Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@02:28:19 GMT

لطفی‌، پرچمدار انقلاب در موسیقی ایران

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۶۵۷۵۴

لطفی‌، پرچمدار انقلاب در موسیقی ایران

یاران و دوستداران زنده یاد محمد رضا لطفی در سومین دوره آیین گرامیداشت این هنرمند فقید گردهم آمدند. هنرمندی تأثیرگذاردرعرصه موسیقی ایرانی که با خلق آثاری چون «ایران‌ ای سرای امید»، «کاروان شهید»، «برادر بی‌قراره» و «عشق داند» به میان توده مردم راه یافت.

ایران آنلاین  /اما درمراسم بزرگداشت بنیانگذار کانون فرهنگی و هنری چاووش که به مناسبت هفتاد و یکمین سالروز تولد زنده ‌یاد لطفی شامگاه جمعه ۱۵ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد اهالی موسیقی هر یک به ایراد سخنانی در خصوص این موسیقیدان برجسته پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدعباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران در ابتدای این مراسم با ذکر این سخن که در ارتباط با بزرگمردی چون لطفی سخن گفتن کار ساده‎ای نیست گفت: رمز لطفی شدن احترام به استادان بزرگ است. خدمتی که لطفی به هنر موسیقی این سرزمین کرده کمتر از خدمت استاد صبا نبوده است.
او افزود: تواضع و خشوع لطفی مثال زدنی است. رمز موفقیت او نیز همین تواضع، احترام به بزرگتر و ادب بوده است. امیدوارم این ویژگی هرچه بیشتر در جامعه موسیقی پررنگ‌تر شود. ادب، گمشده هنر امروز ایران است. حمید متبسم موسیقیدان و آهنگساز نیز در سخنانی گفت: من در سال‎های آغازین دهه ۶۰ افتخار شاگردی استاد لطفی را داشتم. او عاشق تدریس بود. درکی که از اهمیت ردیف پیدا کردم تحت تأثیر درس‌های این ردیف‌دان بزرگ روی من بوده است. لطفی هیچ‌گاه از هنرجویانش شهریه دریافت نکرد و فقط خرسند بود که آنها درس‎ها را خوب و پرشور به او ارائه دهند.

او افزود: لطفی انقلابی در سال‌های آغازین ۱۳۵۰ انجام می‌‎دهد. بسیاری از هنرمندان که اصل موسیقی ایرانی را می‌‎شناختند طی سال‎های۱۳۲۰ تا ۱۳۵۰ خانه نشین شده بودند چرا که مردم آن قدر از موسیقی ایرانی دور شده بودند که وقتی محمدرضا لطفی با گروه شیدا پیش درآمد رکن‌الدین و رنگ درویش و تصنیف عارف را که مربوط به سده گذشته بود ارائه می‌کرد، جوانان آن روز‌ها فکر می‌کردند که در موسیقی انقلاب شده است چرا که با این موسیقی آشنایی نداشتند و این آثار را مدرن می‌‎پنداشتند.

این آهنگساز گفت: امروز جامعه موسیقی نیازمند یک انقلاب در این هنر است تا بار دیگر موسیقی ایرانی اعتلا یابد. آثاری که محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و پیش‌تر فرامرز پایور برایش جان گذاشتند و آنها را خلق کردند باید دوباره در سطح جامعه مطرح شود و با حمایت شما  رشد و نمو کند. هادی منتظری (آهنگساز و نوازنده کمانچه و ویولن) دیگر سخنران این مراسم گفت: محمدرضا لطفی‌‌ عاشق تدریس بود و در تمام مراحل تدریس پول نگرفت. این هنرمند همچنین جدیتی خاص در تربیت و آموزش شاگردان داشت، که این ویژگی، یک ویژگی منحصر به فرد بود.

او با ذکر خاطرات مختلفی از دورانی که شاگرد او بود ابراز داشت: به یاد دارم زمانی در دانشکده موسیقی وقتی شاگرد لطفی شدم او بسیار سختگیر بود و 3 ترم دستگاه شور را نواختم تا او بالاخره به من نمره قبولی داد و در ادامه زمانی که دیگر انگشتانم پینه بسته بود او مرا به همکاری با گروه شیدا دعوت کرد.

روزی بعد از چند جلسه تمرین کمانچه‌ای برایم آورد و به من هدیه داد و گفت به پاس زحماتی که در این مدت کشیدی این کمانچه را به تو می‌دهم.  جمال سماواتی به‌عنوان آخرین سخنران بیان کرد: هر دوره‎ این شانس را داشته‌ام با کسانی معاصر باشم که در قد و قواره تاریخند و لطفی یکی از این چهره‎ها است.
او افزود: لطفی امانتدار گنجینه‎ای کهن بود که از پیشینیان به او رسیده بود و همچون امانتداری امین، به شایستگی این امانت را به نسل بعدی سپرد. سماواتی گفت: قرار بود بنایی که او نهاده بود امروز به جایگاهی شایسته برسد اما متأسفانه امروزه موسیقی دستگاهی ما اصلاً از جایگاه خوبی برخوردار نیست و زبان موسیقی کهن ایرانی در حال فراموشی است.

پس از سخنان جمال سماواتی نوازنده و پژوهشگر موسیقی، بهاره فیاضی و گوهرناز مسائلی از شاگردان محمدرضا لطفی به اجرای قطعاتی به صورت بداهه پرداختند.
پایان بخش این مراسم بداهه نوازی هادی منتظری بود که به درخواست حاضرین در سالن انجام شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.
سومین دوره آیین گرامیداشت سالروز تولد استاد محمدرضا لطفی همچون دو دوره قبل توسط بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و با مشارکت مکتب خانه میرزا عبدالله برگزار شد./روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۶۵۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت : ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش‌های علمی کشور برای حضور در قطب جنوب را داریم، بر این اساس دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

امیردریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به پیشرفت شگرف نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی که کشور در همه ابعاد در شرایط تحریمی و توطئه دشمنان قرار داشته است، انقلاب اسلامی در نقطه شروع خود حتی سیم‌خواردار هم نداشت.

وی افزود : اما انقلاب از داشته‌های خود که مردم و جوانان نخبه بود بهره برد و امروز نه تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در جهان حرف اول را می‌زند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هدف اصلی ایجاد پایگاه در قطب جنوب مطالعات علمی است، یعنی جامعه علمی و نخبگانی کشور در آن حضور پیدا خواهند کرد، در همه کشور‌های دنیا که پایگاه در قطب جنوب دارند ارتش‌ها صرفاً پشتیبان کننده است.

امیردریادار ایرانی تاکید کرد: ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش‌های علمی کشور برای حضور در قطب جنوب را داریم، بر این اساس دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود