اثبات حقانیت خود از طریق برهان و معجزه وارد می‎شدند و پیروان حضرت نوح(ع) توده مردم بودند و خداوند هیچ قومی را عذاب نمی‎کند مگر آن‌که حجت را برآنها اتمام کند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۵۲۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید

مهرداد صدقی نویسنده مجموعه کتاب های «آبنبات» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از انتشار کتاب «آبنبات لیمویی» تا پیش از سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: نسخه نهایی «آبنبات لیمویی» را اسفندماه سال گذشته به انتشارات سوره‌مهر تحویل دادم و در فرآیند انتشار قرار گرفته است.

وی افزود: در«آبنبات لیمویی» خوانندگان همچنان ماجراهای محسن را دنبال می‌کنند. محسن حالا تحصیلاتش را در دانشگاه گرگان به پایان رسانده و می‌خواهد ازدواج کند.

صدقی با اشاره به اینکه «آبنبات لیمویی» آخرین جلد از سری مجموعه آبنبات‌ها خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه داستان «آبنبات لیمویی» در روزگار کنونی می‌گذرد، فعلا قصد ندارم این مجموعه را ادامه دهم و می‌خواهم داستان‌نویسی را با ژانرهای دیگر ادامه دهم.

پیش از این، سه رمان طنز «آبنبات هل‌دار»، «آبنبات دارچینی» و «آبنبات نارگیلی» از این نویسنده توسط انتشارات سوره مهر عرضه شده است.

کد خبر 6087373 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود
  • روزی به نام تلفن!
  • آرمان-حضرت: چه رقابت هیجان‌انگیزی! (عکس)
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • پیام تشکر بیت آیت الله امامی کاشانی ازرهبر معظم انقلاب وآحاد مردم
  • پیام تسلیت هیأت خانواده شهدا و ایثارگران به معاون شورای حل اختلاف و بسیج قوه قضائیه
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • قدردانی خانواده مرحوم آیت الله امامی کاشانی از مردم و مسئولان