Web Analytics Made Easy - Statcounter

رواج پوشاک اروپایی، حمله به باورهای مذهبی مردم، تشکیل سازمان‌های آموزشی به ظاهر نوین و غیره بخشی از فعالیت‌هایی بود که رضاخان به دنبال تغییر در ذائقه مردم به وسیله آنها بود. به گزارش بلاغ، پس از آنکه رضاخان توانست خود و سلطنت پهلوی را در کشور تثبیت کند، به اعمال برخی قوانین که همسو با خواسته‌های مردم کشور نبود پرداخت و به نوعی با شتابی فراوان، فرهنگ سنتی کشور را به سوی مدرنیته راند و به هیچ کنش و واکنشی نیز در این راه اعتقاد نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دین‌ستیزی، راه مشترک همه شیاطین

در یکی از این موارد، حمله به اعتقادات مذهبی مردم در کشور در دستور کار رضاخان بود به گونه‌ای که پس از سفر از ترکیه با ترویج فرهنگ غربی در ایران، به دنبال کشف حجاب بود که با مقاومت مردم کشور همراه شد.

محسن ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در زمان پهلوی اول، تجددطلبی با بهره‌گیری از الگوهای اروپایی، مهم‌ترین ركن پیشرفت اجتماعی محسوب می‌شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از تحرک‌های غیرفرهنگی در قالب دستورالعمل‌های فرهنگی در کشور اعمال می‌شد، گفت: رواج پوشاک اروپایی، حمله به باورهای مذهبی مردم، تشکیل سازمان‌های آموزشی به ظاهر نوین و غیره بخشی از فعالیت‌هایی بود که رضاخان به دنبال تغییر ذائقه مردم به وسیله آنها بود.

حجاب، نماد عفاف و سمبل احترام به جنسیت

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در موضوع کشف حجاب که در سه کشور افغانستان، ترکیه و ایران با سرعت بیشتری آغاز شده بود، گزاره‌های مختلفی دخالت داشتند، اظهار کرد: زمینه‌سازی برای تغییر در مردم، نیازمند مشارکت گروه‌های مختلفی بود که یکی از این گروه‌ها نویسندگان بودند.

وی افزود: نویسندگان با ترویج فرهنگ غربی، تجددخواهی را در تضاد با دین نمی‌دیدند و آن را با نگارش در کتاب‌های خود، به عنوان خوراک به میان مردم می‌فرستادند.

ایزدی خاطرنشان کرد: در میتینگ‌ها، برگزاری جشن و تئاترهایی که مردم بیشتری حضور می‌یافتند، نوع پوشش و محتوای برنامه‌ها مطابق با این فرهنگ ضدارزشی بود.

حجاب‌ستیزی، جنگ نرم با دین است

حسن نصیریانی کارشناس تاریخ نیز به خبرنگار ما گفت: رضاخان برای دستیابی به اهداف خود می‌دانست که باید در تقابل با خواسته مردم عمل کند، به همین دلیل در همان ابتدا کار تغییرات گسترده را با مردم آغاز نکرد.

وی با بیان اینکه کشف حجاب از آن جهت برای بسیاری از مردم کشور قابل قبول نبود که بیشتر جنبه استعماری داشت، تصریح کرد: همزمانی اجرای این برنامه در چند کشور دنیا نشان از این موضوع بسیار مهم می‌داد.

این کارشناس تاریخ در ادامه با اشاره به اینکه شهربانی از بانوانی که چادر از سر برمی‌داشتند حمایت می‌کرد، گفت: یکی دیگر از کارهایی که رضاخان اجازه انجام آن را در کشور داد، برگزاری مراسم‌های مختلفی بود که به شیوه رشد زنان اروپایی به منظور حضور در مجامع اجتماعی کشورهای خود و عقب ماندگی زنان کشورهای اسلامی می‌پرداخت.

تحمیق افکار عمومی با سکوت رسانه ملی

نصیریانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در گسترش کشف حجاب در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گرفت این بود که دستگاه‌های اطلاع‌رسان و تبلیغاتی، هیچگونه اعتراض‌های مراجع و مردم نسبت به کشف حجاب را انعکاس نمی‌دادند و همه چیز وارونه به نظر می‌رسید.

وی در پایان گفت: به نظر رضا شاه، چادر نماد عقب‌ماندگی بود و معتقد بود در کشور باید کاملاً غربی شد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و این عامل در کنار بسیاری از عوامل دیگر زمینه انحطاط و سقوط وی را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ما، عدم شناخت کامل رضاخان از بطن جامعه و اجرای ماموریت تغییر فرهنگ ایرانی به غربی با وجود ریشه‌دار بودن فرهنگ ایرانی در میان مردم، در کنار بسیاری دیگر از عوامل موجود، موجب شد رضاخان زودتر از آنچه تصور می‌کرد طعم شکست را بچشد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۶۰۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ مصرف نان مردم باید تغییر کند

ایسنا/قم مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم بیان کرد: متأسفانه طی سه دهه گذشته فرهنگ مصرف نان مردم تغییر کرده است؛ به این معنا که طبع مردم را به سمت مصرف نان‌های سفید رنگ سوق دادند.

سعید محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: طرح استفاده از نان کامل از قم آغاز شد و امروز در برخی استان‌ها این طرح به خوبی در حال اجرا است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم با بیان اینکه از نظر عامه مردم یکی از مهم‌ترین آیتم‌های نان باکیفیت، رنگ سفید نان است، ادامه داد: متأسفانه طی سه دهه گذشته فرهنگ مصرف نان مردم تغییر کرده است؛ به این معنا که طبع مردم را به سمت مصرف نان‌های سفید رنگ سوق دادند.

وی اضافه کرد: طبق گزارشات دانشگاه علوم پزشکی یکی از دلایل اصلی بیماری‌هایی همچون کم خونی، کبد چرب، یبوست، سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از عدم تأمین فیبر و املاح مورد نیاز بدن است که این مواد در نان سبوس دار، میوه و کلم بروکلی وجود دارد.

محمدی اظهار کرد: نان از جمله مواد غذایی در دسترس است لذا سبوس دار بودن نان در تأمین فیبر مورد نیاز برای بدن موثر خواهد بود؛ به همین جهت در ابتدا باید فرهنگ مصرف نان مردم را تغییر دهیم، البته طی دو سال اخیر به واسطه فعالیت رسانه‌ها در حوزه نان سبوس‌دار مردم با این نان آشنا شدند.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم فرهنگ‌سازی مصرف نان کامل را در استان ترویج کنیم، تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۳ واحد نانوایی در استان در حوزه پخت نان کامل فعالیت می‌کنند و زیرساخت تأمین آرد کامل را با همان نرخ دولتی مهیا کردیم، بنابراین قرار نیست هنگام خرید یک نان با آرد کامل مبلغ بیشتری را پرداخت کنید.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم، با اشاره به سه هدف نان کامل، یادآور شد: هر چه درصد سبوس آرد بیشتر باشد مطمئنا انگیزه عرضه خارج از شبکه آرد کمتر می‌شود چرا که اکثر آردهای قاچاق شده از نانوایی‌ها به واحدهای صنعتی است که نیاز به آرد سفید دارند، لذا با سبوس دار کردن در وهله اول سلامت مردم را تأمین کردیم و بعد از آن منجر به جلوگیری از قاچاق کالا و صرفه جویی می‌شود.

محمدی افزود: با توجه به اهداف نان کامل این طرح با استقبال در سطح کشور مواجه شد و با ورود کمیسون اصل ۹۰ مجلس اتفاقات خوبی رقم خورد و منجر به این شد که استاندارد ۱۰۳ آرد در سطح کشور بازبینی شود و درصد سبوس‌گیری‌ها کمتر شود.

وی با بیان اینکه افتخار می‌کنیم که طرح نان کامل از قم آغاز شد و اکنون در برخی از استان‌ها بسیار موفق بوده است، اظهار کرد: در استان قم به لحاظ تعداد نانوایی‌ها وضعیت مطلوبی داریم اما جانمایی نانوایی‌ها اصولی نبوده و لازم است که یک بازنگری در چینش نانوایی‌ها انجام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باشگاه پرسپولیس: وقاحت رخ داده در آزادی توهین به همه بانوان بود
  • باشگاه پرسپولیس: وقاحت رخ داده در آزادی توهین به همه زنان بود
  • مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد
  • سردار رادان: رضاخان هم نتواست حجاب را از مردم بگیرد / از دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان و فرانسه چه خبر؟!
  • سردار رادان: رضاخان گماشته هم نتواست حجاب و دین را از مردم بگیرد
  • مشکلات جامعه ایثارگران و خانواده شهدا مورد اهتمام قرار بگیرد
  • فرهنگ مصرف نان مردم باید تغییر کند
  • راه اندازی طرح آموزش مبلغان حجاب | ۴۰۰ نفر برای «استقناع هنرمندانه» آماده می‌شوند
  • کارگران عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب