Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: حماسه ها و مخالفت هاى دليرانه زنان و مردان مسلمان در مقابله با موج اسلام ستيزى رضاخان جزء درخشنده ترين صفحات تاريخ كشور اسلامى ايران است كه براى هميشه در تاريخ خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛ رضاخان در دوران حكومتش با خيزش مردمى زيادى به رهبرى روحانيت آگاه و انقلابى روبرو شد و دستور کشف حجاب وی در 17 دی سال 1314 باعث شد تا عده زيادى از زنان مسلمان با به جان خريدن همه خطرات و تحقيرها حاضر به ترك حجاب اسلاميشان نشوند، بلكه مقاومت كرده و افتخار نسلهاى آينده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هفدهم دیماه سال 1314 هجری خورشیدی سالروز کشف حجاب در ایران است، اقدامی که بنا بر دستور رضا شاه و برای پیشرفت جامعه ایرانی و با اجبار انجام گرفت و در نهایت هم به عنوان یکی از مظاهر اسلام زدایی در ایران، زمینه سقوط سلسله پهلوی را فراهم آورد.

 

بخشنامه کشف حجاب جهت تصویب رضا شاه در تاریخ 27 آذر 1314 از طرف رئیس‌الوزرا به دربار فرستاده شد تا در اول دی ماه دستور العمل اجرای غیر رسمی قانون کشف حجاب به تمام ولایات ایران ارسال شد.

 

رضاخان در سفری که به ترکیه داشت با آتاتورک رئیس وقت این کشور که مردی کاملا ضدّ اسلامی بود ملاقات کرد. رضا شاه در ملاقاتش، با نظریه ها و افکار اسلام گریزی و به اصطلاح مدرن آتاتورک آشنا شد و برای پیشرفت کشور ایران دست به اقدام ننگین اجرای قانون کشف حجاب زنان زد.

 

او با اجرای قانون کشف حجاب سعی داشت که ایران مثل اروپا شود تا به پیشرفت برسد ولی نمی دانست که مردم ایران تن به این ذلت نمی دهند و ایران هم با این قانون کاملا ضدّ اخلاقی و اسلامی نه تنها به جلو بلکه صدها سال به عقب برگشت.

 

رضـاخـان در طول سالهاى حكومتش با مخالفتها و مقاومتهاى منفى و خيزش مردمى زيادى به هدايت و رهبرى و راهنمايى روحانيت آگاه و انقلابى روبرو شد.

 

حتى عده زيادى از زنان مسلمان با به جان خريدن همه خطرات و تحقيرها تا پايان حكومت رضاخان و حتى پس از آن حاضر به ترك حجاب اسلاميشان نشدند، بلكه مقاومت كردند و افتخار نسلهاى آينده شدند.

 

بـا ابـلاغ قـانون كشف حجاب، برخى از زنان كه چادرهايشان را اجبارا برداشته و روسرى به سر كردند، روپوشهاى بلند پوشيدند تا ايمان و پـاكـدامـنى و منزلت الهى شان محفوظ بماند. اما رضاخان دستور داد تا با شدت هر چه تمام تر به اينگونه زنان هجوم برند و روسريهايشان را پاره کنند.

 

عفاف به عنوان يک ارزش دروني و والاي اخلاقي در اخلاق اسلامي جايگاه بسيار والايي دارد و عفاف به عنوان ريشه حجاب و حجاب به عنوان يک عمل ظاهري، بازتاب عفاف به عنوان يک ارزش دروني است؛ به عبارت ديگر عفاف ريشه و سرچشمة حجاب است.

 

حجاب، درجامعه ایرانی مسئله ای فطری است که از دیرباز در فرهنگ ملی و باستانی ما وجود داشته است و همین نوع پوشش توجه غربی ها را جلب کرده است.

 

رعایت حجاب وعفاف که یک سرمایه دینی واخلاقی است

مسئول دبیرخانه نظارت برکانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان ، 17دی ماه سال 1314 هجری خورشیدی را یادآور حادثه تلخ اجرای توطئه استعماری کشف حجاب از سوی رضاخان، با هدف ترویج بی حجابی و بی بند و باری دانست وگفت:  این نیت آنها نتوانست ملت ایران را از اسلام و مقدسات دور کند.

 

حجت الاسلام محمدرضا حدادیان رعایت حجاب وعفاف که یک سرمایه دینی واخلاقی است را در کاهش ناهنجاری های اجتماعی موثر عنوان کردوگفت: حجاب در بعد فردی می تواند موجب آرامش روانی افراد و در بعد خانوادگی باعث تحکیم پیوند خانواده و سبب صمیمیت و اعتماد زوجین شود. 

 

وی با اشاره به اینکه خانواده از ارکان اصلی و مهم ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است اضافه کرد: اگر شئونات اسلامی وفرهنگ دینی در خانواده ها مورد توجه بیشتر قرار بگیرد میتوان فرهنگ حجاب وعفاف را گسترش بیشتری داد.

 

حدادیان در ادامه با بیان اینکه نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه موجب استحکام بنیان خانواده می‌شود گفت: برنامه‌ریزی فرهنگی درباره حجاب و عفاف در جامعه می‌تواند در نهادینه‌شدن این فرهنگ مؤثر باشد.

 

مسئول دبیرخانه نظارت برکانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان با اشاره به توطئه های مختلف دشمنان درقالب تهاجم فرهنگی وناتو فرهنگی اظهارداشت: حجاب وعفاف یک سد محکم در مقابل  این توطئه ها وفساد هستند.

 

وی با اشاره به فعالیت کانون تخصصی حجاب وعفاف در استان سمنان اظهارداشت: این کانون  آمادگی اعزام مربی به کل استان سمنان درخصوص تبیین اهمیت حجاب وعفاف به کارگروه ها وهمایش ها  را داشته و در راستای حجاب و عفاف در قالب برگزاری همایش ها، راه اندازی سایت مجموعه سخنرانی های حجاب و عفاف، برگزاری کارگاه های آموزشی و اجرای پژوهش حجاب و عفاف برنامه دارد.

 

حجاب پرچم ایمان، ولایت پذیری، افتخار و اقتدار ایران است

امام جمعه موقت سمنان نیز با اشاره به سالروز کشف حجاب توسط رضاخان و به رگبار بستن قیام مسجد مقدس گوهر شاد اضافه کرد: زنان با ایمان و مومنه ایران اسلامی کشف حجاب رضاخان را نپذیرفتند و در برابر این عمل مزدوران شاه ایستادگی کردند.

 

حجت الاسلام محمد باقر عبدوس با بیان اینکه حجاب پرچم ایمان، ولایت پذیری، افتخار و اقتدار ایران است، افزود: حجاب نمادی‏ترین مصداق اسلامیت و عقیده ‏مندی مردم مسلمان و متعهد به آیین جاودان الهی حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) است.

 

وي حجاب وعفاف را نشانه بارزي از چهره زيباي دين توصيف كرد و اظهار داشت: اگر به اين حقيقت ايمان داشته باشيم كه ظاهر دين در نمود و نشانه‌هاي جامعه بيشتر پديدار مي‌شود.

 

عبدوس بيان کرد: کشف حجاب مهمترین دستاويز و ابزار دشمن در تهاجمات فرهنگي بوده و هست و غربي‌ها معتقدند که اولين قدم براي فروپاشي کانون‌هاي خانواده و ترويج بي‌بند و باري در جوامع مسلمان، کشف حجاب است.

 

امام جمعه موقت سمنان، با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمنان برای اشاعه فرهنگ بی بندوباری در جوامع اسلامی گفت: استفاده بیشتر از آموزه های دینی در امور فرهنگی راهکار اصلی مقابله با این تهاجم است.

 

به گفته وی بانوان ما به خوبی می‌دانند که حجاب یک مصونیت کامل در جامعه است که نوعی حفاظ برای زن محسوب می‌شود و او را از هرگونه فکر و اندیشه بد و حرکت مسموم پاسداری می‌کند.

 

عبدوس تاکید داشت:  بانوان ما باید به خوبی حجاب خود را رعایت کنند چرا که نقطه کمال و معرفت آنها دستیابی به این اصل اساسی است.

 

حجاب و عفاف تضمین کننده امنیت جامعه

یک کارشناس مذهبی ودینی،حجاب و عفاف را تضمین کننده امنیت جامعه عنوان کرد و افزود: حجاب و عفاف در جامعه زن را از هرگونه آسیب مصون نگه می‌دارد و حجاب به زن حرمت می‌بخشد.

 

حجت الاسلام جلیل طاهریان به تهاجم فرهنگی دشمن در حوزه حجاب و عفاف اشاره داشت وافزود: در طول تاریخ، دشمنان اسلام همواره اعتقادات و باورها و ارزش‌های دینی مسلمانان را نشانه گرفته‌اند و کشف حجاب در دوران رضاخان و طرح مسائل فمنیستی در جامعه  امروز ایران از برنامه‌های شوم دشمنان است و متأسفانه امروز بی‌حجابی جامعه را در سیطره خود گرفته و در این میان خانواده  مهم‌ترین رکن ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است.

 

طاهریان با بیان اینکه حجاب و عفاف مختص زنان نیست و باید مردان هم پوشش مناسبی داشته باشند ادامه داد: امر حجاب و عفاف یک امر تیمی و دسته جمعی است.

 

وی تصریح کرد: حجاب و عفاف  گوهر نابی است که همه موظف به صیانت و حفاظت از آن هستند و از این منظر حجاب و عفاف باید خصیصه ای عمومی در جوامع انسانی تلقی شود و از همه ابزارها و برنامه های فرهنگی برای تعمیق آن استفاده کرد.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۶۲۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماری‌ها در افزایش امید به زندگی، گفت: فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانواده‌ها فراهم می‌کند.

پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری هفته سلامت و نام‌گذاری پنجمین روز این هفته با عنوان سلامت خانواده و فرهنگ سلامت اظهار کرد: در چند دهه اخیر، به دلیل تغییر و تحولات اساسی و فراگیر در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی- امنیتی، اقتصادی و فناوری در مقیاس منطقه‌ای و جهانی، نقش ممتاز و تعیین‌کننده فرهنگ به ویژه فرهنگ‌های ملی و منطقه‌ای در عرصه‌های ملی، بین‌المللی و جهانی نمایان‌تر شده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران، به عنوان نقطه عطف تحولات معنوی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرن بیستم از ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالفعل و بالقوه عظیمی در این حوزه برخوردار است و پیشرفت و تعالی همه‌جانبه کشور، مستلزم بهره‌گیری مؤثر و هوشمندانه از آن در سطح ملی و مناسبات و تعاملات منطقه‌ای و جهانی است. در حقیقت، فرهنگ به معنای اخص آن، از مختصات ذاتی، مزیت‌های راهبردی، انحصاری و سرنوشت‌ساز کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است که همواره مورد تأکید معمار کبیر انقلاب اسلامی امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: فرهنگ، نظام‌واره و کلیتی واحد و شامل «عقاید و باورهای اساسی، ارزش‌ها، آداب، الگوهای رفتاری ریشه‌دار و دیرپا، نمادها و مصنوعات» در سطح محلی، ملی، عمومی و حرفه‌ای است. فرهنگ به مثابه «روح جامعه» به زندگی فردی و اجتماعی انسان معنا و هویت می‌بخشد و شکل‌دهنده و اثرگذار بر ذهنیت و گرایش‌های افراد و جامعه و تعیین‌کننده رفتار عمومی است.

وی افزود: فرهنگ، جهت‌بخش جامعه و نظام‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و نقش و تأثیر قابل توجهی در ارتقای سلامت افراد در سه سطح سیاست‌گذاری و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و مردم به عنوان گیرندگان خدمات سلامت ایفا می‌کند.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: فرهنگ، مجموعه‌ای از رهنمودها یا فرمول‌ها برای زندگی در جهان را به ما ارائه می‌دهد و فرهنگ‌های اجتماعی افراد را با اعتقادات، ارزش‌ها و عادت‌های خاصی پرورش می‌دهند. فرهنگ، واسطه‌ای است که مردم به عنوان تسهیلگر روابط اجتماعی برای برقراری ارتباط از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: تأثیر متقابل فرهنگ و سلامتی بسیار پیچیده است و مستلزم در نظر گرفتن مجموعه‌ای از دلایل، تجربه‌ها، تجلیات و روش‌های پیشگیری و درمان برای انبوهی از مشکلات انسانی است با این حال اگرچه تنوع فرهنگی به ویژه در رابطه با سلامتی در ظاهر جذاب و فریبنده است، به همان اندازه می‌تواند تفاوت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بین مردم را نیز پنهان کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ارتقای فرهنگ سلامت در مردم با هدف آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه، تحقق رویکرد سلامت همه‌جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان و...، افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌های کشور و...، تربیت انسان‌های سالم، باانگیزه، شاداب، متدین، وطن‌دوست، جمع‌گرا، نظم‌پذیر و قانون‌گرا انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین ارتقای فرهنگ سلامت مردم برای ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و...، افزایش آگاهی و میزان سواد سلامت جامعه در راستای افزایش پیش‌گیری، خودمراقبتی فعال و اصلاح سبک زندگی و ارتقای عادلانه سلامت در کشور با استفاده بهینه از مشارکت آگاهانه و مسئولیت مردم و توسعه همکاری‌های بین بخشی انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در طول قرن گذشته علل اصلی مرگ در بسیاری از کشورها به طرز چشمگیری از بیماری‌های عفونی به بیماری‌های مزمن تغییر کرده است. اگرچه نوآوری‌های بیوتکنولوژیک نقش مؤثری در درمان بیماری‌ها داشته‌اند اما پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماری‌ها نیز نقش انکارناپذیری در افزایش امید به زندگی داشته و منجر به طولانی‌تر شدن متوسط امید به زندگی شده است.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: عوامل مختلف شامل بهبود شرایط زندگی، کاهش سوء تغذیه، بهبود وضعیت بهداشتی غذا و آب، اصلاح سیستم‌های دفع فاضلاب و ... با سهم نسبی خود می‌توانند به عنوان مؤلفه‌های بیولوژیک در کنار نوآوری‌های بیوتکنولوژیک بر طول عمر تأثیرگذار باشند. مداخلات پیشگیرانه غالبا در شرایط زندگی و رفتار افراد تأثیرگذار است. در نتیجه فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانواده‌ها فراهم می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند
  • تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • ادارات استان در رعایت شئون اسلامی و قانونی پیشتاز باشند
  • خدشه‌ دار شدن عرصه فرهنگ‌ منجر به خرابی سایر بخش‌ها خواهد شد
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • قانون عفاف و حجاب قانونی و شرعی است که باید همه به آن پایبند باشند
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی