Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@03:14:10 GMT

مرز و حریم شخصی افراد کجاست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۵۴۳۷۷

مرز و حریم شخصی افراد کجاست؟

افرادی که حریم خصوصی خود را از بین برده‌اند، افرادی بی‌انگیزه به زندگی‌ هستند؛ چون از علایق، افکار و رویاهایشان و در واقع از خودشان چیزی در ذهن ندارند که بخواهند با آن زندگی کنند. این افراد اغلب پرخاشگر و عصبی بوده و معمولا به شخصی وابسته تبدیل می‌شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس «بهداشت روان» پایگاه خبری «لاهیجان»، آدینه سلیمی نادم، مدرس دانشگاه و روانشناس برای مخاطبان این رسانه ی خبری نوشت: امروزه همه ما بر لزوم رعایت حریم شخصی‌ خود تاکید داریم و گاهاً دیگران را متهم به بی‌توجهی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما منظور از حریم شخصی که همه بر اهمیت آن تاکید دارند به راستی به چه معنا است؟ تعریف شما از حریم شخصی چیست؟ آیا شما چارچوبی برای حریم شخصی خود دارید؟ آیا حریم شخصی در ایران رعایت می شود؟ چه میزان از رعایت حریم شخصی خود رضایت دارید؟ این‌ها سوالاتی است که قصد داریم در این یادداشت به آن بپردازیم.

این روزها به کررات مشاهده شده افراد به‌راحتی وارد حریم شخصی هم می‌شوند و در هنگام عمل هم حتی حواسشان به جنس عملشان نیست. در صورت متمرکز شدن هم احساس پشیمانی و ناراحتی از ارتکاب عمل ورود به حریم خصوصی دیگران نمی‌کنند.

عابر بانک‌ها مکان قابل مشاهده و ملموس عبور از خطوط قرمز افراد هستند، اضطراب و ترس بعد از یک کارت به کارت ساده واقعا دردناک و از طرفی مضحک است.

از دیگر انواع ورود به حریم شخصی دیگران، هل دادن در یک صف و یکه زدن در پیاده روهای شهر است. خیره شدن به صحنه تلفن همراه فرد نزدیک به خودمان هم ورود به حریم شخصی است. گاهی دیده می‌شود که افراد بدون پرسیدن از صاحب تلفن همراه، راهنمایی نرم افزاری یا سخت افزاری می‌کنند که این رفتار نیز عبور از خطوط قرمز است.

متاسفانه محیط‌های کاری ما که داستان خودش را دارد؛ یعنی بسیاری به‌راحتی به خود اجازه دخالت به امور همکاران خود را می‌دهند. حتی زمانی که ما خودمان عکس‌ها و تصاویرمان را در اختیار فامیل، دوست آشنا یا همکار قرار می‌دهیم بهتر است فرد مشاده کننده فقط عکس‌های مورد نظر را مشاهده کند و از پس و پیش کردن و عقب و جلو کردن تصاویر پرهیز کند و باز بهتر است گوشی را در اختیار صاحب گوشی قرار دهد و خواستار تماشای تصاویر در این وضعیت باشد. با این روش نه تنها حریم شخصی آن فرد رعایت شده بلکه به شخصیت خودمان و صاحب گوشی نیز احترام گذاشته می‌شود و از ایجاد تنش و اضطراب در فردی که گوشی متعلق به آن است، پیشگیری می‌شود.

حتی در زمان تصادف، حوادث بلاخیز مثل زلزله، سیل، آتش سوزی نباید تلفن همراه خود یا دوربین عکاسی فیلم برداری را وارد ماجرا کرده و بدون هماهنگی شروع به ضبط تصاویر کنیم، مگر اینکه شغل ما خبرنگار، عکاس حرفه‌ای یا گزارشگر باشیم که در این حالت نقش ما چیز دیگری است. ما نباید نقش‌مان را به‌راحتی گم کنیم و وارد حاشیه شویم.

پرسیدن درباره دولتی یا غیرانتفاعی بودن مدرسه فرزندان افراد و نیز پرسش درباره مبلغ شهریه از نمونه‌های دیگر ورود به حریم شخصی افراد است که اکثراً به آن بی‌توجه هستیم.  خواندن پیامک‌ها، ایمیل‌ها، قبض‌ها، یادداشت‌ها و همچنین گوش دادن به مکالمات تلفنی افراد از همین نوع رفتار است که جای تامل دارد. یکی از عادات ما ایرانی‌ها این است که سرزده به منزل دیگران می‌رویم؛ در حالی که این رفتار نیز عدم رعایت حریم شخصی است حتی اگر آن فرد از نزدیکان ما باشد.

کندوکاو درباره وضعیت تاهل یا تجرد افراد؛ مثلا پرسش در مورد اینکه رابطه‌ات با همسرت چطور است؟ چطور با هم آشنا شدید؟ یا اینکه مجردی؟ چرا ازدواج نمی کنی؟ نمونه‌های متداولی است که بسیاری مرتکب آن می‌شوند، بی‌آنکه تصور کنند دارند به حریم شخصی افراد ورود می‌کنند.  تجسس درباره گرایش‌های اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی افراد نیز از همین جنس است.

فردی که حریم خصوصی‌اش را محترم بشمارد، عزت نفس و اعتماد به نفس کافی برای زندگی دارد، به حریم خصوصی دیگران احترام خواهد گذاشت و همین نیز در ایجاد ارتباطش با دیگران تاثیر مثبت دارد.

هر انسانی در حریم خصوصی‌اش بدون ریا و تظاهر بدون اثر گرفتن از هر چیز و هر کسی به خود می‌اندیشد و اعمال خود را مورد قضاوت قرار داده و اصلاح می‌کند. ورود افراد ناشناس و بیگانه به حریم خصوصی می‌تواند افکار، عقاید و مهم‌تر از آن عواطف و احساسات فرد را تحت تاثیر قرار داده و فرد را دچار تنش و سردرگمی کند. افرادی که حریم خصوصی خود را از بین برده‌اند، افرادی بی‌انگیزه به زندگی‌ هستند؛ چون از علایق، افکار و رویاهایشان و در واقع از خودشان چیزی در ذهن ندارند که بخواهند با آن زندگی کنند. این افراد اغلب پرخاشگر و عصبی بوده و معمولا به شخصی وابسته تبدیل می‌شوند.

اجازه ‌ندادن به دیگری برای دخالت در امور شخصی‌مان نیز باید به عنوان یک الگوی تربیتی از کودکی شکل بگیرد. باید از کودکی به فرزندمان، مهارت‌هایی چون درک متقابل، قدرت ابراز وجود و توانمندی‌های ارتباطی را به طور صحیح آموزش دهیم تا آنها در پس احترام و تعارف، فرصت دخالت دیگران را در زندگی خصوصی‌شان ندهند و با ارتقای اعتماد به نفس، خودپذیری و خودباوری با دخالت دیگران در امورشان برخورد کرده و ممانعت‌شان را از نوع دخالت‌ها با صراحت بیان کنند. در چنین صورتی می‌توان در سال های آینده انتظار جامعه‌ای را داشت که فرهنگ احترام به حریم شخصی دیگران و حفظ استقلال در مردم نهادینه شده و به عنوان یک باور و رفتار اجتماعی عمومی تلقی شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۵۴۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در نشست ستاد احیای ربع رشیدی تبریز، مساحت عرصه و اعیانی این اثر باستانی و تاریخی در تبریز را طبق اسناد کهن بیش از ۹۰ هکتار اعلام و اظهار کرد: اما این محل در طول هفت قرن همواره مورد تهاجم و دستبرد حکومت ها و جوامع محلی قرار گرفته و در زمان حاضر کمتر از ۱۳ هکتار آن قابل احیا است.

به گفته وی در سال های اخیر و با مساعدت نهادها و ارگان های مختلف بیش از یازده هکتار این مجموعه تملک و آزادسازی شده است.

حمزه زاده با اشاره به اجرای پنج فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در مجموعه ربع رشیدی، ادامه داد: این مجموعه در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده و در فهرست موقت یونسکو برای ثبت جهانی قرار گرفته که نیازمند آزادسازی اراضی است.

وی جلوگیری از ساخت و سازها در حریم محوطه و تلاش برای تملک اماکن واقع در حریم از جمله پمپ بنزین خیابان عباسی را از رویکردها و اهداف اصلی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد.

حمزه زاده اراضی محوطه ربع رشیدی را بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی یاد کرد و گفت: به دلیل اهمیت موضوع راه دسترسی از کف خیابان تا برج ربع رشیدی با پلکان های چوبی و با فاصله از سطح خاک پوشانده شده است تا مراقبت های لازم و کافی از این محوطه به عمل آید.

وی گفت: هر گونه اقدام مرمتی و ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران در ربع رشیدی با استفاده از سازه های برگشت پذیر به طبیعت ممکن است.

کد خبر 6092428

دیگر خبرها

  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • شهید مطهری جهش فکری در دانشگاه‌ها ایجاد کرد
  • معلمی که برای نسل جوان جاذبه داشت
  • آزادسازی ۳ هزار مترمربع از حریم قانونی راه در حمیدیه
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • گنجی که فقط کچل‌ها دارند
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است