Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام مجتبی سپاهی، استادیار گروه معارف دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: جوانان ممکن است از افراد مدعی دینداری، روحانیت و یا از دینی که حکومت ترویج و یا دینی که عده‌ای از آن بهره‌برداری می‌کنند، گریزان باشند؛ اما نمی‌توان گفت که از دین اصیل گریزان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به عوامل و پدیده‌هایی که حساسیت جوانان را نسبت به پدیده‌ها و مظاهر دینی برمی‌انگیزد، گفت: عوامل متعدد فردی، اجتماعی و حاکمیتی در این زمینه نقش دارد. جوانان در دنیایی از آرمان‌ها و آرزوهای خود همراه با واقعیات موجود زندگی می‌کنند. از طرف دیگر، به شدت واقع‌گرایانه فکر کرده و با قضایا صادقانه برخورد می‌کنند و از پیچیدگی و چند لایه بودن نگران می‌شوند، در عین حال دوست دارند گزاره‌های دینی که با جذابیت‌های فکری همراه است، اثر خود را در عمل نیز نشان دهد.
حجت‌الاسلام سپاهی تصریح کرد: جوانان بیشتر از آنکه از صحبت‌ها و کلام مروجین دینی بیاموزند، از الگوها و رفتارها می‌آموزند. جوان آنقدر که تحت تأثیر فضای حاکم بر محیط دینی است، تحت تأثیر سخنانی که ردوبدل می‌شود، نیست. اگر جوانی با یک مبلغ دینی به اردو برود و زندگی عملی او را زیر نظر گرفته و رابطه رفتاری با وی برقرار کند، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و سریع‌تر به صداقت یا بی‌صداقتی افراد پی می‌برد تا اینکه ساعت‌ها به سخنرانی گوش دهد. یکی از علل کاهش تأثیر برنامه‌های تبلیغی صداوسیما بر نسل جوان این است که جوانان احساس می‌کنند این سخنان و گفتارها را خودشان می‌توانند به دست آورند و آنچه برایشان مهم می‌باشد، یافتن الگوهای رفتاری است.
وی افزود: خداوند در قرآن، پیامبر را به عنوان کسی که خوب صحبت می‌کند، معرفی نمی‌کند، بلکه می‌فرماید:«لَقَدْ کانَ لَکُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...، قطعا برای شما در رفتار رسول خدا مایه اقتدا و سرمشق زندگی است...». فضای شخصیتی پیامبر سراسر زیبایی و دلبری بود و مردم دوستدار ایشان بودند، چون پیامبر به آنچه می‌گفت، عمل می‌کرد و آنچه را عمل می‌کرد، همان بود که بر زبان می‌آورد؛ بنابراین چنین شخصیتی به اسوه تبدیل می‌شود. اگر احساس کنیم کسی آنچه را که می‌گوید، همان نیست که عمل می‌کند و بخواهد آنچه را که عمل می‌کند، پنهان کند و بر زبان نیاورد، طبعا بعد از مدتی دلبری خود را از دست می‌دهد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اتفاقا نسل جوان به زیبایی‌های دین علاقمندند، گفت: جوانان ممکن است از افرادی که دم از دین می‌زنند، ولی به اسوه دینی تبدیل نشده‌اند، گریزان باشند و به تبع، نسبت به مسائل دینی کمتر علاقه نشان دهند، ولی اگر اسوه دینی در اختیار آنان قرار گیرد که قرآن نیز بر همین مسئله تأکید می‌کند، آن وقت نه تنها دین‌گریز نخواهند بود، بلکه از دین به عنوان بهترین عامل برای تقویت ابعاد شخصیتی خود بهره‌مند شده، خود را در اختیار دین قرار می‌دهند و با تمام وجود و توانمندی خود برای ترویج زیبایی‌های دین می‌کوشند.
وی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی که خود را به عنوان حکومتی دینی معرفی کرده است، باید بداند مخاطب زمانی جذب می‌شود که احساس کند متولیان امور دینی در تمام لایه‌ها و ظاهر و باطن زندگی خود یک حرف بیشتر ندارند و آن نیز بر مبنای صداقت و عدالتی است که قرآن می‌فرماید:«وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً...، و گفتار پروردگارت بر اساس راستی و عدل به اتمام رسید...»؛ اگر این زیبایی وارد زندگی شود، همه گرفتارش می‌شوند و اگر می‌بینیم که چنین گرفتاری‌ای در جامعه ما وجود ندارد، به خاطر این است که زیبایی‌های ظاهری و پوشالی جایگزین شده است.
حجت‌الاسلام سپاهی خاطر نشان کرد: گاهی مواقع جوانان دچار مشکلات روحی-روانی و شکست‌هایی در زندگی خود ‌شده و از طرف دیگر، تصورات ابتدایی راجع به دین، خدا و آخرت در ذهن دارند که در واقعیت زندگی جامه عمل نمی‌پوشد، اینجاست که دچار فهم و قضاوت نادرست می‌شوند؛ برای مثال دعا می‌کند که خداوند او را نجات دهد و اگر بر اثر جهان‌بینی غلط و ضعف فهم تصور کند که خداوند حتما بعد از دعا باید او را نجات دهد و احیانا این اتفاق نیفتد، دچار کج‌فهمی می‌شود که از درگاه خدا رانده شده و خداوند آنقدر سرش شلوغ است که به او توجه نمی‌کند.
وی با بیان اینکه بسیاری از افراد رابطه‌ای معامله‌گونه با دین و خدا برقرار می‌کنند، گفت: رابطه انسان با خدا و دین نباید رابطه‌ای دادوستدگونه باشد. اگر انسان در عرصه معرفتی و رفتاری به دین عمل کند، بعد از مدتی اثر خود را خواهد گذاشت. ممکن است شما سالیان سال عبادت کنید، این عبادات اثر معنوی خود را بروز می‌دهد و طبیعی است که دچار بسیاری از آسیب‌ها نمی‌شوید؛ اما ممکن است اثر وعده‌های اصیل دین زمان‌بر باشد. گاهی مواقع جوانان به دلیل عدم شناخت صحیح از شخصیت و توانمندی‌های خود دچار برداشت‌های سطحی و شکننده می‌شوند و می‌گویند چرا خداوند صدای مرا نمی‌شنود، با اینکه خیلی دعا می‌کنم. من به بعضی از این افراد می‌گویم ببینید چه تصمیماتی گرفته‌اید.
استادیار دانشگاه اصفهان ادامه داد: برای مثال، اگر خواستگاری آمد، همه جوانب را دقیقا بررسی کردید، یا اینکه بدون صحبت و توجه، چون مشکل خاصی داشته، بلافاصله جواب رد دادید، اینطور که نمی‌شود. آیا خداوند حرف شما را نشنید و او را برای شما نفرستاد، آیا شما بررسی کردید و جواب دادید. انتظار دارید که خداوند فردی شسته رفته و بدون مسئله سر راه شما قرار دهد. ما باید کار خود را انجام داده و کار خدا را به خودش واگذار کنیم. قرار نیست ما کار خدا را انجام دهیم. ما باید بندگی کنیم. کسانی بندگی می‌کنند که بر اساس شناخت دقیق توانمندی‌های خود، تصمیم صحیح اتخاذ کرده و رابطه خود را با خدا و بندگانش به درستی تنظیم کنند، اینجاست که تمام درهای بسته به روی آنها باز خواهد شد. به همین دلیل گاهی مواقع مشکلات ناشی از شناخت نادرست باعث می‌شود تا انسان زیبایی‌های دین را نبیند و دچار توهماتی شود که بستر نفوذ و وسوسه شیطان را ایجاد می‌کند و خود به خود احساس ظلمت و تاریکی کند.
وی تصریح کرد: اگر جامعه بتواند نیازهای اولیه و ماقبل دین اعضای خود را تأمین کند و افراد احساس آرامش و شادی و نشاط داشته باشند، حتی بدون تعهد نسبت به دین، خود به خود اندیشه آنها درگیر دینداری می‌شود؛ اما اگر از نیازهای اولیه جوانان غافل شویم، هیچ‌گاه اندیشه آنان مشغول اعتقادات و باورها نخواهد شد. من به عنوان یک معلم دانشگاه قبل از ترویج اعتقادات دینی، باید اعتماد جوان را نسبت به خودم جلب کرده، نیازهای قبل از دین او را رفع و با بیکاری و فقر و تنهایی او همدردی کنم. اگر جوان احساس کند که من همدرد او هستم و نیازهایش را به رسمیت می‌شناسم، زمانی که از اعتقادات دینی سخن بگویم، آن را تصدیق خواهد کرد؛ ولی تا زمانی که من نسبت به نیازهای اولیه او بی‌تفاوت باشم، مطمئن باشید که گوشی برای شنیدن بهترین سخنان خداوند و اولیای او وجود نخواهد داشت.
حجت‌الاسلام سپاهی اظهار کرد: اکنون این تصور در ذهن جوانان وجود دارد که مسئولین نیازهای اولیه آنان را به رسمیت نمی‌شناسند. جوان می‌گوید گرسنه‌ام و ما به او می‌گوییم به خدا پناه ببر، در حالی که ابتدا باید نیازهای حیاتی او شناسایی و تأمین شود و سپس حیات طیبه و ملکوتی را برای او تبیین کرد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۶۲۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!

روزانه در سایت "نبض بورس" گزید‌ه‌ای از آخرین اخبار و مطالب جذاب پیرامون بازار سرمایه، مسکن، ارز، انرژی و سرمایه گذاری تهیه و منتشر می‌گردد. گزارش کامل از گزیده‌ خبرهای امروز «نبض بورس» (https://nabzebourse.com) را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

جدیدترین قیمت دلار و یورو پیش از تعطیلات دو روزه بازار   سه نماد بورسی با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی فروش!   تعلیق در کمین این ۱۴ نماد، مراقب باشید!

 

تنها یک نماد بورسی بیشتر از اسفند فروخت! 

 

قیمت انواع پژو در بازار خودرو

 

جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!

 

کدال خپویش | برای سرمایه گذاری مناسب است؟

 

کدال فاهواز | سهامدارانش چقدر سود گرفتند؟

 

ارزش سهام عدالت چند میلیون شد؟

 

دیگر خبرها

  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • تیاگو سیلوا در آستانه بازگشت به فلومیننزه برزیل
  • انجام ارزیابی اولیه از خسارت زلزله امروز در خراسان شمالی
  • دفاع از کشور مستلزم حضور همه جانبه در میدان است
  • آموزش ساخت پمپ آب قوی با مواد اولیه ساده و ارزان در خانه (فیلم)
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • مطالعات  طرح جامع جنگل کاری نالشکینه بوکان
  • پاسخ به نیازهای کشاورزی مطالبه‌ای از دانش‌بنیان‌ها
  • دستگیری عاملان تیراندازی در نیمروز