Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: در شرایطی که دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم و تهاجم فرهنگی روی آورده، محور قرار دادن مهدویت در تبادلات فرهنگی و در عرصه جهانی باعث می شود هم در این جنگ پیروز شویم و هم پیروان دیگر ادیان و مذاهب را به این باور اصیل جذب کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد میرصادقی، مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به ضرورت پیوند فرهنگ عمومی کشور با انتظار و مهدویت، اظهار کرد: برای بررسی جایگاه این آموزه ها در فضای فرهنگی جامعه، باید آن را در دو قشر عامه مردم و متدینین بررسی کرد، این آموزه ها در میان متدینین جامعه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این افراد با دغدغه دینی، زندگی خود را براساس بیش از 2 هزار روایت پیرامون امام زمان(عج) و بیش از 300 آیه که البته برخی معتقدند این تعداد به 1000 آیه هم می رسد، به گونه ای برنامه ریزی می کنند تا انتظار ظهور امام عصر(عج) در آن رنگ و بوی ویژه ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اضافه کرد: مهدویت در میان مردم عادی جایگاه کمرنگ تری دارد، در حالی که در فرهنگ شیعه اثنی عشری، «انتظار» جزئی از فرهنگ است، زیرا پایه‌های آن بر امامت استوار بوده و امتداد امامت در وجود امام عصر (عج) متجلی می شود.

 

میرصادقی در پاسخ به این سوال که راهکار ارتقای جایگاه مهدویت در فرهنگ عمومی کشور چیست؟، تصریح کرد: برای ارتقای جایگاه مهدویت در فرهنگ عمومی کشور باید سطح آگاهی مردم از مباحث و مولفه های مهدوی را با مطالعه ارتقاء داد، که معرفی کتاب های مهم مهدوی به مردم در این راستا کمک کننده است.

 

کارشناس مهدوی با ابیان اینکه برگزاری دوره های آموزشِ معارف مهدوی برای عموم نیز موثر است، تصریح کرد: ما باید برای شناخت هر یک از ائمه اطهار (ع) از جمله امام مهدی(عج)، دوره آموزشی برگزار کنیم تا افرادی پرورش یابند که در زمینه بزرگان هدایت و وحی صاحبنظر باشند.

 

میرصادقی در پاسخ به تاثیر فرهنگ مهدوی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، افزود: دشمن همواره برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی برنامه های گوناگون داشته و در سال های گذشته با ابزارهای جنگ سخت تلاش های بسیاری کرده است اما امروز در دهه چهارم عمر انقلاب براساس فرموده مقام معظم رهبری روی به جنگ نرم و تهاجم فرهنگی آورده است.

 

مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه در زمینه مناسبات فرهنگی دو رویکرد تهاجم و تبادل را می توان در پیش گرفت، افزود: دشمن امروز برای مقابله و آسیب زدن به ما دست به تهاجم فرهنگی زده است، لذا ما نیز می توانیم با نشر معارف مهدوی با دنیا تبادل فرهنگی داشته باشیم.

 

 وی اضافه کرد: مفهوم تهاجم فرهنگی در واقع بر خلاف تبادل فرهنگی، امری منفی و ظالمانه است، این اتفاق وقتی روی می‌دهد که یک فرهنگ سعی دارد در تقابل با فرهنگ دیگر، عناصر فرهنگ مقابل را به شیوه‌های گوناگون تخریب و فرهنگ مورد نظر خود را به جامعه تحمیل کند؛ قدرت های غربی، روزگاری با لشکرکشی‌های متعدد سعی در استعمار دیگر کشورها داشتند اما در مقاطع مختلف سعی کردند در فرهنگ مردم آن جوامع نیز دست ببرند و آن را به گونه‌ای که می‌خواهند، تغییر دهند اما در مقابل تبادل فرهنگی نه تنها امری منفی نیست بلکه به منظور رشد فرهنگ‌ها و اطلاع یافتن از نقاط قوت و همچنین نقد درونی خود در مقایسه با دیگر فرهنگ‌ها، امری ضروری به نظر می‌رسد و پیشینه‌ی تاریخی دارد.

 

 میرصادقی با بیان اینکه گسترش اسلام از طریق رفت و آمد مسلمانان به نقاط مختلف دنیا مانند شرق آسیا، از نمونه‌های بارز تبادل فرهنگی است، ابراز کرد: با تبادل فرهنگی می توانیم فرهنگ و آموزه های مهدویت را در دیگر کشورها و فرهنگ ها نهادینه کنیم، و زمانی که آنان، نواقص آموزه ها و فرهنگ های خود را در برابر این فرهنگ غنی و جامع مشاهده کنند، آن را خواهند پذیرفت.

 

کارشناس مهدوی با اشاره به راه های ترویج و تبلیغ و نهادdنه کردن فرهنگ مهدویی در سطح جهان، خاطرنشان کرد: برای این منظور به واسطه نهادهایی همچون مجمع تقریب مذاهب باید سوالات و شبهات دیگر کشورها و ادیان، پیرامون مهدویت را جمع آوری و با ارجاع آنان به پژوهشکده مرکز تخصصی مهدویت، پاسخ لازم را به آنان ارائه کرد تا بتوان با تبادل فرهنگی لازم، این آموزه ها را نشر و صادر کرد.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۶۳۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم معلم تکریم دانایی و بزرگداشت کارگر تکریم توانایی است

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام مهدوی مطلق ظهر چهارشنبه در جمع دانش آموزان متوسطه شهرستان افزود: معلمان اندیشیدن را به ما می‌آموزند و کارگران پیشرفت و سازندگی را رقم می‌زنند.

وی بیان داشت: در نظام تعلیم و تربیت، معلم به عنوان مهم‌ترین عامل نظام تعلیم و تربیت، از نقش و جایگاه بسزایی برخوردار است.

مهدوی مطلق تصریح کرد: معلم علاوه بر نقش هدایت، حمایت و تقویت، در رشد و پرورش ابعاد وجودی دانش آموزان نقش بی بدیلی ایفا می‌کند.

وی افزود: علم و شخصیت معلم در تغییر و تحوّل روحی و فکری دانش آموزان اثر گذار است و افکار و اندیشه‌های معلم در فرآیند رشد کودک و نوجوان، دخالت مستقیم داشته و نسل‌ها را به هم پیوند می‌دهد.

کد خبر 6094403

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر فرهنگ در سفارت ایران در آذربایجان
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • تکریم معلم تکریم دانایی و بزرگداشت کارگر تکریم توانایی است
  • مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود
  • برنامه های متنوعی برای تسهیل تبادلات مالی با چین داریم
  • پتروشیمی‌ها برای کمک به رفع مشکل ناترازی انرژی آماده اند
  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره سراسری امامت و مهدویت تحت پوشش قرار می‌گیرند