Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-06@19:16:03 GMT

پاسخی به یک پرسش

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۵۹۹۶۲

آثار و نتايج كنش‌هاي فردي عموما متوجه عامل رفتار و بخشي از اطرافيان و افراد محدود است، ولي كنش سياسي در اصل عمل جمعي است و آثار و عوارض آن نيز بيش از آنكه به فرد محدود شود، گستره وسيعي از جامعه را متأثر خواهد كرد.

به گزارش شهروند، يك پرسشي كه اين روزها بيش از هميشه در مجادلات نوشتاري و گفتاري مطرح مي‌شود، اين است كه اگر كسي يا مردمي نتوانند از طريق قانوني و مدني اعتراض كنند، چه كاري جز اعتراض‌هاي واكنشي و هيجاني و در نهايت تخريبي مي‌توانند انجام دهند؟ حتي در توجيه تخريب و آتش‌زدن هم مي‌گويند كه مثلا فلان رقم اختلاس شده كه ‌هزاربرابر اين خسارات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا صداي معترضان رسمي به اين رفتارها درباره آن فسادها درنمي‌آيد، ولی نسبت به این اقدامات اعتراض دارند؟ از اين قبيل گزاره‌ها در دفاع از رفتارهاي تند و احيانا هیجانی به‌وفور گفته مي‌شود. اين نوع گزاره‌ها در مقام فهم رفتار كاملا درست است.

بنده نيز در هفته گذشته شايد ١٠بار از اين نوع گزاره‌ها در مقام فهم و توجيه ماجرا استفاده كرده‌ام. بنابراين فهم ماجرا و رويداد يك چيز است، موافقت يا مخالفت با آن چيز ديگري است. اجازه دهيد از مثالي غيرسياسي استفاده كنيم. همه مي‌دانند كه با افزايش بيكاري و فقر، نرخ انواع جرايم ازجمله سرقت افزايش پيدا مي‌كند.

اين را مي‌فهميم و حتي ممكن است نسبت به برخي از مرتكبان آن احساس همدلي و دلسوزي كنيم و حتی خود را در بی‌تفاوتی نسبت به وضع آنان مقصر بدانیم. درعين‌ حال كسي توصيه نمي‌كند كه اين رفتار عموميت پيدا كند و براي مجرم نيز كسي سوت و كف نمي‌زند. چرا؟ به اين دليل ساده كه هيچ‌كس رواج سرقت را راه‌حل جامعه نمي‌داند، جز اينكه مشكلات را تشديد مي‌كند.

به‌طور قطع، مثال مزبور مناسب براي فهم اعتراضات سياسي نيست و قصد هم ندارم كه چنين مقايسه اشتباهي را بكنم، زيرا بسياري از اعتراضات سياسي كه حتي با خشونت همراه است، از يكسو و برخلاف ساير جرايم در پي كسب نفع شخصي نيست و از سوي ديگر با فرض و هدف بهبود اوضاع انجام مي‌شود، ولي مثال فوق را براي منطق كلي ماجرا و تمايز ميان فهم با داوري و دفاع نسبت به يك رفتار یا رويداد ذكر كردم.

پاسخ به پرسش ابتداي يادداشت را چنين آغاز مي‌كنم كه ما در واقعيت زندگي سياسي خود همواره بايد ميان راه‌هايي دست به انتخاب بزنيم كه سود و زيان‌هاي آنها متفاوت است. در حقيقت ما نمي‌توانيم بگوييم، چون افراد نمي‌توانند اعتراض قانوني كنند، پس به ناچار مي‌توانند و حق دارند چنین رفتاری کنند و دیگران هم بايد از اقدام آنان دفاع كنند، زيرا اگر اعتراض براي رسيدن به هدفي است، اكنون كه مانع انجام اعتراض مدني او مي‌شوند و اجازه نمي‌دهند كه به هدفش برسد، آيا مي‌توان از طريق رفتارهاي ديگر و تخریبی به آن هدف رسيد؟ اگر پاسخ بلي است، پس آن را انجام دهد، ولی اگر ديگران به نحو مستدلي آن اعتراضات را مثبت و منجر به نتيجه نمي‌دانند، نه‌تنها دليلي ندارد كه از آن اقدامات حمايت كنند، بلكه موظف به مخالفت‌كردن هم هستند، حتي اگر اصل وجودي اعتراضات را قابل فهم و درك مي‌دانند.

اگر پاسخ به پرسش‌هاي سياسي به اين سادگي بود كه چون نمي‌توانند اعتراض مدني و قانوني كنند، پس مجاز به هر واكنشي هستند، ديگر نيازي به اين همه مطالعات سياسي نبود و اصولا نقد چنين رفتارهايي بلاموضوع مي‌شد. اهميت سياست از همين‌جا آغاز مي‌شود كه رفتاري فراتر از واكنش‌هاي اقتضايي را پیش‌روی ما بگذارد، واکنشی‌هایی كه به‌طور معمول يا انفعال است يا خشم و خشونت. از سوي ديگر، عمل سياسي تفاوت مهمي با كنش‌هاي فردي دارد.

آثار و نتايج كنش‌هاي فردي عموما متوجه عامل رفتار و بخشي از اطرافيان و افراد محدود است، ولي كنش سياسي در اصل عمل جمعي است و آثار و عوارض آن نيز بيش از آنكه به فرد محدود شود، گستره وسيعي از جامعه را متأثر خواهد كرد.

از اين‌رو رعايت سود و زيان هر كنش سیاسي نسبت به سایر کنش‌ها اهميت بيشتري دارد. ما براي خودمان حق داريم كه وارد رفتارهاي ريسكي شويم ولي در امور سياسي چنين حقي را نداريم، البته هركاري در سياست متضمن حدي از ريسك است، ولي در هرصورت ريسك‌هاي بالا قابل دفاع نيست، به‌ويژه آن‌كه با سود و زيان زياد ترسيم شود.

شايد اين توصيه‌ها نوعي محافظه‌كاري تلقي شود، قطعا چنين است، زيرا در امور سياسي كه با سرنوشت ديگران گره مي‌خورد، رعايت حدي از محافظه‌كاري لازم است. پذيرش كنش‌هايی با ريسك بالا نيز مستلزم حدي از تفاهم و گفت‌وگو ميان كنشگران يا نمايندگان آنان است. بنابراين پاسخ به پرسش اوليه يادداشت اين است كه فهم و درك يك رفتار متفاوت از موافقت يا مخالفت با آن است.

براي تأييد يك رفتار به بيش از فهم و حتي همدلي با آن نيازمنديم. صاحبان آن رفتار هستند كه بايد به‌طور معقولانه‌اي از مفيد و احتمال قوی موثربودن كنش خود دفاع كنند.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۵۹۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معنای رفتار مختلف گرگ‌ها در گله + فیلم

گرگ‌ها به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند. آنها رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند که هر کدام از این رفتارها معنای خاصی دارد. یک کارشناس، زبان بدن گرگ‌ها را تشریح کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ببینید | سوال باورنکردنی یک دانشجو از هاشمی رفسنجانی؛ دور از انتظارترین پرسش تاریخ!
  • اسرائیل پاسخی به مطالبات مقاومت فلسطین نمی‌دهد
  • معنای رفتار مختلف گرگ‌ها در گله + فیلم
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • ببینید | چند پرسش و پاسخ مهم برای دختران جوان و زنان!
  • جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد
  • حضور ناشران پخته‌خوار در نمایشگاه کتاب محدود می‌شود
  • آیا وضو یا تیمم با وجود آرایش و لاک ناخن صحیح است؟
  • پاسخگویی به پرسش‎های مشترکین در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
  • پاسخ به مهم‌ترین پرسش هواداران استقلال؛ مدیرعامل آینده آبی‌ها کیست؟