Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: کارشناسان سیاست خارجی ایرانی معتقدند که شورای امنیت سازمان ملل با مواجهه با آمریکا در جلسه دو شب گذشته در زمینه بازیابی توان خود در حال حرکت است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، دو شب گذشته شورای امنیت ملی سازمان ملل بنا به درخواست آمریکا در جلسه ای به موضوع ناآرامی های اخیر در ایران پرداخت و در نهایت نیز بدون نتیجه به پایان رسید و آمریکا نتوانست به نتیجه دلخواه خود یعنی صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران دست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابراین گزارش، غلامعلی خوشرو، سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که عصر روز جمعه به وقت محلی، درباره اعتراض‌ها در ایران و به درخواست آمریکا برگزار شد، به‌عنوان آخرین سخنران در این نشست گفت: هيات حاکمه آمريکا از منظر جهانيان ديگر صلاحيت، اعتبار اخلاقي، سياسي و حقوقي ندارند.

 

خوشرو در نشست شوراي امنيت سازمان ملل درباره ايران که به درخواست آمريکا برگزار شد، افزود: اين باعث بي اعتباري شوراي امنيت است که موضوعي را که ماهيتي کاملا داخلي دارد در دستور کار قرار مي دهد اما در خصوص موضوعات واقعي، از جمله اشغال طولاني مدت سرزمين فلسطين و نيز بمباران کور و بي هدف يمن با سرافکندگي از انجام کوچکترين کاري عاجز است.

 

این در حالی است که کارشناسان سیاست خارجی کشورمان در گفت و گو با شبستان به تحلیل این نشست پرداختند.

 

شورای امنیتی که به مسلمان حق وتو نمی‌دهد، اعتبار ندارد

 

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در واکنش به جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد راجع به اعتراضات مردمی و اغتشاشات داخلی ایران گفت: امروز متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل به گونه ای است که یک و نیم میلیارد مسلمان در دنیا حق وتو در آن را ندارند و نمی توانند از حقوق شان دفاع کنند و این شورا نسبت به جنایت های میانمار حقوق ملت مسلمان بحرین و سوریه ساکت بوده و تلاش در مقابله با تروریست ها انجام نداده است.

 

وی با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل به ابزاری برای سیاست های خصمانه آمریکا در منطقه تبدیل شده است، افزود: از سوی این شورا از ترس آنکه عربستان به آنها کمک مالی نکند به جنایت های این کشور در یمن واکنش نشان نمی دهد و در مجموع شورایی با این ویژگی ها نمی تواند ژست بی طرفانه به خودش بگیرد.

 

این کارشناس سیاسی با ابراز تاسف از اینکه آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل به عنوان ابزاری برای دخالت در موارد داخلی ایران استفاده می کند، خاطرنشان کرد: این رفتارهای آمریکا نخ نما و تکراری شده و شورای امنیت سازمان ملل هم آن زمان که رژیم بعث عراق حملات شیمیایی علیه ایرانی ها انجام داد یا آمریکا هواپیمای مسافربری ما را سرنگون می کرد، ساکت بود و حالا دیگر نمی تواند در خصوص مسایل داخلی ایران ابراز نظر کند.

 

وی با اشاره به ناآرامی های اخیر در کشورمان اظهار داشت: مردم نسبت به گرانی و برخی مسایل اعتراض دارند اما هیچگاه اجازه نخواهند داد بیگانگان در مسایل داخلی ایران دخالت کنند زیرا که مردم حامی انقلاب و نظام شان هستند.

 

جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل نشان داد یکجانبه‌گرایی آمریکا پایان یافته است

 

سردار یدالله جوانی، مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل راجع به مسایل داخلی ایران گفت: سازمان ملل و شورای امنیت بایستی به مسایل جهانی و بین المللی و موضوعاتی که مخل امنیت جهانی و صلح و ثبات جهانی هستند، بپردازد.

 

وی با بیان اینکه آمریکایی ها از شورای امنیت سازمان ملل و نقش آن به صورت ابزار برای پیشبرد سیاست های خودشان در گوشه و کنار جهان استفاده می کنند، افزود: هرگونه مداخله در امور کشورها از طریق سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل درست نیست.

 

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ما در داخل کشور با یک سری اغتشاشات و ناامنی ها و آشوب ها مواجه بودیم که آمریکایی ها آن را حمایت می کردند و به همین دلیل تلاش کردند از طریق شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص قطعنامه ای صادر کنند که ناکام ماندند و این در حالی است که آمریکایی ها حرکت های مردمی و گسترده در ایران در حمایت از نظام و یا ایستادگی در مقابل آمریکا را نادیده می گیرند اما هرگونه اغتشاش را حرکت مردمی تلقی می کنند و تلاش دارند تغییر در ایران ایجاد کنند.

 

وی در خصوص اینکه اکثر کشورهای حاضر در جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل با مداخله در امور ایران مخالفت کردند، اظهار داشت: این رخداد حاصل از یکجانبه گرایی آمریکا بود و نشان داد آمریکایی ها دیگر جایگاه اول جهان را ندارند و نقشه های آنها برای استفاده از سازمان ملل برای مداخله در کشورها از میان رفته است و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران چنان به موقعیت و اقتدار رسیده که کشورها ترجیح می دهند به دلیل منافع خودشان با ایران دچار مشکل نشوند.

 

اعتراضات داخلی ایران جزو اقتضائات دستور کار شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی‌شود

 

نوذر شفیعی، کارشناس مسایل بین الملل و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص حمایت از ایران توسط کشورهای اروپایی در جلسه دو شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر اینکه حوادث داخلی ایران مخل امنیت جهانی و موضوعی نیست که شورای امنیت سازمان ملل به آن بپردازد، گفت: واقعیت این است که امروزه برخی از حوادث کشورهای مختلف این جایگاه را دارد که شورای امنیت سازمان ملل به عنوان ناظر به آن ورود کنند و از آن جمله می توان به تحولات میانمار یا اتفاقات بوسنی و هرزگوین اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: اینگونه نیست که سازمان ملل متحد از نگاه به مسایل داخلی کشورها منع شده باشد اما این مسایل داخلی ماهیت های مختلفی دارد که از آن جمله می توان به نسل کشی های میانمار اشاره کرد که جا داشت در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل بوده باشد و اصل مسئولیت حمایت در آن اجرا شود.

 

شفیعی به ناآرامی های اخیر در کشورمان اشاره کرد و افزود: اما در کشوری که عده ای دست به تظاهرات یا اعتراض خیابانی می زنند این نقض فاحش حقوق بشر نیست و به گونه ای نیست که احساسات و افکار عمومی جهان جریحه دار شود، پس جزء اقتضائات شورای امنیت سازمان ملل قرار نمی گیرد.

 

جلسه شورای امنیت سازمان ملل شکست مفتضحانه دیگر دولت ترامپ بود

 

حسن هانی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان راجع به شکست آمریکا در جلسه دو شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل به منظور صادر نشدن قطعنامه ای علیه ایران گفت: شکست میدانی آمریکا در سوریه و عراق و آخرین شکست آن در ایجاد فتنه در ایران باعث شد خانم نیکی هیلی از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد جلسه ای برای ایجاد فشار علیه ایران تشکیل دهد تا شاید قطعنامه ای علیه کشورمان صادر شود.

 

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه اعضای شورای امنیت سازمان ملل دانسته اند که نباید به عنوان ابزاری به دست ترامپ فعالیت کنند، افزود: همین امر باعث شد در این نشست شورای امنیت سازمان ملل اعضای دایم و ناظر با سیاست آمریکا علیه ایران مخالفت داشته باشند به گونه ای که نصیبی از سوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل به عنوان قطعنامه ای علیه ایران برای آمریکا مهیا نشد.

 

هانی‌زاده با تاکید بر این نکته که این یک شکست مفتضحانه دیگر در سیاست های دیپلماسی دولت ترامپ محسوب می شود، خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد نیز متوجه شده که برای بازیابی توان خود نباید به عنوان ابزاری به دست آمریکا باشد.

پایان پیام/281

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۶۷۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، معاون شورای امنیت روسیه به غرب درباره استفاده از دارایی های مسدود شده روسیه هشدار داد.

«دیمتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه روز شنبه اعلام کرد که روسیه احتمالاً در پاسخ به مصادره دارایی های خود در آمریکا، دست به اقدام متقابل بزند.

مدودف تاکید کرد که توقیف اموال افراد عادی واقع در حوزه قضایی روسیه یکی از گزینه های پیش روی مسکو است.

معاون شورای امنیت روسیه یادآور شد که پاسخی کاملاً متقارن به اقدام آمریکا برای مصادره دارایی های روسیه ممکن نیست و روسیه باید اقدامات لازم را در پیش بگیرد.

«وینسنت ون پتگم» وزیر دارایی بلژیک روز دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا به توافق سیاسی برای مصادره سود حاصل از ذخایر بانک مرکزی روسیه نزدیک شده است.

وزیر دارایی بلژیک یادآور شد که این دارایی ها در راستای تحریم های بروکسل علیه مسکو مسدود شده است.

همزمان مقامات اتحادیه اروپا در حال بررسی طرحی برای اعمال مالیات بر سود حاصل از دارایی های خارجی روسیه هستند.

کد خبر 6090211

دیگر خبرها

  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • دیدار روسای سازمان ورزش بسیج و فدراسیون ورزش‌های همگانی
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • تلنگری به طرفداران گفتمان سازش
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد
  • تغییر عرصه بین‌الملل به واسطه اقتدار جمهوری اسلامی ایران
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید