Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@11:30:33 GMT

تاثیر آلودگی بر مادران باردار و کودکان

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۶۱۳۰۴

یکی از دلایل افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماریهای مزمن غیرواگیر از جمله بیماری های تنفسی، قلبی و دیابت، به‌ویژه برای گروههای آسیب پذیر مانند مادران باردار و کودکان، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی است. ناطقان: یکی از دلایل افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن غیر واگیر از جمله بیماری‌های تنفسی، قلبی و دیابت، به‌ویژه برای گروه‌های آسیب پذیر مانند مادران باردار و کودکان قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عوامل محیطی همچنین زمینه بروز بیماری‌ها در سنین بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

دکتر رویا کلیشادی رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت آحاد مختلف جامعه، عوامل محیطی هستند که در این میان تماس اجتناب ناپذیر همه گروه‌های سنی باعث شده تا نقش آلاینده‌های هوا در سلامت و بیماری گروه‌های سنی مختلف مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سالیان اخیر مجموعه مطالعاتی در اصفهان انجام شده و ارتباط قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا با شروع روند عوامل خطرزای بیماری مزمن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. قابل توجه است که این تحقیقات بنیادی – کاربردی علاوه بر کمک به شناخت عوامل زمینه ساز بیماری ها، برای دستیابی به راهکار‌های پیشگیری اولیه و کنترل هرچه زودتر این بیماری‌ها کمک می‌کند.

کلیشادی درباره ارتباط آلودگی هوا با بیماری‌های زنان و کودکان، گفت: قرار گرفتن مادران باردار در معرض آلاینده‌های هوا با افزایش احتمال زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس ارتباط مستقیم دارد. همچنین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند باعث کم وزنی نوزاد و عوارض دراز مدت آن شود.

وی افزود: باید توجه داشت که برخی مواد شیمیایی موجود در آلاینده‌های محیطی می‌تواند زمینه ساز بروز عوارض دراز مدت از جمله افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، پرفشاری خون و چاقی باشد.

آنگونه که این استاد دانشگاه گفته، مواجهه با سطح بالای آلاینده‌های هوا باعث افزایش شاخص‌های التهابی و انعقادی و همچنین برخی تغییرات در پلاکتها، گلبول‌های قرمز و سفید خون همراه بوده است.

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره عوامل ژنتیکی و آلاینده‌های هوا می‌گوید: برخی مطالعات انجام شده بیانگر این است که در برخی زمینه‌های ژنتیکی، استعداد ابتلا به عوارض آلاینده‌های هوا بیشتر می‌شود و تاثیر آلاینده‌های هوا بر عوامل ژنتیکی ممکن است به نسل‌های بعدی هم منتقل شود. در پایان باید دانست که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا علاوه بر عوارض حاد می‌تواند در شروع روند بیماری‌های مزمن نقش داشته باشد و تلاش همه جانبه در زمینه کنترل آلاینده‌های محیطی و کاهش بیش از پیش تماس افراد آسیب پذیر به‌ویژه مادران باردار و کودکان را ایجاب می‌کند. منبع: میزان برچسب ها: آلودگی ، مادران باردار ، کودکان

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۶۱۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روانشناسی خودمانی» در بوستان «بهشت مادران» برگزار می‌شود

 به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد؛ گروه درمانی و مشاوره انفرادی «روانشناسی خودمانی» در بوستان «بهشت مادران» با شعار «همیشه با یک مشاور درد دل کن» برگزار می‌شود.

مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره کودک و نوجوان، تست‌های روانشناسی، تست هوش کودکان (وکسلرویون) و... از جمله مشاوره‌های افرادی است که در «روانشناسی خودمانی» در نظر گرفته شده است.

ضمن آنکه در مباحث گروه درمانی نیز مهارت‌های زناشویی مشکلات زوجین، مهارت‌های فرزندپرروی، اضطراب کودکان و تربیت جنسی و... مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علاقمندان به منظور بهره‌مندی از مشاوره‌های انفرادی، گروهی و کارگاه‌های آموزشی می‌توانند با شماره‌های ۲۲۸۸۱۱۱۵ و ۱۶، ۲۲۸۸۶۰۴۲ تماس بگیرند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • «روانشناسی خودمانی» در بوستان «بهشت مادران» برگزار می‌شود
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی