Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هفته گذشته،مطلبی از رضا نصری،حقوقدان بین المللی و مؤسسه عالی مطالعات بین المللی ژنو، در تابناک منتشر شد،وی در این یادداشت،ضمن توضیح موقعیت ایران در منطقه،نکاتی را به هموطنان گوشزد کرده و گفته بود:« افکار عمومی ایران - که گاه بیش‌ از حد از حقایق منطقه و از موقعیت خود در آن غافل به نظر می‌رسد - باید به این امر واقف شود که تضعیف این «قدرت مرکزی» یعنی شکستنِ این سدها و جاری شدن سیل گروه‌های تکفیری در سراسر کشور.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حقیقت انکارناپذیر این منطقه در عصر «بازیگران غیر دولتی» است‌ که غفلت از آن موجب تکرار تجربهُ افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، چاد، مالی و برخی دیگر از کشورهایی که در شرایط مشابه ایران به سر می‌بردند خواهد شد‌، به ویژه اینکه قدرت‌های متخاصم منطقه - با محوریت عربستان سعودی و اسرائیل و با همراهی دولت ترامپ - این بار تمام منابع مالی و لوجستیکی خود را برای اطمینان حاصل کردن از فروپاشی شیرازه ایران به کار خواهند گرفت.در نتیجه، افکار عمومی باید پذیرای این حقیقت باشد که در این منطقه و در بستر ژئوپولیتیک کنونی، جامعه مدنی ایران فرصتِ هیجان‌زدگی و مبادرت به رفتارهای احساسی را ندارد.این صحنه دیگر مجالِ «سعی و خطا»، پیروی از گروه‌های سطحی و فانتزیک مانند «ری‌استارت» و رسانهُ «من‌وتو» و «آمد نیوز»، فریاد شعارهای مغرضانه علیه نیروهای مسلح، تجمع‌های تلگرامی و هدایت‌شده، پیروی از دستورالعمل‌های التهاب‌آفرین از سوی افراد بی هویت و مراکز ناشناس، تخریب زیرساخت‌ها و دویدن به دنبال نوستالژی «رضا شاه» را نمی‌دهد».

به گزارش«تابناک» وی در ان یادداشت در تببین شرایط منطقه ای ایران و توجه دادن این شرایط به مخاطبان موفق عمل کرده و مطلبش با استقبال مخاطبان روبرو شد؛ نکته ای که باعث شد که مروری بر آن یادداشت صورت بگیرد این است که افکار عمومی به خوبی شرایط منطقه ای ایران را درک کرده اند؛نشانه آن هم مدیریت رفتار اعتراضی،پس از آشوب های اولیه بود؛با این وجود به نظر می رسد این برخی از مقامات و مسئولان کشور هستند،که موقعیت منطقه ای ایران را درک نکرده اند و نمی خواهند تغییری در رفتار خودشان برای اداره کشور از خود نشان دهند؛این برخی مسئولان هستند که چند روز است در حال فرافکنی مشکلات هستند و نقشی برای خود قائل نیستند؛این برخی تریبون ها هستند که علیرغم اطلاع از اینکه نوع حرف ها و خطابه هایشان،مردم را از نظام،دور کرده است؛همچنان بر همان مسیر حرکت می کنند؛در روزهای گذشته،مشاهده شد که برخی از حاکمیت،ابدا اعتراض مردم را خطاب به خودشان تلقی نکرده اند و همان حرف های انشقاق طلبانه گذشته را بر زبان می رانند؛صدا و سیما برنامه می گذاردو کارشناسانش می گویند رسانه ملی بسیار معتبر و قابل اعتماد است؛برخی مجری های سیاسی کارش  که برای فصل کردن،خلق شده اند،می نویسند که مردمی ترین رسانه،صدا و سیماست؛وقتی مردم را،بخش کوچکی از یک فرقه،فرض می گیرند؛ طبیعی است که صدای اعتراض مردم را خطاب به خود؛ندانند.

برخی نماینده های مجلس که حرص و ولع آنان برای افزایش حقوق شان،مردم را آزرده خاطر کرده بود، نماینده هایی که اطلاع ندارند که حق ندارند مصوبه ای بگذرانند و پایتخت یک کشور دیگر را مشخص کنند و همان هایی که نمی گذارند درباره بودجه مجلس صحبتی شود، در این مدت از این رفتارهایی که مردم را آزرده خاطر کرده است،نه تنهاعذرخواهی نکردند؛بلکه با حضور در همان رسانه ملی،همه مشکلات را به یک نهاد دیگر نسبت دادند؛عذرخواهی نکردند و نگفتند که برخی از آنان به خاطر گرفتن برخی از امتیازات،از قدرت نظارت خود بر همه ارکان کشور،استفاده نکردند تا مشکلات موجود از عدم نظارت درست آنان،کارد را به استخوان ملت رساند.

قصه پر غصه رسانه ملی هم که دیگر برای همه ایرانیان،از اصولگرا و اصلاح طلب و مردم عادی،تبدیل به کلافی پیچ در پیچ شده است.سخن رئیس جمهور را در هیات دولت سانسور می کند،اما انتظار جلب اعتماد مردم را دارد؛نشست شورای امنیت درباره ایران را اغلب رسانه های دنیا پخش زنده می کنند،اما تلویزیون ایران از کنار آن می گذرد؛اما انتظار دارد مردم اخبارشان را از رسانه های دیگر نشوند؛به بین مردم می رود تا از حفظ وحدت صحبت کنند،اما سخنانی که علیه یک نهاد انتخابی است را فقط پخش می کند!

تریبون های عمومی نماز جمعه هم که اخیرا پیش از خطبه ها در آن شعر می خوانند،مشکلات را یا به دولت نسبت می دهند،یا به احمدی نژاد(احمدی نژاد در دو سال آخر)،یا به خارج از کشور؛ یا به فضای مجازی!آیا اگر دولت اصولگرایی بود،الان مملکت مشکلی نداشت؟مگر ده سال تمام به صورت خالص،دولت دست اصولگرایان نبود؟همه این مشکلات را دولت فعلی و خارج و فضای مجازی درست کرد؟

لذا اکنون زمان آن است که بگوییم:برخی از مسئولان کشور در همه نهادها،گاه بیش‌ از حد از حقایق مردم و از موقعیت خود در جامعه غافل به نظر می‌رسد - باید به این امر واقف شود که تضعیف این «اعتماد مردم» یعنی مشروعیت زدایی از کلیت نظام؛مردم تفاوتی بین دولت،سایر نهادها و نظام قائل نیستند.این حقیقت انکارناپذیر کشور در عصر «انفجار اطلاعات» است‌ که غفلت از آن موجب تکرار تجربه ای تلخ خواهد شد، به ویژه اینکه در منطقه هم قدرت‌های متخاصم منطقه - با محوریت عربستان سعودی و اسرائیل و با همراهی دولت ترامپ - این بار تمام منابع مالی و لوجستیکی خود را برای اطمینان حاصل کردن از فروپاشی شیرازه ایران به کار خواهند گرفت.در نتیجه، برخی مقامات باید پذیرای این حقیقت باشد که در این کشور و در جامعه کنونی ایران، مسئولان فرصتِ فرافکنی و مبادرت به رفتارهای کور را ندارد.این صحنه دیگر مجالِ «سعی و خطا»، متهم کردن همدیگر و فرافکنی مشکلات،به دولت،خارج،فضای مجازی و ... را نمی دهد.

 

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۵۲۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری بعد از ظهر شنبه در نشست فصلی مدیران سازمان انتظامی در مرکز تربیت و تعالی ثامن الحجج علیه السلام شهر مقدس قم اظهار کرد: روحانیون عقیدتی سیاسی سفیران حوزه علمیه در ارگان‌های نظامی هستند و عقیدتی سیاسی انتظامی کارنامه درخشانی را از خود به جای گذاشته است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: جمهوری اسلامی در طی این سالیان مسیر پیشرفت را پشت سرگذاشته و با گذشته قابل قیاس نیست.

وی افزود: شرایط ایران با عملیات وعده صادق در جهان تغییر یافته و امروز ایران به قدرت منطقه و نماد پیشرفت و مقاومت در دنیا تبدیل شده است.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز کرد: روحانیون در محیط کاری و اداری نباید از فضای حوزوی و معنوی غافل شوند چراکه با اخلاق اسلامی می‌توان موثر بود.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: مسئولیت‌ها به گفته امام علی (ع) برای امتحان و آزمایش ما هستند فلذا از بدو اخذ هر مسئولیتی ما امانت دار هستیم و اگر از این امانت غافل شویم به کجی و انحراف خواهیم رفت.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روحانیون باید پیگیر مسائل و مشکلات مردم باشند، خاطرنشان کرد: طرح نور که در راستای عفاف و حجاب در حال اجراست، می‌بایست با ظرافت شده شود تا موجب ناکامی دشمنان و تحکیم شرایط اسلامی شود.

کد خبر 6090462

دیگر خبرها

  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • صعود بارسای زنان به فینال چمپیونزلیگ
  • مومنی: ببینید عزیزان با نرخ تورم در ایران چه گلی کاشته‌اند!
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان